Sivu 1/2

Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 04.05.2018 20:16
Kirjoittaja umpikalsari
Taloon tuli siistihkö alunperin kahden hengen pakettiautoksi vuonna 1989 rekisteröity Syncro tölkki.Tällä hetkellä kuljetuskapasiteettia tarvittaisiin enemmän.Mitkä ovat mahkut saada autosta esim. viisipaikkainen? Pelottava esimerkki löytyi netistä.https://www.is.fi/autot/art-2000000838595.html ja tämmöistä hintaa en siis ole valmis pulittamaan.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 04.05.2018 21:15
Kirjoittaja Peksi
Alla Trafin ohje:

"Autoverolain (11.12.2015/1481) käytetyn ajoneuvon verotusta koskevan 8 a §:n mukaan Suomessa käytettynä verotettavan ajoneuvon autovero on se pienin määrä, joka autoveroa on jäljellä samanlaisena pidettävässä Suomessa rekisteröidyssä ajoneuvossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että veroprosenttia arvioitaessa tulee selvittää aiemmin käytössä olleet veroprosentit ajoneuvon käyttöönottovuodesta alkaen. Trafi soveltaa verotuksessa näistä veroprosenteista alinta."

Olin eilen yhteydessä Trafiin juuri tästä asiasta. Kysymykseni koski 87- mallista Syncroa. Vastaus oli, että heillä on kolme verotaulukkoa, joista alin on 29% auton arvioidusta arvosta henkilöautona juuri muutoskatsastushetkellä. Hän ei erotellut Syncroa tai takavetoa, kaikki oli vain Transportereita. Mitään taulukoita Transportereiden hinnoista ei heillä ole, joten auton omistajan tulee katsastushetkellä arvioida sen arvo henkilöautona.

Kannattanee kerätä netistä vastaavien autojen kuin oma pyyntihintoja. Itse aion esittää aikanaan kauppakirjan ko. autosta, johon pakettiauton hinta on merkitty ja vedota siihen että auton arvo henkilöautona on kauppahinta + vero. Siinä tulee sitten veroa verosta, mutta mistäpä ei autojen kohdalla tulisi.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 05.05.2018 09:03
Kirjoittaja Osku
Eikö se ole kumminkin verotettu aikanaan maashenkilöautona mikäli siinä on vero vipu eli voiman ulosotto. Tämä voiman ulosottovaatimus ja vero kohtelu on pakko löytyä jostain papereista joita ark aikoinaan on ohjeina jaellut.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 05.05.2018 09:16
Kirjoittaja Osku
Ajattelin tarkemmat n miksi trafi vastasi noin sinä et halua rekisteröidä sitä henkilö autoksi vaan maastohenkilöautoksi eli oliko luokka nyt M1G(tämä merkintä voi olla väärä tuli nyt ulkomuistista) joten jos haluat rekisteröidä sen henkilöautoksiniin trafin vasaus on oikein mutta ei myöskään käli haluat rekisteröidä sen maastohenkilöautoksi.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 05.05.2018 09:55
Kirjoittaja Peksi
Verovapaat ja alennetun autoveron alaiset pakettiautot voidaan jakaa kolmeen ryhmään ensiverotusajankohdan mukaan:

1. ennen 3.5.1993 ensiverotetut autoverovapaat pakettiautot

Kyseessä on N1- luokan pakettiauto, vaikka onkin Syncro. Koska on pakettiauto, se on ollut verovapaa. Maastoautoksi rekisteröitynä se olisi ollut alennetun autoveron alainen ja kalliimpi. Eli kysymykseni Trafille koski pakettiauton muuttamista henkilöautoksi ja vastaus oli 29% veroa.

Ajatuksesi maastohenkilöautoksi muuttamiseksi ei tullut puhelussa esille, mutta nyt täytyy tutkia sitäkin. Jos auton pystyy rekisteröimään M1G- luokkaan, niin silloinhan veron tulee olla pienempi. Eikun soittamaan taas Trafille maanataina.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 05.05.2018 14:25
Kirjoittaja DJSigma
Eikös näissä kaikissa nykyään mene niin, että niitä aikoinaan maksettuja veroja ei huomioida, vaan kaikki vajaaveroiset verotetaan kuten ne tuotaisiin maahan ulkomailta, eli se prosentti oli joku 34,2% jostain kuviteltavasta nykyarvosta?

Tuo IS:n kauhutarina on ajalta juuri ennen veromuutosta, ja ilmeisesti välitus hänelläkin lopulta meni läpi ja verot tuli nykylain mukaan.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 05.05.2018 15:37
Kirjoittaja TT|
DJSigma kirjoitti:Eikös näissä kaikissa nykyään mene niin, että niitä aikoinaan maksettuja veroja ei huomioida, vaan kaikki vajaaveroiset verotetaan kuten ne tuotaisiin maahan ulkomailta, eli se prosentti oli joku 34,2% jostain kuviteltavasta nykyarvosta?

Tuo IS:n kauhutarina on ajalta juuri ennen veromuutosta, ja ilmeisesti välitus hänelläkin lopulta meni läpi ja verot tuli nykylain mukaan.
Juurikin näin, eikä auton omistajan näkemykset hinnasta vaikuta tai sitä kysellä. Trafi vetäsee hinnan omasta hatustaan. Satasia se vero kuitenkin T3 malleista on, onpa joillakin verolliseksi matkailuautoksi N1/M1G autosta muutoksen tehtyä jäänyt lappu tulematta kokonaankin.
Ainakin aiemmin on myös Doppelin tapauksessa Trafin linja ollut ettei sitä saa henkilöautoksi, vaan verot maksamalla kaksikäyttöautoksi.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 05.05.2018 18:32
Kirjoittaja Peksi
Nyt on kyse maassa olevasta autosta, ei tullattavasta.

Trafin kanta asiaan on kerrottu sen sivuilla. Kannattaa lukea tämä linkki : https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... akettiauto

Kysymyshän on siitä mikä oli pakettiauton ja henkilöauton veron ero. Vuonna 1987 pakettiautossa 0% ja Trafin taulukoiden mukaan henkilöautosta 29%. Jotta vuoden -87 pakettiauton saa rekisteröityä henkilöautoksi, tulee tuo veroero maksaa, koska se ei koskaan kuoleennu.

Trafissa kertoivat että autojen arvot on heillä taulukoitu merkkikohtaisesti vain vuoteen 2002 asti. Sen jälkeen pelataan kunkin ensirekisteröintivuoden autoveroilla ja auton muutoshetken arvolla. Puhelussa Trafiin kertoi virkailija että auton omistajan on hyvä antaa arvio auton arvosta henkilöautona. Näin kerrottiin ja muuta en tästäkään tiedä!

Tässä muutamia poimintoja, suorat lainaukset heittomerkeissä.

"Pakettiauton verovapaudelle tai veronalennukselle ei ole säädetty ns. kuoleutumisaikaa, joten autosta on aina maksettava autovero, jos sen rakennetta muutetaan siten, ettei auto enää täytä verovapauden tai veronalennuksen edellytyksiä".

"Ajoneuvo verotetaan uudelleen niiden perusteiden mukaan, joita olisi sovellettava lajiltaan samanlaiseen käytettyyn ajoneuvoon ajankohtana, jona verovelvollisuus syntyi (useimmiten muutoskatsastushetki)".

"Suomessa käytettynä verotettavan ajoneuvon autovero on se pienin määrä, joka autoveroa on jäljellä samanlaisena pidettävässä Suomessa rekisteröidyssä ajoneuvossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että veroprosenttia arvioitaessa tulee selvittää aiemmin käytössä olleet veroprosentit ajoneuvon käyttöönottovuodesta alkaen. Trafi soveltaa verotuksessa näistä veroprosenteista alinta". (Vuodelle -87 oli 3 taulukkoa, joista alin arvo oli 29%).

Tässä kaikki mitä asiasta tiedän ja sain selville ja näillä Trafin ohjeilla aion syksyllä onneani koittaa.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 05.05.2018 19:09
Kirjoittaja DJSigma
Huomaa vastauksessani sana "kuten".

Siitä pakustahan on jäänyt veroja maksamatta aikoinaan kymmeniä tuhansia ellei sata tuhatta markkaa, siihen tuo alun IS:n kauhutarinakin perustui (paitsi että oli maastohenkilöauto, joka ei ollut veroton vaan vajaaveroinen), mutta sen jälkeen on laki muuttunut ja nyt ne verotetaan samalla tavalla, kuten jos toisit vastaavan auton maahan. Eikä karhuta sitä mikä on jäänyt aikanaan maksamatta, vaikka ne ei varsinaisesti kuoleennukaan.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 11.05.2018 10:04
Kirjoittaja Peksi
Sain tänään Trafilta vastauksen kyselyyni. Vero on 29% auton arvosta vastaavana henkilöautona muutoskatsastushetkellä. Vastoin aikaisempia puheluissa saatuja neuvoja, kerrottiin nyt Trafin pyytävän arvion auton arvosta verottajalta. Esimerkkinä Honda Cb750 78- mallisen pyörän yleiseksi myyntihinnaksi arvioitiin jokin vuosi sitten 102 euroa, ja siitä veroa noin 20 euroa.

Koska auto on tuotu verovapaana pakettiautona, on veroero pakettiauton ja henkilöauton välillä ollut 29%. Tämä ero on aina maksettava, jos meinaa auton henkilöautoksi muuttaa. Onneksi sitä ei enää tulkita niin, että täytyisi maksaa se summa veroa, joka esim. 1987 henkilöautossa on ollut, vaan ainoastaan se veromäärä, joka joka tällä hetkellä autoissa on. Eli 1.300 euron henkilöautossa veroa on jäljellä 29% arvosta.

Maastohenkilöauton vero on samat 29%.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 11.05.2018 14:42
Kirjoittaja Caramelli
Ite juurikin samaa asiaa selvittäneenä (N1G -> täyden veron matkailuautoksi) niin saman vastauksen sain.

Tosin tämän hetkinen verotusarvo on verottajasta eikä trafista riippuvainen.. Tosin M1G luokan autossa ei tulisi tuota autoveroa muutoskatsastuksen jälkeen ollenkaan, mutta ajoneuvovero olisi mukavat 904€ vrt. matkailuauto 484€.

Tästä johtuen joutuu verottajalta selvitteleen tuota verotusarvoa, jos edes seutuvilleen vastauksen tähän saisi. Pitää laitella verottajan hihavakioita tänne kun saa vastausta.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 20.05.2018 00:02
Kirjoittaja AT5nok
Kaksi foorumilaista on vuoden sisään muuttoskatsastunut Tölkin täyden veron matkailuautoksi, toinen oli M1G ja toinen N1.
Trafin veropäätöksiä odotellessa, mietin oman N1G muuttamista M1G matkailuautoksi

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 25.09.2018 08:59
Kirjoittaja miksi
Kauankohan joutuu odottelemaan arpaveroa?

Itsellä pari autoa odottaa esimerkkipäätöksiä..
Doppeli T4 pysyy pakuna vaikka penkit tuli taakse, T3 odottelee rakentamista joko matkailuversioksi tai sitten vaan teen kiertoversion.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 26.09.2018 12:35
Kirjoittaja AT5nok
miksi kirjoitti:Kauankohan joutuu odottelemaan arpaveroa?
Älä pidättele hengitystä sitä päätöstä odotellessa...

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 28.08.2019 10:12
Kirjoittaja Happy
Onkohan caravelle - transport teksteillä perässä mitään eroa/merkitystä auton alkuperäisestä tarkoitusperästä? Itse olen hieman uutena harrastajana pihalla tästäkin. Maalaisjärki sanoo että transport olisi pakettiautoksi alkujaan rekisteröity ja caravelle taas henkilöauto/1+8 bussi?
Tällä tuskin taitaa olla mitään merkitystä vai onko? Voisiko olla että caravelle olisi alkujaan tosiaan henkilöauto ja siten siitä olisi helpompi alkaa työstää retkeilyautoa kuin transport versiosta? Myllynä tosiaan bensiini, niin käyttövoimaverokaan ei rasittaisi... :?:

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 28.08.2019 10:51
Kirjoittaja TT|
Voi olla kummin vaan, ei voi päätellä mitään. Eikä ole väliä tulevan käytön kannalta. Tietysti mitä itse tarvitsee, ikkunoiden ja muiden varusteiden osalta.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 28.08.2019 11:59
Kirjoittaja Happy
kun on lukenut näitä pykälä-kapulakieltä trafin ja vastaavien kohdalla, on oma ajatukseni lukittunut nyt seuraavaan:
bensakoneella olevasta voisi surutta rakennella retkeily/matkailuauton jossa sänkyä, ruuan laittoa ja "jääkaappia" vaikka korkeus ei olisikaan noita 190cm/40cm ja 40% pituus.
kun ei hae mitään matkailuautomuutosta siihen?
Ja jos auto alkujaan on rekisteröity pakettiautoksi ei sillä olisi merkitystä? tarvitseeko selvittää kumpi se alkujaan on ollut vai riittääkö se että kyseessä on bensakone ja siten sillä ei ole merkitystä?
saako kalusteet olla kiinteitä vai irroitettavia? hirveästi kysymyksiä. eikä uskalla edes konttorille ajaa kysyy koska vastaus voi vaihdella miten vaan keneltä sit menee kysymäänkään :lol:

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 28.08.2019 20:39
Kirjoittaja DJSigma
Pitää tehdä ero verollisen ja verottoman matkailuauton välillä.

Veroton on se, johon pitää olla se 190cm yms. ja jääkaapit sun muut, mutta silloin siitä autosta ei tarvitse maksaa niitä uupuvia veroja, jos vaikka pakettiautosta tekee. Tämä siis käytännössä rajaa tölkin pois tuosta, paitsi ehkä jossain ihan korkeimmissa kamelinkuljettimissa voisi saada tuon 190cm korkeutta.

Verollisessa puolestaan on vaatimuksena vain 120x180cm makuupaikka, kiinteä tai jotenkin esiin taitettava, sekä keittomahdollisuus (ja paikka jossa keitoksia syödä) ja säilytystila, ja nämä ovat käytettävissä auton sisältä. Tällöin pitää sitten maksella muutoksen aiheuttamat veroseuraamukset, eli matkailuautohan on henkilöauto, joten pakettiautosta muuttaessa (tai syncrosta yleensä, kun ne on saanut verohelpotuksia myös) pitää maksaa veroja. Veroa maksetaan samalla tavalla kuin jos toisi käytettyä autoa maahan, eli jotain 34% auton arvosta, joka arvotaan jostain. Tölkin kohdalla puhutaan siis korkeintaan nelinumeroisesta summasta, tosin en tiedä onko edelleenkään yhdestäkään tämän palstan muutetusta autosta tullut vielä sitä verolaskua.

Mutta siis, jos sulla on bensavehje, ei matkailuautomuutoksella saavuta mitään verohyötyä. Tietty katsuri voi alkaa kitisemään jos pakussa on huonekaluja, koska autosta on rakennettu ajoneuvoluokan vastainen tms.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 28.08.2019 21:48
Kirjoittaja Ilmari
Niin eikös bensapakun voi huoletta muutoskatsastaa henkilöautoksi ja sitten rakennella mitä lystää? Minullahan tuo oma on henkilöautoksi rekisteröity, tai siis M1G mutta kuitenkin. Tosin onko henkilöautoksi rekisteröinnissä jotain vaatimuksia esim. istumapaikkojen määrän suhteen? Miullakinhan oli 2kpl penkkejä kontissa mutta otin ne pois. Katduri vissiin ei ees huomannut asiaa ja otteessa lukee edelleen että 5-paikkainen (3 paikkaa edessä). Eihän noilla taida bensavehkeissä mitään todellisia eroja olla, henkilöautolla saa teoriassa ajaa kovempaa versus pakun max 100km/h mutta eipä se tölkki sen kovempaa kulje. Pakuun saa vähän vapaammin viritellä työvaloja sinne tänne. Mutta taitaa ne erot olla aika lailla siinä.

Re: Pakettiauto henkilöautoksi

Lähetetty: 29.08.2019 09:24
Kirjoittaja DJSigma
Pakusta henkilöautoksi, bensalla tai löpöllä, menee autovero. Eli se kertamaksu.

Bensa-autolla ei puolestaan muutu vuotuinen ajoneuvovero mihinkään, oli se sitten mikä tahansa luokaltaan.