Pitäisi suorittaa kojelauta-swappi:
Multivanin kojelaudan peltiosaan on louhittu reikä LAa- puhelimelle tai vastaavalle. Varaosa-Caravellessä taas on ehjä lauta, joten sunnittelin vaihtavani Multivanin harmaan yläosan pehmusteen siihen.
Kuinka tuo on tehtaalla kiinnitetty? Liimalla? Sikamassalla? Passaako pehmuste ylipäätään karvalakki-lautaan?
Multivan kojelaudan kunnostus
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Multivan kojelaudan kunnostus
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 15.02.2013 12:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Multivan kojelaudan kunnostus
Pelti osa sama kaikissa, pehmuste on kiinni tosta etureunasta pienillä pulteilla/ruuveilla mitkä yleensä melko ruosteessa ja katkee mutta ei haittaa ja yläreunassa tais olla kans muutama ruuvi, melko helppo homma vaihtaa toiseen pelti osaan.
Re: Multivan kojelaudan kunnostus
Onkos kukaan huomannut jossain kaupiteltavan noita uustuotantona?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Multivan kojelaudan kunnostus
En ole kyllä nähnyt missään....
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Multivan kojelaudan kunnostus
Kiitoksia. Ei muuta kuin Multivanin lautaa irroittamaann...Pelti osa sama kaikissa, pehmuste on kiinni tosta etureunasta pienillä pulteilla/ruuveilla mitkä yleensä melko ruosteessa ja katkee mutta ei haittaa ja yläreunassa tais olla kans muutama ruuvi, melko helppo homma vaihtaa toiseen pelti osaan.
Samaan tohinaan voisin tiedustella edullista ja kätevää lämppärin kennon ostopaikkaa (mikäli kenno osoittautuu olevan uusimisen tarpeessa)..?
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Multivan kojelaudan kunnostus
Raportoidaanpa nyt tämä swappi kun viimein tuli valmiiksi.
Tarinan pääosissa seikkailevat -91 Multivanin sekä -85 Caravelle C:n kojelaudat.
Multivanin kojelautaan oli vuosien varrella ilmaantunut erinäköisiä ja -kokoisia reikiä, joita ei enää saanut siististi peitettyä. Varaosa-Caravellesta puolestaan löytyi ehjä lauta, joten päätin muuttaa sen Multivanin osaa vastaavaksi.
Kojetaulun irroitus oli muutenkin ajankohtaista koska puhaltimen moottori oli mykistynyt, eikä varmaan olisi pahitteeksi vaihtaa samalla myös lämmityslaitteen kenno.
Benplacen ohjeilla irroitus sujui helposti.
Niitä ylimääräisiä reikiä
Raitisilmasuulakkeiden, tuhkakupin sekä Eiccan mainitsemien ruuvien ja pienten peltisten mutterien irroittamisen jälkeen Multivanin kojelauta olikin purettu. Tämän jälkeen pehmuste ja suulakkeet pestiin vielä huolellisesti ja käsiteltiin muovin hoitoaineella.
Vaikka varaosalauta olikin ehjä, ei se kuitenkaan ollut virheetön: pinnassa oleva röpelömaali oli parista kohtaa lohjennut irti ja pari naarmuakin löytyi. Ratkaisuksi noihin päätin kokeilla hyllyn perukoilta löytynyttä spraykittiä.
Sopivan etäältä suihkien laudan pintaan saatiin lähes alkuperäistä muistuttava pinta ja lopuksi päälle vedettiin Motip:n puolikiiltävä Semi Gloss Black.
Toki tähän tarkoitukseen olisi löytynyt oikeitakin maaleja, mutta nyt mentiin näillä kun sattuivat löytymään tallin hyllystä.
Olisi tietenkin ollut viisasta purkaa molemmat laudat samalla kertaa ja verrata niitä toisiinsa ennen maalausta, mutta tyhmyyksissään niin ei tullut tehtyä. Myöhemmin huomasin laudoissa olevan pari muutakin eroavaisuutta kuin pehmusteen kiinnityksen tarvitsemat ruuvien reiät:
Suulakkeiden reiät olivat erilaiset:
Tuhkakupin aukko oli hieman suurempi:
Hansikaslokeron lukon vastakappaletta varten Multivanin lautaan on lisätty kaistale peltiä ja toinen jäykistepelti:
Hansikaslokeroa varten Caravellen laudasta piti myös poistaa hieman peltiä ja kiinnittää siihen tällainen muovilipare.
Caravellen laudasta puuttuivat myös reiät takalämppärin puhaltimen kytkimelle sekä sisävalolle.
Noh, nämä eivät olleet mitään ylipääsemättömiä esteitä: reiät suurenivat sahalla ja poralla, pelikaistaleen irroitin pistehitsauksistaan ja liitin toiseen lautaan koriliimalla ja parilla ruuvilla.
Lopuksi pehmusteen ja muoviosien kiinnitys ja kojelauta on valmis asennettavaksi paikoilleen!
Tarinan pääosissa seikkailevat -91 Multivanin sekä -85 Caravelle C:n kojelaudat.
Multivanin kojelautaan oli vuosien varrella ilmaantunut erinäköisiä ja -kokoisia reikiä, joita ei enää saanut siististi peitettyä. Varaosa-Caravellesta puolestaan löytyi ehjä lauta, joten päätin muuttaa sen Multivanin osaa vastaavaksi.
Kojetaulun irroitus oli muutenkin ajankohtaista koska puhaltimen moottori oli mykistynyt, eikä varmaan olisi pahitteeksi vaihtaa samalla myös lämmityslaitteen kenno.
Benplacen ohjeilla irroitus sujui helposti.
Niitä ylimääräisiä reikiä
Raitisilmasuulakkeiden, tuhkakupin sekä Eiccan mainitsemien ruuvien ja pienten peltisten mutterien irroittamisen jälkeen Multivanin kojelauta olikin purettu. Tämän jälkeen pehmuste ja suulakkeet pestiin vielä huolellisesti ja käsiteltiin muovin hoitoaineella.
Vaikka varaosalauta olikin ehjä, ei se kuitenkaan ollut virheetön: pinnassa oleva röpelömaali oli parista kohtaa lohjennut irti ja pari naarmuakin löytyi. Ratkaisuksi noihin päätin kokeilla hyllyn perukoilta löytynyttä spraykittiä.
Sopivan etäältä suihkien laudan pintaan saatiin lähes alkuperäistä muistuttava pinta ja lopuksi päälle vedettiin Motip:n puolikiiltävä Semi Gloss Black.
Toki tähän tarkoitukseen olisi löytynyt oikeitakin maaleja, mutta nyt mentiin näillä kun sattuivat löytymään tallin hyllystä.
Olisi tietenkin ollut viisasta purkaa molemmat laudat samalla kertaa ja verrata niitä toisiinsa ennen maalausta, mutta tyhmyyksissään niin ei tullut tehtyä. Myöhemmin huomasin laudoissa olevan pari muutakin eroavaisuutta kuin pehmusteen kiinnityksen tarvitsemat ruuvien reiät:
Suulakkeiden reiät olivat erilaiset:
Tuhkakupin aukko oli hieman suurempi:
Hansikaslokeron lukon vastakappaletta varten Multivanin lautaan on lisätty kaistale peltiä ja toinen jäykistepelti:
Hansikaslokeroa varten Caravellen laudasta piti myös poistaa hieman peltiä ja kiinnittää siihen tällainen muovilipare.
Caravellen laudasta puuttuivat myös reiät takalämppärin puhaltimen kytkimelle sekä sisävalolle.
Noh, nämä eivät olleet mitään ylipääsemättömiä esteitä: reiät suurenivat sahalla ja poralla, pelikaistaleen irroitin pistehitsauksistaan ja liitin toiseen lautaan koriliimalla ja parilla ruuvilla.
Lopuksi pehmusteen ja muoviosien kiinnitys ja kojelauta on valmis asennettavaksi paikoilleen!
Viimeksi muokannut Jukkapoika, 10.05.2014 00:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Multivan kojelaudan kunnostus
Täytyy sanoa, että aika tyylikäs tuli