T5:sen jurnutus/vinkuminen

Keskustelua T5:n tekniikasta: Alusta, kori, sähkö ja voimansiirto.
Discussion forum for the 5th generation Van: Body, electrics, driveline and suspension.
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

0-160kmh nopeuksissa T5 pitää ihmeellistä jurnutusta, ääni lähde paikallistettu taakse.
(todettu pitämällä "kesäpoika" perä loosterissa n.60km matkan ;)
-laakereissa ei väljää
-jarrut ei laahaa
-vetarit ok..?
-ajettu 210tkm, saanut kenkää kokoajan huolella...
-meteli vaimenee / lähes loppuu kun aavistuksen kääntää oikealle.
-Yli 100 vauhdissa jurnutus muuttuu vinkumiseksi ;)

Meteli koventunut huomattavasti 20tkm aikana, jolloin ajettu ymp.eurooppaa hyvällä kyydillä ristiin rastiin.
Merkkiliikkeen mielestä jurina normal / vika kuskien korvissa.
Jos arvailua tai kokemusta mystisestä metelin aiheuttajasta, laita vinkkiä perään.

-Pete-
211-Kastenwagen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kuvauksen perusteella arvaisin takapyörän laakeria, ehkäpä vasen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

Loppu jurnutus, vikana oli.
-Takalaakerit vas/oik (kuulemma ns.Tyyppivika)
-Takasatulat ja palat / levyt vas/oik (ilmeisesti ns.Tyyppivika)

Myös kolinat etupäästä vaimeni, kun vaihto vaan kaikki nivelet ja killuttimet...
(ei vika vaan malliin kuuluva ominaisuus) ;)

-Pete-
Viimeksi muokannut Paku-Pete, 10.10.2012 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
211-Kastenwagen
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Päästä se kesäpoika kontista niin loppuu se vinkuminen... :roll:



Ootko varma että ei ole laakeri?
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

Eicca_ kirjoitti:Päästä se kesäpoika kontista niin loppuu se vinkuminen... :roll:



Ootko varma että ei ole laakeri?
Kesämies ei vingu kun on porilainen, vaan mölisee ja ärvöttää :lol:
Luakerit se oli juu.

-Pete-
211-Kastenwagen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja TT| »

sainko 10 pistettä ja papukaijamerkin? 8-)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

Saat ;)
352px-Papukaijamerkki.svg.png
352px-Papukaijamerkki.svg.png (67.2 KiB) Katsottu 11242 kertaa
-Pete-
211-Kastenwagen
hötäkkä
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 19.10.2012 07:51

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja hötäkkä »

Tyyppivika toi laakereiden huutaminen. Ite kuulin kaverilta et loppuu vinkuminen ku laittaa sisäpuolelle merkkiliikkeestä saatavan kumitiivisteen.( siis semmonen pyöree lätkä) Pitää paikkansa. Auto taxi käytössä ja kilometrejä 100 000 ja laakerit ei möykkää. Saa lähettää kysymyksiä, yli satatonnia vuodessa ja lähes yhtä paljon euroja remontteihin...

T5 -06, 730 000 km, toinen kone menossa ja paljon remontteja takana :twisted:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

hötäkkä kirjoitti:Tyyppivika toi laakereiden huutaminen. Ite kuulin kaverilta et loppuu vinkuminen ku laittaa sisäpuolelle merkkiliikkeestä saatavan kumitiivisteen.( siis semmonen pyöree lätkä) Pitää paikkansa. Auto taxi käytössä ja kilometrejä 100 000 ja laakerit ei möykkää. Saa lähettää kysymyksiä, yli satatonnia vuodessa ja lähes yhtä paljon euroja remontteihin...

T5 -06, 730 000 km, toinen kone menossa ja paljon remontteja takana :twisted:
Meillä meni -06:sta töissä kone reilu 300 tKm kohdalla, mutta kun uusi auto maksaa reilun 70 K€, niin päättivät uhrata 10 K€ uuteen koneeseen. Jatkuvasti on jotain pientä laitettavaa, kun taas pari vuotta vanhemmassa T4:ssa moisia oireita ei ole, vaikka autoilla on ajettu suurinpiirtein saman verran.
hötäkkä
Vasta alkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 19.10.2012 07:51

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja hötäkkä »

Vanhat toimiikin paremmin. Kohta liikenteessä hyvin hengittävä T3...
miwa

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja miwa »

itekin vaihdoin T5 pois ja ostin T4 takas kun tuli liian kalliiks toi huoltaminen ja ne saatanan sähköviat. Nyt ei oo vikoja vaikka puolet enempi ajettu T4:lla
Avatar
Paku-Pete
100% aircooled and split
Viestit: 557
Liittynyt: 22.05.2012 12:44
Paikkakunta: SF

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja Paku-Pete »

Jatketaan vinkumista :lol:
180tkm ajettu 2.0 TDI caddy
6kk sitten vaihdettu turbo alkoi oireilemaan uudestaan.
-Turbo uusiksi= Lotina ja kalina jatkuu..
-Venakoppa auki, nokka-akseli / nostajat paskana= Kaikki uusiksi /kasaan ja lotina ja kalina jatkuu..
-Öljypohja auki, runko/veivinlaakerit sorhattu pois= Keskinmäisestä runkolaakerista näkee läpi :lol:
Kaikki muutkin laakerit paskana ja kone vaihtoon, paskaan koneeseen meni osineen ja töineen 4.5k€=
Ihanan kallista...

Mitäse longlife tarkoittikaan suomeksi?

Ps. Varmaan myös muut koneet saa näin hyväksi, käyttämällä valmistajan suosittamaa longlaiffia ;)

-Pete-
211-Kastenwagen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja TT| »

Paku-Pete kirjoitti:Jatketaan vinkumista :lol:
180tkm ajettu 2.0 TDI caddy
6kk sitten vaihdettu turbo alkoi oireilemaan uudestaan.
-Turbo uusiksi= Lotina ja kalina jatkuu..
-Venakoppa auki, nokka-akseli / nostajat paskana= Kaikki uusiksi /kasaan ja lotina ja kalina jatkuu..
-Öljypohja auki, runko/veivinlaakerit sorhattu pois= Keskinmäisestä runkolaakerista näkee läpi :lol:
Kaikki muutkin laakerit paskana ja kone vaihtoon, paskaan koneeseen meni osineen ja töineen 4.5k€=
Ihanan kallista...

Mitäse longlife tarkoittikaan suomeksi?

Ps. Varmaan myös muut koneet saa näin hyväksi, käyttämällä valmistajan suosittamaa longlaiffia ;)

-Pete-
Olen jokusen kerran kiitellyt tuon oman T4 ensimmäistä omistajaa, joka ensimmäisessä huollossa oli vaihdattanut longlifet pois ja sen jälkeen vaihdettu 15tkm välein normaalit öljyt ja 500tkm jälkeen lyhensin välin vielä 10tkm. 590tkm nyt kelottu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

miwa kirjoitti:itekin vaihdoin T5 pois ja ostin T4 takas kun tuli liian kalliiks toi huoltaminen ja ne saatanan sähköviat. Nyt ei oo vikoja vaikka puolet enempi ajettu T4:lla
Suoraan voisin lainata tuota, jos puhutaan meikäläisen MB Sprinter -05:sta :twisted: Nyt saa seistä, ja Das Auto kuljettaa edullisesti/varmasti 8-)
miwa

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja miwa »

TT| kirjoitti:
Paku-Pete kirjoitti:Jatketaan vinkumista :lol:
180tkm ajettu 2.0 TDI caddy
6kk sitten vaihdettu turbo alkoi oireilemaan uudestaan.
-Turbo uusiksi= Lotina ja kalina jatkuu..
-Venakoppa auki, nokka-akseli / nostajat paskana= Kaikki uusiksi /kasaan ja lotina ja kalina jatkuu..
-Öljypohja auki, runko/veivinlaakerit sorhattu pois= Keskinmäisestä runkolaakerista näkee läpi :lol:
Kaikki muutkin laakerit paskana ja kone vaihtoon, paskaan koneeseen meni osineen ja töineen 4.5k€=
Ihanan kallista...

Mitäse longlife tarkoittikaan suomeksi?

Ps. Varmaan myös muut koneet saa näin hyväksi, käyttämällä valmistajan suosittamaa longlaiffia ;)

-Pete-
Olen jokusen kerran kiitellyt tuon oman T4 ensimmäistä omistajaa, joka ensimmäisessä huollossa oli vaihdattanut longlifet pois ja sen jälkeen vaihdettu 15tkm välein normaalit öljyt ja 500tkm jälkeen lyhensin välin vielä 10tkm. 590tkm nyt kelottu.
En sit tiiä onko tuo 'longlife" niin huonoa kun siitä puhutaan? mulla oli edellisellä T4 ajettu uudesta asti longlifeilla ja myydessä oli mittarissa vasta 845000km ja konetta ei ollu ikinä avattu eikä rempattu. Toimi ja kulki hyvin. öljyä sai 30000km huoltovälillä lisätä korkeintaan puol litraa. Kysehän on kai siitä minkä laatuista öljyä käytetään toki longlife öljyissäkin on laatu eroja.

Oon käsittäny että uudempien volkkareiden Caddy, T5 ja jne koneet ei kestä enään mitään hirveitä lukemia vaikka olis mikkä öljyt tahansa. ite en uskaltais ajaa uudemmalla kun 2000vm autolla jos siinä ei olis takuuta.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: T5:sen jurnutus/vinkuminen

Viesti Kirjoittaja redi »

En minä mistään mitään tiedä mutta oli auto tai öljy mikä tahansa niin 30tkm huoltoväli kuulostaa ihan kuralta. 10-15tkm välein huolletaan omia vehkeitä.
Kuulostais että aika paha voiteluongelma ollut Caddyssä kun syönyt kaiken rikki.
Vastaa Viestiin