Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja vesku »

T3Syncro kirjoitti:Xenon muutossarjoja itselläkin kiikarissa sekä työvaloihin että ehkä kauko- & sumuvaloihin, onko 6000 K valkoisuus jotenkin "häiritsevän kirkas", vai miksi keltaisempaa tilalle?

Jälkiasennus xenon yleensä laiton. Keltaisempi valo ei paljasta vaihtoa.Optimoitaessa valon määrää: pienempi kelvinluku - suurempi lux määrä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tuo lailliseksi naamioituminen itselläkin kävi mielessä

Kiinasta alle 20€ postikuluineen
35W H3 4300K HID Xenon Kit Conversion Ballast Bulbs Headlight Beam 18,18 €

35W 12V H3 Xenon HID Conversion Slim Kit 6000K 19,58 €

H3 työvaloihin tilasin kokeeksi yhden 6000K sarjan.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja selvesa »

vesku kirjoitti:Jälkiasennus xenon yleensä laiton. Keltaisempi valo ei paljasta vaihtoa.Optimoitaessa valon määrää: pienempi kelvinluku - suurempi lux määrä.
Niinhän ne on laittomat. Mutta tuossa omassakin tapauksessa nuo lisäpitkät jo itsessään laittomat, referenssit paukkuu. Niin samahan ne on sitten kunnolla tehdä laittomiksi :D . Ja kun kuitenkaan pitkät ei pitäisi olla kohdatessa päällä, niin en näe niin pahana tuota xenonin "hajavaloakaan".
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja vesku »

T3Syncro kirjoitti:
Kiinasta alle 20€ postikuluineen
35W H3 4300K HID Xenon Kit Conversion Ballast Bulbs Headlight Beam 18,18 €

35W 12V H3 Xenon HID Conversion Slim Kit 6000K 19,58 €


Kuka vetää välistä?
Hinta Suomessa viisinkertainen!
No LAATU maksaa sanoo myyjä (Hinnan viisinkertaistuessa taitaa vain myyjän elämänlaatu parantua :lol: )
romunkerääjä
AktiVWisti
Viestit: 143
Liittynyt: 24.02.2012 17:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja romunkerääjä »

Ei tuo 6000 k nyt mitenkään häiritsevän kirkas ole, mutta saisi olla kaikki samaa 4300 lämpöä.
Ja mulla on niin vanha toi xenonsarja, että syttyminen kestää liki ikuisuuden...

Lisäpitkiin olen aatellut jossain vaiheessa hommata ihan koemielessä semmoisen 50 W xenonsarjan, josko sillä sitten näkisi...?
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja selvesa »

romunkerääjä kirjoitti:Lisäpitkiin olen aatellut jossain vaiheessa hommata ihan koemielessä semmoisen 50 W xenonsarjan, josko sillä sitten näkisi...?
Samaa itsekin ajatellut ja nopeammat ballastit. Viime talvena oli itselläkin 6000K tuikut, mutta meni jo liian "siniseksi" noiden sinilasisten valojen kanssa, niin nyt hommasin nuo 5000K ja on paremmat. :)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vesku kirjoitti:T3Syncro kirjoitti:
Kiinasta alle 20€ postikuluineen
35W H3 4300K HID Xenon Kit Conversion Ballast Bulbs Headlight Beam 18,18 €

35W 12V H3 Xenon HID Conversion Slim Kit 6000K 19,58 €


Kuka vetää välistä?
Hinta Suomessa viisinkertainen!
No LAATU maksaa sanoo myyjä (Hinnan viisinkertaistuessa taitaa vain myyjän elämänlaatu parantua :lol: )
Kauko-Idästä ne taitaa kaikki tulla, joistakin vaan vedetään enemmän välistä...
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja Miglos »

romunkerääjä kirjoitti:Ei tuo 6000 k nyt mitenkään häiritsevän kirkas ole, mutta saisi olla kaikki samaa 4300 lämpöä.
Ja mulla on niin vanha toi xenonsarja, että syttyminen kestää liki ikuisuuden...

Lisäpitkiin olen aatellut jossain vaiheessa hommata ihan koemielessä semmoisen 50 W xenonsarjan, josko sillä sitten näkisi...?
Mullon lyhyet 50W , 6000 K kuin myös pitkät.
Pitkien palaessa palavat myös lyhyet ja "latu on valkee" 8-)

Juu on releet ja sulakkeet jne.
romunkerääjä
AktiVWisti
Viestit: 143
Liittynyt: 24.02.2012 17:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja romunkerääjä »

Sama kytkentä löytyy multakin, eli lyhköset tuikkii myös pitkien loimottaessa.
Releitä on pitkä rivi myöskin, orkkisjohdoissa oli jotain yli 2 volttia jännitehäviötä...
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Trafin valomääräyksiä tulkittavaksi ja kierrettäväksi ;)
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

Tässäpä pieni ohje niille, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta xenonmuuntosarjoista. Tämä ohje ei välttämättä sovellu kaikilta osin toisenlaisille valoille, mutta periaate on sama. Jokainen pähkäilköön itse ballastien sijoittamisen mieluisaan paikkaan :)
Kuvien valot on bilteman 9" halogeenit, joissa on sekä HR ja DR (xenon) merkinnät. Eli valoihin saa asentaa myös xenon polttimot. Itse lisävalojen autoon asennukseen en tässä puutu, vaan ainoastaan lisävalojen muuntamisen xenon valoiksi. Ja sitten itse asiaan:

Kaikki alkaa tästä. Lisävalo halogeeni polttimolla...
Kuva

... ja H7 xenon muuntosarja
Kuva

Irroita ruuvit takaa ja avaa valo.
Kuva

Avattu valo näyttää suurinpiirtein tältä.
Kuva

Avaa polttimon kiinnike ja ota polttimo pois.
Kuva

Ja sitten päästäänkin vaihtamaan polttimo. Vasemmalla H7 xenon ballasteineen ja oikealla H7 halogen. Xenon muuntosarjassa tulevia johtoja ei voi kytkeä väärin, liittimet ovat erilaisia ja sopivat vain yhteen kohtaan. Kuvassa näkyvät sininen(+) ja musta(-) johto jäävät toistaiseksi vapaaksi.
Kuva

Aseta uusi polttimo umpioon ja ruuvaa polttimon kiinnike paikalleen. Tässä vaiheessa on helpompaa jos xenon polttimon johdot on irroitettu ballasteista.
Kuva

Pujota sininen ja musta johto takakuoren läpivientireijästä. Tässä säästin halogeenin mukuna tulleen johtojen suojakuoren (näkuu kuvassa 2) ja käytin sen xenon sarjan johdoille (musta ja sininen).
Kuva

Asettele ballastit kuoreen siten, että umpio mahtuu omalle paikalleen. Muista kytkeä polttimon johdot ballastien johtoihin. Osat ei pääse heilumaan ainakaan tässä valossa, joten niitä ei mielestäni tarvitse kiinnittää millään tavalla.
Kuva

Umpio paikallaan ja uusi polttimo sopii paikalleen täydellisesti.
Kuva

Sitten vaan valon kehys paikalleen, ruuvit kiinni ja homma on valmis.
Kuva

Valmis valo H7 xenon polttimolla.
Kuva

Tässä tapauksessa säästöä syntyi 248,30€. Biltemalla samanlainen valmis xenonlisävalo maksaa 169€/kpl x 2 = 338€.
Itse tehtynä halogen lisävalo 24,90€/kpl x2 = 49,80€ + Puuilosta hommattu H7 xenon muuntossarja 39,90€, eli yhteensä 89,70€.

Tässä vielä jonkinlainen kuva VW T4 omista pitkistä valoista ja xenon lisävaloista. Kuva valehtelee pikkuisen johtuen kuvaajan taidoista/taidottomuudesta. Todellisuudessa noilla omilla pitkillä valoilla ei näe oikein mitään. Kuvassa vasemmalla H4 halogen ja oikealla H4 halogen + H7 xenon.
Kuva
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

T4:n H4:sten surkeus on tullut todistettua kolmessa työautossa, vanhimmalla sai aikanaan ajella pimeälläkin kaukovalot päällä eikä vastaantulijat ei vilkutellet valoja.

Ilmeisesti "releytys" olisi ollut paikallaan, mutta eihän sellaista voi tehdä "firman" autoihin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:T4:n H4:sten surkeus on tullut todistettua kolmessa työautossa, vanhimmalla sai aikanaan ajella pimeälläkin kaukovalot päällä eikä vastaantulijat ei vilkutellet valoja.

Ilmeisesti "releytys" olisi ollut paikallaan, mutta eihän sellaista voi tehdä "firman" autoihin.
Ilmeisesti nuo Caravelle-keulan valot on erilaiset, koska ainakin itse olen niillä pärjännyt ihan mainiosti. En sitten tiedä onko profilella tai edellisen omistajan toimesta tehty releytystä tai muuta viritystä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Töissä ollut kaksi Trp ja yksi Caravelle keulainen T4, minkään valoihin en ole ollut tyytyväinen, voi tietysti osittain johtua siitä, että omissa autoissa valot aina kunnossa ja tarvittavat lisävalot.
No enpä kyllä noita T5 valojakaan ylistäisi, ainakan jos verokkina on oman Syncron nykyiset releytetyt pyöreät H4:t.

Pyöreä valo todettiin aikanaan Volkkari lehdessä paremmaksi kuin suorakaiteen muotoiset, perusteluna auringon muoto (joku Passat - Kupla vertailu aikanaan)
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Onko tää releytys kuinka iso ja hankala operaatio? :oops:
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hanttapuli kirjoitti:Onko tää releytys kuinka iso ja hankala operaatio? :oops:
EI!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Pitää siis harkita omaankin.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hanttapuli kirjoitti:Pitää siis harkita omaankin.
Älä harkitse vaan tee heti kun saat auton, ensinnäkin alkuperäisellä kytkennällä ajovalojen virta kulkee valokatkaisijan kautta, jolloin se sulaa kuitenkin joskus, toiseksi alkuperäisellä kytkennällä lamppujen kannoille tuskin tulee edes 12V jännitettä.


Tarvitset vähintään kaksi (mielummin neljä) kytkevää relettä, sähköjohtoa sulakerasian, sulakkeite ja abikoliittimiä. Kytkentäohje on tuossa ekalla sivulla. Samalla tietty voi laittaa valmiiksi releet lisäpitkille ja sumareille, jos sellaiset joskus haluat keulalle.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Aletaan siis hommiin. Tuonkohan takia meidän perheen 80-luvun Volkkareista meni valokatkaisijat niin usein.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Juurikin tuon takia, se katkaisija sulaa ennemmin tai myöhemmin ja pahimmillaan sytyttää tulipalon, voi olla että valot vaan lakkaa toimimasta...
Vastaa Viestiin