Mitenkäs tuo tapahtuu? Jostain heittokellosta on tuolla puhetta, semmoinenko pitää hommata?TT| kirjoitti:Sanoisin noiden testien perusteella että hehkut toimii ja solenoidi päästää polttoainetta suuttimille, voit vielä löysätä suutin putkea/putkia ja katsoa että dieseliä lentää. Seuraavaksi tarkistaisin että pumpun ajoitus on ihan varmasti oikein.
VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
joo suutinputket vaan löysälle sieltä suuttimien päästä, ei kyllä omat ole lähteneet kertaakaan käyntiin ennen kuin tuo ilmaus on tehty, kun alkaa tulemaan dieseliä ulos niin sitten vaan mutterit kiinni. niin pitää tietenkin startata.
tämä se roikkuu omankin tallin seinällä:
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
tämä se roikkuu omankin tallin seinällä:
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ajotus nyt alkuun ihan silleen karkeasti tarkistaen kohdallaan, että nokan ja pumpun lukitus on oikein kampuraan nähden. Ettei ole pumppu 180 astetta pielessä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No oli se pumpun pyörä lukittuna koko rempan ajan, samoin nokka-akseli, ja kampiakselin kiertelin kohdalleen ennen hihnan laittoa, niin ei sen pitäisi olla pielessä, ellei sitten yhden hampaan verran johonkin suuntaan kun jakohihnaa pusasin takaisin paikoilleen.TT| kirjoitti:Ajotus nyt alkuun ihan silleen karkeasti tarkistaen kohdallaan, että nokan ja pumpun lukitus on oikein kampuraan nähden. Ettei ole pumppu 180 astetta pielessä.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Noniin, tästä lähdin.jarke kirjoitti:joo suutinputket vaan löysälle sieltä suuttimien päästä, ei kyllä omat ole lähteneet kertaakaan käyntiin ennen kuin tuo ilmaus on tehty, kun alkaa tulemaan dieseliä ulos niin sitten vaan mutterit kiinni. niin pitää tietenkin startata.
tämä se roikkuu omankin tallin seinällä:
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
Ensin sieltä kannen päästä letkut irti ja käynnistystä: ei löpöä.
Sitten ruiskun päästä letkut irti ja käynnistys: ei löpöä missään.
Aloin irrottamaan suuttimia: sisäpuolella on kosteaa.
Tässä vaiheessa huomasin, että polttoaineletku on poikki ihan ruiskun liitoksen juuresta...
Ei irti poikki, mutta yli puoliksi poikki, eikä sitä huomannut ennen kuin tarkoituksella painoi siitä...
Huomenna uutta letkua hakemaan, jospa se olisi tuossa se vika.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
homma etenee kun vika löytyy (peukku hymiö) , sen kyllä sitten muuten huomaa jos pumppu on 180 astetta pielessä , jonkin verran savuttaa kyllä
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Noniin. Letku tuli vaihdettua, ja sitten alkoi käynnistyksen harjoittelu. Kun nafta saatiin virtaamaan loppun asti, ei vieläkään oikein edes luvannut, niin hankin heittokellon ja ajoitusta mittaamaan. Pienen ihmettelyn jälkeen mittaus onnistui, ja ajoitus oli 0,08. Meinasin pumppua alkaa kääntämään, kunnes havaitsin, että pumppu tulee vähän jäljessä, heittokellon viisari alkoi kunnolla nousta vasta kun mentiin yli YKK:n. Siinä vaiheessa aloin epäillä, että josko se timpurinkynä pumpun lukitustappina ei ollutkaan niin hyvä, ja että jako olisikin hivenen pielessä.
Tänään sitten sain aikaa ihmetellä, ja näpräsin hihnan uudelleen, tällä kertaa käänsin pumppua hivenen jotta hihna menee viereiseen hampaaseen edelliseen verrattuna, ja voilá: ajoitus 0,95.
Siihen päälle putkien ilmaus, vähän suostuttelua, ja sehän pärähti käymään!
Tänään sitten sain aikaa ihmetellä, ja näpräsin hihnan uudelleen, tällä kertaa käänsin pumppua hivenen jotta hihna menee viereiseen hampaaseen edelliseen verrattuna, ja voilá: ajoitus 0,95.
Siihen päälle putkien ilmaus, vähän suostuttelua, ja sehän pärähti käymään!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Hienoa että viimein osui ja käy!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Tilanne tämä.
Paku peruutettu ulos tallista, kaikki osat kiinni, pari pulttia jäi yli, mutta se kai kuuluu asiaan. Kansi lämmitetty ja kiristetty, jäähdytys ilmattu.
Ja maanantaiaamuksi varattu katsastusaika. Toinen takavalo pitää vielä vaihtaa, täytyy aamulla sitten matkalla hakea polttimo katsurin naapurista, ja tsekata muutkin valot vielä.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Hienoa, takavetokeliä kun pukkaa, niin ajoonhan se oli sieltä saatava
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Tulipa tutkittua auton papereita ensimmäistä kertaa vähän tarkemmin. 20.4.2009 on tullut viimeiset kilometrit palokuntakäytössä, harjoituslenkillä. Ja viimeinen keikka "tositoimissa" kaksi päivää aiemmin, 18.4., ensivaste.
Ja asiasta kolmanteen. Löytyi vanhoja rekisteriotteita, ja niissä lukee, että tuo paku on ennen ollut rekisteröity "erikoisautoksi", ajoneuvoryhmä: paloauto. Sitten seuraavalla rivillä teksti: "verovapaus: autoverovapaa pakettiautona, laki 352/71". Ja vikana "Erikoisehdot: miehistöauto".
Kysymys: tarkoittaako tuo "verovapaus"-rivi sitä, että tuo auto on ollut verovapaa tuon lain mukaan paloautona ollessaan, eli sitä ei ilman veronmaksua saa muutettua henkilöautoksi? VAI, sitä, että tuo auto olisi verovapaa jos se muutetaan pakettiautoksi, jota se ei tuona aikana ollut?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890986
Tuo laki 352/71 kertoilee mm. siitä, että kun auto ensirekisteröitäessä merkitään käytettäväksi ammattimaisessa liikenteessä, maksuunpannaan veroa vain se määrä joka ylittää 57000mk.
Eli onko tuo nyt siis suomeksi sitä, että tuo auto on ollut paloauto, ja siten ammattimaisessa käytössä, joten siitä ei ole maksettu veroja kuin tuon em. summan ylittävältä osalta?
Eli menikö mun haaveet tuon henkilöautoksi muuttamisesta nyt vähän hintaviksi...
Ja asiasta kolmanteen. Löytyi vanhoja rekisteriotteita, ja niissä lukee, että tuo paku on ennen ollut rekisteröity "erikoisautoksi", ajoneuvoryhmä: paloauto. Sitten seuraavalla rivillä teksti: "verovapaus: autoverovapaa pakettiautona, laki 352/71". Ja vikana "Erikoisehdot: miehistöauto".
Kysymys: tarkoittaako tuo "verovapaus"-rivi sitä, että tuo auto on ollut verovapaa tuon lain mukaan paloautona ollessaan, eli sitä ei ilman veronmaksua saa muutettua henkilöautoksi? VAI, sitä, että tuo auto olisi verovapaa jos se muutetaan pakettiautoksi, jota se ei tuona aikana ollut?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890986
Tuo laki 352/71 kertoilee mm. siitä, että kun auto ensirekisteröitäessä merkitään käytettäväksi ammattimaisessa liikenteessä, maksuunpannaan veroa vain se määrä joka ylittää 57000mk.
Eli onko tuo nyt siis suomeksi sitä, että tuo auto on ollut paloauto, ja siten ammattimaisessa käytössä, joten siitä ei ole maksettu veroja kuin tuon em. summan ylittävältä osalta?
Eli menikö mun haaveet tuon henkilöautoksi muuttamisesta nyt vähän hintaviksi...
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Uutena paloautoksi rekisteröidyistä autoista ei tarvitse maksaa autoveroa. Jos omistaja on VPK, joutuu se muistaakseni maksamaan ALV:n kuitenkin.
Jälleenmyyntiarvoa ajatteleva palokunta rekisteröi auton henkilöautoksi, jolloin se lusii autoveron neljässä vuodessa. Tosin ei taida palokunnat maksaa mahdollisesta pakettiautostakaan autoveroa, mutta sellaisia ei pitäisi lain mukaan olla yhdelläkään VPK:lla, joiden alle 3500 Kg kokonaismassaisilta vaaditaan 1+8 istumapaikkaa, ellei haltijaksi ole merkattu kuntaa.
Paloautona olleessa pakettiautossa on saattanut olla takapenkki, kuten kuntien ja valtion doppeleissakin.
Tuon auton kohdalla asia kannattanee varmistaa Trafista.
Jälleenmyyntiarvoa ajatteleva palokunta rekisteröi auton henkilöautoksi, jolloin se lusii autoveron neljässä vuodessa. Tosin ei taida palokunnat maksaa mahdollisesta pakettiautostakaan autoveroa, mutta sellaisia ei pitäisi lain mukaan olla yhdelläkään VPK:lla, joiden alle 3500 Kg kokonaismassaisilta vaaditaan 1+8 istumapaikkaa, ellei haltijaksi ole merkattu kuntaa.
Paloautona olleessa pakettiautossa on saattanut olla takapenkki, kuten kuntien ja valtion doppeleissakin.
Tuon auton kohdalla asia kannattanee varmistaa Trafista.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
kannattaa katsoa mitä voimassa olevassa otteessa sanotaan, atj imaisee noita veroehtoja otteelle vaikka ne ei voimassa olevia enään olisikaan, esim. itselle tuli että on verovapaa paku jossa silti oli kahdeksan paikkaa hyväksytty ja henkilöautokin vielä... eli katso viimeisimmästä otteesta että onko henkilö vai pakettiauto tällä hetkellä. sitten voi alkaa miettiä tarkemmin.
onko tuosta ajoaika loppunut kun pitää heti uudella koneella mennä leimalle
onko tuosta ajoaika loppunut kun pitää heti uudella koneella mennä leimalle
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Onkos se nyt pakettiauto? Jos on niin luultavasti on tieto verojen kärsimisestä paloautona hävinnyt Trafin tuuliin. Tietysti jos sinulta löytyy dokumentit auton historiasta niin pientä toivoa voi löytyä. Minun ex lanssissakin, M1 verollinen matkailuauto nykyään, lukee otteessa verovapaus pakettiautona, mutta myös että verolaki blaablaa sovellettavissa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Se on nyt N1/pakettiauto. Vanhemmissa otteissa (vuodet 98-07) lukee vielä erikoisauto, ja nuo edellä mainitut huomautukset. Vuosilta 08-12 puuttuu otteet. Muutama katsastuksen tarkastuskortti löytyy noilta vuosilta, -07 se on ollut siinä erikoisauto, vuonna -08 "muu". Liekö poistunut tuolloin moinen "erikoisauto"-termi käytöstä? 09 se on suorittanut viimeiset kilometrinsä paloautona, luultavasti samana vuonna vaihtanut sitten omistajaa.
1998-03 otteessa lukee muuten, että ajoneuvon käyttö on "luvanv.", 04-07 otteessa "yksit.". Olisikohan se tuossa välissä siirtynyt palokunnalta vpk:lle? Ja voisiko tuossa välissä olla tapahtunut joku muutos verojutskien suhteen?
Mun mielestä se edellinen omistaja sanoi, että SE ITSE muutoskatsasti ton pakuksi. Silloinhan se olisi ollut sillä henkilöautona edes vähän aikaa. Ellei siinä käynyt niin, että siinä omistajanvaihdoksessa sille annettiin vaihtoehdoiksi joko maksaa verot tai rekisteröidä pakuksi...
Kai se pitää soitella Trafille, että selkiää.
@jarke
Ei siinä uutta konetta ole, tiivisteitä vaan vähän vaihtelin (ja sitten vähän muutakin). Leima vaan pääsi vanhenemaan syksyllä, kun oli tuollaiset 10 kuukautta pois ajosta.
1998-03 otteessa lukee muuten, että ajoneuvon käyttö on "luvanv.", 04-07 otteessa "yksit.". Olisikohan se tuossa välissä siirtynyt palokunnalta vpk:lle? Ja voisiko tuossa välissä olla tapahtunut joku muutos verojutskien suhteen?
Mun mielestä se edellinen omistaja sanoi, että SE ITSE muutoskatsasti ton pakuksi. Silloinhan se olisi ollut sillä henkilöautona edes vähän aikaa. Ellei siinä käynyt niin, että siinä omistajanvaihdoksessa sille annettiin vaihtoehdoiksi joko maksaa verot tai rekisteröidä pakuksi...
Kai se pitää soitella Trafille, että selkiää.
@jarke
Ei siinä uutta konetta ole, tiivisteitä vaan vähän vaihtelin (ja sitten vähän muutakin). Leima vaan pääsi vanhenemaan syksyllä, kun oli tuollaiset 10 kuukautta pois ajosta.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Jos siinä on paloautona ollut penkit takana, niin kaiken järjen mukaan sen olisi saanut ilman mitään veroja muuttaa henkilöautoksi heti ykstyiskäyttöön siirtymisen jälkeen. Sillä ei ole merkitystä oliko omistaja pelastuslaitos, kunta, valtio vai VPK, kunhan oli jonkinlainen palokunta. VPK:lla vaan ehto, että pitää olla 1+8 jos auton kokonaismassa alle 3500 Kg, tällä ilm halutaan estää keinottelu ja veron kierto, joka olisi saattaanut olla aikanaan tuottoisa bisnes palokunnille sekä on rajattu esim Haisuli pois markkinoilta, sitä kun ei saanut ainakaan 2000-luvun puolivälissä kuin 1+7
Ainoa vero mikä ykstyiskäytössä tulee eteen henkilöautona on käyttövoimavero ja moni auto "pilataan" muutoskatsastamalla ne pakettiautoksi pienemmän käyttövoimaveron takia.
Ainoa vero mikä ykstyiskäytössä tulee eteen henkilöautona on käyttövoimavero ja moni auto "pilataan" muutoskatsastamalla ne pakettiautoksi pienemmän käyttövoimaveron takia.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No on mulla ainakin ne penkit jotka siinä on mukana tullut, kai ne on kiinnikin ollut...
Eli se, että jollain verukkeella on välttynyt veron maksulta vuonna X, ei tarkoita, ettäkö siitä pitäisi verot maksaa kun kyseinen veruke ei enää päde, eli kun siirtyy ammattikäytöstä yksityiselle, kunhan joku kuoleentumisaika menee ohi. Pitäisi kai joku dokumentti vaan löytää, jossa sanotaan, että on ollut "henkilöauto"...
Eli se, että jollain verukkeella on välttynyt veron maksulta vuonna X, ei tarkoita, ettäkö siitä pitäisi verot maksaa kun kyseinen veruke ei enää päde, eli kun siirtyy ammattikäytöstä yksityiselle, kunhan joku kuoleentumisaika menee ohi. Pitäisi kai joku dokumentti vaan löytää, jossa sanotaan, että on ollut "henkilöauto"...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No tulihan nyt vielä guuglattua "erikoisauto".
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... koisauto_2
Paitsi jos jostain löytyy tosite, että se on ollut pelastusauto sen neljä vuotta jossain välissä. Mutta tuskin, kun se on vuonna -88 saatu verottomana erikoisautoksi, ja vuonna -98 se oli edelleen erikoisauto...
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... koisauto_2
Taisi homma sulaa.Erikoisauto
Ennen 1.1.1993 rekisteröidyt erikoisautot ovat verovapaita, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg.
Esimerkkejä erikoisautoista ovat kahden toiminnan auto, kuvausauto, mittausauto, pankkiauto ja auton alustalle rakennettu työkone.
Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.
Paitsi jos jostain löytyy tosite, että se on ollut pelastusauto sen neljä vuotta jossain välissä. Mutta tuskin, kun se on vuonna -88 saatu verottomana erikoisautoksi, ja vuonna -98 se oli edelleen erikoisauto...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
niin siiis ymmärsinettä on ollut pelastusautona. soita trafi ja pyydä markku kärkkäinen niin saat oikean vastauksen, keneltäkään kesäpojalta ei kannata kysellä noista. kun saat vielä että laittaa vastauksen s- postiin niin homma alkaa selviämään, tt-llä täitää olla samanlainen sekoote mitäitllä oli, mulla meni monta kuukautta että sain oikaistun otteen kun sitä kirjallisesti pyysin.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Leima saatu. Palanut takavalo osoittautui (juuri ennen varatulle katsastusajalle lähtemistä) liitoshäiriöksi, oli koko oikea takavalopaketti pimeänä. Vähän meinasi vituttaa, mutta menin silti. No siinä etuiskareita täristellessä takavalot korjasivat itsensä. Eikä sitten muutakaan huomauttamista löytynyt, toinen takaiskari on kai jossain vaiheessa vuotanut, mutta arvot oli vielä kunnossa.
Semmoisen huomasin, että vesipumpussa on se sisempi pyörä isompi kuin ulompi, ja nyt kun pumpu ja laturi on yhdellä hihnalla, ja pumppu siinä sisemmässä urassa, niin pumppuhan siten pyörii hitaammin kuin ennen, se näkyy myös nestelämpötilassa, herkemmin nousee neula hiukan kun kierrokset ovat matalia, ainakin mielestäni.
Viimeisellä koeajolenkillä leiman jälkeen tietenkin sitten jotain tapahtui takana, ja alkoi kuulua sellainen "räpättävä" ääni joka voimistui/tiheni kierrosten mukana. Olin havaitsevinani, että jakohihnan suojan raosta tuli hiukan savua, eli liekö se kotelo jotenkin repsahtanut ja hankaa johonkin. Varmuuden vuoksi palasin suorinta tietä kotiin, täytyy avata tuo kotelo ja katsoa mitä kävi.
Kiilahihna myöskin on kiristettävä, väpätti aika reilusti tyhjäkäynnillä. Milläse te muut olette oikein kiristäneet sen, että menee riittävän kireälle?
Semmoisen huomasin, että vesipumpussa on se sisempi pyörä isompi kuin ulompi, ja nyt kun pumpu ja laturi on yhdellä hihnalla, ja pumppu siinä sisemmässä urassa, niin pumppuhan siten pyörii hitaammin kuin ennen, se näkyy myös nestelämpötilassa, herkemmin nousee neula hiukan kun kierrokset ovat matalia, ainakin mielestäni.
Viimeisellä koeajolenkillä leiman jälkeen tietenkin sitten jotain tapahtui takana, ja alkoi kuulua sellainen "räpättävä" ääni joka voimistui/tiheni kierrosten mukana. Olin havaitsevinani, että jakohihnan suojan raosta tuli hiukan savua, eli liekö se kotelo jotenkin repsahtanut ja hankaa johonkin. Varmuuden vuoksi palasin suorinta tietä kotiin, täytyy avata tuo kotelo ja katsoa mitä kävi.
Kiilahihna myöskin on kiristettävä, väpätti aika reilusti tyhjäkäynnillä. Milläse te muut olette oikein kiristäneet sen, että menee riittävän kireälle?