Pikkukysymykset 2019

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Peksi »

arskah kirjoitti:Voiko Caravellestä poistaa sen pistehitsatun väliseinän, ilman että tulee katsastusmieheltä sanomista? Tarkoitus olis tehdä täydenveron matkailuauto, ja haluaisin hytin läpikäveltäväksi.
Meillä oli pankissa useita kaksipaikkaisia Caravelleja pakettiautoina 80- luvulla. Niistä oli matkustamon penkit poistettu ja takatilaan laitettu moottorin päälle vaneri ja noin 30 cm pysty reunus, ettei tavarat jarruttaessa tule yli. Etupenkit oli normaalit penkit eikä mitään väliseinää ollut.
Mikko S
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 17.05.2019 08:49

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Tässä on hyvä syncro haussa ja noi veroasiat on vielä vähän epäselviä. Jos ostan 9 paikkasen diesel Caravellen tarkoituksena muuttaa se matkailuautoksi (ihan oikeaksi, ei veronkierto), niin onko edelleen mahdollista maksaa ns jäljellä oleva autovero pois ja sitten muuttaa se matkailuautoksi, jossa on pienempi vuosittainen käyttövoimavero? Ajatuksena olisi takariville täysleveä rokkisänky ja sitten kuskin / apparin taakse kaapistot, joissa jääkaappi ja hella yms... Ellei nyt satu valmis Westfalia tai vastaava valmis retkeilyauto tulemaan tarjolle, näitäkin saa tarjota.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Mikko S kirjoitti:Tässä on hyvä syncro haussa ja noi veroasiat on vielä vähän epäselviä. Jos ostan 9 paikkasen diesel Caravellen tarkoituksena muuttaa se matkailuautoksi (ihan oikeaksi, ei veronkierto), niin onko edelleen mahdollista maksaa ns jäljellä oleva autovero pois ja sitten muuttaa se matkailuautoksi, jossa on pienempi vuosittainen käyttövoimavero? Ajatuksena olisi takariville täysleveä rokkisänky ja sitten kuskin / apparin taakse kaapistot, joissa jääkaappi ja hella yms... Ellei nyt satu valmis Westfalia tai vastaava valmis retkeilyauto tulemaan tarjolle, näitäkin saa tarjota.
On. Muutoskatsastus tarvittavien varusteiden kanssa (keittomahdollisuus, säilytystila ja min. 120x180 peti), ja sitten verottaja muistaa jos muistaa laskulla jälkikäteen.

Nykyään homman pitäisi mennä niin, että taannoin maksamatta jääneitä veroja ei peritä, vaan verot määräytyvät samoin kuin ne tulisivat kun tuodaan auto ulkomailta, eli vertailuhinnasta se x määrä veroa. En tosin tiedä onko tuon lakimuutoksen jälkeen tämän foorumin käyttäjien tekemistä matkailuautomuutoksista tullut vielä yhtäkään verolaskua maksettavaksi asti?
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

DJSigma kirjoitti:
Mikko S kirjoitti:Tässä on hyvä syncro haussa ja noi veroasiat on vielä vähän epäselviä. Jos ostan 9 paikkasen diesel Caravellen tarkoituksena muuttaa se matkailuautoksi (ihan oikeaksi, ei veronkierto), niin onko edelleen mahdollista maksaa ns jäljellä oleva autovero pois ja sitten muuttaa se matkailuautoksi, jossa on pienempi vuosittainen käyttövoimavero? Ajatuksena olisi takariville täysleveä rokkisänky ja sitten kuskin / apparin taakse kaapistot, joissa jääkaappi ja hella yms... Ellei nyt satu valmis Westfalia tai vastaava valmis retkeilyauto tulemaan tarjolle, näitäkin saa tarjota.
On. Muutoskatsastus tarvittavien varusteiden kanssa (keittomahdollisuus, säilytystila ja min. 120x180 peti), ja sitten verottaja muistaa jos muistaa laskulla jälkikäteen.

Nykyään homman pitäisi mennä niin, että taannoin maksamatta jääneitä veroja ei peritä, vaan verot määräytyvät samoin kuin ne tulisivat kun tuodaan auto ulkomailta, eli vertailuhinnasta se x määrä veroa. En tosin tiedä onko tuon lakimuutoksen jälkeen tämän foorumin käyttäjien tekemistä matkailuautomuutoksista tullut vielä yhtäkään verolaskua maksettavaksi asti?


DJSigma jo vastasikin tyhjentävästi kysymykseen, mutta jos askarruttaa, niin lue ketju läpi

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ?f=6&t=469
Mikko S
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 17.05.2019 08:49

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

AT5nok kirjoitti:
DJSigma jo vastasikin tyhjentävästi kysymykseen, mutta jos askarruttaa, niin lue ketju läpi

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ?f=6&t=469

Nonniin, kiitos DJSigma ja AT5nok, haen kaivoon heitetyn kirveen takaisin ja alan suunnittelemaan syncrobussin ostoa. Tuossa topikissa oli vielä hienosti näytetty kuinka Caravellen vakiotakapenkistä muokataan määärykset täyttävä sänky.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Pitäisi rojektitölkistä irroittaa liukuovi. Mikä on oikeaoppinen tekniikka liukuoven puoleisen kyljen ”peitepalan” irroittamislle? Siis se oikean takakulman vähän ikkunoiden alareunan alapuolella oleva lärpäke. Jonkun ruuvin muistaakseni jo irroitin, mutta pala ei yhtään yritäkkään antaa periksi.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ruuvit pois ja sitten napakoita iskuja alhaalta päin. Puu tms välissä hyvä suoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

Jos tarvii luovuttaja-autosta vain vaihdelaatikon, niin kannattaako ottaa vain laatikko vai kone+laatikko yhessä irti? Nimimerkki Ensikertalainen.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Osku »

Laatikon yksin pudottaa nopeemmin ja se on kevyempi mutta ei se ero suuri ole ja konetta joutuu yleensä hieman tukea liinalla tai jollain joten ei siinä kyllä muuta säästä kuin johdtojen ja nesteiden kansa pulaamisen. Ja vastaavasti joutuu tappeleen koneen ja laatikon väliset pultit auki auton alla.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Kyllä mielestäni laatikon pudottaa huomattavasti helpommin. Ei tarvitse minkään letkujen ja johtojen kanssa tapella, vetarit, vaihteensiirrin ja laatikon etupää pitää irrottaa auton alla kuitenkin, niin samalla sitten irti koneesta ja sehän on sylissä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja ketsa »

TT| kirjoitti:Ruuvit pois ja sitten napakoita iskuja alhaalta päin. Puu tms välissä hyvä suoja.
Thänks TT. Irtosi saadun lisäuskon voimalla :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
hezuz
AktiVWisti
Viestit: 225
Liittynyt: 06.12.2015 09:33

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja hezuz »

Löytyykö mistään istuimiin noita orkkis kankaita? Ja jos olette tilannut ulkomailta niin mistä?
-92 T3 Caravelle syncro 1.9TDI http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20&t=4466
-89 T3 Transporter 1.6TD "Houmer 2.0"
-87 T3 Caravelle 1.6D
saketti
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 25.10.2016 17:06
Paikkakunta: Pori/Tre

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja saketti »

Olisi tarve hankkia Reimoon muoviset levikkeet kaarien päälle. Mahtaako mistään löytää järkevään hintaan? Nykyiset kaaret niin karusti pakkeloitu...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eteen löytyy nuita posti-paten kaaria hyvin, taakse vaikeampi löytää. Terrawagen tekee sitten uutta settiä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Oletteko laittaneet sulakkeita startille menevään johtoon? Relevantti kysymys ainakin silloin kun akut on ohjaamossa ja starttijohto kulkee auton pohjassa. Minkälaiset nuo starttivirrat on (WBX:ssä), eli minkäkokoista sulaketta kannattaisi sinne laittaa.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja dmn »

Virrat on sellaisia ettei siellä mikään sulake tule kysymykseen, mieluummin sitten päävirtakytkin akun läheisyyteen jos johtojen kunto arveluttaa..
< 15kWh/100km
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ok, kiitos tiedosta. Vaihdoin keväällä nuo kaapelit uusiin ja koitin vielä jotain suojasukkaa sinne laittaa mutta oon pähkäillyt että ois kait se täysin mahdollista saada raapaistua jollain se kuori paskaksi ja silloin palais auto iloisesti.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Peksi »

WBX:ssä on kahta eri tyyppiä starttia, 0,8kw ja 0,96kw (DJ:ssä, kun on korkeammat puristukset). Ohmin lain mukaan http://www.kolumbus.fi/~mirian77/laskur ... laskin.htm 70-80 ohmin sulake riittää. Esim näistä jokin: https://m.motonet.fi/fi/kategoria/383/M ... asulakkeet

Tämä siis teoriassa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja dmn »

Akun antama käynnistysvirta on luokkaa luokkaa 500-700A, joten sen mukaan sulake pitäisi mitoittaa, starttihan imee kaiken kun yrittää kohmeista moottoria pyörittää pakkasaamuna. Ja sulake välissä tarkoittaa myös sitä että se alentaa jännitettä kuormituksessa, eli senkään takia sitä sellaisia ei käytetä sarjatuotantoautoissa. Toinen ongelma olisi varmaan se kun sulake palaa, sula metalli aiheuttaa palovaaran, kun se sulake luultavasti on luokkaa vähintäinkin paksu rautanaula.
< 15kWh/100km
Peksi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 154
Liittynyt: 27.02.2013 12:09

Re: Pikkukysymykset 2019

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Pitää paikkansa. Talvipakkasella jännite pienenee ja startatessa tästä syystä ampeerit suurenee, kun kone on jäykkä. Tilanne vastaa lähes oikosulkua. Mutta teoriassa, olisihan se kiva kokeilla..
Vastaa Viestiin