Varautuminen autoilukesälomalle

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Osku »

Olen itse havainnut että kun tekee täys rempan autoon niin ensimmäinen 2000 kilsaa kannattaa ajaa omilla lähi huudeilla, usein vaan on niin että jotain lasten tauteja jää. Joskus joku tiivari ei pitänytkään tai klemmari olikin vähän väsy. On joskus tullut vaihdettua jarru nesteet silikonisiin museo pelissä ja hups kakki kumit turpos. Pienet neste ja öljy vuodot huomaa vasta 2000 kilsan kohdalla, ja sama koskee myös huonolaatuisia osia esim. jos valmistajalla ollut laatu virheitä. Eli Ensin täys huolto sen jälkeen lasten taudit pois ja sittenhän noilla ajaa yleensä n. 10tkm ja huolto perusteella aika pitkään.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja TT| »

Seuraavan, ehkäpä juurikin Pohjoiseen ja Norjaankin suuntautuvan, syncroilumatkan voisi tosiaan tehdä toimivaksi todetulla autolla. Kuten tuolta matkailuosiostakin selviää, niin voi pitkänkin retken tehdä juuri kasaan saadulla ja valmiiksi öljyä vuotavalla syncrollakin. Sieltä jostakin minne on sattunut pääsemään löytyy monesti myös sitä öljyä ja muita tarvikkeita.
Varsinkin JX tapauksessa voi olla syytä miettiä myös että montako kymmentä tai sataa kiloa niitä osia ja tarvikkeita kannattaa koko reissun ajan pitää mukana. Omakin ehdotukseni olisi että keskittyy niihin kriittisimpiin, joiden takia matkanteko lakkaa kokonaan ja ei pääse edes nilkuttamaan seuraavalle keitaalle asti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Osku kirjoitti:Olen itse havainnut että kun tekee täys rempan autoon niin ensimmäinen 2000 kilsaa kannattaa ajaa omilla lähi huudeilla, usein vaan on niin että jotain lasten tauteja jää. Joskus joku tiivari ei pitänytkään tai klemmari olikin vähän väsy. On joskus tullut vaihdettua jarru nesteet silikonisiin museo pelissä ja hups kakki kumit turpos. Pienet neste ja öljy vuodot huomaa vasta 2000 kilsan kohdalla, ja sama koskee myös huonolaatuisia osia esim. jos valmistajalla ollut laatu virheitä. Eli Ensin täys huolto sen jälkeen lasten taudit pois ja sittenhän noilla ajaa yleensä n. 10tkm ja huolto perusteella aika pitkään.
Siinä mielessä tässä voi olla vinha perä, että sen Pyhätunturin reissun jälkeen tuli öljyvuotoa, joka kulminoitui jossain vaiheessa siihen, että dieselin syöttöputkeen tuli reikä (se metallinen) ja kaikki öljyt tuli pihalle. Se on nyt vaihdettu, mutta jotain pientä öljyn valutusta on vieläkin. Ehkä siihen liittyen päästöarvot eivät menneet katsastuksessa läpi. Vaihdoin vielä polttonestesuodattimen ja ilmansuodattimen, mutta pitäisi vielä selvittää se pienemmän vuodon syy. Sitten olisi tarkoitus vielä vaihtaa jarrunesteet ja jäähdytinnesteet ennen reissua + tehdä jossain huollossa sellainen vuosihuolto-tyyppinen tarkastus, jossa käydää esim. ne stefat läpi. Se ainakin oli positiivista, että vaihdettaessa vaihde- ja peräöljyjä niin magneetissa ei ollut ainuttakaan metallinpalaa kiinni.

En tiedä sitten onko jarru- ja jäähdytinnesteiden vaihto juuri ennen reissua riski kuten yllä mainitaan?

Onko mitään arviota venttiilikopan tiivisteen vaihdosta - onnistuuko aloittelijalta vai kannattaako suosiolla viedä huoltoon?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Venttiilikopan tiiviste on helppo vaihtaa, muistaakseni sen saa irti ottamatta ilmansuodatinta pois. JX:n koppa on 8:lla pultilla kiinni, ne auki, koppa irti, tiiviste vaihtoon ja koppa takaisin kiinni.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Kiitti vinkistä, pitääpä katsoa josko tiivisteen vaihto auttaisi öljyn valumiseen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos pysyy Suomessa, niin AL +jäsenyys pakkiin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

"Matkanjatkamispalvelut ovat voimassa Suomen lisäksi seuraavissa Euroopan maissa:
Alankomaat, Andorra, Belgia, Bulgaria, Espanja (myös Kanariansaaret), Gibraltar, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia (myös San Marino ja Vatikaani), Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Monaco, Montenegro, Norja, Puola, Portugali (myös Madeira ja Azorit), Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Sveitsi (myös Liechtenstein), Tanska, Tsekki, Turkki (sekä Euroopan että Aasian puoli), Unkari, Venäjä ja Viro."

Eli on siitä hyötyä muuallakin!! :shock:
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mutta ei Tölkin kanssa, siinä on ikäraja autolle, oliko 10 vai 15 v?

Jossain Lapin perukoilla sen piikkiin voi majoittua varmaan vähän paremmin kuin teltassa tai pakun tavaratilassa, jos takapyörän laakeri menee tunturin kupeessa :lol:
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

AL Plus -auton ikäraja on 15 vuotta noissa maissa, suomessa ei rajaa.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Jos on jotain kaskontapaista, niin siihen saattaa liittyä jotain kuljetusturvaa. Kannattaa varmistaa vakuutusyhtiöstä, niin saattaa yllättyä positiivisesti.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Kiitoksia kaikille vastanneille. Se tehtiin mikä ehdittiin ennen reissua. Moottorin kunnostus oli varmaan tärkein homma - rahaa paloi, mutta auto toimikin sitten aika moitteettomasti. 3400 km puolessatoista viikossa ilman mitään ongelmia. Mukana myös aika hyvää maastomöyrimistä.
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Mitä reissuautossa tulee olla?

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

Mitä reissuautossa on hyvä olla mukana? Enempi parempi, mutta kaikki ei tule edes mieleen?

Jakaisin tätä ehkä ainakin näihin osa-alueisiin:

1. Työkalut. Kaikkea ei tarvitse. Olen harkinnut tekeväni autoon kokoelman missä ei olisi mitään turhaa. Onko jollain sen tyylistä listaa?
2. Auton tekniikan varaosat. Joillakin enemmän, toisilla ehkä öljykanisteri?
3. Hätävarat muuhun. Rautalankaa, teippiä ja jätesäkkejä?

En tiedä onko täällä jossain moista topikkia, jos on niin ohjatkaa toki sinne.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä reissuautossa tulee olla?

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Feis tu feis olen jutellut aiheesta useampaan kertaan eri toimijoiden kanssa. Täälläkin muistelen jonkun listauksen ainakin työkaluista olevan.

Minulla on ainakin liikaa työkaluja mukana. Ei mitään eksoottista kuitenkaan. Monimutkaisen ja runsastilavuuksisen jäähdytysjärjestelmän huomioon ottaen letkupuristinpihdit, lemmareita laatikollinen, syylärinnestettä ja vettä on aina mukana. Elokuussa 2015 varapaisari pelasti puolalaisella motarilla. Varakaasuvaijeri on ollut mukana jo 2017 kesästä asti. Osakasko ulkomailla ja/tai Autoliiton jäsenyys Suomessa auttaa ainakin lähimmälle korjaamolle. Ehdot on kyllä syytä lukea pariinkin otteeseen, että juuri siinä maassa missä meinaat reissata on turva kunnossa. If on tehnyt tällä hetkellä suurimman vaikutuksen toimivuudellaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä reissuautossa tulee olla?

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Vanhemmalla autolla liikenteessä itse pidän mukana lenkkisarjaa, hylsysarjaa (1/2" ja 1/4"), ja pakillinen muita yleistyökaluja (pihtejä, ruuvareita jne.). Välttämättä muihin erikoiskaluihin ei ole ehkä tarvetta jos ei ole sellaisia varaosiakaan joita niillä vaihtaa. Akkulaturi on ihan kiva jos vaikka joskus tarvii.

AL Plus on mulla käytössä ja tähän mennessä jäsenyysaikana (~5 vuotta) on vissiin 8 puhelua eri syistä sinne otettu. Kolme kertaa hinattu.

Teipeistä muuten sen verran, kokemuksen kautta havaittu, että jesari pitää pellissä, rakennusteippi pellissä ja lasissa, ja auton sisäpuolen muoveissa ei pidä mikään.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Mitä reissuautossa tulee olla?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Koukku jolla irrottaa pölärit jos niitä o autossa, sillä saa tehtyä muutakin jos esim tyyppiä jarrujousi koukku.
Tölkkifoorumi.fi
Tiedotus
Viestit: 256
Liittynyt: 01.03.2012 15:28
Paikkakunta: Tölkkifoorumi.fi

Re: Varautuminen autoilukesälomalle

Viesti Kirjoittaja Tölkkifoorumi.fi »

Yhdistetty uusi keskustelu vanhan jatkoksi, ehkä oikeampaan osioon. Siirretään, jos joku muu paikka parempi.
Tölkkifoorumi.fi
Yhteydenotot sähköpostilla
Tolkkifoorumi (@) gmail.com
Vastaa Viestiin