Jousi ja iskari erillään. Siinä näyttää rekisteriotteen mukaan olevan joku alusta sarjakin.T3Syncro kirjoitti:Nopea kysymys tuohon Passattiin liittyen, onko siinä taka-akselilla mcpherson vai jousi ja iskari erillään?
Jussin tölkki (iku) projektit
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Kiitos vastauksesta.jussimh kirjoitti:Jousi ja iskari erillään. Siinä näyttää rekisteriotteen mukaan olevan joku alusta sarjakin.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Tässä tuumaustauon aikana tuli asennettua tuollaista rengastusta Syncron alle. Laikalla kynkästä palaa pois, ja huomenna pitää etukaaria hieman modifioida. No ainakin hieholta näyttää.. Mitenkäs te olette noita syncrojanne korottaneet?
Vanteet on "mersun" alut ja ET 33 5mm jäi liukuoven ja renkaan väliin ilmaa.
Tuo kantoharava pitää ottaa tuosta liukuovenalta kunhan kerkiää, ja karjarautakin tulee tosi alas. Eli sepittämistä on. ja se lukkokin pitää kunnostaa.
Vanteet on "mersun" alut ja ET 33 5mm jäi liukuoven ja renkaan väliin ilmaa.
Tuo kantoharava pitää ottaa tuosta liukuovenalta kunhan kerkiää, ja karjarautakin tulee tosi alas. Eli sepittämistä on. ja se lukkokin pitää kunnostaa.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Takajousihan se sieltä Syncrosta on poikki. Onko Syncron jousi eri kuin normi tölkin? Oletteko soveltaneet muiden autojen jousia tölkkiin ja entäs pidemmät iskarit. Löysin tuolta ohjeita korotukseen mutta niillähän ei joustomatkat lisäänny ( tarvitseeko tölkki lisää joustomatkaa?). Oletteko yleensä ostanut syncron vakio/korotus jousia mistä?
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Takajouset katkeaa, tyyppivika näissä. Takavedon jouset ei käy, ne on n. 50mm lyhyemmät kuin syncron jouset.
Jos korotat niin joustomatkaa pitää lisätä yhtä paljon kuin mitä korotat. Valmiit jousi/iskari sarjat joko korottaa niin vähän ettei tarvitse muuta muokata, tai sitten muokkaukset on otettu huomioon kun sarja on suunniteltu, kuten pienempi jousen halkaisija edessä ettei tukivarsi osu jouseen, pidemmät iskarit edessä ja takana että saadaan enemmän ulosjoustoa.
Yleensä budjetilla näitä korotetaan laittamalla palaa jousen ja korin väliin. Korotuspalan korkeuden verran siirretään takaiskarin kiinnikettä, etuiskaria pidennetään ja etuylätukivarren väliin laitetaan palaa ettei etujousi osu tukivarteen ulosjoustossa. Ilman iskareiden pidentämistä ja muita paloja tulee huono ajettava kun ulosjousto puuttuu. Jousituksesta tulee pintakova ja auto "nypyttää" maantieajossa.
Mitä enemmän ulosjoustoa (ja sisäänjoustoa) niin sitä parempi maastossa, mutta se vaatii löysemmät jouset että joustomatkan voi käyttää ja vetonivelet jotka kestää suuremmat kulmat. Muiden auton jousten sopivuuksista en tiedä, mutta Vurreen ajattelin laittaa normi 63mm (2.50") halkaisijaltaan ja pituudeltaan 355mm (14.00") olevat kierrejouset eteen ja taakse. Taakse oon merkannut että vois laittaa 70N/mm ja eteen 87N/mm, en vaan muista yhtään millä perusteilla nämä lukemat valitsin, vai valitsinko millään perustein? Muistiinpanoissa on Seikel korotusjousten lukemat: pituus 290mm edessä ja takana, jäykkyydet edessä 140N/mm ja takana 120N/mm. Jousen jäykkyydestä en tiedä sen kummempia kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan riippuen ajaako kevyellä vai painavalla autolla, missä yleensä ajaa ym. Testailemalla se kai selviää mistä tykkää.
Jos korotat niin joustomatkaa pitää lisätä yhtä paljon kuin mitä korotat. Valmiit jousi/iskari sarjat joko korottaa niin vähän ettei tarvitse muuta muokata, tai sitten muokkaukset on otettu huomioon kun sarja on suunniteltu, kuten pienempi jousen halkaisija edessä ettei tukivarsi osu jouseen, pidemmät iskarit edessä ja takana että saadaan enemmän ulosjoustoa.
Yleensä budjetilla näitä korotetaan laittamalla palaa jousen ja korin väliin. Korotuspalan korkeuden verran siirretään takaiskarin kiinnikettä, etuiskaria pidennetään ja etuylätukivarren väliin laitetaan palaa ettei etujousi osu tukivarteen ulosjoustossa. Ilman iskareiden pidentämistä ja muita paloja tulee huono ajettava kun ulosjousto puuttuu. Jousituksesta tulee pintakova ja auto "nypyttää" maantieajossa.
Mitä enemmän ulosjoustoa (ja sisäänjoustoa) niin sitä parempi maastossa, mutta se vaatii löysemmät jouset että joustomatkan voi käyttää ja vetonivelet jotka kestää suuremmat kulmat. Muiden auton jousten sopivuuksista en tiedä, mutta Vurreen ajattelin laittaa normi 63mm (2.50") halkaisijaltaan ja pituudeltaan 355mm (14.00") olevat kierrejouset eteen ja taakse. Taakse oon merkannut että vois laittaa 70N/mm ja eteen 87N/mm, en vaan muista yhtään millä perusteilla nämä lukemat valitsin, vai valitsinko millään perustein? Muistiinpanoissa on Seikel korotusjousten lukemat: pituus 290mm edessä ja takana, jäykkyydet edessä 140N/mm ja takana 120N/mm. Jousen jäykkyydestä en tiedä sen kummempia kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan riippuen ajaako kevyellä vai painavalla autolla, missä yleensä ajaa ym. Testailemalla se kai selviää mistä tykkää.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Ei löytänyt paikallisen "ryöstö-osan" kataloogit eikä kuvastot minkäänlaisia jousia syncroon. Laitoin sähköpostia Jousivesalle ja Vallilantakomolle josko sieltä saisi haluamansa jouset syncroon. Sitten kun vielä keksisi pidemmät iskarit jostain.
Johan tuo sai ihailevia katseita kylillä, kun laitoin nuo uudet renkaat alle.
Johan tuo sai ihailevia katseita kylillä, kun laitoin nuo uudet renkaat alle.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Tämä moottorin vaihto projektikin sai uutta tuulta kun sain vihdoin passatista koneen pois. Dieselin kytkin koppa käy tosiaan suoraan mutta öljypohjassa olevat laatikonkiinnityspultit ei satu kohdilleen. Liekkö tuosta haittaa. Paketti ilmeisesti tulee koostumaan Dieselin vauhtipyörästä ja 215mm kytkimestä ja paineasetelmasta. Nyt tosiaan tulee hieman ongelmaksi tuo kytkin akselin lyhyys. Jonkinverran asiaa korjaisi jos tuon välilaipan jyrsisi 5mm ohuemmaksi ja kytkinkopasta jyrsisi laatikon puolelta 5mm pois. Silloin kytkinakseli lyhenisi enää n. 4 mm alkuperäisestä. Ja levykin sattuisi kokonaan kytkinakselin booreille.
Toinen vaihtoehto olisi (johon minulla ei löydy vielä osia) etsiä jostain 2.1 boxerin vauhtipyörä ja sen kasaisi alkuperäisellä 228 kytkinpaketilla. Ja vielä siihen hommaisi sen bensalaatikon kytkinakselin joka olisi valmiiksi pidempi.
Mutta kysymys kuuluu onko boxerin vauhtipyörän halkaisia hammaskehältä 280mm kuten tuossa diisselissä.? Passatin alkuperäinen vauhtipyörä on 290mm halkaisijaltaan ja oli mallia kaksoismassa, mutta levy on 228mm. Ja siinä passatin vauhtipyörässä on vielä hammaskehä väärällä reunalla dieselin starttiin nähden.
No pitää huominen miettiä miten tekee mutta olen tuon jyrsinnän kannalla jos ei nyt joltain "alan" mieheltä löytyisi näitä bensakoneen osia edullisesti. Ja se vauhtipyörä olisi sen 280 halkaisijaltaan.
Tuossa vielä muutama kuva koneesta ja laatikosta.
Toinen vaihtoehto olisi (johon minulla ei löydy vielä osia) etsiä jostain 2.1 boxerin vauhtipyörä ja sen kasaisi alkuperäisellä 228 kytkinpaketilla. Ja vielä siihen hommaisi sen bensalaatikon kytkinakselin joka olisi valmiiksi pidempi.
Mutta kysymys kuuluu onko boxerin vauhtipyörän halkaisia hammaskehältä 280mm kuten tuossa diisselissä.? Passatin alkuperäinen vauhtipyörä on 290mm halkaisijaltaan ja oli mallia kaksoismassa, mutta levy on 228mm. Ja siinä passatin vauhtipyörässä on vielä hammaskehä väärällä reunalla dieselin starttiin nähden.
No pitää huominen miettiä miten tekee mutta olen tuon jyrsinnän kannalla jos ei nyt joltain "alan" mieheltä löytyisi näitä bensakoneen osia edullisesti. Ja se vauhtipyörä olisi sen 280 halkaisijaltaan.
Tuossa vielä muutama kuva koneesta ja laatikosta.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Ei sovi WBX:n vauhtipyörä rivikoneeseen. Mutta poikittaismoottorisista etuvetoisista löytyy kiinteää vauhtipyörää joka passaa pienellä sorvauksella rivikoneen perään ja syö wbx:n 228mm kytkinkamat.
< 15kWh/100km
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Tarkoitatko näitä etuveto porttereita vai ihan henkilöautoja? Hammasrattaan kehän pitää olla ainakin starttiin nähden oikeassa paikassa.dmn kirjoitti:Ei sovi WBX:n vauhtipyörä rivikoneeseen. Mutta poikittaismoottorisista etuvetoisista löytyy kiinteää vauhtipyörää joka passaa pienellä sorvauksella rivikoneen perään ja syö wbx:n 228mm kytkinkamat.
Eli taidan tehdä niin että kasaan sen tuolla Dieselin vauhtipyörällä ja kytkimellä (215) ja jos ne alkaa luistamaan niin teetän tuolla paikallisella viripajalla siitä vakio levystä sintteri version. Sitten ei pitäisi enää luistaa. Täytyy jyrsiä tuota välilevyä ohuemmaksi ja kytkinkopasta myös siivua pois jotta saisi alkaa sitä niputtaa.
Sähköt onkin sitten oma lukunsa. Yritin noita kuvia katella tuosta ameerikan poikien projektista ja ihan hepreää minulle. Osaako joku neuvoa minua noiden sähköjen suhteen että miten ne pitää tehdä?. esim minne virtaa yms. noita merkkivalojen kohtia pistokkeissa oli johonkin kuvaan merkitty.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 3&start=40
TT teki saman operaation, taisi käyttää Seatin johtosarjan, joten merkkaamalla piuhat ja laittamalla johtosarjan Passatista olet jo pitkällä.
Lahtaajien sivuilta kopioitu: "Yksi vaihtoehtoina on tehdä mTDI (ei muuttuvasiipisen turbon kanssa), jossa sähkötöiden osuus on lähes nolla. Tällöin tulee hankkia mTDI-pumppu (esim Fiatista) - tai tehdä oikea sähköinen TDI, jossa meneekin sitten uusiksi:
- Koneen johtosarja (tämän saa tehtyä yhdistämällä TDI:n johtosarjan & JX:n johtosarjan). Lisäksi tulee vetää johdot eteen polkimille, ajonestolle, vakionopeudensäätimelle jne.)
- Kaasupoljin (käytettävä sähköistä)
- Kytkin- ja jarrupolkimille mikrokatkaisijat
- Ajonesto (ajonestoboksi asennettava & induktiorengas istutettava virtalukon ympärille & uudet avaimet koodattava & sarjoitettava)
- Hall-anturi mittaristoon ja vakionopeuden säätimen viiksi (ei pakollinen)"
TT teki saman operaation, taisi käyttää Seatin johtosarjan, joten merkkaamalla piuhat ja laittamalla johtosarjan Passatista olet jo pitkällä.
Lahtaajien sivuilta kopioitu: "Yksi vaihtoehtoina on tehdä mTDI (ei muuttuvasiipisen turbon kanssa), jossa sähkötöiden osuus on lähes nolla. Tällöin tulee hankkia mTDI-pumppu (esim Fiatista) - tai tehdä oikea sähköinen TDI, jossa meneekin sitten uusiksi:
- Koneen johtosarja (tämän saa tehtyä yhdistämällä TDI:n johtosarjan & JX:n johtosarjan). Lisäksi tulee vetää johdot eteen polkimille, ajonestolle, vakionopeudensäätimelle jne.)
- Kaasupoljin (käytettävä sähköistä)
- Kytkin- ja jarrupolkimille mikrokatkaisijat
- Ajonesto (ajonestoboksi asennettava & induktiorengas istutettava virtalukon ympärille & uudet avaimet koodattava & sarjoitettava)
- Hall-anturi mittaristoon ja vakionopeuden säätimen viiksi (ei pakollinen)"
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Hommaa poikittain olleen ha 1.9 TDI (1Z/AHU) vauhtipyörä, siihen TDI:n asetelma ja 2.1 WBX:n kytkin levy. Tosin saattaa se JX:n kytkin kestää, kunhan on ehjät stefat akseleilla.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Johdot moottoriin on kaikki merkattu jo pistokkeissa värikoodein. Ja ohjaus yksikkö passatista johon menee semmonen kyrvän paksuinen nippujohtoja. Mutta kymysys kuuluukin kun Pasatin tulipellin läpi tulee muistaakseni 4 pistoketta jostain koelaudan alta sinne boxin luo. Niin että mahdollisemman vähän tarvitsisi repiä piuhaa sieltä koelaudan alta. Vai pitääkö minun sieltäkin ottaa kaikki piuhat?DehlerProfivaari kirjoitti:http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 3&start=40
TT teki saman operaation, taisi käyttää Seatin johtosarjan, joten merkkaamalla piuhat ja laittamalla johtosarjan Passatista olet jo pitkällä.
Ainakin tuossa on piuhaa revitty esiin niin vietävästi mutta miksi?
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... -8228.html
sitten mitä tämä kuva esittää?
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... html#media
Tuossa kuvassa on kovin vähän johtoja.
http://public.fotki.com/loogy/18t-vanag ... html#media
No täytyy raapia päätä lisää...
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Helpoimmalla taitaa päästä jos ottaa passatista sen "sulekeboksin" sellaisenaan, siellä on valmiit kytkennät sisäisesti mittaristolle, ajoneston lukukelalle ja jne eikä tarvitse välttämättä johtosarjoja edes teurastaa. Siitä voi sitten kaikki kaikki ylimääräiset johdoniput jättää kytkemättä, kunhan virran vaan tuo..
Noin se olis varmaan kannattanut itsekin tehdä yhteen swappiin, mutta päädyin yhdistelemään johtosarjat keskenään ilman tuota boksia. Tosin jos on tuo ajonesto tarkoitus poistaa ecusta, saattaa ylimääräisestä johtosarjatyöstä olla hyötyä nätimmän johtonipun muodossa..
Ainakin tuo 215mm sintteri + JX asetelma on aika kovilla jo 250Nm väännön kanssa.. Saattaisi toimia paremmin jos tekisi tuplajousisen asetelman, mutta jäi itseltä kokeilematta. Normiajossa toimi ok, mutta nopeassa vaihdossa 3->4 jäi helposti luistamaan jos ei malttanut odottaa kierrosten laskemista ennen kytkimen nostoa.
Noin se olis varmaan kannattanut itsekin tehdä yhteen swappiin, mutta päädyin yhdistelemään johtosarjat keskenään ilman tuota boksia. Tosin jos on tuo ajonesto tarkoitus poistaa ecusta, saattaa ylimääräisestä johtosarjatyöstä olla hyötyä nätimmän johtonipun muodossa..
Ainakin tuo 215mm sintteri + JX asetelma on aika kovilla jo 250Nm väännön kanssa.. Saattaisi toimia paremmin jos tekisi tuplajousisen asetelman, mutta jäi itseltä kokeilematta. Normiajossa toimi ok, mutta nopeassa vaihdossa 3->4 jäi helposti luistamaan jos ei malttanut odottaa kierrosten laskemista ennen kytkimen nostoa.
< 15kWh/100km
- rextherunt
- 100:s Juhlajäsen
- Viestit: 87
- Liittynyt: 19.03.2012 09:40
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Multa löytyis tallista 1kpl poikittain olleen 1Z vauhtis, josta hampaat menneet paskaksi matkalta (en tiedä miten tämä on saatu aikaiseksi). Voiko noita vauhtiksen hampaita vaihtaa tms? jos voi nii siinä ois 1kpl tarjokkaita. Jos jussimh ajelet siilinjärven ohi niin ota yhteyttä.T3Syncro kirjoitti:Hommaa poikittain olleen ha 1.9 TDI (1Z/AHU) vauhtipyörä, siihen TDI:n asetelma ja 2.1 WBX:n kytkin levy. Tosin saattaa se JX:n kytkin kestää, kunhan on ehjät stefat akseleilla.
Sen verran vielä, että tee kunnollinen tiivis suojapelti koneen ja kytkinkopan välille, ettei sinne pääse vettä. Kallavedessä kävin kytkimen pesemässä männä viikolla. En suosittele. Ei nimittäin pidä ja sitten ollaan kusessa.
Mulla tuossa 1.9mTDI koneessa 215mm JX kytkin, JX Vauhtipyörä ja muut JX hilppeet. Ihan ok, mut vois napata tiukemminkin. Oma veikkaus stetsonista on, että tuo 1.8T AEB voip sulattaa tuon JX setin, mutta jos keksit miten JX kytkin jne. kestää tuon AEBn niin huippua.
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Eiccan tallissa saattaa olla vielä jouten yksi n 7000 Km ajettu JX:n asetelma ja "vähän" öljyä saanut levy, joka alkoi pitämään reilun jarrucleaneripesun jälkeen
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Ompahan harvinaisen keljumaisesti nuo passatin piuhat tuolla koelaudan alla ja koelauta yhtä vidumaisesti kiinni...
Tänään kävin katsastamassa tuon takatuuppari tölkin ja ilman huomautuksia leima tulla tupsahti. siinä samalla joku mies tuli kyselemään että ei olis tarvetta tuollaisen volkkarin madallus-sarjalle. no tottahan tarvetta on jos on hinta sopiva. 150€ 4,5cm laskeva joku weitecin sarja, joka oli ihan tuliterä. oli jäänyt asentamatta aikoinaan paikoilleen. täytyy se vääntää tuonne doppelin alle tässä joku kerta ja iskarit siihen pitää ostaa myös.
Tänään kävin katsastamassa tuon takatuuppari tölkin ja ilman huomautuksia leima tulla tupsahti. siinä samalla joku mies tuli kyselemään että ei olis tarvetta tuollaisen volkkarin madallus-sarjalle. no tottahan tarvetta on jos on hinta sopiva. 150€ 4,5cm laskeva joku weitecin sarja, joka oli ihan tuliterä. oli jäänyt asentamatta aikoinaan paikoilleen. täytyy se vääntää tuonne doppelin alle tässä joku kerta ja iskarit siihen pitää ostaa myös.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Mä en nyt sisäistänyt ideaa tuosta välilaipasta. Mikä pointti sillä on? Tuo moottori kun on passatissakin jo kallellaan ihan yhtälailla ja lohkoon käynee JX öljypohja, ja nostoputki öljypumpulle?
...Luettuani aiemman keskustelun uudestaan ajatuksella läpi sisäistin osan pointista, mutta jättäisin itse sen pois. Poistuu kytkinakseliongelma ja varmaan koneen kannakkeetkin passaa helpommin paikalleen.
Kiinteä 228mm vauhtis, SRE asetelma ja VR6-levy on se jumalmallin kytkinsetti jossa tunnetusti on pitoja ainakin sen 0,5kN verran, ja sopii tohon pakettiin mainiosti, vai onko boorit ja kytkinakseli eri mitoin?
...Luettuani aiemman keskustelun uudestaan ajatuksella läpi sisäistin osan pointista, mutta jättäisin itse sen pois. Poistuu kytkinakseliongelma ja varmaan koneen kannakkeetkin passaa helpommin paikalleen.
Kiinteä 228mm vauhtis, SRE asetelma ja VR6-levy on se jumalmallin kytkinsetti jossa tunnetusti on pitoja ainakin sen 0,5kN verran, ja sopii tohon pakettiin mainiosti, vai onko boorit ja kytkinakseli eri mitoin?
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
No onhan siinä 28 asteen ero kaltevuudessa, ja tuolla laipalla se tulisi samaan kaltevuuteen kuin passatissa. Toki siinä varmaan pari asiaa helpottuisi jos sen laipan jättäisi poisteme kirjoitti:Mä en nyt sisäistänyt ideaa tuosta välilaipasta. Mikä pointti sillä on? Tuo moottori kun on passatissakin jo kallellaan ihan yhtälailla ja lohkoon käynee JX öljypohja, ja nostoputki öljypumpulle?
...Luettuani aiemman keskustelun uudestaan ajatuksella läpi sisäistin osan pointista, mutta jättäisin itse sen pois. Poistuu kytkinakseliongelma ja varmaan koneen kannakkeetkin passaa helpommin paikalleen.
Kiinteä 228mm vauhtis, SRE asetelma ja VR6-levy on se jumalmallin kytkinsetti jossa tunnetusti on pitoja ainakin sen 0,5kN verran, ja sopii tohon pakettiin mainiosti, vai onko boorit ja kytkinakseli eri mitoin?
Kaikki mikä pitää raudasta sepittää, kuten koneen kannakkeet yms, No Proplem...
Ainakin tuossa AEB:ssä on paksumpi kytkin akseli kuin JX:ssä.
Anteeksi maalaisuuteni mutta tuleeko muissa malleissa stratti Latikon suunnasta, joka vaikuttaa siihen missä kohti hammaskehä on vauhtipyörällä. Kun AEB:ssä hammaskehä on vauhtipyörän etureunalla (startti moottorin rinnalla) niin JX:ssä se on takareunalla. Kun ensimmäisenä ajatuksena oli ostaa motonetista tämä kiinteävauhtipyörä kytkinpaketti. Jonka kaverikin oli ostanut Seattiinsa.
No kytkin on tällähetkellä se pienin murhe.. Ei näytä luistavan kun moottorikin on vielä lattialla... Ja sitä pääsee aina helposti uudestaan sepittää ja soveltaa. jos tänä iltana pääsis mallaamaan tuota pakettia alle ja suunnittelemaan koneen kiinnitys osia.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7744
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Jos HA:ssa on kone poikittain, startti tulee laatikon puolelta kuten Tölkissä, mutta jos HA:ssa kone pitkittäin, tulee startti koneen puolelta => vauhtipyörä pitää olla koneesta, jossa startti tulee laatikon puolelta = poikittain olleesta koneesta.jussimh kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni mutta tuleeko muissa malleissa startti laatikon suunnasta, joka vaikuttaa siihen missä kohti hammaskehä on vauhtipyörällä.
Re: Jussin tölkki (iku) projektit
Ok Kiitoksia nopeasta vastauksesta.T3Syncro kirjoitti:Jos HA:ssa on kone poikittain, startti tulee laatikon puolelta kuten Tölkissä, mutta jos HA:ssa kone pitkittäin, tulee startti koneen puolelta => vauhtipyörä pitää olla koneesta, jossa startti tulee laatikon puolelta = poikittain olleesta koneesta.
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...