vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
MTR-84
Vasta alkaja
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MTR-84 »

eli auto on passat 1.9 td, aaz kone, vuosmalli
1992.

entinen kone hajosi ja vaihdoin "uuden
400tkm" ajetun koneen tilalle.

entinen kone oli ns. vanhan mallin pumpulla eli
ei mitään sähköjuttuja vaan täysin mekaaninen.

Uuden koneen mukana tuli uudenmallinen
punppu, kone tuli siis -96 vuoden autosta.
Vaihdoin vanhan pumpun tilalle ja auto lähti
käyntiin hyvin, vastasi kaasuun yms. No
pumpun tiivisteet alkoi vuotamaan ja vaihdoin
ne. Kasasin pumpun väärin ja auto lähti
käyntiin mutta kierrokset tapissa.

Vanha pumppu pois ja uudenmallin pumppu tilalle.
Lähtee käyntiin vähän rykien mutta käy nätisti
ja ottaa kierroksia kylmänä mutta kun alkaa
lämpenemään niin ei ota enää kierroksia.

Pumpussa olevat anturit ei ole kytketty eli siis
ne jotka ovat nestepäässä ja pumpum
alapuolella.
Pumpun alapuolisen anturin
kytkeminen ei vaikuta kierroksiin. syötön lisäys
ei myöskään auta..

Voiko pumpun ajoitus tehdä tuon vai onko vika
mahdollisesti muualla?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tervetuloa foorumille.

Niillä antureilla ei taida suuremmin olla merkitystä, liittyvät kaiketi jotenkin kuitenkin ennakon säätöön, jos olen oikein ymmärtänyt.

Kyseessä yleisesti Tölkeissä käytetty moottori, joten tein viestistä varjokopion T3 moottoriosioon, jossa se huomataan todennäköisemmin
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja TT| »

Millaisella hihnapyörä+pumpunjalka kombinaatiolla tuon pumpun laitoit paikalleen?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
MTR-84
Vasta alkaja
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MTR-84 »

hihnapyörä on se 3:lla pultilla kiinnitettävä ja pumpun jalka on pumpun oma. muuten samanlainen ku vanhan pumpun jalka mutta akselin reikä on isompi..
MTR-84
Vasta alkaja
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MTR-84 »

tässä tallilla kun olen niin otin videon ja laitoin sen tuonne yuutuubbiin niin jos joku fiksumpi osais sen perusteella sanoa mitä vois vilkaista.

https://www.youtube.com/watch?v=gwpkSV_ ... ata_player

siinä linkki, puhelimella kuvattu, ei hd laatua.

sen verran tossa tein että käänsin pumpun ajoitusta keulaan päin ja myöskin toiseen suuntaan, ei oikein vaikutusta kierrosten nousuun, enempi käynnistyvyyteen.
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.kokeile irroittaa se tyhjäkäyntisolenoidi pois sieltä ja kokeile vaikuttaako se vivun asento mitenkään tuohon kierroksiin miteskään,sinnehän ei sähköjä ilmeisesti tule niin se on tarpeeton nyt ja sen asento ei vastaa oikeaa.Kyllä ruiskuennakko kummittelee nyt jos merkit nokka-akselillakin on kohdillaan.Mites sammutinsolenoidi?
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
MTR-84
Vasta alkaja
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MTR-84 »

nyppäsin sammutussolenoidin johdon pois ja auto edes käynnistynyt, joten solenoidi tuntuu toimivan.

saako tuota ruiskutus ennakkoa säädettyä/tarkastetttua ilman heittokelloa?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minä just tappelin samanlaisen pumpun kanssa, kun meni jako yhdellä hampaalla pieleen hihnaa asentaessa.
Hihnapyörän säätö tuli ruuvattu äärilaidasta äärilaitaan ja kone ei käynnistynyt kuin vasta siirtämällä hihnaa hihnapyörään nähden. Sen jälkeen ennakkoa on säädetty useampaan kertaan korvakuulolla mestareiden kuunnellessa Das Ranchilla ja Safarilla. Nyt käy ainakin omasta mielestäni hyvin...
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja beretta »

sillä tyhjäkäyntivivulla on kyllä merkitystä missä asennossa se on.yhdessä syncrossa tuossa kartanolla on passatin kone niin ei pelaa jos se vipu on taka-asennossa,ei ota kierroksia ja tahtoo tukehtua.sitä kun pukkaa eteenpäin niin käynti ja veto korjaantuu. :) otaksuisin että on myös hampaalla pielessä jako.On tarkoitus tarkistaa kaikki kohdilleen kun aikaa järjestyis 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
MTR-84
Vasta alkaja
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MTR-84 »

hmmm... eli siinä 1 pytyn kohdalla oleva joku kylmäkäynnistys vipu?

jossain ohjeissa oli että "kääntämällä lootan puoleista ruuvi auki päin, saat koneen vastamaan paremmin kaasuun"

ei toiminut tuossa, hyvä että pysyi käynnissä.

täytyy juhannuksen jälkeen kattoa se ajoitus vielä 15 kerran :|
kdf
AktiVWisti
Viestit: 123
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja kdf »

Mittakello on kieltämättä kova sana ajotusta tarkastaessa. Aikasemmalle luultavasti pitäs saada.

Kylmäkäynnistysvipu=tyhjäkäynnin säätö, laatikon puoleisesta säädät tyhjäkäynnin suuruuden. Vaikuttaa samaan vipuun pumpun sisällä kuin itse kaasuvipu.

Niinkuin aikaisemmin sanottu, pumpun sähköhimmelit tarpeettomia. Nestepäässä olevalla mitataan ruiskutusmäärää /ajankohtaa/ kierrosnopeutta, jonka perusteella myöhäistetään ajoitusta pumpun alla olevalla solenoidilla, syynä päästöjen vähennys. Ja jollain tavalla liittyy myös tuon saatanallisen kapistuksen, egr:n, ohjaukseen.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja väiski »

Kyllä kai näissä vanhemmissa vehkeissä ainakin kylmäkäynnistysvipu on se joka kääntää ajoitusta himpun aikaisemmalle käynnistettäessä. Voi olla eri noissa avaruusajan laitteissa, eikös niissä ole sähkövalotkin ?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja beretta »

niimpä :? :) 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

kdf kirjoitti:Kylmäkäynnistysvipu=tyhjäkäynnin säätö, laatikon puoleisesta säädät tyhjäkäynnin suuruuden. Vaikuttaa samaan vipuun pumpun sisällä kuin itse kaasuvipu.

Niinkuin aikaisemmin sanottu, pumpun sähköhimmelit tarpeettomia. Nestepäässä olevalla mitataan ruiskutusmäärää /ajankohtaa/ kierrosnopeutta, jonka perusteella myöhäistetään ajoitusta pumpun alla olevalla solenoidilla, syynä päästöjen vähennys. Ja jollain tavalla liittyy myös tuon saatanallisen kapistuksen, egr:n, ohjaukseen.
Eikös kylmäkäynnistysvipu on pumpun ja kannen välissä, vaikuttaa ennakkoon? Sille on ilmeisesti ollut alunperin joku sähköinen ohjaus, omaani kytkin vaijerin.

Pätkin noi kaikki solenoidien johdot, kun niillä ei ole kuulemma mitään akuuttia merkitystä Tölkin elämään, kun ei ole mitään kirottua EGR:kään...
kdf
AktiVWisti
Viestit: 123
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja kdf »

Sen mallin pumppu missä anturi nestepäässä ja solenoidi, ei pitäisi löytyä mekaanista kylmäkäynnistys ennakonsäätöä laisinkaan.
Tarkoitan tämän mallista http://www.swdubs.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=4470
kuvan pumpusta on lingottu mäkeen vahapatruuna hässäkkä joka vetää kylmänä "idle adjust " vipua lisäten tyhjäkäyntiä. (kuva 2)
idle adjust sanan alla näkyy tuo laippa kahdella ruuvilla, minkä tilalla vanhemmissa pumpuissa se mekaaninen ennakon lisäys kylmäkäynnistystä varten

ps. onhan kaikki tehnyt linkin mukaisen tuunauksen pumppuunsa vihreiden harmiksi?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

kdf kirjoitti:onhan kaikki tehnyt linkin mukaisen tuunauksen pumppuunsa vihreiden harmiksi?
Suunnitteilla ;)
Vastaa Viestiin