Varautuminen autoilukesälomalle

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Vetarin pultit nyt ei paljoa maksa/paina, joten ei siitä ehkä kauheaa säästöä tule jos ne jättää pois. Tuo vetoakselipaketti nyt on mielestäni sellainen, että jos sattuu olemaan jemmassa valmis varaosa, voi sen yhtä hyvin ottaa mukaan (jos mahtuu). Itsellänihän sellaista ei ole, enkä ole varta vasten hankkinut, mutta jos olisi niin varmaan kulkisi varaosalaatikossa mukana.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mulla on yleensä pitkillä reissuilla uusi löbronivel paketissa ei sotke niin pahasti paikkoja kun puhdas pahvilaatikko eikä vie paljon tilaa mutta oikeassa olette että sitten jos tarvii niin homma on aika likasta tosin suurinta osaa näistä releistä millä varautuu ei tarvitse koskaan joten siksi valinnut tuon tien. Niin ja tietenkin kaksi aika tärkeää juttua tuli mieleen rasvasista hommista mitä itse otan mukaan on kertakätyttöisiä nitriilikumi hanskoja sekä käsien puhdistus ainetta (swarfega, tuffanega, korrek, Orange jne.)
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Jaha, vastauksia on tullutkin jo aika paljon - kiitoksia kaikille!

Tietty tämä informaatio hiukan jo antaa aihetta epäillä koko matkan järkevyyttä, kun näemmä ennustus on moottoririkko ja autonmyynti matkan päällä. :D

Matkasin itse toissapäivänä ja eilen Helsingistä Pyhätunturille Syncrolla - 1200 km tuli kiemurteluineen matkaa. Ihan hyvin on ainakin toistaiseksi pelannut - parin tuhannen kilometrin koeajo tullee tästäkin.

Pitää yrittää tutustua tarkemmin tuohon listaan ja käydä läpi auton huoltohistoriaa ja miettiä huoltotoimenpiteet ennen reissua. Yritän kerätä ehdotuksista sellaiset must - tarvikkeet ja varusteet mukaan.

Täytyy vielä todeta, että olen siis autonrassailujen suhteen melkoinen untuvikko, eli ensiksi pitäisi tyyliin ymmärtää alan slangitermit, sitten saada hankittua välineet ja sen jälkeen vielä tuurilla tehtyä itse korjaus-/vaihtotyökin - eli haastetta riittää! :D

Tavaraa tullee mukaan tuon retkeilyaspektinkin takia kyllä niin paljon ettei sinne puolta autoa mahdu varaosia millään.

Skotlanti olisi varmasti kilometrimääriltään parempi reissu auton kannalta kun siinä olisi ensin lauttamatka Tukholmaan ja sitten vielä Göteborgista Pohjois-Englantiin, eli itse ajoa ei olisi niin älyttömästi. Mutta kustannusten puolesta tietysti tyyriimpi reissu.

TDI -moottori on varmasti to do-listalla tässä lähitulevaisuudessa, mutta ei kyllä ennen kesälomaa ehdi/ole rahaa siihen.

Onko kellään vinkata mitään korjausopasta, joka toimisi tuohon autoon? Täytyy katsoa myös Googlesta - luulisi, että jossain vaiheessa on jollain kielellä jotain opastakin kirjoitettu.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Osku »

Bentley Publishers "Volkswagen Vanagon Official Factory Repairmanual" kirjan saa esim alfmerilta sellanen kiva vihreä 5cm paksu opus missä kauniita tölkin kuvia kannessa sai tilattu alfmerin kautta, en muista hintaa. Älä hommaa Haynesiä ne on aika huonoja niitä kannattaa hommata vain jos muuta ei tarjolla.
Viimeksi muokannut Osku, 23.03.2016 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Bentleytä on tullut tässäkin taloudessa selailtua useaan kertaan. Jenkkikirja, että ei ihan täysin vastaa Suomen tölkkikantaa, mutta kyllä siitä on hurjasti apua. Sen voi tilata esim.

http://www.adlibris.com/fi/kirja/volksw ... 0837616650
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ristus notta on kallis kirja!!
Hulluna tölökkeihin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Pastori kirjoitti:Ristus notta on kallis kirja!!
Kilohinnaltaan halvempi tuo on kuin Alfamerin korjausopas, tuo on tosiaan aika paksu opus. ;)

Ja kyllä sillä Alfamerin kirjallakin johonkin asti pääsee, sen avulla olen itse kytkinremppaa tehnyt ja kantta purkanut.
Tietty tämä informaatio hiukan jo antaa aihetta epäillä koko matkan järkevyyttä, kun näemmä ennustus on moottoririkko ja autonmyynti matkan päällä. :D
Mulla on käyttiksenä tuo oma tölkki (~10000-15000km vuodessa), ja siellä kulkee ~100 kiloa työkaluja ja varaosia + nesteitä yms. rojua mukana juuri sen takia, että JOS jää johonkin, niin on edes mahdollisuus korjata. Eihän se tietenkään tarkoita etteikö perille pääsisi, useammin olen tietty perille päässyt kuin matkalle jäänyt. ;) :lol:

Eihän sitä ikinä tiedä mitä hajoaa, vai hajoaako. Mutta on keskimäärin kivempaa olla varautunut edes johonkin joka voi hajota, kuin olla varautumatta. Omalla kohdalla olen miettinyt, että yritän pitää mukana sellaista osaa, jonka hajoaminen katkaisisi matkanteon ja jonka vaihtaminen on edes suht helppoa tien päällä. Tietty syncrolla pärjää ilman yhtä vetaria, pienet polttoainevuodot dieselin kohdalla eivät ole niin kriittisiä, ja tosiaan mäkistartillahan pääsee liikkeelle jne...
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ongelma Haenys kirjassa on myös se mitä joidenkin autojen osalta havainut että momentit saatta olla ihan vääriä oliko nyt niin että oli kertaluokka pielessä momnetit perän osalta Triumph Heraldin kirjassa verattuna viraliseen korjamokäsikirjaan, joitain yhtä epäilyttäviä virheitä löytynyt myös 911 Porschen kirjasta jonka jälkeen välttelen tosin joskus ei vaan saa oikeaa opusta ja on tuo Haynes parempi momenteja arpoessa kun ei kirjaa ollenkaan. Tosin nykypäivänä paljon tosta tiedosta löytyy netistä että voi sen sieltäkin tarkistaa ja kun ei luota vain yhteen paikkan vaan hieman usempaan niin varmemalla pohjalla ollaan.
Niin ja kyllä ne tärkeimmät varaosat yleensä mahtuu yhteen muuttolaatikkon kevyesti, poiskatsottuna vararengas ja tunkki.
Ja mitä todenäköisyyksiin tulee niin neljä tölkkiä omistanut ja kolme on edelleen löytänyt tiensä kotiin asti (tosin ei aina ihan omin avuin) vain yksi on matkalla hukkunut. :D
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Itsehän heitin emännän kanssa viime kesänä hyvinkin samanlaisen n. 3500km reissun Syncro JX:llä. Itestä tuntuu vaan että kun oikein varustautuu, niin silloin hajoaa jotain varmasti. Itse otin mukaan:

Vararenkaan
Tunkin
Renkaan paikkaussarjan
Hihnat ohjaustehostimelle ja laturille
Apu-akselin stefa
6kpl vetarin pultteja
Sekä perinteiset työkkalut joilla saa esim. hihnat vaihdettua.
Öljyä ja jäähdytinnestettä.

Reissu meni naama hampaita täynnä ja alla vielä kuva lähtötilanteessa:
Symppis.jpg
Symppis.jpg (98.91 KiB) Katsottu 6943 kertaa
Niin ja kuvassa oleva pyöräteline (Thule) on aivan pirun kätevä, siitä vahva suositus 5/5!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Joker »

No joo. onhan listaa. Vai vielä Bentley mukaan että untuvikkona voi moottoritienposkessa alkaa opettelemaan auton korjaamista, kun perässä tullut varaosarekka odottelee edelliseltä raskaan liikenteen pysäkillä.

MTavin listassa on järkeä, mutta siihen lisäisin ensimmäisenä, että ota mukaan aikaa. Matkareittisi on sivistysmaissa, joten osaamista ja osia löytyy, mutta varaudu nyt skedyylissä vaikka kolmen päivän venttaan ja parin sadan kilsan hinaamiseen. Jos ei se tapahdu, pitäkää kolme ylimääräistä harrastepäivää ;) .

Peruskorjausopas, Alfamer, on halpa ja ihan riittävä jo taidokkaammallekin, ota sellainen mukaan, niin voit vaikka sille kyläsepälle sitten näyttää jos vika tulee.

Tärkeimpänä kuitenkin että tarkistat/tarkistutat tölkkisi ennen reissuun lähtemistä. ATsnok mainitsee laakerit. sitten vetarit ja kardaani mainittu, öljyt nesteet vaihtoon, vuodot. väljyydet, nivelet, moottorit, letkut tarkistaen, hapantuneet klemmarit vaihtoon ....
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Bentleyn kirjan vaikutti järkevältä hankkia - pitää katsoa löytyiskö jostain halvemmalla käytettynä. Alfamerin opasta en nopeasti vilkaistuna sieltä sivuilta löytänyt.

MTavilla oli tosiaan ihan hyvältä vaikuttava suppea lista, ja Jokerin mainitsema aika on varmasti erittäin oleellinen matkalla - JX ei varmasti sovellu muutenkaan kiireiseen reissuun..

Thulen pyöräteline on tarkoitus hankkia, mutta tuo kuvassa oleva malli ei sovi, koska ajattelin ostaa vararengastelineen, jossa rengas tulee takaluukun eteen. Thulella on peräkoukkuun kiinnitettävä malli, joka mahdollistaa vararengastelineen ja renkaan siihen väliin. Sellainen pitäisi olla.

Hienossa kunnossa muuten näyttäisi MTavin Syncro olevan.

Varmasti hyvä ja perusteellinen huolto ennen matkaa tosiaan on ehkä se tärkein valmistautuminen.
Onko kokemuksia tai mielipiteitä auton huoltotöistä Virossa? Saisi varmasti aika paljon halvemmalla laajan huollon tehtyä.

(Hieman off topic, mietin myös jossain vaiheessa edessä olevaan maalaukseen virolaista automaalaamoa samasta syystä.)
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jos haluaa teettä hommat niin viro on ehdotomasti järkevä vaihtoehto varsinkin tölkin kaltaiselle yksinkertaiselle kapistukselle. Ne on ahkeria poiki ja pyytää vain kolmaneksen liksaa osat maksaa yhtäpaljon joten kyllä se lompakossa tuntuu jopa niin paljon että saa yleensä viron matkan ja hotelit maksettua erotuksella. Tosin jos ei tuota halua niin nuo kustannukset vetää sen myös saman hintaiseksi suomen kanssa, ainakin pienemissä remonteissa. Itse olen harkintu tässä että pitäis selvittää mitä ottavat auton maalaamisesta, koska se on aika työvaltanen prosessi ja vois olla aika järkevä teettä sielä. Purkais vaan auton valmiiks hitsais ja kärryllä viroon tai sitten ajamalla ja purettuna, pitää vaan selvittä tarviiko sopia jotenkin enne että eivät satamassa ihmetele kun auto on ilman laseja ja lamppuja. Viron päässä hän voi sitten hinautta sen maalaamoon jos viranomaiset vaatii. Voihan sen purattaakkin sielä mutta ruosteen poiston ja hitsausken osalta teen homman mielummin itse niin tietää minkä päälle kaunis kakku on tehty, tämä siis niin suomessa kuin virossa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Osku »

Niin ja pakko peesata mtavin tölkki on hieno!
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 743
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Jos lofooteille tekisin reissua niin rekisteröityisin norjalaisten harrastajien foorumille http://vwbus.no/forum/.
Huonon onnen sattuessa vinkkejä voisi tulla sitäkin kautta.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja pasi »

JJ_S kirjoitti: Tietty tämä informaatio hiukan jo antaa aihetta epäillä koko matkan järkevyyttä, kun näemmä ennustus on moottoririkko ja autonmyynti matkan päällä. :D
Tunnustan hullunrohkeuteni. Tein tölkillä reissun Saksaan ja Puolaan ilman muita varaosiksi luettavia kuin nippusiteet ja ilmastointiteippi. Mukana toki työkaluja ja korjausopas. Muuten meni ongelmitta, mutta yhdessä vaiheessa laturi piti laittaa nippusiteillä kiinni kun toinen kiinnityspultti katosi. Oma moka kun en heti tarkistanut mistä voisi olla kyse kun hihna rupesi silloin tällöin vinkaisemalla ilmoittelemaan olemassaolostaan.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Sinky »

omalla tölkillä on käyty reissua aika paljon ja oikeasti pitkälle eikä oikeastaan mitään ole hajonnut.
tai no italiaanot korjas löysän johdon tekemällä nuotion moottori tilaan ;)
Home is where you park it.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Tuo maalaushomma vois tosiaan olla sopiva teettää Virossa niinkuin Oskukin totesi - jos hiukkapuhaltais ja pohjaisi itse ja ajaisi auton sitten Viroon maalattavaksi.

Otin norjalaisfoorumin linkin ylös - pitää rekisteröityä mikäli sinne suunnataan.

Mites muuten ajotyyli pitkillä reissuilla, ilmeisesti suositeltu nopeus tuollaisella jx:llä olisi noin 90 km/h ja ennen kuin moottorin sammuttaa pitemmän ajon jälkeen pitäisi tyhjäkäyttää muutama minuutti. Millaisiin pätkiin ajoa tulisi jakaa, että välttäisi moottorin ylikuumenemisen kesällä - onko muita vinkkejä?
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Joker »

Jos moottori kuumenee matka-ajossa, jäähdytyskierrossa on jotain vikaa. Jos on pitkän aikaa väliä edellisestä, jakohihna vaihtoon, vesipumppu ja termari myös. Tarkista hihnapyörien kunto ja uusi jos esim alahihnapyörä on kulunut, samoin apuakselin laakerit tarkastukseen välyksen tuntuessa ja samalla vaihtuu jakohihnapuolen stefat jos vuotoja näkyy.
Uudet nesteet ja liitosten ja paisarin, syylärin tarkastus ja huolellinen ilmaus.
Ei ne pitkästä siivusta säikähdä jos kunnossa ovat, päinvastoin, käynnistys ja sammutus, lämpeäminen ja jäähtyminen on kuluttavampaa.

Vesien jälkeen toinen ja sanoisin lähes ainoa isompi showstopperi koneessa on öljyt. Jos on mahdollista, tarkista öljynpaineet, tilkitse vuodot. (Itse olen kaikkiin 350+tkm dieseleihin vaihtanut öljypumpunkin merkkilaitteeseen, just in case, mutta jokainen tekee tyylillään)

Eli kunnon rempat, jotta on hyvä luotto autoon ja nippusiteet ja jesarirulla takahutlariin ja eikun auringonlaskuun ratsastamaan :D

90 lienee sinunkin setillä ihan hyvä marssivauhti. Jälkijäähdytys on tarpeen kun kovan ajon jälkeen pysädytään. Jos pääset himmailemaan minuutin tjsp, ei jälkijäähdytykselle ole mielestäni tarve, mutta kukin tuntemuksiensa mukaan.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 953
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tuonne Lofooteille olisi itelläkin tarkotus mennä heti kun mahdollista, viime keväänä käytiin Narvikissa ja sehän on siinä "huudeilla". Tästä Oulustahan se ei ole kun kullin luikasu ajella tonne Norjaan, jotain etua asua täällä periferiassa :lol:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Jäähdytysjärjestelmä ja öljypuoli pitää laittaa kuntoon ennen reissua. Pitää käydä huoltohistoriaa läpi hihnojen ym. osalta. Varmasti tämä ennen matkaa tehtävä huolto on se tärkein asia.

Helsingistä tosiaan kertyy pikkasen enemmän kilometrejä Pohjois-Norjan pelipaikoille, eli siinä mielessä esim. Oulu-Rovaniemi kotipaikkana mahdollistaa helpon pääsyn hienoihin maisemiin.
Vastaa Viestiin