VW Bus/BusD pakettiautona

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
holavi
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 07.08.2017 21:48

VW Bus/BusD pakettiautona

Viesti Kirjoittaja holavi »

Onko kellään tietoa, minkä vuoksi aikanaan Bus ja BusD, sekä sittemmin Caravelle-henkilömalleja rekisteröitiin jo uutena pakettiautoiksi? Oliko näissä penkit takana maahan tullessaan ja ne purettiin pois vasta Suomessa ennen rekisteröintiä? Jonkinlainen verotuksellinen peruste näissä toimissa on epäilemättä ollut taustalla, järkevää ja luonnollista selitystä en vain ole aiheesta kuullut.
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: VW Bus/BusD pakettiautona

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

80-luvulla takapenkit suunnilleen tuplasivat auton hinnan, siinä oli yleensä perustetta riittävästi. Bus/Caravelle oli siistimmin verhoiltu ja paremmin äänieristetty kuin Transporter, joten moni osti pakuksi mieluummin bussimallin kuin ankean vaneriseinäisen rahtiversion.
Takapenkittöminä ne pääsääntöisesti tulivat Saksasta, takaosan lattiamatto mm. ilman istuimen kiinnitysreikiä. Olivat kuulemma pitkään ihmetelleet tehtaalla erikoista peräpohjolan kansaa, joka haluaa ostaa autot ilman takaistuimia. Tosin heijastuihan sairas verokohtelu myös muuhunkin mallistoon; neekerimallejahan tänne pääasiassa myytiin ja huonolla katteella, koska tehdas joutui kompensoimaan myyntihinnan massiivista veron osuutta, että tänne ylipäätään saatiin mitään myydyksi.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
umpikalsari
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 04.09.2016 20:35
Paikkakunta: Kouvola

Re: VW Bus/BusD pakettiautona

Viesti Kirjoittaja umpikalsari »

Meidänkin Caravelle ollut noita "neekerimalleja".Tarkoitus oli laittaa takapenkit ja rekisteröidä henkilöautoksi mutta työ vielä vaiheessa.Turvavyötkin helpohkot asentaa koska alkuperäisen verhouksen alta löytyy rungosta paikat mihin ne saa asennettua.Siis sisäverhouskin ollut tehtaan jäljiltä räpeltämätön ilman turvavyöpaikkoja.Kumiset lattiiamatot ilman penkkien kiskojen aukkoja löytyvät myös paremmista ikkunapakettiautoista, perus Transporterhan on ollut varsin askeettinen sisustukseltaan.Lisäpenkkejä on taakse vaikea löytää koska niitä ei valtaosassa ole ollut ollenkaan.Bussimalleista GL taitaa olla ainoa, jossa alkuperäiset Saksassa väsätyt jakkarat ovat.Suomessahan noita on käsittääkseni valtion autoihin jälkikäteen väkerretty.
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: VW Bus/BusD pakettiautona

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

umpikalsari kirjoitti:Bussimalleista GL taitaa olla ainoa, jossa alkuperäiset Saksassa väsätyt jakkarat ovat.Suomessahan noita on käsittääkseni valtion autoihin jälkikäteen väkerretty.
Ihan näin jyrkkää rajausta ei voi tehdä, kyllä C ja CL-bussejakin on tehtaan takaistuimilla tänne myyty, mutta toki myös jonkin verran Suomi-spesiaaleja aistikkain plyyshiverhoiluin. Toisaalta yhtään (onneksi!) GL:ää ei kyllä ole tullut vastaan Suomi-penkein.
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: VW Bus/BusD pakettiautona

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Takseiksi varusteltiin 3+3+4, 2+3+4 penkein. Vanhemmilla oli joskus 3+2+4 penkein varusteltu ex invataxi, keskimmäisellä rivillä pyörätuolipaikka.
Vastaa Viestiin