Autonmaalaus Petroskoissa
Lähetetty: 01.12.2017 11:10
Kävin syksyllä autonmaalausreissulla Petroskoissa ja kun olin lopputulokseen todella tyytyväinen niin laitetaanpa tarkempia speksejä tänne niin muutkin halukkaat voivat niitä hyödyntää.
Caravelle Syncro oli ennen matkaa peruskunnossa, eli ei mikään katastrofi, mutta saumoissa oli tyypilliset ruosteet, jokunen lommo löytyi (varsinkin vasen takakulma oli rutussa), pari reikää ja ruostekukkaset koristivat peltiä muutenkin sieltä täältä. Samoin alusta alkoi olla siinä kunnossa, että hionta ja suojaus oli paikallaan.
Koska tiesin, että Suomessa tämän suuruusluokan työ maksaisi jo kohtuullisen paljon, eikä kukkarossa välttämättä setelit juhlineet niin aloin miettiä muita ratkaisuja. Tässä vaiheessa selvisi, että hyvällä ystävälläni Lahdessa oli hyvä kontakti Petroskoihin Venäjään. Janne oli tutustunut leijahiihtokilpailuissa Petroskoista kotoisin olevaan Dmitriin ja he olivat tunteneet toisensa jo viiden vuoden ajan. Sain Jannelta Dmitrin yhteystiedot ja hän lupautui auttamaan korjaamojen löytämisessä. Dmitri on toiminut oman yrityksensä kautta kansainvälisessä laivalogistiikassa noin 10 vuoden ajan, joten häneltä tarjouspyyntöjen kartoitus ja koordinointi sujui erittäin nopeasti.
Lopulta löysin kuitenkin itse sopivimman tuntuisen paikan Dmitrin antamia tietoja selaamalla- nettisivut näyttivät vakuuttavimmilta ja myöskin korjaamon suhtautuminen työn laatuun ja jälkeen vaikutti lupaavalta: moni muu lupasi työn halvemmalla ja pika-aikataululla, mutta AVI:sta sanottiin heti, että 1-2 viikon aikataululla ei saa aikaan tarpeeksi hyvää jälkeä.
Sovimme ensin sähköpostitse työn sisällön: alustan puhallus ja suojaus, koko auton ongelmakohtien hionta sisältä ja ulkoa, lommojen oikaisu, ongelmakohtien hitsaus, reikien hitsaus umpeen, saumojen suojaus, sisäpaneelien käsittely suoja-aineella, pohjamaalaus ja uusi väri pintaan - auton alaosaan valittiin musta kiveniskentämaali, muuhun autoon nato-vihreä.
Tässä tietenkin Dmitri oli korvaamaton apu: vaikka puhun, kirjoitan ja luen venäjää auttavasti niin ilman häntä prosessi olisi kyllä ollut erittäin vaikea.
Sen jälkeen sovimme aikataulun, hain viisumia (kannattaa hakea monikertaviisumi heti) ja lähdin matkaan, Dmitri tuli kyytiin Helsingistä, jossa hän oli sattumalta käymässä. Perillä olin hänen ja perheensä luona pari yötä. Veimme seuraavana päivänä auton korjaamolle ja allekirjoitimme paperit autosta. Venäläisen käytännön mukaan työstä maksetaan 50% etukäteen, mikä vaikutti erikoiselta, mutta onneksi oli Dmitri mukana, jonka mukaan tämä on normaalia. Tällä maksulla ostetaan sitten maalit yms. ja maksetaan muita työkuluja. Korjaamon ympäristö on venäläiseen tapaan aika "karun oloinen", mutta ihmiset ovat ystävällisiä.
Sitten tuli aika jättää auto korjaamolle ja palata bussilla, tai itse asiassa taksilla kotiin - kesti noin 13 h Helsinkiin. Tämän jälkeen olimme Dmitrin ja korjaamon kanssa sähköpostiyhteydessä. Korjaamo lähetti sovitusti usein kuvia auton eri työvaiheista ja minä kyselin Dmitriltä yksityiskohtien etenemisestä. Välillä hän soitti korjaamolle - välillä taas kävi paikan päällä tarkastamassa, että joku sovittu asia oli tehty. Aikataulu hieman venyi myös minusta johtuen ,mutta pidin tärkeämpänä työn jälkeä kuin pikavauhtia, jouduin vielä hakemaan uuden viisumin kun en ollut älynnyt hakea monikertaviisumia 1. kerralla.
Lopulta varasin bussimatkan ja lähdin Petroskoihin autoa noutamaan. Korjaamo oli halunnut pitää lopputuloksen yllätyksenä eikä lähettänyt kuvia valmiista autosta. Yllätys oli mieluinen, sillä jälki oli todella hyvää ja laadukasta. Kaikki luvatut työt oli tehty. Syncro oli kuin eri auto ja pinnoiltaan uutta vastaava.
Ehkä ainoa "yllätys" prosessissa oli se, että väriksi olin kaavaillut Nato-vihreää, jolle on kainsainvälinen värikoodi. Korjaamo kuitenkin taisi sekoittaa omat värinsä, joista sitten valitsin vaaleamman. Sähköpostin välityksellä sävystä oli kuitenkin erittäin vaikea saada selvää kuvista. Sävy on nyt hieman tummempi mitä alunperin ajattelin, mutta olen silti siihenkin ihan tyytyväinen. Pinta on semi-kiiltävä kuten sovittiinkin. Värisävyä valittaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ehkä olisi parempi, että sävyjä voisi vertailla jo 1. käynnillä. Tämä kannattaa sopia etukäteen.
Kuvasarjan auton maalauksen vaiheista voi katsoa täältä: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 3&start=40
Mitä maksaa: Normali hinta kuvatun kaltaiselle suurelle työlle on AVI:n mukaan noin 2600-2800 euroa, riippuen auton kunnosta.
- Tähän päälle tulevat viisumi ja bussimatkat, ruuat yms.
- Tullin sivuilta selviää viralliset veromaksut
Korjaamon nettisivut: http://www.avi-service.ru
Sähköposti: info@avi-service.ru
Dmitri Bubnovikov, sähköposti: trans@land.ru ja trans1@onego.ru
Dmitri puhuu erinomaista englantia ja pari sanaa suomeakin. Venäjän ongelmien takia logistiikabisneksessä on nyt hiljaisempaa ja hän pystyykin nyt auttamaan muitakin autonharrastajia maalausprojektien järjestämisessä koko prosessin ajan ja hän voi järjestää myös majoitukset sekä auttaa kaikessa matkaan liittyvissä asioissa. Hän on erittäin mukava ja osaava kaveri. Maksoin itse mielellään hänen palveluksistaan koko prosessin hoitamisesta pari sataa euroa.
Ja reissussa näkee tietysti Venäjän Karjalaa mikä on ihan mielenkiintoista. Kolatselgan kylässä kannattaa pysähtyä pieneen kahvilaan kylän keskustassa tien oikealla puolella. Paikallinen vielä suomea puhuva mummo leipoo aamuyöllä leivinuunissa todella hyviä vatruskoita ym. piiraita ja pullia. Petroskoista löytyy myös karjalaista perinneruokaa tarjoava ravintola "Karelskaja Gornitsa", jossa saa hyvää karjalaisruokaa.
Jaakko
Caravelle Syncro oli ennen matkaa peruskunnossa, eli ei mikään katastrofi, mutta saumoissa oli tyypilliset ruosteet, jokunen lommo löytyi (varsinkin vasen takakulma oli rutussa), pari reikää ja ruostekukkaset koristivat peltiä muutenkin sieltä täältä. Samoin alusta alkoi olla siinä kunnossa, että hionta ja suojaus oli paikallaan.
Koska tiesin, että Suomessa tämän suuruusluokan työ maksaisi jo kohtuullisen paljon, eikä kukkarossa välttämättä setelit juhlineet niin aloin miettiä muita ratkaisuja. Tässä vaiheessa selvisi, että hyvällä ystävälläni Lahdessa oli hyvä kontakti Petroskoihin Venäjään. Janne oli tutustunut leijahiihtokilpailuissa Petroskoista kotoisin olevaan Dmitriin ja he olivat tunteneet toisensa jo viiden vuoden ajan. Sain Jannelta Dmitrin yhteystiedot ja hän lupautui auttamaan korjaamojen löytämisessä. Dmitri on toiminut oman yrityksensä kautta kansainvälisessä laivalogistiikassa noin 10 vuoden ajan, joten häneltä tarjouspyyntöjen kartoitus ja koordinointi sujui erittäin nopeasti.
Lopulta löysin kuitenkin itse sopivimman tuntuisen paikan Dmitrin antamia tietoja selaamalla- nettisivut näyttivät vakuuttavimmilta ja myöskin korjaamon suhtautuminen työn laatuun ja jälkeen vaikutti lupaavalta: moni muu lupasi työn halvemmalla ja pika-aikataululla, mutta AVI:sta sanottiin heti, että 1-2 viikon aikataululla ei saa aikaan tarpeeksi hyvää jälkeä.
Sovimme ensin sähköpostitse työn sisällön: alustan puhallus ja suojaus, koko auton ongelmakohtien hionta sisältä ja ulkoa, lommojen oikaisu, ongelmakohtien hitsaus, reikien hitsaus umpeen, saumojen suojaus, sisäpaneelien käsittely suoja-aineella, pohjamaalaus ja uusi väri pintaan - auton alaosaan valittiin musta kiveniskentämaali, muuhun autoon nato-vihreä.
Tässä tietenkin Dmitri oli korvaamaton apu: vaikka puhun, kirjoitan ja luen venäjää auttavasti niin ilman häntä prosessi olisi kyllä ollut erittäin vaikea.
Sen jälkeen sovimme aikataulun, hain viisumia (kannattaa hakea monikertaviisumi heti) ja lähdin matkaan, Dmitri tuli kyytiin Helsingistä, jossa hän oli sattumalta käymässä. Perillä olin hänen ja perheensä luona pari yötä. Veimme seuraavana päivänä auton korjaamolle ja allekirjoitimme paperit autosta. Venäläisen käytännön mukaan työstä maksetaan 50% etukäteen, mikä vaikutti erikoiselta, mutta onneksi oli Dmitri mukana, jonka mukaan tämä on normaalia. Tällä maksulla ostetaan sitten maalit yms. ja maksetaan muita työkuluja. Korjaamon ympäristö on venäläiseen tapaan aika "karun oloinen", mutta ihmiset ovat ystävällisiä.
Sitten tuli aika jättää auto korjaamolle ja palata bussilla, tai itse asiassa taksilla kotiin - kesti noin 13 h Helsinkiin. Tämän jälkeen olimme Dmitrin ja korjaamon kanssa sähköpostiyhteydessä. Korjaamo lähetti sovitusti usein kuvia auton eri työvaiheista ja minä kyselin Dmitriltä yksityiskohtien etenemisestä. Välillä hän soitti korjaamolle - välillä taas kävi paikan päällä tarkastamassa, että joku sovittu asia oli tehty. Aikataulu hieman venyi myös minusta johtuen ,mutta pidin tärkeämpänä työn jälkeä kuin pikavauhtia, jouduin vielä hakemaan uuden viisumin kun en ollut älynnyt hakea monikertaviisumia 1. kerralla.
Lopulta varasin bussimatkan ja lähdin Petroskoihin autoa noutamaan. Korjaamo oli halunnut pitää lopputuloksen yllätyksenä eikä lähettänyt kuvia valmiista autosta. Yllätys oli mieluinen, sillä jälki oli todella hyvää ja laadukasta. Kaikki luvatut työt oli tehty. Syncro oli kuin eri auto ja pinnoiltaan uutta vastaava.
Ehkä ainoa "yllätys" prosessissa oli se, että väriksi olin kaavaillut Nato-vihreää, jolle on kainsainvälinen värikoodi. Korjaamo kuitenkin taisi sekoittaa omat värinsä, joista sitten valitsin vaaleamman. Sähköpostin välityksellä sävystä oli kuitenkin erittäin vaikea saada selvää kuvista. Sävy on nyt hieman tummempi mitä alunperin ajattelin, mutta olen silti siihenkin ihan tyytyväinen. Pinta on semi-kiiltävä kuten sovittiinkin. Värisävyä valittaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ehkä olisi parempi, että sävyjä voisi vertailla jo 1. käynnillä. Tämä kannattaa sopia etukäteen.
Kuvasarjan auton maalauksen vaiheista voi katsoa täältä: http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 3&start=40
Mitä maksaa: Normali hinta kuvatun kaltaiselle suurelle työlle on AVI:n mukaan noin 2600-2800 euroa, riippuen auton kunnosta.
- Tähän päälle tulevat viisumi ja bussimatkat, ruuat yms.
- Tullin sivuilta selviää viralliset veromaksut
Korjaamon nettisivut: http://www.avi-service.ru
Sähköposti: info@avi-service.ru
Dmitri Bubnovikov, sähköposti: trans@land.ru ja trans1@onego.ru
Dmitri puhuu erinomaista englantia ja pari sanaa suomeakin. Venäjän ongelmien takia logistiikabisneksessä on nyt hiljaisempaa ja hän pystyykin nyt auttamaan muitakin autonharrastajia maalausprojektien järjestämisessä koko prosessin ajan ja hän voi järjestää myös majoitukset sekä auttaa kaikessa matkaan liittyvissä asioissa. Hän on erittäin mukava ja osaava kaveri. Maksoin itse mielellään hänen palveluksistaan koko prosessin hoitamisesta pari sataa euroa.
Ja reissussa näkee tietysti Venäjän Karjalaa mikä on ihan mielenkiintoista. Kolatselgan kylässä kannattaa pysähtyä pieneen kahvilaan kylän keskustassa tien oikealla puolella. Paikallinen vielä suomea puhuva mummo leipoo aamuyöllä leivinuunissa todella hyviä vatruskoita ym. piiraita ja pullia. Petroskoista löytyy myös karjalaista perinneruokaa tarjoava ravintola "Karelskaja Gornitsa", jossa saa hyvää karjalaisruokaa.
Jaakko