Sivu 1/2

Paluumuuttaja

Lähetetty: 09.10.2017 20:40
Kirjoittaja umpikalsari
Olin eilen todistamassa, että taas yksi tölkki sai osoitteekseen Saksanmaan.Ostaja iski eurot pöytään ja tokaisi auton lähtevän välittömästi Saksaan.Kyseessä lähes tavallinen takavetotölkki, no olihan siinä kapupenkit.Laittakaahan tähän ketjuun näitä paluumuuttajia jos ja kun tiedätte niitä olevan.Lauantaina käytiin Hesassa katsomassa sitä lähes "kympin" Bullia.Hintaa hämmästellen auton kuntoon peilaten, myyjä sanoi hinnan muodostuvan siitä , että kauppa Hollantiin jo lähes varma, oli sinne myynyt edellisenkin korkeakattoisen syncron.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 09.10.2017 23:52
Kirjoittaja Wiskibasso
No sentään raha jää suomeen, eikä mene ulkopuolisille.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 09:17
Kirjoittaja jolkkon
Onhan noita esimerkkejä vaikka kuinka. Itse en myynyt yhtään, mutta useita tiedän. Minun ex-syncro joutui välikäsien kautta yms.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 09:51
Kirjoittaja Caravellix
Harrastekaluston ulkomaille valuminen loppuu siinä vaiheessa, kun suomalaisharrastajat lopettavat kuoliaaksitinkimisen ja alkavat maksaa autoista todellisen arvon mukaan. Jos syncro-tölkille laittaa pelin arvoa vastaavan hintapyynnin, niin yhteydenottoja ei tule kuin ulkomaisilta ostajilta vaikka ilmoitus olisi ainoastaan Nettiautossa, aika vaikea sitä on silloin Suomeen myydä.
Eniten olen ihmetellyt tälläkin palstalla vallitsevaa hintapyyntien ihmettelyä ja hekottelua omasta mielestä väärin hinnoitelluille autoille, kaiken järjen mukaan luulisi olevan jokaisen harrastajan edun mukaista että oman harrastekohteen arvo ja arvostus nousee. Vai onko taustalla pelko siitä, ettei enää päästäkään jallittamaan asiasta ymmärtämättömiä ja tekemään niitä Kossupullo-vaihtokauppoja, kun tietoisuus lisääntyy?

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 10:14
Kirjoittaja AT5nok
Hintatason nousu karsii uusia harrastajia, hankaloittaa varaosa-autojen saantia, mutta eihän se varmaan ketään haitta, jos oman auton hinta nousee jokaisesta ajetusta kilometristä.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 10:35
Kirjoittaja Osku
Ainahan se menee niin että 10-20v on hinnan pohja jolloin tiukan lompakon miehet harrastaa autoja sen jälkeen melkein auto kuin auto alkaa vakaan hinnan nousun. Suomessa noita vanhoja pelejä on vaan enemmän kuin mualla ja varsinki M1G teki syncrot tosi yleisiksi suomessa joten on kai selvä että harrastaja piiri pikkuhiljaa siirytyy tukevamman lompakon harrastajiin. Ja jos niitä ei suomesta löydy niin sitten ulkomailta. Netistähän mekin saksalaisia autoja etsitään tosin uudempaa kalustoa kun niilä se pohja löytyy yleensä huomattavasti aikasemmin. Internetti tasaa autojen hinta eroja eri maissa.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 11:14
Kirjoittaja Caravellix
Ja sitä ei tahdota millään käsittää; ei ole mitään erillisiä Suomen markkinoita, se on sitä globalisaatiota.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 11:27
Kirjoittaja Hemu
Herkkä on aihe ja kaikilla varmasti se oma mielipiteensä.

Kukin saa mielestäni punnita mihin myy ja mitä, kunhan tätä ns. trokausta ei tee työkseen ;)
Raha on hyvä tulkki niinkuin sanonta kuuluu, mutta uusia harrastajia ei tosiaan synny jos joka romusta pitää saada saksan hinta. Vai olisko joku teistä lähtenyt kokeilemaan tölkkiharrastusta vaikka 10k€ alkupanostuksella. Mielestäni tän homman suola onkin osaksi siinä että pienelläkin panostuksella pääsee hyvään harrastajaporukkaan..

Mutta kaikki tosiaan tekevät niinkuin itse parhaaksi näkevät..

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 14:20
Kirjoittaja Osku
Minua ehkä omalta osaltani surettaa eninten ne romut jotka maatu jonkun takapihalle ilman että ovat kenellekkään hyödyksi (eli sillon joko myyntiin ajoon tai osiks tai kuivaan säilytykseen), toinen mikä tietenkin surettaa on ammattimainen kaluston romuttaminen vain rahan kiilto silmissä eli ehjiä pelejä osiks(tietenkin saa ja pitääkin romuttaa mutta ei ehjiä autoja). Saksa ei sinäänsä sureta sehän on ihan tossa vieressä eli jos haluu senkun hakee takasin.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 15:31
Kirjoittaja Caravellix
^Samaa mieltä ja arvonnousu on juuri se seikka joka pelastaa autoja siltä takapihalle mätänemiseltä. Lisäksi niitä pelastettuja yksilöitä kunnostetaan ja pidetään sitä paremmin mitä arvokkaampia ne ovat.
Eikä tämä tölkkeily nyt vielä ainakaan miksikään eliittilajiksi ole muuttunut, kun tällainen syrjäytynytkin vielä pystyy harrastamaan :lol:

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 16:13
Kirjoittaja AT5nok
Minä ostin vanhalla Isänmaan rahalla ensimmäisen Tölkin 90-luvulla, siitä joutui maksamaan autoliikkeeseen 24000 Mk. Vielä pitää jokunen vuosi varmaan odotella, että tuosta 2WD Tölkistä saa omansa pois.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 17:50
Kirjoittaja Mic_Coo
Tämä on tietenkin arka aihe Tölkkien porukassa, oli alkava harrastaja tai pitemmän aikaa harrastanut. Ja uskallan myöntää että kadehtin niitä joilla on syncroja nurkat väärällään ja mahdollisuus myydä niitä poies rahan tarpeessa tai rakentamalla omaa parempaa tölkkiä, tai ostella niitä makso ne mitä makso, son poijjaat suomalainen perisynti; kateus....

Kyllähän se nykypäivänä on totta että ne piirtää kenellä on liitua. Tänä päivänä kuitenkin tölkin arvo on nousussa ja nousee edelleen vaikka ajoneuvolla ajetaan ja kilsoja kertyy, niin kuin eräs totesi. Itse olen yhen tölkin maailmalle myynyt ja tosiasia on se että hinta millä se oli nettiautossa niin ei meitä suomalaisia kiinnosta, ja sille nauretaan vaikka hinta olisi mikä, meistä suomalaisista yksi soitti ja oli valmis maksamaan puolet siitä mitä pyysin. Sitten soitti mies U.K.sta eikä edes tingannut, kysyi vain että koska ajoneuvon voi noutaa... Hinnan sain mitä pyysin ja raha tuli tarpeeseen, eikä siitä edes tingattu. Puolisen vuotta ilman tölkkiä ollessani tein sitten tähänki topic:iin sopivan teon ja hain nykyisen Doppelini Ruotsista. Ja tölkkikuumeessa maksoin ruotsalaiselle vielä 500kr enemmän jotta myy ajoneuvon varmana puheella minulle. Sain mitä halusin, sitä sen kummemin salaamatta, ja alan harrastajana tämä yksilö maksoi Suomeen tuotuna ja verotettuna melkein 6900€. Tosiasia on että arvo on mitä on, hammasta purren maksoin tölkistä mutta sain juuri sitä mitä halusin.... Elikkä, hinta ja arvo näillä tölkeillä nousee, myit sitte auton poies tai hait sellaisen Suomeen.

Mutta tölkkejä harrastaessani olen muutaman sairauttanut myös tähän ja eräälle jopa yhden tölkin myynytkin. Mitä meillä tölkkeihin tullee niin älkää unohtako sen isoveljeä 4x4 LT:tä....ne ne vasta kysyttyjä kohta on.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 18:13
Kirjoittaja Wiskibasso
Kavereiden kanssa tämä harrastus näihin vehkeisiin alkoi. Täältä foorumilta kaveri tutustutti kyseiseen autoon ja ensimmäinen mettäreissu tällä vakuutti. Päätin hankkia itselleni samanlaisen, mutta persaukisena opiskelijana ei ollut varaa harrastaa.
Ratkaisu löytyi ostamalla tämän kaiffarin kanssa syncro ja myymällä se ulkomaille. Sillä tuli opittua näiden arvo ja asiasta viisastuneena vinkkasin tästä toiseille kavereille, jotka oli myös tykästynyt syncroon.
Nyt on projekti syncro alla meillä, jota entisöidään alusta loppuun ja näin saadaan kavereiden kesken juuri sellainen tölkki, jolla pärjätään pitemmätkin reissut.
Tarkoitus on esimerkiksi laivata auto amerikan mantereelle ja käydä jo siellä pelkästään 2kk samoilemassa.

Mitä tulee näiden myymiseen ulkomaille, niin ne harvat mitkä myytiin, meni kaikki yksityisille perus kaiffareille ja halvemmalla kuin paikallinen hintataso. Muutama kaverikin heistä saatiin remmiin ja ollaan vaihdeltu osia ja kuulumisia.
Joten se, että minkä maan asukin kanssa tekee kauppaa ja kun kaikki voittaa, niin eipä siinä kellään ole nokan koputtamista.
Auto menee myydyksi myyjällä, me saadaan projektiin uusia osia autoista vaihtelemalla ja myymällä kokonainen auto lopulta pois, jonka ostaa perus kaiffari ulkomailta halvemmalla, mitä löytää sieltä perukoilta, näiltä oikeilta Saksan Timoilta, jotka soittelee ja tarjoilee kahvipaketteja näistä täällä.

Turha se on jäädä tuleen makaamaan ja itkemään kun hinnat karkaa. 10vuotta sitten sai pallokeulojakin 500€ pintaan ja vieläkin harmittaa, kun en hankkinut, vaikka siitä jo silloin junnuna haaveilin.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 18:20
Kirjoittaja vville
Itse taidan olla tölkkien osto-myyntitrokari. Kaksi tölkkiä on tullut trokailtua ja molemmat myyty yli tuplahintaan eteenpäin, tosin Suomeen. Tosin takkiin taisi tulla kunnostusten jälkeen palttiarallaa 10te. Eli huono trokari. Saksassa varsinkin GL syncrosta olisi varmasti saanut rutkasti enemmän. Myin silti kotikaupunniin ilman nettiautoja ja hyvä niin koska kiva on ollut seurailla näiden tölkkien elämää. Käsittääkseni molemmat ostajat on vielä olleet tyytyväisiä hankintoihinsa.

Ymmärrän silti että monet tekee tätä enempi rahasta, varsinkin kun puhutaan tuhansien eurojen eroista. Järkevämpäähän se niin onkin, ei kait harrastusten tartte maksaa vaan voihan sillä vähän tienaillakin. Itse en osaa kadehtia noita jotka ostaa parilla tonnilla ja myy moninkertaisella hintaa ulkomaille, minen vaan ole pisnismiäs.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 18:42
Kirjoittaja Osku
AT5nok kirjoitti:Minä ostin vanhalla Isänmaan rahalla ensimmäisen Tölkin 90-luvulla, siitä joutui maksamaan autoliikkeeseen 24000 Mk. Vielä pitää jokunen vuosi varmaan odotella, että tuosta 2WD Tölkistä saa omansa pois.


Eiks se 2wd:kin ala jo olla noin 4000 euron hintanen jos asiallisessa kunnossa?

Ja sitten työhön ja harrastamiseen, niin harrastus on se työ minkä viivan alla on 0 tai miinusmerkki, työ on se jonka viivan alla on plus merkki ;)

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 19:00
Kirjoittaja umpikalsari
No niin, pitääpä minunkin ripittäytyä.Kyse ei kuitenkaan ole tölkistä vaan Polonezista.Parivuotta sitten kotiinpäin ajellessani puhelimeni soi ja puolalainen herrasmies kysyi onko omistamani FSO Polonez myytävänä.Aikani kakisteltuani sanoin,että mikäpä ei.Tuli sitten parinkuukauden perästä hakemaan auton puolaan kotiinsa muiden FSO mallien kaveriksi.Sanottakoon, että kyseessä oli paras suomessa oleva FSO (oli esitteillä Lahden Classic näyttelyssä ja Mobilisti-lehtikin teki siitä useamman sivun jutun.Mutta olenko katunut-en ole.Rahat tuli silloin tarpeeseen ja kyseisen automerkin arvostus suomessa on mitä on.Volkkareita en ole vielä ulos jobannut (toistaiseksi :twisted: )

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 20:09
Kirjoittaja Sinky
en yleensä jaksa keskusteluun kommentoida mutta laitetaanpa oma mielipide vielä tänne. Varmasti jonkun mielestä on valitettavaa ettemme elä suljetussa taloudessa tai rajojen yli liikkuu muitakin kuin eläimiä, mutta nurkkakuntaisuus ja kyräily ei auta ketään. Kuinka moni täällä hakee kaljansa halvemmalla virosta tai nauttii muista tämän vuosisadan etuisuuksista.
Toinen oma tölkkini on ameriikasta ja toisen olen itse ostanut saksasta.

Autojen trokaamista harrastuksena tai ammattina on turha täällä tuomita kun kumpikin on täysin laillista omassa vapaassa yhteiskunnassamme. Toivoisin että tämän kaltaisia ketjuja ei tänne enää tarvita ja keskitytään jatkossa niihin positiivisiin asioihin harrastamisessa.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 10.10.2017 20:26
Kirjoittaja umpikalsari
Sorry,Anteeksi.Ei varmaan sitten olisi pitänyt tätä edes aloittaa jos se jotakuta loukkaa mutta paljonhan se on keskustelua kirvoittanut.En kuitenkaan meinaa tällä foorumilla edelleenkään tuppisuuna möllöttää. :D joten jatketaan vaan samaanmalliin ja kertoillaan kukin omia tuntemuksia ja kuulumisia.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 11.10.2017 01:49
Kirjoittaja vville
Höpöhöpö, kaikesta voipi jauhaa. Tämän viestiketjun johdosta minä innostuin trokaamaan viimeisintä hankintaa etiäpäin.

Re: Paluumuuttaja

Lähetetty: 11.10.2017 17:10
Kirjoittaja Wiskibasso
Sehän on mukavaa puuhaa, kun löytää halvalla auton, jota huoltaa ja fiksailee. Sitten myy sen jonnekin ja käy viemässä perille asti. Siinä saa matkustaa ja tutustua alan harrastajiin ulkomailta ja luotua hyvää verkostoa.
Voittoa siitä tekee juuri sen reissun verran ja tullaan yhtä pa takaisin Suomeen.
Oisko nuita reissuja tehty nyt kavereiden kanssa 4kpl ja jokainen myyny yhden omistaan pois.
Olemme hirvee trokarijobbarijengi.. :lol: