Sivu 3/3

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 22:31
Kirjoittaja DJSigma
En minä väitä olevani kovinkaan hyvä kuski, ja varmaan minunkin pitäisi pysytellä vaan kotona poissa parempien kuskien tieltä.

Mutta kahdesta takavetoautosta on kokemusta, ja molempien kohdalla täytyy sanoa, että ajosta saa paljon vaikeampaa jos on niin tyhmä, että yrittää niillä kuivuneilla "ihan hyvillä" viime vuosikymmenen (tai sitä edellisen) talvirenkailla mennä. Molempien kohdalla olen onneksi itse tajunnut tyhmyyteni ja hankkinut (ennen pitkää) tuoreemmat talvirenkaat.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 23:36
Kirjoittaja Osku
Juu renkaat ei ole viiniä, ei parane vanhetessaan.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 23:55
Kirjoittaja Smigel89
Täällä Syncro käyttöautona. Hyvin on omilla ajoilla pärjännyt "offirenkailla". Noktopin 21 raskaankaluston pinta pitää yllättävän hyvin tölkin alla.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 10.02.2018 11:58
Kirjoittaja AT5nok
1989 ostamallani 2wd Tölkillä ajelin aluksi ympäri vuoden, sitten kun 3 hengen ohjaamo alkoi olla liian ahdas, piti hankkia sille kaveriksi henkilöauto, mutta Tölkki jäi vaimon ajoon.
Uusilla nastarenkailla en kokenut sen kanssa ongelmia talviautoilussa, ketjujen ja lumirautojen kanssa tuli ajeltua umpihangessakin. Tavaratilan korotusosan edessä laatikko, jossa kaikki mukana kulkeva ylämääräinen tavara painona taka-akselille. Tyhjä Tölkki on muistaakseni aika tasan 50%/50% akselipainojen suhteen.
2009-2010 talvesta lähtien onkin talvet tullut ajettua Simolla.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 10.02.2018 13:58
Kirjoittaja Caravellix
Aivan ja tölkkihän on rakenteensa vuoksi myös kuormattuna hyvin tasapainoinen, mm. sillähän tehdas takamoottikonstruktioa perusteli. Ajelkoot kukin miten lystää, mutta älkööt tulko tänne väittämään että tölkissä olisi joku rakenteellinen ominaisuus, joka rajoittaa talvikäyttöä. Tällä on sikäli merkitystä, että näitä keskusteluja saattaa lukea myös joku sellainen henkilö, joka harkitsee tölkin ostoa ja siksi olisi suotavaa että annamme mahdollisimman realistisen kuvan niiden ominaisuuksista.
Eri asia on sitten että kannattaako tölkkejä enää altistaa suolakylvyille, ainakaan parhaimpia ja ruosteettomimpia yksilöitä ei ehkä kannata enää ehdoin tahdoin ruostuttaa.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 10.02.2018 15:49
Kirjoittaja umpikalsari
Caravellix kirjoitti: Ajelkoot kukin miten lystää, mutta älkööt tulko tänne väittämään että tölkissä olisi joku rakenteellinen ominaisuus, joka rajoittaa talvikäyttöä.
Tässäpä niitä ominaisuuksia.Eihän tätä nyt tosissaan kannata ottaa. https://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 10.02.2018 15:54
Kirjoittaja AT5nok
umpikalsari kirjoitti:
Caravellix kirjoitti: Ajelkoot kukin miten lystää, mutta älkööt tulko tänne väittämään että tölkissä olisi joku rakenteellinen ominaisuus, joka rajoittaa talvikäyttöä.
Tässäpä niitä ominaisuuksia.Eihän tätä nyt tosissaan kannata ottaa. https://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs
Tuossa testattiin seinää, ei Tölkkiä. Sama video putkahtaa aina uudestaan ja uudestaan Tölkin kolaritestinä :D

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 10.02.2018 17:19
Kirjoittaja Caravellix
Löytyy sieltä tuubista tämäkin pätkä, joka antaa realistisen kuvan asiasta: https://www.youtube.com/watch?v=qO_AfCFQR2M
50 km/h seinään, edelleen ovet toimivat ja damit säilyvät "hengissä".

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 31.03.2018 12:03
Kirjoittaja Timppa
Kokemusta löytyy T3 tölkeistä vuodesta 86 tähän päivään. Alkuun ajelin 2,1 bensa takatuupparilla, ei lukkoja, kulkihan se lumessa jotenkin kun sai liikkeelle, joskus omin voimin ei lähtenyt tasaiseltakaan mutta pieni tuuppaus persiistä auttoi, kun vauhtia oli niin kulkihan se lumessa jotenkin,tosin kuormaa ei juurikaan ollut takana, kuormattuna kulkisi varmasti paremmin jäinen loivakin ylämaki paikoiltaan oli myrkkyä.

Nykyinen on nelikko 1,6 turbotisuli kolme vuotta uudempi, lukot jokapuolella, ihan peto kulkemaan ja erittäin, erittäin ja kerran vielä erittäin hyvä ajaa. Lähden tuolla mieluimmin kuin henkilöautolla jos ei tarvi moottoriteillä huristella, motarilla vituttaa kun ei saa nopeusrajoitusta rikottua vaikka kuinka yrittää, ihan kinthaalla mutte ei yli 120 (pl alamäet).
90 -100 on hyvä marssinopeus tuolle nyt alla olevalla rengastuksella, normi renkastuksella 10-15 kilsaa tuosta nopeudesta pois..
Renkaat on Yokohama geolandar, oliko ne 215/80/15, erittäin hyvät ja tukevat eli suuntavakaat, nastattomina yllättävän hyvä pito myös lumella, peilijäällä ei niinkään, saa ajaa kesät talvet samoilla renkailla, kolmas kesä lähtee just ja pintaa on vielä hyvin.

P.s.
Huomenna taas auraamattomiakin korpiteitä koluamaan kaakkoisrajalle Simolan nurkille kaverin kanssa jolla samanlainen auto. Ja juu, lumilapiot ja vinssit löytyy molemmista autoista, makkarat mukaan ja nokipannukahvitkin saadaan myös toisinaan jos nokipannukahvimestari Jussi lähtee remmiin.

Sorry, tuli vähän höpöteltyä muutakin.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 01.04.2018 19:42
Kirjoittaja Hanttapuli
^Ei hämminkiä. Hyviä höpöttelyjä oli :) Ja ihan samanlaisia kokemuksia oli porukoiden edesmenneellä takapotkulla ajamisesta. Eikä tuo nykyinenkään käyttöauto T5 mikään himokiipeejä ole jos on vähänkään hankea tai muuten liukasta.