Ja niinhän siinä kävi että tuollainen Weddle:n sisäkehä löytyy nykyään meikäläisenkin laatikosta. Edellä mainittu jo ehjäksi todettu alkuperäinen sisäkehä ei ollutkaan ehjä: suihkaisu jarrukliineriä kova taivuttelu paljasti halkeamat jotka todennäköisesti olisivat aihettaneet vastaavan lopputuloksen kuin vwharrastajan postauksen kuvassa.
Minkä summan Tölkisti olisi valmis maksamaan em. kaltaisesta laatikosta jolla voi ajaa huoletta Xsataatuhatta kilometriä ilman huutavaa perävälitystä, pois päältä putoilevia vaihteita ja rusahduksia pykälää vaihtaessa?
Esimerkin kaltainen laatikko on kasaantumassa omaan Tölkkiin
"Voimansiirto-Maisterilta" tuli päivänä eräänä viesti, että tämä edellä mainitun kaltainen Tölkin laatikko tarvitsisi enää öljyt ja asennuksen paikoilleen.
Tarinoinpa nyt hieman millainen tämä laatikko-projekti oli:
Tölkkiä ostaessa sen alla oli öljyä vuotava 3H-koodilla oleva (ei alkuperäinen) vaihteisto. Sitä oli kuulemma remontoitukin:
"hirveän vaikea oli löytää osia ja jotain Porschen osia siihen laitettiin" .
No en ihan täysin uskonut tuota (ainakaan noiden P-osien kohdalta), mutta eipä sillä niin väliä kun tarkoitus se oli remontoida joka tapauksessa. Öljyvuodon kohtakin ihmetytti hieman: se kun tapahtui vaihteistö päätykotelon ja vaihteistokiinnikkeen välistä jossa ei edes pitäisi olla paikkaa mistä sitä olisi mahdollista vuotaa.
- ABHaski.JPG (184.02 KiB) Katsottu 7187 kertaa
Vuodon syy oli puhki haperoitunut päätykotelo joka oli tilkitty tuolla kuvissa näkyvällä valkoisella liimamassalla niin sisä- kuin ulkopuoleltakin...
Öljypropun magneetista löytyi tämän näköistä tavaraa:
- proppu.JPG (120.16 KiB) Katsottu 7187 kertaa
Samaten pinionimutterin ja tasuspyörästön laakerirenkaiden (nimitys poimittu ETKA:sta) avaamiseen käytetyt erikoistyökalut olivat todennäköisesti olleet taltta ja vasara.
Muuten laatikon sisälmykset todettiin tarkastelun jälkeen käyttökelpoiseksi tavaraksi lukuunottamatta perävälitystä jonka lautaspyörän hampaissa havaittiin syöpymää.
Olisi siis ihan hyvä hankkia toinen laatikko varaosiksi josta tuurillaan saisi ehjän perävälityksen ja mahdollisesti muitakin osasia, esim. ehjän päätykotelon.
Tuuri osuikin kohdalle, sillä tarpeisiin passaava arpalaatikko löytyi heti ensimmäisellä yrityksellä Tuurin vierestä Seinäjoelta.
Tässä voimansiirrossa etukotelo oli ehjä ja perävälitys mitei virheetön, mutta 1. vaihteen rattaat olivat saaneet siipeensä. "Maisteri" kuitenkin totesi, että kyllä näistä kahdesta saadaan kasattua yksi hyvä laatikko.
Loppujen lopuksi tuo arpalaatikon perävälitys jäi tarpeettomaksi: Tulin myöhemmin laskeneeksi välityslaskurilla, että laatikon vakio perävälitys tulevan rengaskoon kanssa olisi vähän turhan tiheä kyytiin sovitettavan voimanlähteen kierrosalueelle. Perävälitykseksi hankittiin uusi 29:7 /4.143.
- IMG_4564.jpg (820.82 KiB) Katsottu 11610 kertaa
Lista osista jotka laatikkoon vaihdettiin (ainakin ne jotka muistan hankkineeni):
- kaikki laakerit (muovirunkoiset neulakehät korvattiin metallirunkoisilla niiltä osin kuin sellaiset oli mahdollista hankkia)
- kaikki synkrorenkaat
- kaikki "sliderit"
- Wedddle-3/ 4 synkronisliderin sisäkehä + jouset ja lukituspalat
- Weddle-pääakselin laakerin painelevy tappeineen
- uusi perävälitys
- SA öljyn loiskelevyt
- uusi pinionimutteri
- kaikki uudet C-lukitussokat
- uusi kytkinhaarukka
- uusi kytkinhaarukan puslasarja kytkinkoppaan
- uusi painelaakeri (LUK)
- painelaakerin ohjausholkki
- tiivistesarja
- uudet öljyproput (lähinnä ulkonäkösyistä)
Kuvassa ei ole paikoillaan perän säädön lukituslevyn aluslevyjä ja ruuveja. Laitan paikoilleen kunhan löydän romuista hyvät käytetyt tai sitten ostan uudet.
Normi M7 ruuveissa oli kuulemma eri nousu, niin laatikon kokoaja ei alkanut vääntämään niitä väkisin paikoilleen.
Samaten jos joku haukansilmä kummastelee dieselin kytkinakselin ja wasserin kytkinkopan yhdistelmää niin ne ovat omiin tarpeisiin sopivat osat.
Vaihteistolle tehtyjä erityistoimenpiteitä:
- Vaihteiston kotelo hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Tölkissä paikoillaan olleesta laatikosta taidettiin käyttää tasauspyörästön kotelo ja kytkinkoppa, loput otettiin arpalaatikosta kun olivat paremmassa kunnossa.
- Alkuperäinen vaihteiston päässä oleva muutaman millin huohotinreikä tulpattiin ja tehtiin uusi 12 millinen tasauspyörästökotelon päälle.
- Asennettiin loiskelevyt.
- Työstettiin vaihteiston kotelo uudelle vahvistetulle painelevylle sopivaksi.
- Painelaakeria liikuttaville kytkinhaarukan "väkäsille" tehtiin varmistushitsaus, samaten 2/3 vaihteen "kiertovivun" tapille (jälleen ETKA-nimitys kun en keksinyt parempaa).
- IMG-20160131-WA0000_zpserm7zhcc.JPG (98.95 KiB) Katsottu 7084 kertaa
Peruutusvalon kytkimen koteloa lukuunottamatta vaihteisto kasattiin VW:n omalla tiivisteliimalla, nk. "ektoplasmalla" ilman paperitiivisteitä.
Muutama sananen projektin kustannuksista:
Uusiin osiin kulunutta tarkkaa rahamäärää en enää muista. En myöskään muodostanut kunnostusbudjettia peilaamalla laatikon hintaa auton arvoon - omassa projektissa se kun on moninkertainen auton ostohintaan nähden.
Jossain tonnin-puolentoista välillä summa kuitenkin on, eniten hintaa nosti tuo uusi perävälitys. Hinnassa ei myöskään ole posti- ym. toimituskuluja (tässä tapauksessa Saksa, Brittien saaret, Yhdysvallat) omien ajeluiden kustannuksia arpalaatikkojen perässä eikä korvausta asentajan menetetystä vapaa-ajasta. Periaatteessa summaan voisi lisätä vielä vaihteensiirron kunnostukseen kuluvien osien hinnan - ei sitä uutta laatikkoa kannata rikkoa kuluneilla tai jumissa olevilla nivelillä ja puslilla...
Jonkinlaisena ohjenuorana tässä projektissa on toiminut erään vwharrastajan toteamus:
Jo ihan työmääränkin puolesta, ei näitä vaihteiston laakereita kannata yksi kerrallaan vaihdella, paitsi jos on krooninen tekemisen puute.
Toisin sanoen kun kerran tehdään, tehdään kerralla hyvä. Nyt meikäläisellä on vaihteisto jota ihan reilusti voi kutsua kunnostetuksi. Täytyy vielä rakentaa hyvä Tölkki ympärille...
Kiitos, kumarrus ja iso arvostus "Voimansiirto-Maisterille" , vwharrastajalle ja kaikille muille jotka jaksavat askarrella takamoottori-volkkareiden voimansiirtojen parissa! Teitä ja Teidän osaamistanne tarvitaan.
Niin ja se vastaus tässä viestiketjussa esitettyyn kysymykseen
Missä euromäärässä menee Tölkistin kipuraja tuollaiselle laatikolle??
Lyhyen gallupin perusteella se näyttäisi olevan 500€, joten ei näitä kannata varastoon tehdä.
Pitäkää vaihteistoistanne huolta!