Sivu 1/1

Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 14:29
Kirjoittaja HannuHanhi
Uusi käyttäjä ilmottautuu. Olen kolunnut foorumia läpi mutten löytänyt oikein mitään yhteenvetoa bensa tai dieselkoneiden huonoista / hyvistä puolista.

Eli tarkoituksena on hankkia ensimmäinen T3 tölkki. Tähän asti olen ajanut vuoden -89 Golf MK2:lla joka käy välillä vähän pieneksi.

Olin jotenkin asennoitunut että ostaisin 2.1l Caravellen bensakoneella. Onko jotain syytä miksi etsisin mielummin 1.6TD koneella varustetun auton? Ajokilometrejä tulee vuodessa alle 5000. Tarkoitus olisi ainakin korottaa tölkki jolloin sillä pääsisi vähän hankalampaan paikkaan. Minkälainen on bensakoneen kestävyys?

Ja tietysti jos joltain löytyy hyvä suht vähillä kilometreillä ajettu Caravelle niin voi laittaa viestiä.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 14:51
Kirjoittaja DJSigma
Tervetuloa.

Molemmille löytyy puolustajansa. Molemmat ovat toimivia koneita, kunhan pidetään kunnossa. Kestävyyttä ajatellen kumpikaan ei ehkä ole optimaalinen, vaan sitten paras olisi varmaankin originaalin tilalle vaihdettu 1.9TDi. Mutta toisaalta, noilla kilometreillä ja hyvällä huollolla ei koneella sitten ole niin merkitystä.

Kulutukseltaan bensakone on ainakin heikompi, puhutaan useista litroista sadalla kilometrillä. Mutta siihenkin sitten vaikuttaa, onko tarkoituksena hankkia henkilö- vai pakettiauto, henkilöauton dieselveroa ei noilla kilometreillä vielä kuitata halvemmalla polttoaineella ja pienemmällä kulutuksella.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 15:35
Kirjoittaja Pastori
Näin bensa- että diiselitölkin omistajana, puollan ennemmin diiseliä, luotettavuuden, taloudellisuuden ja helpomman huoltamisen puolesta. Diisselien ehkä heikoin lenkki on turbo, joten tsekkaa se. Mutta noilla kilometreillä bensakonekin on oikein hyvä vaihtoehto, hiljainen ja suht rivakka, jos ehjä. Mutta syö sitä ainetta ihan kivasti kuitenkin, tuplaten varmaan verrattuna golffiin. Mulla on jotain pikkusen rapea 300tkm ajettu bensakone ja syö öljyä tuhannelle kilometrille vajaan 6 litraa..

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 17:50
Kirjoittaja Osku
Kysy itseltäsi tuletko seisottamaan autoa ja sitten rykäsemään kilsoja esim kesäloman merkeissä vai pikkuhiljaa lähes päivittäin. Koska jos ensimmäinen voit seisotella autoa jolloin ei dieselveroakaan pyöri. Sitten kysymys on kanssa että tarvitsetko 9 paikkaa vai esim 3, eli paku vai bussi, vero pomppaa dieselissä jos ei paku tai matkailuauto. Jos et korota autoa voit myös harkita museointia mikä on aika hyvä vaihtoehto ja silloin tietenkin 1.6 td on ihan hyvä ja penkkejäkin voi olla mitä tehtaalta on tullut. Kuinkasyvälle lepikkoon aijot? Menee se vakio syncrokin ihan hyvin maastossa molemilla lukoilla. Toki korotettu ja karkeila renkailla menee paremmin mutta sitten ei museoida. Kestävyydessä varmaan menee aika samoihin noi alkuperäset koneet, ero on siinä että dieseli tahtoo mennä kerralla kun boxereita vaivaa kaikenmailman pikkuviat. Käytännöllisyys huutaa dieseliä mutta onhan volkkarin historiaa ajatellen boxeri oikeampi kone. Kulutus on jos ollaan realisteja dieselillä 8-10 bensalla sitten paljon enemmän. Hyvässä tikissä oleva jx menee sillä 8 litralla huonosti säädetty öljypoltin 10. Nelivedon osuus tuossa sen 1litraa.
Itse olen päätynyt dieseleihin.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 21:45
Kirjoittaja AT5nok
Tervetuloa foorumille ja harrastajaporukkaan.
HannuHanhi kirjoitti:Tarkoitus olisi ainakin korottaa tölkki jolloin sillä pääsisi vähän hankalampaan paikkaan.
Jos oikeasti viihdyt hankalissa paikoissa, niin 1.9 TD/TDI sinne konehuoneeseen. Sen bensakoneen "onneton" vääntö alkaa kuitenkin ärsyttää viimeistään sitten, kun muut ajelee dieselillä ohi :D
Jos varmaa käyttömoottoria haluat, niin silloin huollettu 1.9 TDI

Jos ei 7.10. ole tärkeämpää tekemistä, tule Espoon automuseolle katsomaan vaihtoehtoja.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 21:50
Kirjoittaja Una
AT5nok kirjoitti:Tervetuloa foorumille ja harrastajaporukkaan.
Sen bensakoneen "onneton" vääntö alkaa kuitenkin ärsyttää viimeistään sitten, kun muut ajelee dieselillä ohi :D
.
Eriävä mielipide :lol: (dieseliä ajamattomana) Hyvin se WBX:ki menee tasamaalla G:llä vaikka tyhjäkäynnillä. Viimeistään perävälitystä tihentämällä.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 21:57
Kirjoittaja vville
Vakiomoottoreista ääni 2.1 DJ:lle, ja jos dieselin ruma äänimaailma ei häiritse niin värkkää sitten 1.9 tdi.
Ja jos bensatölkillä ajelet niin pidä huoli letkuistasi. ;)

Taitaa olla tuo DJ muutenkin vääntävin vakiomoottori. Oman raadon 1.9 Tdin vääntökin on aika minimaalista, muistaakseni 250nm.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 22:06
Kirjoittaja TT|
Una kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Tervetuloa foorumille ja harrastajaporukkaan.
Sen bensakoneen "onneton" vääntö alkaa kuitenkin ärsyttää viimeistään sitten, kun muut ajelee dieselillä ohi :D
.
Eriävä mielipide :lol: (dieseliä ajamattomana) Hyvin se WBX:ki menee tasamaalla G:llä vaikka tyhjäkäynnillä. Viimeistään perävälitystä tihentämällä.
Tasamaalla menee mikä vaan, mutta jos kivi osuu renkaan eteen niin homma muuttuu.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 22:25
Kirjoittaja AT5nok
Una kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Tervetuloa foorumille ja harrastajaporukkaan.
Sen bensakoneen "onneton" vääntö alkaa kuitenkin ärsyttää viimeistään sitten, kun muut ajelee dieselillä ohi :D
.
Eriävä mielipide :lol: (dieseliä ajamattomana) Hyvin se WBX:ki menee tasamaalla G:llä vaikka tyhjäkäynnillä. Viimeistään perävälitystä tihentämällä.
Täällä foorumilla sallitaan kaikki mielipiteet, jopa WBX:ään uskominen :D
Kunhan olet ajanut pikku lenkin TDI syncrolla maastossa, niin harkitset uskoasi WBX:ään :D

Tuo perävälityksen tihentäminen tietty auttaa ja pidättäytyminen vakio renkaissa.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 22:34
Kirjoittaja Una
AT5nok kirjoitti:
Una kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Tervetuloa foorumille ja harrastajaporukkaan.
Sen bensakoneen "onneton" vääntö alkaa kuitenkin ärsyttää viimeistään sitten, kun muut ajelee dieselillä ohi :D
.
Eriävä mielipide :lol: (dieseliä ajamattomana) Hyvin se WBX:ki menee tasamaalla G:llä vaikka tyhjäkäynnillä. Viimeistään perävälitystä tihentämällä.
Täällä foorumilla sallitaan kaikki mielipiteet, jopa WBX:ään uskominen :D
Kunhan olet ajanut pikku lenkin TDI syncrolla maastossa, niin harkitset uskoasi WBX:ään :D

Tuo perävälityksen tihentäminen tietty auttaa ja pidättäytyminen vakio renkaissa.
:lol: :lol: Kyllähän multakin henkilöautopuolelta löytyy kokemusta 1.9TDI:stä ASV ja BXE koodillisista koneista ja onhan se alavääntö jotain ihan muuta kuin bensakoneessa, mutta varmaan se on vähän jytkympää myös kuin vakio 1.6 TD-koneissa :roll:

Mutta iso osa siitä dieselin väännökkäämmyyden fiiliksestä varmasti tulee tosta perävälityksestä / pienemmästä kokonaisvälityksestä.

Oikeet offimielhet toisaalta sanoo että "kakkonen pesään ja kaasua", näihin sovellettuna G tai ykkönen ajanee saman asian, niin sillä päässee jo aika pahaan paikkaan kiinni :D

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 22.09.2017 22:44
Kirjoittaja HannuHanhi
Kiitoksia kaikille vastauksista!

Tuntuu että mitään suurta syytä ei ole rajata pois bensa- tai diiselkoneita. Hyvä tietää että molemmat kuitenkin peruskäytössä toimivat. Voin siis laajentaa hyvillä mielin etsinnän molempiin konetyyppeihin.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 23.09.2017 00:37
Kirjoittaja Joker
Oma mielipide on molempien kanssa jonkin verran turanneena, on että kyllä WBXstä pitää keskivertoa enemmän jo ihan tykätä, että sen ottaa. Toisaalta 1.6td vaatinee jossain vaiheessa rempan joka paisuu helposti AAZ/TDI linjalle, jolloin olisi hyvä olla intoa oppia tai taitoa tehdä tosta noin vaan.

Itse ottaisin ehdottomasti 1.6tdn ja uusi kamiina tarpeen mukaan jos nyt alottaisin. Ei tarvitsisin puoltakiloeuroa käyttää diesel/rivi4 swap-osiin heti alkuun ja jotain halavatun tankkia vaihtaa, joka pelkästään jo ansaitsee ranteet-auki-statuksen.

Molemmat joutuu jossain vaiheessa korjaamaan ja wasserin konerempoista taitaa täältäkin löytyä muutama kasaan kuihtunut projekti, kun "vuoden jälkeen" on into loppunut. TDIssä sama homma toimii niin, että ostaa naapurista 300€llä leimatun kotteron, ajaa sen pihaan ja siirtoistuttaa taas uuden kiukaan perään. Se käypänen kiuas luovuttajan kanssa löytyy jokaisesta yli 30k asukkaan kommuunista jo ihan nettiautosta, tuurilla 4 tai 7. Niillä on kaikilla ajettu jo 400tkm tai 600tkm, ihan vaan siksi kun ne kestää sen heittämällä oikein huollettuna. Ja painotan sanaa heittämällä, tarkoitan sillä että helposti. 600tkm olisi varmaan itsellä raja jossa en avaamatta laittaisi. Montako wasserimosaa on noilla kilsoilla sulatettu lusikoiksi? Tai edes rempattuna päässyt lähelle?

No nyt alkoi mennä jo manifestin puolelle, mutta en varmaan hirveästi legendaa heittänyt, pahoittelen tässä välin jos kuitenkin tuli epähuomiossa mieliä pahoitettua...

Siitäpä sitten miettimään millaista ajoa haluaa ja kuin pitkään meinaa autoa pitää. Jos riittää ensi kevät niin sinne varmaan kestää vaikka olisi vankkeli kontissa.

Joka tapauksessa kumman vaan valitsee, on syytä tiedostaa lähtiessä näiden olevan nyt about 30v vuotta vanhoja laitteita. Tämä tuntuu monelta unohtuvan. Mulla lienee tuhat tuntia ropaamista tuon yhden kanssa takana ja tänään taas leimalla ilolla huomasin sen lisäksi että etupumput oli kuolleet tunturitällistä, niin vexel-looda laakerikilven tiippa on alkanut vuotamaan ja ohjaustehostimen paineputki puhjennut. = 40h öljynsekaista ropaamista, nippu setelirahaa ja perkeleitä. Olisin halunnut vaan ajella pari tiliväliä vielä....

Edit: Tuli paha mieli tästä, tuntui etten kirjoituksillani edistänyt tätä harrastusta. Pitää korjata se nyt: Että ei jäisi schaissen maku suuhun koko tölkkihommasta ja menisi dissauksen puolelle, niin tämä korimallihan on täyttä parhautta. Hyvä ajaa, uskomaton maastoauto ja tilava. Helppi korjata ja tuunata. Negatiivisena puolena voi pitää että ihmiset tulee parkkiksilla kyselemään koko ajan ja varmaan kääntää päitä enemmän kuin joku fastback Mustang.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 23.09.2017 07:02
Kirjoittaja Hanttapuli
^Täysin samaa mieltä asioista. Itse menin reittiä WBX -> TDI. Onnistui se, kun kaverit auttoivat. Iso työ, mutta lopulta siitä selvittiin. Ja sekin tuli opittua, että 400tkm ajettua AHUa oli ihan turha avata :)

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 23.09.2017 08:10
Kirjoittaja Osku
Huommauttaisin tähän että kun dieseleistä puhutaan niin ne koneet kestä henkilö auton nenällä 3-600tkm heittämällä jopa 1,6td menee pitkään golfin nenällä. Mutta jokasen tölkissä ajetun kilsan voikin sitten melkein kertoa kahdella kun kestävyyttä laskee. Tiheät välitykset iso ilmanvastus ja massa tekee vaan mootorin elämän kovaksi. Noita apuakzelikoneita niin 1,6 kuin 1,9 romuja roikkuu tuola tallissa odottamassa sulattoon pääsyä. Kaikissa on reikä kyljessä. Mutta onhan sitä tullu tölkeiltyäkin sitten jo monia satoja tuhansia.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 23.09.2017 09:22
Kirjoittaja AT5nok
Una kirjoitti: :lol: :lol: Kyllähän multakin henkilöautopuolelta löytyy kokemusta 1.9TDI:stä ASV ja BXE koodillisista koneista ja onhan se alavääntö jotain ihan muuta kuin bensakoneessa, mutta varmaan se on vähän jytkympää myös kuin vakio 1.6 TD-koneissa :roll:
Mutta iso osa siitä dieselin väännökkäämmyyden fiiliksestä varmasti tulee tosta perävälityksestä / pienemmästä kokonaisvälityksestä.
Oikeet offimielhet toisaalta sanoo että "kakkonen pesään ja kaasua", näihin sovellettuna G tai ykkönen ajanee saman asian, niin sillä päässee jo aika pahaan paikkaan kiinni :D

Yleisin perävälitys 14" syncoissa (WBX & 1.6 TD) on 5,43.

Re: Ensimmäistä tölkkiä hankkimassa. Bensa vai Diesel?

Lähetetty: 23.09.2017 09:38
Kirjoittaja leppajukka
Tervetuloa joukkioon,
Tarjonnan "valtavuuden" vuoksi en rajaisi kumpaakaan vaihtoehtoa pois. Toki riippuu paljonko haluaa seteleitä sijoittaa ja millä aikataululla haluaa harrastamaan. Bensasta ➡dieseliin muutoksia taitaa olla valtaosa, toisinpäin jopa harvinaista. Hyvät ja kohtuuhintaiset yksilöt häviää markkinoilta nopeasti, joten itse lähtisin sen tiimoilta hankkimaan, oli sitten bensa tai diesel.
Itse ajellut pelkillä 2.1 wbx koneilla ja ollut tyyyväinen. Ensimmäinen diesel on tarkoitus saada ajuun vuoden sisällä, joten sen jälkeen voin paremmi vertailla.

P.s. kumpaan tahansa päädyt, niin teet oikean ratkaisun...