T3 kytkin ongelmia (yhdistetty useita ketjuja)

Takamoottoristen tekniikkapalsta, kori, voimansiirto, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu alue.
Pasi_T
AktiVWisti
Viestit: 72
Liittynyt: 09.03.2012 16:39
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja Pasi_T »

Eicca: ohjeet oli ihan ymmärrettävät, kiitos paljon!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kytkin oli hetken kuistamatta, piti jopa maastossa lukot päällä möyriessä ja maantiella ajaessa.
Eilen auto seisoi Vurren kanssa lumikasassa ja siitä kun lähdin, niin ei pitoa löytynyt kuin pintakaasulla.

Kytkin ottaa kiinni heti kun poljin nousee lattiasta ja aukeaa vasta melkein lattiaan poljettuna.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:Kytkin oli hetken kuistamatta, piti jopa maastossa lukot päällä möyriessä ja maantiella ajaessa.
Eilen auto seisoi Vurren kanssa lumikasassa ja siitä kun lähdin, niin ei pitoa löytynyt kuin pintakaasulla.

Kytkin ottaa kiinni heti kun poljin nousee lattiasta ja aukeaa vasta melkein lattiaan poljettuna.
Alkaa oireet kyllä viitata sinne kytkimen nestekiertoon, tai johonkin päin mekanismia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja jarke »

joo ilmaa menee järjestelmään, nyt kun oikein muistelen niin itsellä ensin petti työsyl ja sitten pääsyl. vai oliko toisinpäin :?: ei ehkä oleellista. poljin oli juuri tuollainen, heitä molemmat uudet ja ilmaa paineistettuna nestesäiliöstä, eiköhän ala pelaamaan,tai sitten ei :roll:
(ennen sai motonetista renkaan venttiiliin laitettavia sarjoja missä oli venttili+letku+korkki, oli hyvä tuossa hommassa.. :)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Järjestelmään pääsi ilmaa silloin kun laatikko oli irti, ilmattiin sen verran että alkoi toimia. Ilmausruuvista ei tullut neste läpi ollenkaan, sen irrotuksen jälkeen kun polki, niin alkoi vasta neste tulla reiästä pihalle.
Työsylinteri on ainakin paskainen.

Ihmeellisesti oireet alkoivat syksyllä auton seistyä mäessä nokka ylöspäin ja uusiutui eilen kahden tunnin kahvittelun jälkeen.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja jarke »

ei ainakaan mulla onnistunut ilmaus perinteisesti polkemalla vaan vaati tuon "työkalun"
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Hitto hemmetti.... laatikon huulitiiviste! mutta en vaan tajuu jos loota vuotas öljyä niin miks lätty oli niin kuiva :shock:
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja hege »

Mäkin oisin veikannut huulitiivistettä. Sinne ei tarvita hirveesti öljyä että se luistaa. Mutta luulisi että sen olisitte nähneet...

Pitää kokeilla ilmata omasta kytkin paineistettuna, jos se auttaisi kun poljin tuntuu vähän kumimaiselta.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Sormet pysy puhtaana vaikka kuinka asetelmaa ja levyä hinkkas :o :shock: :roll:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tulipa just sellanenkin mieleen, että jos neste ei pääse takaisin päin vapaasti ja työsylinterille jäisi pieni paine. Koneen vaihdon yhteydessä joku letku oli kuulemma niin taittuneena, ettei kytkin ollut aluksi toiminut, tai niin koneen vaihtaja ainakin kertoi, kun autoani kyselin aina välillä ajoon.

Pitää mennä alle katsomaan, palautuuko työsylinterin vipu kun saan jonkun polkemaan poljinta.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja hege »

Jos neste ei pääse takaisinpäin niin kytkin irrottaa heti kun poljinta painaa vähänkin. Jarruissa tämä tullut vastaan pari kertaa, mutta samat sylinterit kytkimessäkin.

Mutta jos kyseessä on joku monivamma niinkuin Vurren tapauksessa yleensä (kaksi tai useampi vika), niin saattaa olla mikä tahansa.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Monivammakytkimestä tuli ilmaa reilusti, kunhan löysin sopivan ilmausruuvin. "Orggis" oli tukossa. Ilmaa olisi saattanut tulla lisääkin, jos vaan olisi ollut jarrunestettä enemmän lisättäväksi. Melkein puolilitraa sinne meni eikä ilma mielestäni loppunut.

Tässä kuvassa poljin on pohjassa
Kuva

Tässä kuvassa poljin on ylhäällä
Kuva

Kuva

Vipu nousee "reilusti" ylöspäin työntämällä

Muistanko oikein, että vivulle olisi joku ohjeellinen asento, jossa sen kuuluisi olla?


Motonetista löytyy sekä työsylinteriä että sen korjaussarjaa.
Uskaltaakohan Motonetin osilla kokeilla korjaamista?
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Osta koko työsylkkä ei maksa vaivaa korja vanhaa kun ei uusikaan maksa miljoonaa 8-)
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja hege »

Tollasia kasattaessa menee melko usein tiivisteet rikki kun ne osuu johonkin terävään reunaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lisää jarrunestettä js työsylinteri haettu. Vielä kun olisi aikaa vaihtaa...
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja jarke »

T3Syncro kirjoitti:Järjestelmään pääsi ilmaa silloin kun laatikko oli irti, ilmattiin sen verran että alkoi toimia. Ilmausruuvista ei tullut neste läpi ollenkaan, sen irrotuksen jälkeen kun polki, niin alkoi vasta neste tulla reiästä pihalle.
Työsylinteri on ainakin paskainen.

Ihmeellisesti oireet alkoivat syksyllä auton seistyä mäessä nokka ylöspäin ja uusiutui eilen kahden tunnin kahvittelun jälkeen.
Ilmakuplat siirtyy pääsylinterin päähän?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

dmn kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Tuli sellainenkin mieleen, että voisiko satunnainen luistaminen johtua paskaisesta työsylinteristä, eli jäisikö kytkin pikkasen "auki" välillä? Ilmausruuvista ei tullut neste läpi eikä meinannut aluksi tulla sen reiästäkään.

Tänään ajelin reilun 20 km eikä luistanut vaikka kuinka koitti käskeä.
Kyllä tämä on mahdollista, ilmeisesti jos kytkinpolkimen perussäätö on liian alhaalla (ei siis vapauta sylinteriä kokonaan) ja ajetaan pitemmän matkaa niin että jarruneste putkissa lämpenee tuo sitten puskee kytkintä auki.
Mystistä tässä on se, että ajoin kytkimellä lähes 7000 Km ongelmitta, kunnes pysäköin auton jyrkkään ylämäkeen pariksi tunniksi.
Pitää perehtyä tuohon kytkinpolkimen perussäätöön...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Työsylinteri vaihdettu, mutta ei pidä kytkin vieläkään. :?: :?:
Kytkin tuntuu kyllä normaalimmalta, eli ilma taisi tulla pois putkesta.

DMN:n mainitsemaa kytkimen perussäätöä pitää tutkiskella:
Kuva
Sillä tuskin on toiminnan kannalta mitään merkitystä, että minulla tuo työsylinteri on 180 astetta käännettynä, eli putki tulee takaa päin? Edellinenkin oli niin päin.

Voisiko asetelma olla heikko?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kävinpä sitten 20 Km kauppareissun ajamassa, paluumatkalla ei kestänyt loivaan ylämäkeen kiihdyttää edes 80 Km/h vauhtiin...
TT| kirjoitti:Mulla pitäisi tuossa mtdi-koneessa olla JX:n pyörä ja kytkin, asetelma joku jäykempi. Tähän asti ei ole luistanut missään tilanteessa. Vaikka tällä on yliraskaallakin kärryllä vedetty syncroja, ja omapaino 1975kg. Että en tiedä mitkä tuon JX paketin rajat oikeasti on, jos asetelma on ok.
Mietinpä juuri, pitäisikö asetelma vaihtaa vai vaihtaisiko samalla koko paketin Eiccan suosittelemaksi...

Onko kellään tiedossa ylimääräistä 1Z:n vautipyörää nurkissa, tai ideaa mistä moista kannattaisi alkaa metsästää?
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)

Viesti Kirjoittaja beretta »

tarkista tosiaan palauttaako se käyttöakseli jota kytkinsylinterin tappi työntää,siinähän kaksi puslaa jotka jumii tiukkaan kun kuivumaan pääsee,saattaa kytkin luistaa jos se ei palaudu.Minulla meni täysin jumiin kun kytkinkoppa tallin nurkassa muutaman viikon oli niin piti väkivalloin repiä helat irti siitä.Se menee todella jumiin kun kuivuu...
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Vastaa Viestiin