vnt ahtimen perussäätö
vnt ahtimen perussäätö
Kertokaapa asiaan perehtyneet vnt-aloittelijalle hyvät perusvinkit perussäätöjen tekemistä varten, kiitollisena odotettaisiin vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin ,(tiedän ,osa kysymyksistä on varsin typeriä ja aloittelijamaisia mutta sellainen olen .. )
1. Pienillä kierroksilla ,eli joutokäynniltä alkaen alipainekello ilmeisesti normaalisti vetää siivet kiinni, eli säädettävissä olevaa rajoitin ruuvia vasten,eli kuten tuossa kun tuo "vetää"
http://www.youtube.com/watch?v=kENxjxho ... re=related
2. Tuolla säätöruuvilla ilmeisesti saadaan vaikutus sille että millä kierroksilla tuo ahdin alkaa ahtamaan, eli jos ruuvilla säädetään että joutokäynnillä ei siivet olekaan kokonaan kiinni, eli alipaine ei pääse niitä kokonaan kiinni vetämään niin tällöin ahdin ilmeisesti herää vasta suuremmilla kierroksilla?
Näillä jos lähdetään liikkelle niin kyselempä lisää kun näistä olettamusta saisin selvyyden.
1. Pienillä kierroksilla ,eli joutokäynniltä alkaen alipainekello ilmeisesti normaalisti vetää siivet kiinni, eli säädettävissä olevaa rajoitin ruuvia vasten,eli kuten tuossa kun tuo "vetää"
http://www.youtube.com/watch?v=kENxjxho ... re=related
2. Tuolla säätöruuvilla ilmeisesti saadaan vaikutus sille että millä kierroksilla tuo ahdin alkaa ahtamaan, eli jos ruuvilla säädetään että joutokäynnillä ei siivet olekaan kokonaan kiinni, eli alipaine ei pääse niitä kokonaan kiinni vetämään niin tällöin ahdin ilmeisesti herää vasta suuremmilla kierroksilla?
Näillä jos lähdetään liikkelle niin kyselempä lisää kun näistä olettamusta saisin selvyyden.
Re: vnt ahtimen perussäätö
Tuleeko sulla ahdin sähkö-TDI:n kaveriksi vai ihan mekaanisilla kilkkeillä olevaan kokoonpanoon?
Normaali TDI ympäristössä ahtojen käyttäytyminen on aika herkkä alipainekellon tangon pituudelle vaikkei noihin stoppariruuveihin koske ollenkaan. Jännä juttu vaikka vois luulla, että vipu makaa jossain vaiheessa kokoajan joko kiinni- tai aukistopparia vasten. Näin varmaan tietyissä tilanteissä onkin. Ilmeisesti suurimman osan aikaa magneettiventtiili kuitenkin yrittää täyttää ecun toiveita pulssisignaalilla ja säätää alipainetta/siipiä oikeaan asentoon.
Normaali TDI ympäristössä ahtojen käyttäytyminen on aika herkkä alipainekellon tangon pituudelle vaikkei noihin stoppariruuveihin koske ollenkaan. Jännä juttu vaikka vois luulla, että vipu makaa jossain vaiheessa kokoajan joko kiinni- tai aukistopparia vasten. Näin varmaan tietyissä tilanteissä onkin. Ilmeisesti suurimman osan aikaa magneettiventtiili kuitenkin yrittää täyttää ecun toiveita pulssisignaalilla ja säätää alipainetta/siipiä oikeaan asentoon.
Re: vnt ahtimen perussäätö
tämä tulee mekaaniseen sydeemiin, eli tarkoitus on että näin:
Vnt tulee vetävällä alipainekellolla. Alipaine otetaan alipainepumpun linjasta. Letkulinjaan laitetaan sähköventtiili joka avaa linjan kun kaasua painetaan. Kaasun painaminen tunnistetaan pumpun päähän laitettavalla virtausanturilla joka tunnistaa kun polttoaineen virtauspaine(tai mikä se sitten onkaan) suurenee kun kaasua painetaan. Anturi kytkee ,jonka jälkeen alipainelinja aukeaa kun solenoidi avautuu, alipainekello vetää ja ahdot (toivottavasti) nousee.
Kun ahtopaine nousee niin Tälle vetävälle alipaineelle annetaan vastapaine (säädetty haluttu max paine) joka (toivottavasti ) säätää ahtopaineen halutulle tasolle. Haluttu taso saadaan säädettävällä jousikuormitteisella säätöventtiilillä joka halutussa paineessa päästää ylipaineisen ilman tuonne alipainekellon linjaan ja alkaa rajoittamaan ahtopainetta.
Tämä on sellainen yhdistelmä erivariaatioista joita eripuolelta inteernettiä oon löytänyt. Tuolla virtaus anturilla kokemuksen mukaan saadaan aikaan se että pintakaasulla pitäisi saada aikaan tuo siipien lepuutus, ja heti kun kaasua painetaan saadaan ahdot nopeasti jälleen nousemaan. Tuolla vastapaineella sitten taas pitäisi saada tuo paine rajattua. että näin. Jos nyt vaan olen tuon ahtimen siipien asennot oikein käsittänyt. Tässä ahtimessa oli tuo vetävä kello paikoillaan kun tuon ostin että kai se siinä niin päin oli kun pitää..
tämä varmaan vastaa yhteen näistä kyssäreistä: http://www.turbotekniikka.fi/VNTTurbotekniikka2.pdf
taisin siis asentaa tuon oikein päin, pitää vissiin säätää rajoitinta johonkin päin ettei nuo siivet sulkeudu kokonaan, eli mielummin jättää liian isoon kulmaan ,ettei nyt hirveän alhaalta herää?
eli tuolla on tuo ahtopaineen käyttö tässä sydeemissä:
http://www.chaz.yellowfoot.org/Manual%2 ... roller.htm
Vnt tulee vetävällä alipainekellolla. Alipaine otetaan alipainepumpun linjasta. Letkulinjaan laitetaan sähköventtiili joka avaa linjan kun kaasua painetaan. Kaasun painaminen tunnistetaan pumpun päähän laitettavalla virtausanturilla joka tunnistaa kun polttoaineen virtauspaine(tai mikä se sitten onkaan) suurenee kun kaasua painetaan. Anturi kytkee ,jonka jälkeen alipainelinja aukeaa kun solenoidi avautuu, alipainekello vetää ja ahdot (toivottavasti) nousee.
Kun ahtopaine nousee niin Tälle vetävälle alipaineelle annetaan vastapaine (säädetty haluttu max paine) joka (toivottavasti ) säätää ahtopaineen halutulle tasolle. Haluttu taso saadaan säädettävällä jousikuormitteisella säätöventtiilillä joka halutussa paineessa päästää ylipaineisen ilman tuonne alipainekellon linjaan ja alkaa rajoittamaan ahtopainetta.
Tämä on sellainen yhdistelmä erivariaatioista joita eripuolelta inteernettiä oon löytänyt. Tuolla virtaus anturilla kokemuksen mukaan saadaan aikaan se että pintakaasulla pitäisi saada aikaan tuo siipien lepuutus, ja heti kun kaasua painetaan saadaan ahdot nopeasti jälleen nousemaan. Tuolla vastapaineella sitten taas pitäisi saada tuo paine rajattua. että näin. Jos nyt vaan olen tuon ahtimen siipien asennot oikein käsittänyt. Tässä ahtimessa oli tuo vetävä kello paikoillaan kun tuon ostin että kai se siinä niin päin oli kun pitää..
tämä varmaan vastaa yhteen näistä kyssäreistä: http://www.turbotekniikka.fi/VNTTurbotekniikka2.pdf
taisin siis asentaa tuon oikein päin, pitää vissiin säätää rajoitinta johonkin päin ettei nuo siivet sulkeudu kokonaan, eli mielummin jättää liian isoon kulmaan ,ettei nyt hirveän alhaalta herää?
eli tuolla on tuo ahtopaineen käyttö tässä sydeemissä:
http://www.chaz.yellowfoot.org/Manual%2 ... roller.htm
Re: vnt ahtimen perussäätö
Kuullostaa ihan suunnitelmalta!
Aihe kiinnostaa itteäkin, kun uusi moottori tulossa mekaanisilla kilkkeillä ja siinä on tuo ahtimen valinta vielä avoin.
Ainahan noissa varmasti on oma hieromisensa että saa hyvin toimimaan. Serkku on ajellut 1.6 TD + VNT yhdistelmällä pidemmän aikaa, mutta siinä taitaa olla kello muutettu ylipaineelle. Toimii noinkin kait kohtuu hyvin. Tuossa vaan ei helposti saa sitä siipien lepuutustoimintoa tehtyä. Tällöin joutuu säätämään siipien alkutilanteen "liian" auki ja alapään herkkyys vähän kärsii.
Kyllä noi kaikki alipainekellolla olleet (mitä itse olen nähnyt) on ollu niin että lepotilassa siivet auki ja alipaineella vedetään kiinni.
VNT-ohjauksista näkyy olevan aika montaa variaatiota. Eikös foorumilla vaikuttava dmn ole kehitellyt säädettävän ecun tuohon ohjaukseen.
Aihe kiinnostaa itteäkin, kun uusi moottori tulossa mekaanisilla kilkkeillä ja siinä on tuo ahtimen valinta vielä avoin.
Ainahan noissa varmasti on oma hieromisensa että saa hyvin toimimaan. Serkku on ajellut 1.6 TD + VNT yhdistelmällä pidemmän aikaa, mutta siinä taitaa olla kello muutettu ylipaineelle. Toimii noinkin kait kohtuu hyvin. Tuossa vaan ei helposti saa sitä siipien lepuutustoimintoa tehtyä. Tällöin joutuu säätämään siipien alkutilanteen "liian" auki ja alapään herkkyys vähän kärsii.
Kyllä noi kaikki alipainekellolla olleet (mitä itse olen nähnyt) on ollu niin että lepotilassa siivet auki ja alipaineella vedetään kiinni.
VNT-ohjauksista näkyy olevan aika montaa variaatiota. Eikös foorumilla vaikuttava dmn ole kehitellyt säädettävän ecun tuohon ohjaukseen.
Re: vnt ahtimen perussäätö
Onko toi sähköisen ohjauksen käyttämisen/rakentamisen syy ihan tekemisen ilo vai joku muu?
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: vnt ahtimen perussäätö
No ainakin tossa mun systeemissä on se idea se säätämisen helppous, läppärillä voi livenä muuttaa karttoja vaikka ajaessa...
< 15kWh/100km
Re: vnt ahtimen perussäätö
Tarviiko niitä karttoja useinkin säädellä jossain käytössä? Ite olen yleensä säätänyt syötöt, ahdot (vnt sekä normifööni) ja ennakot mieleisekseni ja sen jälkeen keskittynyt vaan ajamiseen Tosin mulla on ollutkin mökkiöljy härveleissä se perjaate että olis vika mahdollisuudet karsittu minimiin ja siten mahdollisemman luotettava tekniikka ja siksi juuri teen TDI koneista mekaanisesti ohjattuja. Mikään ei vituta niin paljoa kun joku 2€ anturi vika jossain keskellä metsää jonka takia joudut kävellä 20km -25asteen pakkasessa hakemaan kaivinkoneen tai traktorin saadaksesi sen tötterön sieltä tallille jossa toteat että joku markan anturi on paskana tai piuha jostain poikki
Bensa vehkeissä tulee mielellään tapeltua ohjelmoitavien ECU:jen kanssa mutta jos niissäkin olis mahdollisuus helposti / halvalla ja hyvällä hyötysuhteella toteuttaa mekaanisesti ahtojen ja polttoaineen syöttö/ohjaus niin varmasti tekisin niin. Mutta joo hyvä että jotkut jaksaa rakennella noitakin eikä mene siitä mistä se kuuluisa aita on matalin
Bensa vehkeissä tulee mielellään tapeltua ohjelmoitavien ECU:jen kanssa mutta jos niissäkin olis mahdollisuus helposti / halvalla ja hyvällä hyötysuhteella toteuttaa mekaanisesti ahtojen ja polttoaineen syöttö/ohjaus niin varmasti tekisin niin. Mutta joo hyvä että jotkut jaksaa rakennella noitakin eikä mene siitä mistä se kuuluisa aita on matalin
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: vnt ahtimen perussäätö
Kartat = ahtopaine eri kierrosalueilla ja eri kuormituksilla.
Mua tämmönen säätömahdollisuus kyllä kiinnostaa.
Mua tämmönen säätömahdollisuus kyllä kiinnostaa.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: vnt ahtimen perussäätö
Onhan mekaanisessa omat hyvät puolensa juu, mutta on mulla niiden kanssakin tullut matkan pysäyttäneitä sähkövikoja
Mutta se tuossa sähköisessä just on parempi että saa haluamansa säädöt lämpimästi hytistä käsin eikä tarvi siellä -25 asteen pakkasessa ilman hanskoja ihmetellä kun on työkalut pohjapanssarin ja koneen välissä
Mutta se tuossa sähköisessä just on parempi että saa haluamansa säädöt lämpimästi hytistä käsin eikä tarvi siellä -25 asteen pakkasessa ilman hanskoja ihmetellä kun on työkalut pohjapanssarin ja koneen välissä
< 15kWh/100km
Re: vnt ahtimen perussäätö
Niinhän se mekaaninenkin toimiihege kirjoitti:Kartat = ahtopaine eri kierrosalueilla ja eri kuormituksilla.
dmn kirjoitti:Onhan mekaanisessa omat hyvät puolensa juu, mutta on mulla niiden kanssakin tullut matkan pysäyttäneitä sähkövikoja
Joo on mullakin se sammutin solenoidin piuha irronnut
Mutta se tuossa sähköisessä just on parempi että saa haluamansa säädöt lämpimästi hytistä käsin eikä tarvi siellä -25 asteen pakkasessa ilman hanskoja ihmetellä kun on työkalut pohjapanssarin ja koneen välissä
Mä teen ne lämpimässä tallissa joojoo en kiusaa enään
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: vnt ahtimen perussäätö
Tänään saatiin koneet käyntiin, mutta eipä tuo siipien säätö tietenkään toimi: Virtausanturi ei kytke, Alipainekalvo ei vedä...
Minkähän verran tuo oma alipainepumppu kehittää tuota alipainetta, eli pitäisikö siinä riittää tuo "tuotto". Nyt olisi vaihtoehtoiset ohjaustavat myös katselun alla eli mielellään toimivia "järjestelmä ohjeita vastaanotetaan ,kiitos
Minkähän verran tuo oma alipainepumppu kehittää tuota alipainetta, eli pitäisikö siinä riittää tuo "tuotto". Nyt olisi vaihtoehtoiset ohjaustavat myös katselun alla eli mielellään toimivia "järjestelmä ohjeita vastaanotetaan ,kiitos
Re: vnt ahtimen perussäätö
vastaan itselleni: jollain halpismittarilla mittasin että 0,3 (jotain ) joutokäynnillä ja 0,5-0,7 (jotain) kierroksilla, eli kyllähän tuolla pitäisi jo saada veto aikaan. Yksi vuoto löytyi tästä ahtopainepuolen "dawes valvesta", siellä oli sittekin myös bleed-reikä, miksihän? heppasin sen umpeen niin hommaparani hiukan. Hyllyssä on tuollainen aaz-moottorin kaksitoiminen kello mutta en oikein missään vaiheessa ole tajunnut että miten sillä tuo ohjaus toteutettaisiin , aikanaan sen tätä varten ostin kun sillä kuulemma ohjauksen saa. Sillä pääsi jo vähän kokeilemaan että alipainepumpun imulla tuon jo vähän saa liikkeelle. Tuo aaz-moottorista oleva virtausanturi on nyt sitten kuitenkin ilmeisesti rikki kun ei kyllä millään kierroksilla kytkentää tehnyt, harmi ,oli aika homma tuokin löytää osto puolella olisi nyt sitten pari osto ilmoa jotta saisi tuon homman etenemään, hyvät neuvot olisi nyt tarpeen ja varsinkin ehjät osat
Re: vnt ahtimen perussäätö
mukavaa yksinpuhelua, joku tuollainen se vissiin pitäisi olla?
http://www.ebay.de/itm/TURBOLADER-Unter ... 35bb0c739c
Näitä vivustojahan myös käyttävät tuolla internetissä, näissä on painekello, en vaan tajua miten tuo vetävä vivusto on tehty
eli tälläinen kello löytyy myös hyllytavarana, miten tän on tarkoitus toimia?
http://www.ebay.de/itm/KKK-Unterdruckdo ... 19cae168eb
http://www.ebay.de/itm/TURBOLADER-Unter ... 35bb0c739c
Näitä vivustojahan myös käyttävät tuolla internetissä, näissä on painekello, en vaan tajua miten tuo vetävä vivusto on tehty
eli tälläinen kello löytyy myös hyllytavarana, miten tän on tarkoitus toimia?
http://www.ebay.de/itm/KKK-Unterdruckdo ... 19cae168eb
Re: vnt ahtimen perussäätö
Tuommonenhan vaikuttais ihan lupaavalle
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: vnt ahtimen perussäätö
Meikällä on joku pakokaasujarru VNT kiinteellä pakosarjalla tallilla mihin laitettiin jostain random hukkisturbosta painekello. Perjaatteessa sen pitäis toimia ihan sellasenaan jollain lailla, pitää vaan sitä tankoa säädellä ja seurata pako/ahtopainemittareita ettei särje mitään.
Ei ole kyllä kokeiltu vielä mihinkään kiinni. Tölkkiin se ei mene muuta kun tekemällä omavalmistemoottorikorvakkeen.
Ei ole kyllä kokeiltu vielä mihinkään kiinni. Tölkkiin se ei mene muuta kun tekemällä omavalmistemoottorikorvakkeen.
Re: vnt ahtimen perussäätö
no eipä tuo alipainekello alipaineeseen voi reagoida kun näytti olevan painekellojarke kirjoitti:vastaan itselleni: jollain halpismittarilla mittasin että 0,3 (jotain ) joutokäynnillä ja 0,5-0,7 (jotain) kierroksilla, eli kyllähän tuolla pitäisi jo saada veto aikaan. Yksi vuoto löytyi tästä ahtopainepuolen "dawes valvesta", siellä oli sittekin myös bleed-reikä, miksihän? heppasin sen umpeen niin hommaparani hiukan. Hyllyssä on tuollainen aaz-moottorin kaksitoiminen kello mutta en oikein missään vaiheessa ole tajunnut että miten sillä tuo ohjaus toteutettaisiin , aikanaan sen tätä varten ostin kun sillä kuulemma ohjauksen saa. Sillä pääsi jo vähän kokeilemaan että alipainepumpun imulla tuon jo vähän saa liikkeelle. Tuo aaz-moottorista oleva virtausanturi on nyt sitten kuitenkin ilmeisesti rikki kun ei kyllä millään kierroksilla kytkentää tehnyt, harmi ,oli aika homma tuokin löytää osto puolella olisi nyt sitten pari osto ilmoa jotta saisi tuon homman etenemään, hyvät neuvot olisi nyt tarpeen ja varsinkin ehjät osat
Re: vnt ahtimen perussäätö
No niin nyt olisi saatu oikeanlainen kello viriteltyä paikoilleen ja kas sehän sääti kun sai alipainetta. ennen käynnistystä kattelin säätöjen ääripäitä ja hain vähän vivunpituutta johonkin mittaan. Kun koneen laittoi käyntiin niin alipainehan kuitenkin imasi siivet kokonaan kiinni, on varmaan vähän liikaa tuo 0,5 pakopaine joutokäynnillä , nyt säädetty niin ettei ettei paikallaan polkiessa pahemmin pakopaine hyppele, nousee suht tasaisesti kierroksilla max 0,5 :teen silloin jo ahdotkin nousee. vielä täytyy tuo ohjaus tuolle alipaineelle jotenkin ratkaista jos tuo virtausanturijuttu ei onnistu. sitä ihmetellään seuraavaksi, sitten pitää vissiin peli laskea jo tassuilleen että pääsee ajossa hakemaan säätöjä=(mun vauhdilla joskus ennen juhannusta), jos ei mitään ihmeellistä tule
Re: vnt ahtimen perussäätö
onpas tämä mukavaa yksinpuhelua, mutta eipä ainakaan tule riitaa, ei se kyllä tuo varmaan tuo sensori toimi millähän tuohon nyt tuon alipaineen ohjauksen tekisi että saisi lepuutuksen, ei viitsisi millään nix nax katkaisimella kun tuo enämtäki tällä ajaa, mites se olisi tuon jarruvalopainekytkimen kanssa?jarke kirjoitti:No niin nyt olisi saatu oikeanlainen kello viriteltyä paikoilleen ja kas sehän sääti kun sai alipainetta. ennen käynnistystä kattelin säätöjen ääripäitä ja hain vähän vivunpituutta johonkin mittaan. Kun koneen laittoi käyntiin niin alipainehan kuitenkin imasi siivet kokonaan kiinni, on varmaan vähän liikaa tuo 0,5 pakopaine joutokäynnillä , nyt säädetty niin ettei ettei paikallaan polkiessa pahemmin pakopaine hyppele, nousee suht tasaisesti kierroksilla max 0,5 :teen silloin jo ahdotkin nousee. vielä täytyy tuo ohjaus tuolle alipaineelle jotenkin ratkaista jos tuo virtausanturijuttu ei onnistu. sitä ihmetellään seuraavaksi, sitten pitää vissiin peli laskea jo tassuilleen että pääsee ajossa hakemaan säätöjä=(mun vauhdilla joskus ennen juhannusta), jos ei mitään ihmeellistä tule
Re: vnt ahtimen perussäätö
Hyvä että alipainekello pelittää. Saiskos tässä muuten hyödynnettyä sitä pakopainetta siipien ohjaukseen mitenkään järkevästi?
Mahtaa olla jarruvalokytkin liian herkkä? Faktaa ei ole, mutta luulen sen toimivan melko pienellä paineella.
Mahtaa olla jarruvalokytkin liian herkkä? Faktaa ei ole, mutta luulen sen toimivan melko pienellä paineella.
Re: vnt ahtimen perussäätö
rohkaisin mieleni ja siirsin verkkopankissa sievoisen summan valtion kassaan. Varovaisesti vaihteita suuremmalle siirrellessä meinasi väkisin tyytyväinen irvistys muodostua kasvoille. Homma tuntui lupaavalta, päätin siis antaa syöttöruuvista jopa hieman syöttöä pumpulle. Seuraavalla lenkillä virnistys senkun leveni . Vielä lisää. Nyt alkaa jo hirvittää, tää ei voi kestää ... "vahingossa " taisi perussäädöt mennä ainakin sinne päin. Kierroslukumittaria ei ole mutta ei tuo nyt ihan joutokäynnillä herää, se lienee hyvä. Kuitenkin jo varsin kevyellä pintakaasulla suht alhaalla saadaan ahtopainemittari heräämään,pakopaineet kulkee jonkin verran korkeammalla mutta ei ainakaan absoluuttisen tarkkojen motonetin mittareiden mukaan pahasti piikkaa.Tuon paineen lienee saisi alemmaksi kun siipien peruskulmaa avaisi hieman? Ahtopaine alkaa "huopaamaan" paineella "X" tuo heijaus on +- 0,2 bar. Se lienee kertoo että tuo paineen rajaus tuolla "dawes valvella" toimii? Vahingossa? tuokin rajapaine asettui suht .järkevälle tasolle, ei varmaan tarvitse sille mitään tehdä. Ainoa ongelma on että ei tällä voi enää ajaa jalka suorana... No hieman reippaammassa kiihdytyksessä tuo ahtopaine menee hieman yli tuon äskeisen "huopaus"-rajan , vielä kuitenkin ollaan mielestäni suht.järkevällä tasolla. mitenkäs noiden pakopaineiden olisi järkevää olla? tuossa kiihdytyksessä ne on siinä 0,5-0,6 tasolla, ei mielestäni kovemmassakaan menneet paljon yli 1-1,1 bar. pintakaasulla sitten ehkä sellaisen 0,2-0,3 bar. Tässähän ei nyt ole sitä lepuutusta matka-ajoa varten, se varmaan on pakko laittaa eri katkaisimella, huomenna kyllä kokeilen vielä ajossa tuota dss- kytkentää mutta tuskin se toimii..