Sivu 2/3

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 31.03.2017 15:30
Kirjoittaja Pastori
Varmaan takaa-ajotkin olleet skoudeilla aika lyhkäsiä kun joko takaa-ajettava tai Maija oli ojassa että heilahti :lol:

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 31.03.2017 15:41
Kirjoittaja dmn
Ai niinku näin:


Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 01.04.2017 17:55
Kirjoittaja Pastori
Juurikin näin :lol: :lol: :lol:

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 24.08.2017 20:38
Kirjoittaja umpikalsari
No niin.Harjoitellaan ainakin tämä syksy ja talvi ajoautotölkillä.Noh, ei kuitenkaan normi käyttöautoa hävitetä, pidetään se tuolla tallissa vara-autona. :) Saapa nähdä, millaisia kokemuksia tuo tullessaan-tähänastiset kokemukset yltiöpositiiviset. ;)

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 07.02.2018 18:30
Kirjoittaja umpikalsari
Hyvin sujuu talvi takavetotölkillä.Mahtavaa kun takapyörät tokeentuvat vasta vitosvaihteella.Karseeta tää on oikeasti ollut.Kanssa-autoilijat (lue uusilla ajavat) eivät juurikaan liikenteessä tätä kuljinta huomioi.Eihän tällä uskalla liukkaalla talvikelillä ajaa edes lähellekään sallittua nopeutta pelkäämättä koska ollaan ojassa.Tasamaallekin on jumiin jääty.Ei muuta kun hattu päästä ja respektii näillä joskus tosiaan ainoana autona ajanneena.Harrasteautona kesäkäytössä mitä mainioin mutta talviautona-no jaa. :roll:

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 07.02.2018 21:20
Kirjoittaja tölkkki
Mulla on syncro doppeli talvea varten ja sillä pärjää oikein hyvin, välillä menee jopa muita nopeammin kaupungissa (; maantietä taas en juuri yli 80 oikeeta nopeutta aja sillä.

2wd ikkunapaku kesää varten ja sillä hyvä reissata. Eli jos tölkkeilee niin talveks syncro ja kesäks 2wd (1wd) :D

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 07.02.2018 22:15
Kirjoittaja Osku
Kaikki vajaavetoset on surkeita talviautoja vuosimallsta riippumatta.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 07.02.2018 22:23
Kirjoittaja dmn
No kuplalla voisi kenties pärjätä jos olisi tarpeeksi tehokas eberi :-)

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 07.02.2018 23:20
Kirjoittaja Mic_Coo
Itsellänikin TölkkiDoppeli käyttöautona. jossa kumpikin 2wd ja 4wd....ja mitä Doppelin käyttäytyminen on talvella takavedolla niin en kyllä ihmettele että miksi täällä näillä leveysasteilla ei näe 2wd tölkkejä talvella. :D :D :D Jos rekalla jää kuumilla renkailla tasamaalle kiinni niin Tölkillä se on mahdollista jopa kylmillä renkailla. :D Kyllähän siinä nauru irtosi niin kanssamatkustajilla kuin ympärillä olevilla sekä itse kuskilla.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 08.02.2018 17:27
Kirjoittaja DJSigma
Kyllä mä tän talven olen ajanut 2WD:llä. Ollut vielä vähän viime vuosia haastavampi talvi, kun on melkein jatkuvasti ollut lunta ja jäätä ja pakkasta. Muutamia kertoja on joutunut aika kieli keskellä suuta ajamaan, kun lähtö liikennevaloista ylämäkeen tai muuta vastaavaa. ;)

Opettaapahan vaan ajelemaan järkevämmin, etuvedolla voisi suditella ja todeta, että oho, vähän puskee ja nostaa kaasua ja auto on edelleen samassa asennossa, takavedolla oltaisiin poikittain jos samalla tavalla ajelis.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 08.02.2018 17:48
Kirjoittaja Caramelli
Ruusunpunaisten lasien läpi katsoen;

- 4wd uusilla nastarenkailla ei huomaa kesään juurikaan eroa, taajamassa käyttöautona oikein mainio. Työmatka tosin muuttui 4km -> 50km joutui hankkimaan tulevaisuuden tekniikan luovuttajan kulkineeksi, vaikka kuinka katseli asiaa lasien läpi ei kuitenkaan niin mielyttävä ajokokemus (päivittäin) ole pitkillä matkoilla :D

- 2wd mallilla tuli ajettua viimeksi vuonna 2010 talvella, oma muistikuva on että ei ollut ihan niin herkkä jäämään jumiin.. Tosin kaarteissa(tiukoissa) sai kyllä nilkan asennolla perän irtoamaan kun nastarenkaat olivat peräisin kesältä -64 :)

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 08.02.2018 17:51
Kirjoittaja Hanttapuli
Muutaman talven jo ajellut T5:lla ja ei sekään suoranaisesti mitenkään hyökkää jäisillä mukulakivikaduilla. Etuvoinen siis.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 08.02.2018 22:33
Kirjoittaja Pastori
Huomasin Reiskalla ajaessani että katon ja kalusteiden tuoma lisäpaino kummasti tasapainotti ajamista, ei slickseillä kesärenkailla Ruotsin ensilumissakaan tehnyt tiukkaa..

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 00:35
Kirjoittaja vville
Syncrolla ei henno suolassa ajella ja takavetotölkki oli kyllä surkea talviauto vanhoilla kovettuneilla talvirenkailla. Meillä on nykyään kaikki autot nelivetoja, ja jos vaimo saa päättää niin näin on jatkossakin.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 11:26
Kirjoittaja Caravellix
Itse kun en ole havainnut mitään erityisiä ongelmia talviautoilussa takavetoisilla, tölkki mukaan luettuna, niin tulisiko minulle nyt nostaa hattua ja antaa respektiä?
Vai olisiko kenties niin, että niiden jotka kokevat autoillessaan suuria vaikeuksia, tulisi panostaa ajoharjoitteluun?
Ei muuten, mutta olisi yleisen liikenneturvallisuuden ja mielekkään liikkumisen kannalta suotavaa, ettei näitä "ei voi ajaa lähellekään rajoituksen mukaista nopeutta, kun niin pelottaa" -tyyppejä olisi tien päällä kiusaamassa alinopeudellaan muita tienkäyttäjiä.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 11:33
Kirjoittaja dmn
2wd tölkillä suurin ongelma on päästä parkkipaikalta pois aamulla omien kokemusten perusteella. Lukko auttoi huomattavasti siihenkin :)

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 11:55
Kirjoittaja Caravellix
Joo, lukko on hyvä olla, mutta 2wd-tölkeissä vaan valitettavan harvinainen varuste.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 14:50
Kirjoittaja vville
Hauskaahan noilla takavetoisilla on talvella ajella ja turvallistakin kun vauhti ei nouse helposti niin kovaksi, mutta näin setääntyessä ei enää jaksa olla niin leikkimielinen. Tölkkiä edeltäneet takavetoiset lukkoperineen etenikin varsin mainiosti, vaikka joskus piti vaimo laittaa mursun takaloosteriin. 2WD tölkki ikivihreillä renkailla jäi jumiin lähes tasamaallakin, ei kokeiltu vaimoa takapoksissa, tuoreet rinkulat olis varmaan auttanut tähänkin. Etuvetoiset on kyllä kaikinpuolin jeesuksen persseestä, vaikka niilläkin on joskus tullut ajettua.

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 18:07
Kirjoittaja umpikalsari
Caravellix kirjoitti:Itse kun en ole havainnut mitään erityisiä ongelmia talviautoilussa takavetoisilla, tölkki mukaan luettuna, niin tulisiko minulle nyt nostaa hattua ja antaa respektiä?
Vai olisiko kenties niin, että niiden jotka kokevat autoillessaan suuria vaikeuksia, tulisi panostaa ajoharjoitteluun?
Ei muuten, mutta olisi yleisen liikenneturvallisuuden ja mielekkään liikkumisen kannalta suotavaa, ettei näitä "ei voi ajaa lähellekään rajoituksen mukaista nopeutta, kun niin pelottaa" -tyyppejä olisi tien päällä kiusaamassa alinopeudellaan muita tienkäyttäjiä.
Niinpä.Itsellänikin on ajokortti ollut vasta kolmisenkymmentä vuotta ja tuntuu, että nyt vasta löytyy se järki autoiluun eli eipä todellakaan ole kiire mihinkään.Tallista kyllä löytyy sitten kulkupeli, jolla sitten voi rällästää suljetulla radalla tai vaikkapa omalla plantaasilla jos siltä tuntuu mutta talvella mennään kuitenkin kelin mukaan.Ja mitä tölkillä ajoon tulee niin kai me kaikki sitten siihen alinopeudella ajamiseen "syyllistytään"- ainakin kesäaikana moottoriteillä. :) nimimerkillä 1.6 D

Re: Tölkki ajoautona

Lähetetty: 09.02.2018 19:45
Kirjoittaja Osku
Kyllä hyvät renkaat ja oikea kuski tekee vajaa vetosesta talvella liikuvan yhdistelmän mutta hyvä se ei ikinä ole ei uusi ei vanha ei etuveto eikä takaveto. Lukko tosin jälleen kerran helpottaa tuskaa. Hyvä kuski pärjää paskalakin autolla, mutta onko pakko.