Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Ennenkuin alkaa säätää vivustoa niin kannattaa varmistaa että vika on säädössä eikä kuluneissa osissa.
Tällä tavoin olen säädin yksin 1989 syncron vivuston, helpompi jos on kaveri apuna.
Vaihdevivun hienosäätö sivuttaissuuntaan tapahtuu vaihdelaatikon kiinnikettä löysäämällä ja siirtämällä sivuttain. Kiinnikkeessä on senverran "löysiä" että sen voi kiristää eri asentoihin. Vaihdekepin pohjassa ei riitä vakiona vara oikein mihinkään säätöön. Vaihdekepin pohjaa pystyy vain kiertämään ympäri.
Vaihdevivuston säätö tapahtuu irroittamalla lattian alta menevät vaihdetangot keskeltä. Tankojen päässä on poorit, ja ulompi putki puristetaan kiinni sisempään.
1. Olen tehnyt niin että laitan vaihdekepin vapaalle, löysään puristimen. Aloitan pituussäädön etsimisellä. Tunnustelen vapaa-asennon pituussuunnassa sekä vaihteistolle että vaihdekepille. Kumpaakin päätä voi liikutella helposti auton alta, niin keskikohta pituussäädölle löytyy helposti. Merkkaan putkeen tekemällä pooreihin jäljen (tussijälki häviää heti).
2. Sivusuuntainen asento oli mulla kohdillaan silloin kun vaihdekeppiä työntää eteenpäin lepotilasta niin menee vähän naheasti kolmonen sisään. Lepotilassa vaihdekepin ei pitäisi olla keskellä, vaan himpun verran oikealle. Säädössä laitoin ohjaamosta vaihdekepin eteen oikealle (3 vaihde), laitan vaihteistosta vastaavan vaihteen (vaihteensiirtäjä ulos ja taakse). Sitten pituussäädön merkki kohdilleen ja tankojen kiristys.
3. Jos vaihdekeppi tarvitsee hienosäätöä, niin löysää vaihdevivuston vaihdelaatikon kiinnikettä ja säädä kohdilleen.
4. Jos hienosäätövara ei riitä, niin aseta vaihdelaatikon kiinnike toiseen ääripäähän, säädä vaihdevivusto uudelleen kohdasta 2.
Vaihdevivustot eroaa vähän vuodesta ja mallista riippuen, ja sivusäädön tekeminen varmasti vähän erilaista riippuen mallista. Tärkeintä on uskaltaa mennä auton alle ja aloittaa. Hyvinkin helppo operaatio jos kaikki on kunnossa.
Jos tuntuu että ei lähde toimimaan niin jossain on vikaa, tarkista ensimmäisenä vaihdevivuston takimmaisen osan, piipun, kunto ja vaihdelaatikon kyljessä olevan puslan kunto. Jos vaihdelaatikon kyljessä oleva kiinnikerauta on asennettu kiinnikkeen takapuolelle on vivusto asennettu väärin ja omassa tapauksessa vaihteet tahmaa (itse asensin väärin), kiinnikeraudan pitää olla vaihteiston kiinnikekorvan etupuolella.
Tällä tavoin olen säädin yksin 1989 syncron vivuston, helpompi jos on kaveri apuna.
Vaihdevivun hienosäätö sivuttaissuuntaan tapahtuu vaihdelaatikon kiinnikettä löysäämällä ja siirtämällä sivuttain. Kiinnikkeessä on senverran "löysiä" että sen voi kiristää eri asentoihin. Vaihdekepin pohjassa ei riitä vakiona vara oikein mihinkään säätöön. Vaihdekepin pohjaa pystyy vain kiertämään ympäri.
Vaihdevivuston säätö tapahtuu irroittamalla lattian alta menevät vaihdetangot keskeltä. Tankojen päässä on poorit, ja ulompi putki puristetaan kiinni sisempään.
1. Olen tehnyt niin että laitan vaihdekepin vapaalle, löysään puristimen. Aloitan pituussäädön etsimisellä. Tunnustelen vapaa-asennon pituussuunnassa sekä vaihteistolle että vaihdekepille. Kumpaakin päätä voi liikutella helposti auton alta, niin keskikohta pituussäädölle löytyy helposti. Merkkaan putkeen tekemällä pooreihin jäljen (tussijälki häviää heti).
2. Sivusuuntainen asento oli mulla kohdillaan silloin kun vaihdekeppiä työntää eteenpäin lepotilasta niin menee vähän naheasti kolmonen sisään. Lepotilassa vaihdekepin ei pitäisi olla keskellä, vaan himpun verran oikealle. Säädössä laitoin ohjaamosta vaihdekepin eteen oikealle (3 vaihde), laitan vaihteistosta vastaavan vaihteen (vaihteensiirtäjä ulos ja taakse). Sitten pituussäädön merkki kohdilleen ja tankojen kiristys.
3. Jos vaihdekeppi tarvitsee hienosäätöä, niin löysää vaihdevivuston vaihdelaatikon kiinnikettä ja säädä kohdilleen.
4. Jos hienosäätövara ei riitä, niin aseta vaihdelaatikon kiinnike toiseen ääripäähän, säädä vaihdevivusto uudelleen kohdasta 2.
Vaihdevivustot eroaa vähän vuodesta ja mallista riippuen, ja sivusäädön tekeminen varmasti vähän erilaista riippuen mallista. Tärkeintä on uskaltaa mennä auton alle ja aloittaa. Hyvinkin helppo operaatio jos kaikki on kunnossa.
Jos tuntuu että ei lähde toimimaan niin jossain on vikaa, tarkista ensimmäisenä vaihdevivuston takimmaisen osan, piipun, kunto ja vaihdelaatikon kyljessä olevan puslan kunto. Jos vaihdelaatikon kyljessä oleva kiinnikerauta on asennettu kiinnikkeen takapuolelle on vivusto asennettu väärin ja omassa tapauksessa vaihteet tahmaa (itse asensin väärin), kiinnikeraudan pitää olla vaihteiston kiinnikekorvan etupuolella.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Vaihdevivuston eri paikat, ja niiden vaikutukset, kirjotettu syncroon sopivaksi, mutta vähän soveltamalla käy kaikkiin.
Vaihdekepin kuulanivel.
Kuulanivel koostuu kahdesta puolipallosta joiden välissä on jousi.
Nivelen muoto muuttuu kuluessa pallomaisesta sitruunan muotoiseksi, ja vaihdekeppi takertelee kun vaihde on sisällä. Lopulta vaihdekeppi tippuu lattian sisään.
Vaihdekepissä kuuluu olla ylös-alas liikettä kun sitä nostaa, se johtuu kuulanivelen kaksiosaisesta rakenteessa, puolipallojen välissä on melkein sentti rakoa.
Kuulanivelen purkaminen on vähän kuin älypeli. Painelemalla ja vääntelemällä osat tulee ulos keskinkertaisella voimalla.
Vaihdekepin kiinnitys vaihdevivustoon (osan 19 etupäässä)
Harvemmin kuluu, vai enkö vaan ole katsonut tarpeeksi tarkasti?
Vaihdekaavion korvat (osan 19 etupäässä)
Vaihdekepin alapäässä on vaihdetangossa sijaitsevat korvat. Nämä kuluu ja kaavio alkaa tuntua epämääräiseltä. Korvat myös katkeilee jolloin keppi on tosi epämääräinen.
Jos korvat ja vastakappaleet on ihan hiekassa, sen huomaa heti vaihdekepillä
Vaihdetangon keskimmäinen pusla (osa 14)
Ei niin kriittinen osa? Jättänyt vaihtamatta koska uusi pusla näyttää siltä että se kuluu hetkessä yhtä väljäksi kuin vanhakin. Tai sitten mun uudet puslat on olleet huonoja vaikka VW osia ovat?
Vivuston ristikkonivel (osat 20-23)
Tämä on joskus ihan juntturassa, muttei ole kulunutta tullut vastaan, tai sitten en ole tarpeeksi tarkkaan katsonut.
Vaikuttaa liikkeen herkkyyteen, mutta ei juuri tuntumaan.
Vaihdetangon takimmainen pusla (osa 15)
Järjestään aina väljä. Vaikuttaa vaihteensiirron täsmällisyyteen
Vaihdetangon ulkopinta myös yleensä ruosteessa tämän sisältä. Hiekkapaperilla selviää yleensä. Vaikuttaa liikeen herkkyyteen.
Piippu ja kuula (osat 41 ja 16)
Nämä kuluneena 1-2 vaihteet ei tahdo mennä sisään. Sivuttaisliike in hiuksenhieno ja tuntuma olematon, tosi vaikea saada pykälät sisälle. Korjasin tämän väliaikaisesti niin että nostin takimmaisen puslasta niin paljon ylöspäin kuin vaan sai, että kuluma siirtyi ylöspäin. G,R,3 ja 4-vaihteet löytyy helposti.
Kuula on yleensä vähemmän tai enemmän halki muovin ja metallin liitoskohdasta. Mulla on melkein vaihtokunnossa koska kumitiivisteellä ei ole kunnollista pintaa mihin tiivistyä.
Jos piippu liikkuu vaihdetangolla, on putkisokka (osa 42) kulunut. Kannattaa tarkistaa.
Kannattaa samalla tarkastaa kaikki kumitiivisteet (osat 2, 3 jne), jos kumit on rikki niin hiekka ja vesi pääsee niveliin.
Putsauksen ja rasvauksen jälkeen olen kahdesti vuodessa ruiskuttanut sprayvaseliinia kumitiivisteiden välistä vaihteiston pusliin (14 ja 15) ja piipun ja kuulan väliin, sekä ohjaamosta vaihdekepin kuulaniveleen kumipaljetta nostamalla.
Jos on uudempi takaviisilovinen veto niin lisäisin että vaihdekepin ykkös- ja pakkivaihteen jousihässäkkää rasvatessa kannattaa laittaa säästeliäästi rasvaa. Jos siinä on liikaa rasvaa niin siitä tulee liian tiivis ja se jumittelee.
Vaihdekepin kuulanivel.
Kuulanivel koostuu kahdesta puolipallosta joiden välissä on jousi.
Nivelen muoto muuttuu kuluessa pallomaisesta sitruunan muotoiseksi, ja vaihdekeppi takertelee kun vaihde on sisällä. Lopulta vaihdekeppi tippuu lattian sisään.
Vaihdekepissä kuuluu olla ylös-alas liikettä kun sitä nostaa, se johtuu kuulanivelen kaksiosaisesta rakenteessa, puolipallojen välissä on melkein sentti rakoa.
Kuulanivelen purkaminen on vähän kuin älypeli. Painelemalla ja vääntelemällä osat tulee ulos keskinkertaisella voimalla.
Vaihdekepin kiinnitys vaihdevivustoon (osan 19 etupäässä)
Harvemmin kuluu, vai enkö vaan ole katsonut tarpeeksi tarkasti?
Vaihdekaavion korvat (osan 19 etupäässä)
Vaihdekepin alapäässä on vaihdetangossa sijaitsevat korvat. Nämä kuluu ja kaavio alkaa tuntua epämääräiseltä. Korvat myös katkeilee jolloin keppi on tosi epämääräinen.
Jos korvat ja vastakappaleet on ihan hiekassa, sen huomaa heti vaihdekepillä
Vaihdetangon keskimmäinen pusla (osa 14)
Ei niin kriittinen osa? Jättänyt vaihtamatta koska uusi pusla näyttää siltä että se kuluu hetkessä yhtä väljäksi kuin vanhakin. Tai sitten mun uudet puslat on olleet huonoja vaikka VW osia ovat?
Vivuston ristikkonivel (osat 20-23)
Tämä on joskus ihan juntturassa, muttei ole kulunutta tullut vastaan, tai sitten en ole tarpeeksi tarkkaan katsonut.
Vaikuttaa liikkeen herkkyyteen, mutta ei juuri tuntumaan.
Vaihdetangon takimmainen pusla (osa 15)
Järjestään aina väljä. Vaikuttaa vaihteensiirron täsmällisyyteen
Vaihdetangon ulkopinta myös yleensä ruosteessa tämän sisältä. Hiekkapaperilla selviää yleensä. Vaikuttaa liikeen herkkyyteen.
Piippu ja kuula (osat 41 ja 16)
Nämä kuluneena 1-2 vaihteet ei tahdo mennä sisään. Sivuttaisliike in hiuksenhieno ja tuntuma olematon, tosi vaikea saada pykälät sisälle. Korjasin tämän väliaikaisesti niin että nostin takimmaisen puslasta niin paljon ylöspäin kuin vaan sai, että kuluma siirtyi ylöspäin. G,R,3 ja 4-vaihteet löytyy helposti.
Kuula on yleensä vähemmän tai enemmän halki muovin ja metallin liitoskohdasta. Mulla on melkein vaihtokunnossa koska kumitiivisteellä ei ole kunnollista pintaa mihin tiivistyä.
Jos piippu liikkuu vaihdetangolla, on putkisokka (osa 42) kulunut. Kannattaa tarkistaa.
Kannattaa samalla tarkastaa kaikki kumitiivisteet (osat 2, 3 jne), jos kumit on rikki niin hiekka ja vesi pääsee niveliin.
Putsauksen ja rasvauksen jälkeen olen kahdesti vuodessa ruiskuttanut sprayvaseliinia kumitiivisteiden välistä vaihteiston pusliin (14 ja 15) ja piipun ja kuulan väliin, sekä ohjaamosta vaihdekepin kuulaniveleen kumipaljetta nostamalla.
Jos on uudempi takaviisilovinen veto niin lisäisin että vaihdekepin ykkös- ja pakkivaihteen jousihässäkkää rasvatessa kannattaa laittaa säästeliäästi rasvaa. Jos siinä on liikaa rasvaa niin siitä tulee liian tiivis ja se jumittelee.
- Liitteet
-
- vivusto.jpg (219.71 KiB) Katsottu 47946 kertaa
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Vaihdoin vaihdekepin kuulanivelen joka pitää vaihdekepin lattiassa. Hioin samalla ulkokehää niin lähti kaikki väljät pois.
Vaihdekepin tuntuma on uskomaton. Nyt tuntuu ohjaus jämäkämmältä, jarrut ottaa paremmin ja kuskin penkkikin on ryhdikkäämmän oloinen. Naapurin bulldogitkin näytti paljon iloisemmilta.
Tilasin uuden piipun (osa 41) ja kuulan (osa 16). Pirun kalliita, mutta ne ovat kuluneet loppuun. Kunhan saan ne vielä vaihdettua niin luulen että öljyvuodotkin lakkaa ja ilma alkaa pysyä renkaissa. Uskaltaisinko jopa haaveilla tehonlisäyksestä?
Vaihdekepin tuntuma on uskomaton. Nyt tuntuu ohjaus jämäkämmältä, jarrut ottaa paremmin ja kuskin penkkikin on ryhdikkäämmän oloinen. Naapurin bulldogitkin näytti paljon iloisemmilta.
Tilasin uuden piipun (osa 41) ja kuulan (osa 16). Pirun kalliita, mutta ne ovat kuluneet loppuun. Kunhan saan ne vielä vaihdettua niin luulen että öljyvuodotkin lakkaa ja ilma alkaa pysyä renkaissa. Uskaltaisinko jopa haaveilla tehonlisäyksestä?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
^kyllä tehoa tulee ainakin 27,65% enemmän! Ja intiaanikesäkin alkaa samantien, ululululuuu!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
TROLOLOLOLLOLLOLOOO HOHOHOOOO!
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Ihan sama mitä mä tähän vastaan jos se sisältää vaihdekepin kokeilemista niin kuulostaa pahalta:
Tervetuloa kokeilemaan Vurren vaihdekeppiä jos näette jossain tapahtumassa tai muuten vaan.
Jos kokeilet Vurren vaihdekeppiä niin entiseen ei ole paluuta.
Vurren vaihdekeppi on nyt jämäkkä.
Paras olla sanomatta mitään...
Tervetuloa kokeilemaan Vurren vaihdekeppiä jos näette jossain tapahtumassa tai muuten vaan.
Jos kokeilet Vurren vaihdekeppiä niin entiseen ei ole paluuta.
Vurren vaihdekeppi on nyt jämäkkä.
Paras olla sanomatta mitään...
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Vatkaa ite vurren keppiä
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Onnistuuko tuo sama konsepti 2WD:iin ?
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Onnistuu. Perusrakenne on takavedossa ja syncrossa sama. Eri malleissa on vähän eroja, mutta kaikissa uudemmissa on melko samat osat.
Vanhemmat tölkit on erilaisia, eikä niiden vaihdekepeistä ole mulla kokemusta.
Vanhemmat tölkit on erilaisia, eikä niiden vaihdekepeistä ole mulla kokemusta.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Vaihdoin kuulan vaihdelaatikon kylkeen. Uusi kuula oli 31mm halkaisijaltaan.
Tilasin samalla uuden piipun, ja se oli 30mm halkaisijaltaan, eli ei sopinut uuteen kuulaan. Ei kyllä muutenkaan olisi sopinut kun tilasin vahingossa bensakoneeseen tarkoitetun (dieselmalli 10mm korkeampi). Mutta noi osat on tarkoitettu niin että vaihdetaan vain yksi osa, ja se toinen jää vaihtamatta.
Pitää varmaan teettää sarja noita piippuja jossain, ei tunnu oikein saavan mistään ja joku kovempi alumiini voisi kestää vähän pidempään.
Tilasin samalla uuden piipun, ja se oli 30mm halkaisijaltaan, eli ei sopinut uuteen kuulaan. Ei kyllä muutenkaan olisi sopinut kun tilasin vahingossa bensakoneeseen tarkoitetun (dieselmalli 10mm korkeampi). Mutta noi osat on tarkoitettu niin että vaihdetaan vain yksi osa, ja se toinen jää vaihtamatta.
Pitää varmaan teettää sarja noita piippuja jossain, ei tunnu oikein saavan mistään ja joku kovempi alumiini voisi kestää vähän pidempään.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Tämähän osuu tänne. 2WD, 4-vaiht.
Nyt kun mä tein tuon kytkinremontin, niin sen jäljiltä 1&2 on ns. vitun vaikeita saada sisään, paitsi 1 kerta sadasta luiskahtaa niin helposti, että pitää ottaa pois ja kattoa menikö oikeaan "reikään". Kolmonen puolestaan tuntuu löytyvän kahdesta kohtaa, vähän oikealle siitä missä ykkösen kuuluisi olla, ja sitten ihan reilusti oikealta. Kyllä se ykkönen ja kakkonen sisään menee, kun vain reilusti työntää vasenta laitaa pitkin, mutta ehkä tarpeettoman hankalasti.
Onko nyt siis niin, että kun mä kiinnitin sen vaihteenvalitsimen takaisin laatikon kylkeen, sen asettui jotenkin vähän väärään kohtaan sivusuunnassa? Että niissä pultinrei'issä on sen verran väljyyttä? Ensi alkuunhan mä toki kiinnitin sen myös siihen laipan väärälle puolelle, ja ihmettelin, että mihinkäs 1&3 katosi...
Ja toinen, kuuluisiko sen kuulan (osa 16) olla pyöreä? Mulla se näyttää alaosaltaan siltä, kuin joku olisi puraissut palan, ja väri on myös eri.
Nyt kun mä tein tuon kytkinremontin, niin sen jäljiltä 1&2 on ns. vitun vaikeita saada sisään, paitsi 1 kerta sadasta luiskahtaa niin helposti, että pitää ottaa pois ja kattoa menikö oikeaan "reikään". Kolmonen puolestaan tuntuu löytyvän kahdesta kohtaa, vähän oikealle siitä missä ykkösen kuuluisi olla, ja sitten ihan reilusti oikealta. Kyllä se ykkönen ja kakkonen sisään menee, kun vain reilusti työntää vasenta laitaa pitkin, mutta ehkä tarpeettoman hankalasti.
Onko nyt siis niin, että kun mä kiinnitin sen vaihteenvalitsimen takaisin laatikon kylkeen, sen asettui jotenkin vähän väärään kohtaan sivusuunnassa? Että niissä pultinrei'issä on sen verran väljyyttä? Ensi alkuunhan mä toki kiinnitin sen myös siihen laipan väärälle puolelle, ja ihmettelin, että mihinkäs 1&3 katosi...
Ja toinen, kuuluisiko sen kuulan (osa 16) olla pyöreä? Mulla se näyttää alaosaltaan siltä, kuin joku olisi puraissut palan, ja väri on myös eri.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Joo, kun vaihdevivuston kiinnittää takaisin vaihteiston kylkeen niin korkeus ja sivusuunnassa pitää olla tarkkana.
Se piippu (osa 41.) on yleensä kuulan kuluttama sisältä, ja on ainakin mulla tosi ronkeli oikean asennon suhteen. Kuula pitää saada just oikeaan paikkaan tossa kulumassa että vaihdetuntumasta tulee hyvä. Mä vähän viilasin sen kiinnikkeen reikiä että sain piippua korkeammalle, oli melko pienestä kiinni. Mutta en tiedä mikä sulla voisi auttaa.
Kuula (osa 16.) on ainakin uudemmissa pohjastaan sileä. Mutta ne halkeilee ja menee ajan mittaan paskaksi. Laitoin liitteenä kuvan joltain sivulta että näkee uuden kuulan muodon. Kuulan väristä en osaa sanoa, mulla ne on aina olleet vaaleansävyisiä, mun mielestä valkoisia tai vähän kellertäviä eikä ole läpinäkyviä.
Se piippu (osa 41.) on yleensä kuulan kuluttama sisältä, ja on ainakin mulla tosi ronkeli oikean asennon suhteen. Kuula pitää saada just oikeaan paikkaan tossa kulumassa että vaihdetuntumasta tulee hyvä. Mä vähän viilasin sen kiinnikkeen reikiä että sain piippua korkeammalle, oli melko pienestä kiinni. Mutta en tiedä mikä sulla voisi auttaa.
Kuula (osa 16.) on ainakin uudemmissa pohjastaan sileä. Mutta ne halkeilee ja menee ajan mittaan paskaksi. Laitoin liitteenä kuvan joltain sivulta että näkee uuden kuulan muodon. Kuulan väristä en osaa sanoa, mulla ne on aina olleet vaaleansävyisiä, mun mielestä valkoisia tai vähän kellertäviä eikä ole läpinäkyviä.
- Liitteet
-
- Kuula
- $(KGrHqZ,!jYE651HfCeDBO6wNLNurQ~~60_35.JPG (9.02 KiB) Katsottu 47655 kertaa
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
No sitä mä ajattelinkin. Pitää siis ryömiä alle tutkimaan.hege kirjoitti:Joo, kun vaihdevivuston kiinnittää takaisin vaihteiston kylkeen niin korkeus ja sivusuunnassa pitää olla tarkkana.
Muuten on ihan ok tuntuma, mutta kun ykköstä hakiessa pitää työntää keppi melkein rattiin kiinni..Se piippu (osa 41.) on yleensä kuulan kuluttama sisältä, ja on ainakin mulla tosi ronkeli oikean asennon suhteen. Kuula pitää saada just oikeaan paikkaan tossa kulumassa että vaihdetuntumasta tulee hyvä. Mä vähän viilasin sen kiinnikkeen reikiä että sain piippua korkeammalle, oli melko pienestä kiinni. Mutta en tiedä mikä sulla voisi auttaa.
No hyvä, on se sitten varmaan ihan kunnossa, kun se oli tuollainen tasapohjainen, vähän kulmista kulunut. Keltainen se oli ja pohjasta vihersi, kai sitten kasvoi jotain sammalta...Kuula (osa 16.) on ainakin uudemmissa pohjastaan sileä. Mutta ne halkeilee ja menee ajan mittaan paskaksi. Laitoin liitteenä kuvan joltain sivulta että näkee uuden kuulan muodon. Kuulan väristä en osaa sanoa, mulla ne on aina olleet vaaleansävyisiä, mun mielestä valkoisia tai vähän kellertäviä eikä ole läpinäkyviä.
Kiitos.
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
http://www.vwbuses.co.uk/Gearbox_Cable_ ... 00509.aspx
Onko kellään kokemusta tuollaisesta? Pääsisi noista murheista, mitä perinteisellä vivustolla.
Onko kellään kokemusta tuollaisesta? Pääsisi noista murheista, mitä perinteisellä vivustolla.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Vurre:
Ongelmat: G ja R oli helppoja, samoin 3 ja 4. 1 ja 2 vaihteet ei menneet normaalisti sisään. Ykkönen meni sisään vaan niin että kakkosen kautta laittoi sisälle ja piti painaa vasemmalle. Monesti meni vahingossa pakille ja tuli jänniä hetkiä liikkeelle lähdössä kun ei menty eteenpäin.
Ratkaisu:Purin kaikki osat, vähän viilailin ja rasvasin. Vaihdoin vaihdelaatikon kyljessä olevan kuulan, rikkinäiset suojakumit ja vaihdelaatikon kyljessä olevan puslan. Väänsin rautakangella ja asettelin vaihdekepin alla olevan laatikon ohjureita että h-kaaviosta ja pakkilukot sai toimimaan.
Multivan
Ongelmat: Vaihteensiirto tosi epämääräinen. Vaihteet meni huonosti sisään. Kylmänä kakkonen ei mennyt pesään.
Ratkaisu:Purin kaikki osat, vähän viilailin ja rasvasin. Ongelmana oli että vaihteensiirtotanko oli ruostunut, hiomalla ruosteet pois liukupinnoilta alkoi vaihteet mennä sisään kuin rasvattu.
Ongelmat: G ja R oli helppoja, samoin 3 ja 4. 1 ja 2 vaihteet ei menneet normaalisti sisään. Ykkönen meni sisään vaan niin että kakkosen kautta laittoi sisälle ja piti painaa vasemmalle. Monesti meni vahingossa pakille ja tuli jänniä hetkiä liikkeelle lähdössä kun ei menty eteenpäin.
Ratkaisu:Purin kaikki osat, vähän viilailin ja rasvasin. Vaihdoin vaihdelaatikon kyljessä olevan kuulan, rikkinäiset suojakumit ja vaihdelaatikon kyljessä olevan puslan. Väänsin rautakangella ja asettelin vaihdekepin alla olevan laatikon ohjureita että h-kaaviosta ja pakkilukot sai toimimaan.
Multivan
Ongelmat: Vaihteensiirto tosi epämääräinen. Vaihteet meni huonosti sisään. Kylmänä kakkonen ei mennyt pesään.
Ratkaisu:Purin kaikki osat, vähän viilailin ja rasvasin. Ongelmana oli että vaihteensiirtotanko oli ruostunut, hiomalla ruosteet pois liukupinnoilta alkoi vaihteet mennä sisään kuin rasvattu.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Onko tuolle "piipulle" (41) joku varaosanumero? Tai tietääkö joku mistä semmosen vois hankkia? Mun ajopelissä, tuosta piipun yläreunasta on lohjennut palanen ja kuula (16) ei pysy pesässään. Onko tuo piipun kiinnitys sokalla (42) miten purettavissa vaihtoa varten?
Kuula ja suojakumi löytyy Hotcarsilta, mutta mistä sais piipun.
Kuula ja suojakumi löytyy Hotcarsilta, mutta mistä sais piipun.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Eikö tältä sivulta löydy mitä tarvitset:
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... .html?p=10
Meillä ois parin oululaisen harrastajan kanssa ihan pian lähdössä tilaus Brickwerksille...
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... .html?p=10
Meillä ois parin oululaisen harrastajan kanssa ihan pian lähdössä tilaus Brickwerksille...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Sokka sopivalla tuurnalla pois, ja sitten varovaisesti koputella piippu irti tangosta. Samalla kun on irti, niin kannattaa vaihtaa laatikon kylkeen tulevat pusla ja suojakumit.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Kiitos linkistä ja neuvoista!
Voisin osallistua kimppatilaukseen. Hanttapuli, laita vaikka YV tilauksen tiimoilta.
Voisin osallistua kimppatilaukseen. Hanttapuli, laita vaikka YV tilauksen tiimoilta.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vaihdevivusto, säätö ja vianetsintä
Ok.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.