6-paikkainen pakettiauto?

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Näitä DoKa projekteja katsellessa alkaa itselläkin olla mieliteko Syncro DoKan suhteen, 1+5 paikkaisena pakuna. 80-lätkä ei ole kuin pieni hidaste maantieajossa.

Hienolta näyttää!
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Jos omamassa on max 1800 kg, niin ei tarvi lätkää vaan kysymyksessä on 100km/h auto. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä: 3 § b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jotta olisi 1+5 paikkainen paku, piti omamassan olla yli 1800 Kg Tölkki DoKassakin (Syncro + nosturi lavalla), jos oikein olen tuon "käyttövoimaveron kierron" ymmärtänyt tai ensimmäisen omistajan / haltijan joku kunnallinen tai valtion laitos?
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Pikaisella ajoneuvoverolain selauksella en löytänyt tuosta massarajasta ja käyttövoimaverosta mitään juttua. Mihin tämä tieto mahtaa perustua? Ei dokasta ymmärtääkseni muutenkaan saa 1+5 paikkaista pakua kuin rekisteröimällä kaksikäyttöautoksi, jonka vuotuinen ajoneuvovero taas menee ajoneuvoverolain 11 §:n mukaan samoin kuin henkilöautonkin. Ensimmäisellä omistajalla ei ole myöskään käsittääkseni mitään merkitystä, vaan ainoastaan nykyisellä, mitä tulee ajoneuvoveroon.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Mulla on 3+3 paikkainen ilman nosturia oleva N1G doka syncro.. kovapenkit takana siis ja omamassa 1860kg
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Doka -90 mTdi

Viesti Kirjoittaja hege »

Ne 1+5 pakut mitä mulla on tullut vastaan on aina olleet kovalla takapenkillä, ja aina 80km/h nopeusrajoituksella. En tiedä mihin tämä perustuu, mutta 3 takapenkkiä on olleet tilapäistä käyttöä varten. Jenkkifarmaripakuissa takapenkin kulmaa piti nostaa pystymmäksi että täytti vaatimukset.

Poislukien tuo dmn:n tapaus. Siinä ymmärtääkseni tulkittiin kyseistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090256
9 §
M- ja N-luokan ajoneuvojen korityypit
1. Monikäyttöajoneuvolla tarkoitetaan M1-luokan ajoneuvoa, jossa matkustajat ja tavarat kuljetetaan yhdessä tilassa ja jonka suurimmasta sallitusta kokonaismassasta tavarakuorman osuus on enintään yhtä suuri kuin matkustajille tarkoitettujen istumapaikkojen määrä kerrottuna 68 kg:n massaisiksi katsottujen matkustajien määrällä tai jossa istumapaikkoja kuljettajan paikan lisäksi on enemmän kuin kuusi. Jos tavarakuorman osuus on henkilökuormaa suurempi ja istumapaikkoja kuljettajan paikan lisäksi on enintään kuusi, ajoneuvo kuuluu kuitenkin N-luokkaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Noiden kovien penkkien saaminen loppui hatchback-tyyppisiin (Kakkos-golf) 1996 ja loppuihinkin(farkut+pakut) 06/1999. Tuohon verottomaan pakettiautoon penkkien saamiseen liittyy uskoakseni tuo min.1850kg omamassa. Kakkis-golfissa mulla oli 2+3 paikat, mutta siitähän oli alunperin maksettu täysi autovero (tai lusittu hälytysajoneuvona, jos tarkkoja ollaan).
Niin ja paikkojahan voi olla max 1+8 näilläkin järjestelyillä.
Viimeksi muokannut TT|, 29.06.2012 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: ei rajoitu 6 paikkaan
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja TT| »

tai siis jos tarkkoja ollaan niin saahan niitä vieläkin, mutta pitää olla tavaratilaa "pikkasen" enemmän.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Meillä on 3+6 paikkanen Caravelle pakettiauton verolla ja 100km/h nopeudella. Tuommosia ei mun mielestä vaan saa enään mitenkään tehtyä, jos olen oikein ymmärtäny?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja TT| »

mtavi kirjoitti:Meillä on 3+6 paikkanen Caravelle pakettiauton verolla ja 100km/h nopeudella. Tuommosia ei mun mielestä vaan saa enään mitenkään tehtyä, jos olen oikein ymmärtäny?
T3 vai T4?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Se kulmikkaampi eli T3
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos olen oikein käsittänyt, niin aikanaan N1 DoKassa(kin) sai olla takapenkkinä "tilapäisistuin", jos massa oli yli 1800 Kg ja takana 80-lätkä.

Jossain välissähän sai kaikista täyden veron henkilöautoista pakun takapenkeillä, jos kyseinen automalli oli tyypitetty jossain EU alueella pakuksi, vai muistanko väärin?

VR:n ja muiden valtion / kunnallisten laitosten pakuissa sai (taitaa saada edelleen olla valtion / kunnallisten) olla takapenkki, mutta aika harvasta on taidettu rekisteriotteesta korjata tuota tietoa yksityiskäyttöön siirtymisen myötä? Vastuuhan on auton omistajan, ei katsastusmiehen joka päästää moisen käsistään läpi.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja TT| »

T3Syncro kirjoitti:Jos olen oikein käsittänyt, niin aikanaan N1 DoKassa(kin) sai olla takapenkkinä "tilapäisistuin", jos massa oli yli 1800 Kg ja takana 80-lätkä.

Jossain välissähän sai kaikista täyden veron henkilöautoista pakun takapenkeillä, jos kyseinen automalli oli tyypitetty jossain EU alueella pakuksi, vai muistanko väärin?

VR:n ja muiden valtion / kunnallisten laitosten pakuissa sai (taitaa saada edelleen olla valtion / kunnallisten) olla takapenkki, mutta aika harvasta on taidettu rekisteriotteesta korjata tuota tietoa yksityiskäyttöön siirtymisen myötä? Vastuuhan on auton omistajan, ei katsastusmiehen joka päästää moisen käsistään läpi.
Juurikin noin että automallit joille löytyi EU:sta tuo pakuksi tyyppihyväksyntä onnistui rekisteröidä myös tilapäisistuimilla. Nykyäänhän onnistuu vain 2 paikkaisiksi pakuiksi rekisteröidä, kuten Temen Milka-golf.

Tuo jälkimmäinen taas on huoltoautoja koskeva, ja niissä saa olla ihan normaalit pehmeät penkit takana.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Trafi kirjoitti:
Autoverovapaan pakettiauton tavaratilaan on aikaisemmin voinut asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
12.5.1971 - 14.7.1993 välisenä aikana tavaratilaan on saanut ilman veroseuraamuksia asentaa enintään 50 mm paksut pystyasentoon käännettävissä ja lukittavissa olevat istuimet, jos auto on tuotu maahan ennen 15.6.1990 ja auton omamassa on vähintään 1 800 kg.
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja resupekka »

T3Syncro kirjoitti:
Trafi kirjoitti:
Autoverovapaan pakettiauton tavaratilaan on aikaisemmin voinut asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
12.5.1971 - 14.7.1993 välisenä aikana tavaratilaan on saanut ilman veroseuraamuksia asentaa enintään 50 mm paksut pystyasentoon käännettävissä ja lukittavissa olevat istuimet, jos auto on tuotu maahan ennen 15.6.1990 ja auton omamassa on vähintään 1 800 kg.
Ei siis tuon perusteella onnistu enään mitenkään muuten kuin katsastamalla kaksikäyttöautoksi. Kaksikäyttöauto taas on muistini mukaan täyden autoveron alainen, eli alemmin verotetusta ajoneuvoluokasta ei kannata lähteä muutoskatsastamaan sellaiseksi. Lisäksi käyttövoimavero on niillä henkilöauton mukainen, eli ei tuo mitään säästöjä lompakolle.

Tuon linkin takaa löytyy kyllä kaikki oleellinen asiaan liittyvä, joten kaikkien kannattaa lukea se tarkoin läpi. Lisäksi kannattaa lukea läpi vanhat autoverolain 23 ja 24 pykälät. Sieltä löytyy paremmin tölkin omistajaa palvelevaa juttua kuin nykyisestä autoverolain 8 pykälästä, jota sovelletaan 1.4.2009 alkaen käyttöönotettuihin autoihin.

OT: Pitäisikö jonkin otsikon alle kerätä tärkeimmät tölkistiä palvelevat lakipykälät Finlexistä? Esim. autojen rakennemuutokset, auto- ja ajoneuvovero ovat varmaan eniten kysymyksiä aiheuttavia aiheita.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eljas kirjoitti:Pitäisikö jonkin otsikon alle kerätä tärkeimmät tölkistiä palvelevat lakipykälät Finlexistä? Esim. autojen rakennemuutokset, auto- ja ajoneuvovero ovat varmaan eniten kysymyksiä aiheuttavia aiheita.
Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.
PITÄÄ!

Jos joku sellaisen jaksaa kerätä, niin varmasti joku oikeudet omaava tekee siitä "pysyvän ilmoituksen", siten että ketjuun lisättävät uudet linkit siirretään ketjun ensimmäiseen viestiin, jolloin koko ketjun lukeminen ei ole tarpeen ja keskustelu asiasta ei sotke itse asiaa.
On enemmän kuin hyvä olla Tölkkeilyyn liittyvät oleellisimmat lakilinkit ja Trafin ohjeet/määräykset yhdessä ketjussa
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja hege »

T3Syncro kirjoitti:Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.
Repesin. :D :D :D :D :D

Joo, sallitaan nyt vain tämän kerran. 8-)
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

hege kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.
Repesin. :D :D :D :D :D

Joo, sallitaan nyt vain tämän kerran. 8-)
Ehkä kerta kiellon päälle... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mistä ei puhuttu nyt?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: 6-paikkainen pakettiauto?

Viesti Kirjoittaja resupekka »

T3Syncro kirjoitti:
Eljas kirjoitti:Pitäisikö jonkin otsikon alle kerätä tärkeimmät tölkistiä palvelevat lakipykälät Finlexistä? Esim. autojen rakennemuutokset, auto- ja ajoneuvovero ovat varmaan eniten kysymyksiä aiheuttavia aiheita.
Sallittakoot tämän verran OT:ta tähän ketjuun, poistetaan kun asia on kunnossa.
PITÄÄ!

Jos joku sellaisen jaksaa kerätä, niin varmasti joku oikeudet omaava tekee siitä "pysyvän ilmoituksen", siten että ketjuun lisättävät uudet linkit siirretään ketjun ensimmäiseen viestiin, jolloin koko ketjun lukeminen ei ole tarpeen ja keskustelu asiasta ei sotke itse asiaa.
On enemmän kuin hyvä olla Tölkkeilyyn liittyvät oleellisimmat lakilinkit ja Trafin ohjeet/määräykset yhdessä ketjussa
Ok, mulla on hieman kiirettä tässä, mutta jos vaikka yritän luoda lähiaikoina otsikon tuonne Yleinenn keskustelu - VW autot jonkin otsikon ja heitän sinne alkuun joitakin linkkejä. Muotoilkaa te moderaattorit fiksumpaan muotoon. Varmaan tulisi siistin näköinen, jos sivulla ei lue kokonaista linkkiä, vaan yksittäisiä sanoja tai lauseita joita klikkaamalla pääsee asiaan käsiksi.
Vastaa Viestiin