T3 kytkin ongelmia (yhdistetty useita ketjuja)
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
T3 kytkin ongelmia (yhdistetty useita ketjuja)
Alle 10 tKm ajettu JX:n Sachs luistaa toisinaan, lähinnä kolmosella ja nelosella lämä tiskissä kiihdyttäessä. Asetelmalle tehtävissä jotain vai vaihdanko AAZ:n tilalle 1,6D?
EDIT: ketjusta poimittua / vaihtoehtoja
Vaihtoehtoja löytyi paljon. Kytkin avattu pari kertaa, toisella kerralla vaihdettu kytkin akselin stefa joka totaalisen rikki sekä kampiakselin stefa sekä sen ympärillä oleva rikkinäinen "kaulus".
Työsylinteri vaihdettu, kokeiltu TDI / WBX kytkintä, mutta ei toiminut (asetelma hajosi asennettaessa).
Todennäköisesti kytkinlevy imenyt sen verran öljyä, että ei pidä vaikka kuinka putsaisi.
Yksi vaihtoehto oli, että kytkimeen jää paine päälle, eli neste ei pääse palautumaan takaisin säiliöön.
EDIT: ketjusta poimittua / vaihtoehtoja
Vaihtoehtoja löytyi paljon. Kytkin avattu pari kertaa, toisella kerralla vaihdettu kytkin akselin stefa joka totaalisen rikki sekä kampiakselin stefa sekä sen ympärillä oleva rikkinäinen "kaulus".
Työsylinteri vaihdettu, kokeiltu TDI / WBX kytkintä, mutta ei toiminut (asetelma hajosi asennettaessa).
Todennäköisesti kytkinlevy imenyt sen verran öljyä, että ei pidä vaikka kuinka putsaisi.
Yksi vaihtoehto oli, että kytkimeen jää paine päälle, eli neste ei pääse palautumaan takaisin säiliöön.
Re: Luistava kytkin
Ei riitä JX kytkin 1.9 koneen kanssa, sulla on liikaa voimaa. Mulla 1.6 koneen kanssa vaihteenvaihdoissa pitää olla varovainen. Jos syöttöjä lisää niin kierrokset ei tahdo vaihteenvaihdoissa laskea, eli luistaa niin pitkään kuin kaasu pohjassa. Kaasusta en ole saanut luistamaan.
Kaikki voi duunata, ja asetelman jännitystä voi lisätä jos semmoiseen riittää intoa. Kestävämpi ratkaisu on päivittää vauhtipyörä ja kytkinpaketti sellaiseen joka kestää. Vähän juttua englannin puolelta: http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Ge ... ted_Clutch
Yleisin paketti taitaa olla TDI vauhtipyörä/paineasetelma ja 2.1 wbx kytkinlevy?
redi tai joku pätevämpi voi varmaan kertoa vähän syvemmin noista kytkinjutuista?
Kaikki voi duunata, ja asetelman jännitystä voi lisätä jos semmoiseen riittää intoa. Kestävämpi ratkaisu on päivittää vauhtipyörä ja kytkinpaketti sellaiseen joka kestää. Vähän juttua englannin puolelta: http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Ge ... ted_Clutch
Yleisin paketti taitaa olla TDI vauhtipyörä/paineasetelma ja 2.1 wbx kytkinlevy?
redi tai joku pätevämpi voi varmaan kertoa vähän syvemmin noista kytkinjutuista?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Luistava kytkin
Takatuupparissa ei ole koskaan ollut ongelmia, vaikka siinä välillä syöttöä lisätty yli sallitunkin (puolikaupunkia noen peitossa). Syncrossa ilm ahdin tuottaa tarpeeksi ilmaa, koska ei isommin pölläyttele mustaa kiihdyttäessä.
Osaako joku jäykistää tuota asetelmaa tai loihtia kohtuu hinnalla jäykemmän? Arvasin että kytkin menee vaihtoon, mutta odotin että vasta välijäähdyttimen asenuksen, ahtojen sekä syötön lisäyksen jälkeen.
Osaako joku jäykistää tuota asetelmaa tai loihtia kohtuu hinnalla jäykemmän? Arvasin että kytkin menee vaihtoon, mutta odotin että vasta välijäähdyttimen asenuksen, ahtojen sekä syötön lisäyksen jälkeen.
Re: Luistava kytkin
Mulla pitäisi tuossa mtdi-koneessa olla JX:n pyörä ja kytkin, asetelma joku jäykempi. Tähän asti ei ole luistanut missään tilanteessa. Vaikka tällä on yliraskaallakin kärryllä vedetty syncroja, ja omapaino 1975kg. Että en tiedä mitkä tuon JX paketin rajat oikeasti on, jos asetelma on ok.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Luistava kytkin
Nämä vinkit ja osat saatu Mäntsälän Chop Shopista...
- 02a (vaijeri)laatikolla sekä 228mm kytkimellä varustetusta TDi:stä kiinteä vauhtipyörä.
Vauhtipyörää sorvataan halkaisijaltaan pienemmäksi, starttikehää ei tarvitse muuttaa ja se käy suoraan.
- Poikittaismallin 228mm kytkimelle sopiva paineasetelma, josta poistettava kaksi uloketta.
tätä saa myös vahvempana Sachs SRE versiona, mutta normaalikin kestää perus virittelyt.
- Bensatölkin 228mm kytkinlevy
- Mahdollisesti säädettävä tappi kytkimen työsylinteriin. Työsylinteri suositeltava vaihtaa jos ei ole tietoa koska uusittu.
- Ainakin minulla -84 RWD nelivaihteisessa paineasetelma vielä tämän jälkeen kiinni kytkinkoppaan. Ei ole paha homma tehdä tilaa.
edit: jos käytät tölkin suojapeltiä moottorin ja laatikon välissä, sitä joutuu hieman leikkelemään, jotta vauhtipyörä mahtuu olemaan.
- 02a (vaijeri)laatikolla sekä 228mm kytkimellä varustetusta TDi:stä kiinteä vauhtipyörä.
Vauhtipyörää sorvataan halkaisijaltaan pienemmäksi, starttikehää ei tarvitse muuttaa ja se käy suoraan.
- Poikittaismallin 228mm kytkimelle sopiva paineasetelma, josta poistettava kaksi uloketta.
tätä saa myös vahvempana Sachs SRE versiona, mutta normaalikin kestää perus virittelyt.
- Bensatölkin 228mm kytkinlevy
- Mahdollisesti säädettävä tappi kytkimen työsylinteriin. Työsylinteri suositeltava vaihtaa jos ei ole tietoa koska uusittu.
- Ainakin minulla -84 RWD nelivaihteisessa paineasetelma vielä tämän jälkeen kiinni kytkinkoppaan. Ei ole paha homma tehdä tilaa.
edit: jos käytät tölkin suojapeltiä moottorin ja laatikon välissä, sitä joutuu hieman leikkelemään, jotta vauhtipyörä mahtuu olemaan.
Re: Luistava kytkin
T3syncrolle jo tota ns.stage2 kytkinsettiä minkä redillekkin jo järkkäsin suosittelin koska varsinaista vikaa nykyisestä kytkimestä ei löytynyt :O outoo sinänsä koska toi 215mm luisti jo vakio pyörillä ja ahtimella. Uusi työsylkkä on tosiaan suotavaa koska toi asetelma on melko paljon jäykempi ja 20v vanhat tiivisteet usein rupee vuotamaan ja siksi voima ei riitä. Uudella levyllä voi joutua jatkaa työsylinterin tankoa tai jopa laittaa säädettävän. Omaan tulevaan "käyttöauto" mtdi moottoriin tulee muuten sama setti mutta levy ja asetelma on vahvistettu (SRE) millä varmasti saadaa koeponnistettua laatikosta ja muualta voiman siirrosta sulakkeet pois
Ps. Onko kellään tietoa onko noissa noin vm.84 1,6D rwd lootien kytkin kopissa jotain valueroja uudempiin turbollisiin? koska toi Redin ongelma on eka mikä tulee vastaan ja tota setuppia on tullut tungettu todella monen laatikon jatkeeksi.
Ps. Onko kellään tietoa onko noissa noin vm.84 1,6D rwd lootien kytkin kopissa jotain valueroja uudempiin turbollisiin? koska toi Redin ongelma on eka mikä tulee vastaan ja tota setuppia on tullut tungettu todella monen laatikon jatkeeksi.
Re: Luistava kytkin
Kyllä joutu Syncro JX:n koppaakin puukottaan. Vauhtipyörä ja asetelma 1Z Passatista + 228 wasserin levy.
Omassa rojektissa päädyin käyttämään sovitelaipalla TDI:n starttia, jottei tarvinnu vauhtipyörää sorvata. Seku on tuo TDI niin heiveröinen tyhjäkäyntikierroksilla muutenkin kammiokoneeseen verrattuna.
Yllämainittu kytkin setuppi ei irroita tölkin kytkinvermeiden kanssa lainkaan. Työsylinterin työntötangon jatkamisen sijaan katsoin viisaammaksi kääntää kytkimen käyttöakselin vipua yhdellä boorilla otollisempaan asentoon (vivun silmukasta viilalla reunimmainen boori pois... pysynee kolmenkin varassa). Tällä vältetään työsylinterin ja käyttövivun välille muodostuvan kulman kasvu liian hankalaksi loppuliikkeessä.
Myös painelaakeriin vastaavan haarukan nokkia sekä jousiklipsien kuoppia kannattaa muokata viisaammaksi liikeradan muuttuessa epäedullisemmaksi.
Mielestäni koko systeemin saisi toteutettua myös jollakin seuraavista ratkaisuista:
- jonkinlaisilla spacereilla haarukan ja painelaakerin välissä.
- muokkaamalla työsylinterin kannakerautaa.
- muokkaamalla haarukkaa/haarukan asentoa kytkimen käyttöakselilla.
Kannattaa huolella mittoa/tutkia osien liikeratoja ja geometriaa... milli väärästäkohtaa pois/liikaa saattaa tehdä kummia polkimen päässä.
Omassa rojektissa päädyin käyttämään sovitelaipalla TDI:n starttia, jottei tarvinnu vauhtipyörää sorvata. Seku on tuo TDI niin heiveröinen tyhjäkäyntikierroksilla muutenkin kammiokoneeseen verrattuna.
Yllämainittu kytkin setuppi ei irroita tölkin kytkinvermeiden kanssa lainkaan. Työsylinterin työntötangon jatkamisen sijaan katsoin viisaammaksi kääntää kytkimen käyttöakselin vipua yhdellä boorilla otollisempaan asentoon (vivun silmukasta viilalla reunimmainen boori pois... pysynee kolmenkin varassa). Tällä vältetään työsylinterin ja käyttövivun välille muodostuvan kulman kasvu liian hankalaksi loppuliikkeessä.
Myös painelaakeriin vastaavan haarukan nokkia sekä jousiklipsien kuoppia kannattaa muokata viisaammaksi liikeradan muuttuessa epäedullisemmaksi.
Mielestäni koko systeemin saisi toteutettua myös jollakin seuraavista ratkaisuista:
- jonkinlaisilla spacereilla haarukan ja painelaakerin välissä.
- muokkaamalla työsylinterin kannakerautaa.
- muokkaamalla haarukkaa/haarukan asentoa kytkimen käyttöakselilla.
Kannattaa huolella mittoa/tutkia osien liikeratoja ja geometriaa... milli väärästäkohtaa pois/liikaa saattaa tehdä kummia polkimen päässä.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Luistava kytkin
Koskaan en ole kytkin koppaa muokannut, ainoastaan asetemassa olevat ihme lipareet ole poistanut niin ei ole sen jälkeen mitään tuskaa ollut ja tosiaan toi Redin tapaus on eka missä on ottanut kiinni koppaan, viime torstaina kasasin syncro dobbelin askiin AAZ koneen kanssa KO.kytkin setin ja ilman kopan muutoksia. Ja mitä tohon vääntöön tulee niin jos vauhtipyörästä lähtee n.300g niin luulempa että se ei hirveesti tunnuHeebo kirjoitti:Kyllä joutu Syncro JX:n koppaakin puukottaan. Vauhtipyörä ja asetelma 1Z Passatista + 228 wasserin levy.
Omassa rojektissa päädyin käyttämään sovitelaipalla TDI:n starttia, jottei tarvinnu vauhtipyörää sorvata. Seku on tuo TDI niin heiveröinen tyhjäkäyntikierroksilla muutenkin kammiokoneeseen verrattuna.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Luistava kytkin
Tulipa sellainen mieleen, että jos esim vauhtipyörä ei ole ihan suora, voisiko sillä olla merkitystä? Jos oikein muistan, niin Eicca taisi sen todeta joskus käyneen lämpimänä.
Vauhtipyörä on paskaksi ajetusta varaosatölkistä, jonka ihan tarkkaa historiaa ei ole tiedossa.
Vauhtipyörä on paskaksi ajetusta varaosatölkistä, jonka ihan tarkkaa historiaa ei ole tiedossa.
Re: Luistava kytkin
Saattaa olla että en ottanu tarpeeksi kamaa pois niistä kahdesta ulokkeesta paineasetelmassa. Ei niistä kyllä hirveesti saa hierottua enää pois, mutta vähän kuitenkin. Päädyin puukottamaan kytkinkopasta hiukan pois ja nyt pyörii jo kone.
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Yleensä on riittänyt että ne tapit vääntää sisään päin mutta tuli sellanenkin mieleen että voihan asetelmissakin olla eroja että toiset on jotenkin ulkonevampia, outoa sinäsä että olen käyttänyt ainoastaan sachsin astelmia niin luulis että ne olis aika samasta muotista tulleita...
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Ei nyt aivan varmaa muistikuvaa ole, mutta saattoipa hyvinkin olla LuK tuo asetelma joka ei halunnut sopia koppaan vaikka lipareet oli taiteltu sisään. Justiinsa tuohon samaan kohtaan rappas mitä tuossa redin kuvassa.
Laskinpa huvikseen hattuvakioilla tuon vauhtipyörän (40cm) keventämisen (300g) vaikutuksen vääntömomentiin tyhjäkäynnillä (800 1/min) ja sain kalkuloitua kokonaista 1,005 Nm
Ehkä se pääasiallinen syy tuohon TDI:n startin käyttöön oli kuitenkin sorvin puute.
Laskinpa huvikseen hattuvakioilla tuon vauhtipyörän (40cm) keventämisen (300g) vaikutuksen vääntömomentiin tyhjäkäynnillä (800 1/min) ja sain kalkuloitua kokonaista 1,005 Nm
Ehkä se pääasiallinen syy tuohon TDI:n startin käyttöön oli kuitenkin sorvin puute.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Muistaakseni oli juuri Lukin asetelma tossa mulla.
Voi kai siitä startin nokastakin hiukan sipasta kamaa pois hätätilassa jos ei ole mahdollisuuksia sorvauttaa vauhtipyörää. Suosittelisin kyllä itse kuitenkin vauhtipyörän sorvausta. Tuskin paljon maksaa jos tekijän löytää.
Voi kai siitä startin nokastakin hiukan sipasta kamaa pois hätätilassa jos ei ole mahdollisuuksia sorvauttaa vauhtipyörää. Suosittelisin kyllä itse kuitenkin vauhtipyörän sorvausta. Tuskin paljon maksaa jos tekijän löytää.
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
No eipä ihme että oma hanuridyno ei ole tosiaan eroja huomannutHeebo kirjoitti:Laskinpa huvikseen hattuvakioilla tuon vauhtipyörän (40cm) keventämisen (300g) vaikutuksen vääntömomentiin tyhjäkäynnillä (800 1/min) ja sain kalkuloitua kokonaista 1,005 Nm
Ehkä se pääasiallinen syy tuohon TDI:n startin käyttöön oli kuitenkin sorvin puute.
Redi kyllä siinä multa tulleessa paketissa piti Sachsin asetelma olla....
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Meinaatko Eicca että sama säkkijärven polkka siitä hanurista lähtee
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Joo just se
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Tuli sellainenkin mieleen, että voisiko satunnainen luistaminen johtua paskaisesta työsylinteristä, eli jäisikö kytkin pikkasen "auki" välillä? Ilmausruuvista ei tullut neste läpi eikä meinannut aluksi tulla sen reiästäkään.
Tänään ajelin reilun 20 km eikä luistanut vaikka kuinka koitti käskeä.
Tänään ajelin reilun 20 km eikä luistanut vaikka kuinka koitti käskeä.
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Olisko semmoisa selkeitä siihen vauhtipyörän sorvaamiseen, niinkuin for Dummies
Eli tästä kohdasta Xmm jne... Osat on hommattuna tai kytkin levy uupuu, mutta vois kaverille antaa vauhtiksen sorvattavaksi.
Eli tästä kohdasta Xmm jne... Osat on hommattuna tai kytkin levy uupuu, mutta vois kaverille antaa vauhtiksen sorvattavaksi.
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Pasi mä voin ottaa kuvan huomenna mutta koitan nyt sönkätä jotenkin ymmarrettävästi, eli vauhtiksen hammaskehä pitää olla suurin halkaisia eli se kehän vieressä oleva n.11mm levee alue mikä on hammaskehän kanssa suunnilleen samassa tasossa pois että startin tukihela ns.koppa ei ota kiinni, ite oon siitä halkaisiasta sorvannut n.3-6mm lastun eli maksimissaa tasaiseksi asti. Sitten suosittelen ottamaan siitä vauhtiksen otsa pinnasta missä on yleensä ne tasapainoitus reiät/kolot niin 3mm pois että ei hinkkaa lohkoon tai välipeltiin, ne kolot lähtee melkee kokonaan pois... Olikohan riittävän vaikeesti selitetty
Re: Luistava kytkin (AAZ JX:n "uusi" Sachs)
Kyllä tämä on mahdollista, ilmeisesti jos kytkinpolkimen perussäätö on liian alhaalla (ei siis vapauta sylinteriä kokonaan) ja ajetaan pitemmän matkaa niin että jarruneste putkissa lämpenee tuo sitten puskee kytkintä auki.T3Syncro kirjoitti:Tuli sellainenkin mieleen, että voisiko satunnainen luistaminen johtua paskaisesta työsylinteristä, eli jäisikö kytkin pikkasen "auki" välillä? Ilmausruuvista ei tullut neste läpi eikä meinannut aluksi tulla sen reiästäkään.
Tänään ajelin reilun 20 km eikä luistanut vaikka kuinka koitti käskeä.
< 15kWh/100km