Sivu 1/3

Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 20.03.2016 19:36
Kirjoittaja JJ_S
No niin, olisi tarkoitus lähteä kesällä tyttöystävän kanssa joko Skotlantiin tai Lofoottien suuntaan autoretkeilymatkalle maastopyörät mukana. Auto alla on 1.6 td jx Syncro, jolla ajettu noin 330 000 km.

Virittelen retkeilyvarustusta keväällä kuntoon ja yritän hankkia pakollisia rasteja, kuten esim. pyöräteline ja vararengasteline yms.


Kaipaisin lisäksi vinkkejä matkaan varustautumiseen - onko hyvä ehdotuksia mm. seuraavista asioista:


1. Mukaan otettavat varaosat (tyyliin: nämä ainakin mukaan)

2. Mukaan otettavat työkalut (samaan tyyliin kuin edellinen)

3. Mitkä ovat todennäköisimmät kohdat, jotka ko. autossa voisivat pitkällä matkalla laueta ja miten niihin
kannattaisi varautua.


Tietysti perusöljynvaihdot teen ennen matkaa, jarrunesteetkin menee vaihtoon ja kaikki mitä katsastusmies toukokuussa edellyttää.

Lofootteja puoltaisi tietysti paitsi edukkaammat kustannukset myös osakaskoon kuuluva ilmainen hinaus Pohjoismaissa. :)


Terv,

Jaakko

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 20.03.2016 23:23
Kirjoittaja Osku
Koneen varaosat tärkeysjärjestyksessä:

Koneenremmit laturi ja vesipumppu
Ruisku suuttimien paluu letkua
Rautalankaa
Ilmastointi teippiä
Nippu siteitä
Sähkö johtoa tarvittaviin ohi kytkentöihin jos vika ei heti löydy sähkö järjestelmästä noin. 7 metriä pari kaapelia 1.5 neliö. (voi ohitta hehkujen releen tai startin johdot hyttiin. Katkasiakin on kiva yksi järeä riittää.
Ruisku putket yksi toimiva sarja (voi olla vaikea löytää lyhyellä varoajalla).
Vesi letkut ne kaksi haarottuvaa jos et ole laittanut askettäin uusia koneeseen. ota vara letkut mukaan.
yksi takavetonivel (muut voi jättää pois jos ei saa varaosaa koske myös kardaania).
Startti voi mennä mutta sitten vaan työntää käyntiin ja mäkilähtö parkkiin.
Laturi mukaan ottamista voi harkita jos sellanen on.
Jousitus yleensä pelaa ja jos hajoaa niin kyllä sen yleensä joku paikallinen jobbari vaikka hitsaa kuntoon.
Mootori saattaa hajota (apuakseli, kansi, ventiilit, apuakselin laakerit) mutta siihen ei kauheesti kannata varautua, murehtii sitten jos menee.
Vaihdelaatikko yleensä kestää jos öljyt lähtiessä pysyy sisällä ja vaihteet pysyy päällä eikä sivu ääniä kuulu (JX koneessa ei vakiona ole tehoja hajottaa laatikoa yllättävästi).

Tarkista seuraavat ennen lähtöä:

Laatikon ja etuperän kaikki stefat pitää öljyä ja että niissä on öljyä nyt.
Varmista että kampiakselin stefa ei vuoda. Kytkin saattaa mennä muuten vuoristossa.
Varmista että koneessa on hyvät öljynpaineet kovan mootoritie ajon jälkeenkin eikä vilkuttele öljynpaineita. (jos vilkutta korjaa apuakseli).
Varmista että et hukkaa vettä jos hukkaat selvitä minne katoaa ja korjaa, hajonut kansi on reisussa ikävämpi ylläri.
Laturin hiilet kannattaa vaihtaa.
Ja tietenkin perus huollot.

Tökaluja Tärkeysjärjestyksessä:

Perus iso työkalu sarja esim motonet tai biltema toimii hyvin
Pieni halli tunkki riittää jos nostaa tukivarsista mutta riippu tietenkin tunkista ja renkaista.
Matto puukko
Sakset
12 kulmanen torksi avain vetarin pulteille ellet ole vaihtanut jo kuusiokoloja sinne.
VW vesi letku klemmari työkalu ja/tai Papukajat
Pari kasaantaittuvaa järeää auto pukkia on tietenkin turvallinen valinta jos vaikka joutuu ryömimään auton alle.

Paljonko kilsoja sulla on suunitelmissa polkea?
Vaikka laitoin pitkän listan uskon että jos tarkistat vehkeen ennen lähtöä se kyllä varmaan menee lenkin ilman ongelmia.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 01:04
Kirjoittaja AT5nok
Aika kattava lista jo kirjoitettu. Tarkasta takapyörien laakerit ennen reissua, ei olisi ensimmäine Tölkki josta ne porsii reissussa.
Vuotavan suutinputken ensiapuna menee sopiva kumiletkun pätkä halkaistuna ja hyvä laatuinen klemmari, jolla sen kiristää paikalleen.
M10 kierretangon pätkä ja kierretappi on hyvä olla, jos vaihdekeppi katkeaa.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 05:24
Kirjoittaja dmn
1.9TDI kone + tarvittavat asennusosat mukaan kaiken varalle :-)

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 11:13
Kirjoittaja Osku
Niin ja yksi homma minkä voi tehdä siinä huollon yhteydessä on tietenkin vaihtaa laatikon ja etuperän öljyt. kun otat tulpan ulos siinä on mangneetti jos siinä on metallia ja öljyt ovat metalli hohtoiset ei laatikko voi hyvin sama koskee etu perää. Tein tämän havainon juuri eilen yhdessä omista vehkeistäni.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 12:33
Kirjoittaja AT5nok
dmn kirjoitti:1.9TDI kone + tarvittavat asennusosat mukaan kaiken varalle :-)
Kuva

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 13:01
Kirjoittaja Osku
Niin noh apuakseli koneen vaihtaminen toiseen samaan lohkoon tehtyyn mootoriin josta ruuvattu enemän tehoa hmmm..
Luotettavuus hmmm... no ehkä kansien osalta homma parempi (tosin viimeks syksyllä katkes vena AHU koneesta ja meni kaikki).
Oli viimeinen niitti jonka jälkeen rupesin asentelee ALH konetta Uudempi lohko ja kaikki oosat eri, se on tosin työläämpi sinne asentaa, enkä lähde hehkuttamaan vielä sen kestävyyttä kokeillaan ja katsotaan miten kestää. 1.9TDi koneet on ainakin tehon puolesta mukavia.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 13:21
Kirjoittaja AT5nok
Ei voi keskenään vertailla JX ja AHU koneita kestoltaan, vaikka koneet on saman näköiseen lohkoon tehty.
Aika harvassa on ehjät yli 300 tKm JX:t, joihin ei ole tehty ainakin kansiremppaa.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 14:27
Kirjoittaja Osku
Kuten sanoin kansi on parempi (halkeamisen suhteen) mutta apuakseli ongelmat jatkuu ja ei se kansikaan täydellinen ole niin kuin tuossa mainitsin. Niin ja kilsoja oli 260 tkm kun vena katkes. Kyllä ne JX koneetkin kesti golfin nenällä 300tkm+. Tölkki vaan pienillä välityksillä ja painava vehe joten vaatii koneelta paljon. Molempia mootoreita ajanut paljon ja molemmat leviää. Kuten Myös AEF jota myös polkenut ja ei se sen parempi ole (vain hitaampi) joten mikä on yhdistävä tekijä?
Oma kantani on että nää apuakseli koneet on niin nähty ja ainoa johon vielä sorkin on nimenomaan JX ja sekin vain siksi että museoleimaavarten oltava konehuoneessa.
Nyt testataan ALH ja sen jälkeen varmaan vieras merkki, tosin harkitsen vielä viisi tai kuusi mukista.
Tölkkejä kolme tällä hetkellä ja jos uhden ALHuttaa ja toisen Museoi vois ydelle tehdä vielä jotain villiä esim kuusi mukinen kone.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 14:51
Kirjoittaja dmn
AHU ja ALH samat venat, joten pelko perseessä joutuu alh:llakin ajelemaan sitten ;-)

No ei sotketa alkuperäistä aihetta lisää, niin tosiaan itsellä on apua ollut seuraavista:
- Lukkopihdi(t): saa tulpattua vaikka jonkun vuotavan letkun, viimeksi piti turbon öljyletku (huom ei origgis putki) tukkia, kun turbosta katkesi akseli kesken ajon
- Varaöljyä (esim. edellä tapahtuneen turborikon vuoksi)
- Vesiletkuja & klemmareita - Joskus on klemmari väsynyt matkalla (tai jäänyt varmaan kiristämättä) ja joskus on korkannut orggis letkukin, yleensä kyllä ihan siitä liitoksen juuresta, niin on onnistunut liittää uudelleen.
- Juomapullo tms: Veden hakemiseen sopivasta ojasta, lammesta jne.
- Täysi akku (irrallaan auton sähköjärjestelmästä)
- Jeesusteippiä
ja tärkein:
- Varapolttoainetta :-)

Ja suosittelen ottamaan myös vaikka rekisteriotteen 2. osan mukaan, jos kone laukee niin voi sitten myydä jollekin auton hyvän hintaan :-)

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 14:54
Kirjoittaja jarke
AT5nok kirjoitti:
dmn kirjoitti:1.9TDI kone + tarvittavat asennusosat mukaan kaiken varalle :-)
Kuva
koska lähti jo lapasesta niin hyvä kortti riittävällä luottorajalla että pääsee vaikka bussilla kotiin...

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 15:01
Kirjoittaja Osku
Jos ottaa akun niin kaapelitkin on hyvä idea, aina ei tarvitse vaihtaa jos vain vähän hyde. Eikä ne kaapelit muutenkaan ole huono idea.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 15:05
Kirjoittaja jarke
oma survival kit sisältää suunnilleen seuraavat:
- pari erikokoista putkenpätkää vesiletkurikkoa varten, niihin klemmarit
- kaikkein pisin ruiskuputki, sen saa kyllä lyhyempiinkin sitten jos sellainen katkeaa, tuskin useampi yhdellä reissulla menee..
- sisärenkaan pala, siitä saa leikattua yllättävän hyviä tiivisteitä mitä ihmeellisimpiin paikkohin( mm vesiletkurikon sattuessa kiva)
- rautalanka
- nippuside( ei välttämätön kun on rautalankaa))
- sammutin solenoidi (joskus sellainen temppuili reissussa, kiva olla uusi mukana
jotain liittimiä ja vähän sähköjohtoa.
- renkaan paikkaussarja
- perustyökalut
- 3l vettä
- öljyä
- roudarin teippi ja ilmastointi metalliteippi.
nämä mahtuu kenkälaatikkoon ja niillä on pärjätty ja joskus jopa pois päästy.. tosin tällä mun laitteella ajetaan vain tiellä..

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 15:21
Kirjoittaja Hanttapuli
Pärnussä ja Berliinissä on tullu käytyä omilla tölkeillä. Ja nuorempana Sveitsissäkin asti. Ainoa haveri tällä hetkellä oli, kun vesiletku paukahti Puolassa viime kesänä motarilla. Samassa halkesi paisarikin. Letkun sain onneksi lyhennettyä ja liitettyä paikalleen takaisin. Varapaisari oli kiva olla mukana. Leirihommiin, kun olette menossa, niin semmonen iso juomavesitonkka on kätevä tämmöisessäkin tilanteessa.

Eipä minulla ole muuta lisättävää mitä itse varusteisiin tulee. Sen verran kattavasti on porukka jo kommentoinut. Vakuutus on kätevä mikäli se sisältää jatkamisturvan. Kannattaa varmistaa ajoissa vakuutusyhtiöstä. Tuolta myös lisäinfoa ulkomailla reissaajalle:

http://www.autoliitto.fi/matkailu/vinki ... maan_matk/

Heijastusliivit on pakollinen olla mukana sen perinteisen varoituskolmion lisäksi. Ja FIN-tarra mikäli ei ole EU-kilpiä autossa:

http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... her_fi.htm

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 16:09
Kirjoittaja Osku
Pitkillä reisuilla mennyt tölkistä vain kytkin ja se ranskassa vuoriston jälkeen kun öljyt valu levylle ja sitten mootori Espanjassa Segoviassa. Sai sen kytkimen vaihdettua ojassa maaten yhdessä ilassa mutta ei se kivoin illan vietto tapa ollut. Mootorin osalta auto sitten hylättiin oli tuolloin saksan kilvissä ja ei kovin kummoinen peli. Maksoi muistaaksen 800 DM(400 euroa) enkä tehnyt muutakuin maalasin ja huolsin ja 35TKM kesti sitten leipo JX kansi. Kaikki nuo samassa yksilössä. Muuten yleensä koneet, laatikko ja kytkin mennyt alle 200km päässä kotoa lähi nurkilla jossa tulee pörrättyä eniten. Muilla merkeillä sitten onkin sattunut vaikka mitä.

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 16:50
Kirjoittaja DJSigma
Omien kokemuksien mukaan lisäisin listaan:

- vetarin pultteja
- löpöletkua ainakin suodattimelta ruiskulle menevää kokoa
- vetonivelen lisäksi/tilalla voisi olla koko akseli molemmilla nivelillä, sen vaihtanee hieman helpommin kuin pelkän nivelen
- eikä se starttikaan kovin väärin ole olla mukana, eipä tarviisi sitten sitä pysäköintiä stressata

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 21:31
Kirjoittaja Pastori
Lisätkää vielä mitä kannattaa ottaa mukaan jos on liikenteessä WBX:llä :)

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 21:56
Kirjoittaja beretta
niinniin,ja se virtalukonpohja on kiva olla varalta uusi mukana,mennee nimittäin monta virtalaitetta mykäksi kun se sulaa :shock: ai mistäkö tiedän :) varmaan siitä kun kytkimen työsylinterikin on kertaalleen korkannut norjan ja ruotsin tunturiseudulla :) :mrgreen:

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 21.03.2016 23:13
Kirjoittaja AT5nok
Ennen lähtöä kannattaa liittyä foorumin sost3 ryhmään, jota kautta on järkätty apua jo useamman kerran pulassa olleille Tölkkikuskeille.

https://www.facebook.com/groups/t3sos/

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Lähetetty: 22.03.2016 08:10
Kirjoittaja dmn
Jos haluaa säästää niin välttämättä ei kannatta vetarinpultteja tai vetoakselia ottaa mukaan. Pultteja voi lainata hetkeksi toisesta pyörästä ja hätätapauksessa voi ottaa koko akselin pois ja ajella lukko päällä (kohti seuraavaa varaosakauppaa).