Sivu 2/5

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 05.08.2012 19:13
Kirjoittaja ketsa
T3Syncro kirjoitti:Erään koripajan autojen rakentamista kun olen seurannut, niin asentavat istuimia liimaamalla vanerilattiaan, kelpaa kuulemma kiinnitykseksi. Ovat käsittääkseni teettäneet kolaritestitkin niillä.
Työmaalla oli erään koripajan versio T5:sta ja se joutui nokkakolariin. Pahimmat vammat matkustajille tulivat siitä, että takapenkki irtosi ja penkki matkustajineen tulivat selkä menosuuntaan olleiden päälle. Asiaa selviteltiin ja osoittautui, että nuo vaadittavat kolaritestit olivat lähinnä vitsikkäitä. En enää muista mikä testausnopeus oli, mutta se oli joka tapauksessa merkittävästi alhaisempi kuin oletettu nopeus maantiellä nokkakolarissa. Tilalle tuli sitten Multivan.

Kannattaa siis oikeasti katsoa silmä kädessä minkälaisia penkin kiinnityksiä autoista löytyy, oli sitten ammattipajan tai tee-se-itse-miehen rakentama.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 05.08.2012 21:44
Kirjoittaja miwa
Muistaakseni testit tehään 50km/h nopeudella.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 05.08.2012 22:04
Kirjoittaja ketsa
Niinpä taisi olla. Eli jos satasta saa ajaa, niin testaus tehdään puolella nopeudella...

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 05.08.2012 23:09
Kirjoittaja jarke
http://www.autoverhoomolook.fi/vtt-test ... estit.html
siinä vähän esimerkkiä aiheeseen, ei tuo testi nyt ihan helppo ole läpäistä. Näissähän pitää taas erotella kokoontaitettavat istuimet joita ei ko. testit koske( kuorma-autot) ja sitten "jäykät " istuimet. Melkein arvaan minkä firman työtä t3 syncro on ollut katsomassa ,valitettavasti tuoltakin alalta löytyy niitä jotka voisivat tehdä jotain ihan muita hommia kuin "puuhailla" tuollaisten juttujen kanssa, esim. pilkkiä ilman koukkua. :cry:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 05.08.2012 23:13
Kirjoittaja jarke
TT| kirjoitti:
jarke kirjoitti:
DehlerProfivaari kirjoitti:Kyllä taitaa katsastuskonttorit soveltaa noita ohjeita, minulla oli laina rocky sohva ihan irrallaan, mittasi sen ja totesi että täyttää mitat. Eikä ollut edes kiinni, kun viime vuonna marraskuussa sen katsastin. Sähköliedestä huomautti, että pitäisi olla kiinni.
lienee sama konttori antoi sinulle ohjeen että on satasen auto :mrgreen: kannattaa muistaa, että ei ole mikään autuaaksi tekevä asia että "tälläsenä tää on hyväksytty"- selitys ei meinaa mitään jos todetaan ettei määräykset täyty, mm tänä keväänä trafi ohjeistanut liikenteen valvojia ja katsastusyrityksiä että määräysten vastaiset"retkeily-autot" pitää verottaa jos mm. varusteita puuttuu tai niiden asennus on puutteellinen.
Mitä niistä pitää verottaa? Käyttövoimaveron erotus joltain tietyltä ajalta vai mitä?
mikäli autoveroa on jäänyt maksamatta niin se (verovapaat) tai pääsääntöisesti täyden veronalaisista tulee tuo dieselvero

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 06.08.2012 02:29
Kirjoittaja AT5nok
jarke kirjoitti:http://www.autoverhoomolook.fi/vtt-test ... estit.html
siinä vähän esimerkkiä aiheeseen, ei tuo testi nyt ihan helppo ole läpäistä. Näissähän pitää taas erotella kokoontaitettavat istuimet joita ei ko. testit koske( kuorma-autot) ja sitten "jäykät " istuimet. Melkein arvaan minkä firman työtä t3 syncro on ollut katsomassa ,valitettavasti tuoltakin alalta löytyy niitä jotka voisivat tehdä jotain ihan muita hommia kuin "puuhailla" tuollaisten juttujen kanssa, esim. pilkkiä ilman koukkua. :cry:
Lookilla olen seuraillut rakentelua, kun tekivät "firmalle" aikanaan autoja

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 06.08.2012 19:37
Kirjoittaja jarke
ei ollut tuo mitä ajattelin, mainittakoon tässä ettei tule sanomista, enkä tietenkään ääneen sano minkä oletin sen olevan, ettei tule sanomista :D

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 19.08.2012 22:10
Kirjoittaja Joker
Koitin aiheeseen tutustua, mutta en päässyt maaliin yksin...Tölkkini on
- Syncro-wasser
- Luokka: Muu/henkilöauto
- 8-paikkainen
- 1800 oma ja 2500kokomassat
- AUTOVEROVAPAA
- LTJ 4267071403 (<- ollut paku kun alkaa4:lla???)

Seuraavat asiat vaikuttaa katsastukseen varmaan: Teen tuosta kämpperin ja dieselin laitan konttiin. Toinen kolmen penkki saa lähteä takaa ja matalan väliseinän kaadan kokonaan pois.

Kysymys herää että
- miksi minun veroteknisesti kannattaa rekisteröidä tuo
- Autoverovapaa tarkoittaa että veroa ei ole suoritettu, juuhan
- Vaikuttaako 3:n penkin poisto mihinkään?
- Mitä tuo LTJ koodi sanoo
- matkailuautoksi ei saa, vai?

Kiitos!

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 19.08.2012 23:12
Kirjoittaja AT5nok
Joku jolla on 100% varma tieto asiasta, voisi hahmotella Tölkin rakennekuvista mitat / vaikka paint version katon korotuksesta, jonka laki vaatii minimissään verottomaan pakuun jos siitä haluaa muutoskatsastaa matkailuauton (190 cm seisomakorkeus). Minulle se ei riitä edes paljain jaloin, eli pitää itselle tehdä muutama sentti korkeampi, jos alan verojen kanssa kikkailemaan :lol:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 17.09.2012 19:46
Kirjoittaja SyncroVWaari
Katsastin oman kulkimeni M1/henkilöautoksi, omapaino 3830 kg. Eikä vaadittu 100km lätkää ja ei ole rajoitintakaan.. on turvatyynyt ja ABS. Jotenkin tuntuu, että käytäntö vaihtelee...

Tänään 17.9. tuli Trafilta tällainen vastaus sähköpostilla:

Hei, jos autossanne on vielä turvavyöt jokaiselle istuimelle niin auton voi viedä katsastukseen, jossa katsastusmies toteaa vaatimusten täyttymisen ja merkitsee auton tietoihin 100 km/h nopeuden ja autoon asennetaan, mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100. Eli siis kunhan tekniset vaatimukset täyttyvät niin matkailuauton suurin sallittu nopeus on 100 km/h.

Terveisin,
R L
Liikenteen turvallisuusvirasto, TraFi

Perj.tiedustelin samaa asiaa Caravan messuilla K1-katsastajilta ja sanoivat, että 80 km/h....

Pitänee siirtyä Tölkki-luokkaan taasen...tietää mitä nopeutta saa ajaa = kaasu pohjassa :lol:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 17.09.2012 20:23
Kirjoittaja jarke
usko jo hyvä mies että siitä ei saa satasen autoa... trafilta varmaan vastannut joku keskusneiti.. satasen auto edelleen max 3500kg kokonaispainolla. voin kohta alkaa harkitsemaan myyväni oman satasen nopeudella olevan matkailuautoni sinulle :mrgreen:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 17.09.2012 20:54
Kirjoittaja SyncroVWaari
Jo välillä uskoinkin, mutta vastaus tuli os.Trafi Tekniikka <ajoneuvotekniikka@trafi.fi> . Ei ollut keskusneiti. Näkyy kyselyni seilailleen useammalla osastolla ennenkuin vastaus tuli.
Laitoin ajoneuvotiedot ja rek.numeron, jotta tietävät mistä ajoneuvosta kyse.
Kun viime vuonna muutoskatsastin tuon M1/henkilöautoksi K1-katsastajilla Lahden Lotilan konttorilla, kats.inssiltä, kysyin kuinka kovaa saa ajaa, vastasi samoin kuin tuo em. TraFin henkilö, 100km/h. Uskomatonta, että ei tiedä käytännöstä. Kuinka poliisit tien päällä voivat tietää...huomenna pyydän kirjallisena K1-konttorilta paperin aiheesta.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 17.09.2012 21:28
Kirjoittaja jarke

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 17.09.2012 22:39
Kirjoittaja TT|
Mutta onko tuo auto siis oikeasti Henkilöauto, eikä matkailuauto? Ja eikös rakentelumääräykset olisi helpommat ja verot pienemmät jos se olisi rekisteröity kuorma-autoksi?

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 17.09.2012 23:38
Kirjoittaja SyncroVWaari
Otteessa lukee: M1/henkilöauto, omapaino 3830 kg, oli verovapaa ambulanssi eikä ole veroja maksettu, kun Suomeen tuotu ambulanssina. Kun tiedustelin TraFista rekisteröintiä, pelottelivat, että voin joutua maksamaan verot, mutta katsastusinssi "viisaudessaan" kai rekisteröitti sen tuoksi M1/henkilöautoksi. Pitää yrittää huomenna selvittää tuota konttorilla, missä muutoskatsastettiin, että menikö ihan oikein.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 18.09.2012 09:12
Kirjoittaja jarke
Voe tokkiinsa ny, näyttävät antavan nyt jatkuvasti trafin päässä arpageneraattorilla noita vastauksia. Kysyppäs nyt seuraavaksi siellä trafista henkilön nimi kenen kanssa asioit, kyllä nuo saadut vastaukset on nyt jotain muuta kun totuutta, veikkaan edelleen vastauksen antajaksi sitä keskusneitiä tai keittiöapulaista, tai lakimiesharjoittelijaa... ambulassin verot kuoleentuu neljässä vuodessa sen jälkeen siitä voi tehdä hyvinkin monenlaisen auton. Ihmettelen vaan jos tuon sinun ex -lanssin omapaino on jo tuo +3500 kg, niin ei se kyllä ihan tavallinen lanssi ole ollut. Matkailuauto on aina m1- luokan auto.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 18.09.2012 09:17
Kirjoittaja jarke
TT| kirjoitti:Mutta onko tuo auto siis oikeasti Henkilöauto, eikä matkailuauto? Ja eikös rakentelumääräykset olisi helpommat ja verot pienemmät jos se olisi rekisteröity kuorma-autoksi?
kuorma-autona nopeus aina 80 km/h ja voi joutua laittamaan nopeudenrajoittimen, käyttömaksu on vissiin kyllä pienempi

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 18.09.2012 09:19
Kirjoittaja TT|
Niin on matkailuautot aina M1/Henkilöautoja, mutta ajoneuvoryhmä-kohdassa otteessa alempana pitäisi lukea Matkailuauto

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 18.09.2012 09:53
Kirjoittaja SyncroVWaari
jarke kirjoitti:Voe tokkiinsa ny, näyttävät antavan nyt jatkuvasti trafin päässä arpageneraattorilla noita vastauksia. Kysyppäs nyt seuraavaksi siellä trafista henkilön nimi kenen kanssa asioit, kyllä nuo saadut vastaukset on nyt jotain muuta kun totuutta, veikkaan edelleen vastauksen antajaksi sitä keskusneitiä tai keittiöapulaista, tai lakimiesharjoittelijaa... ambulassin verot kuoleentuu neljässä vuodessa sen jälkeen siitä voi tehdä hyvinkin monenlaisen auton. Ihmettelen vaan jos tuon sinun ex -lanssin omapaino on jo tuo +3500 kg, niin ei se kyllä ihan tavallinen lanssi ole ollut. Matkailuauto on aina m1- luokan auto.
Ei ihan keittiöapulainen kuitenkaan...

XX YYOrganisaatio: Vaatimustenmukaisuus > Liikenneväline- ja infraluvat > Liikennevälinetekniikka
Sähköposti:XX.YY@trafi.fi

Ambulanssi ollut vuoden Suomessa ambulanssina, jonka jälkeen ostin sen. Oli aikaisemmin Saksassa ambulanssina.

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Lähetetty: 18.09.2012 12:04
Kirjoittaja AT5nok
Aikas useat ambulanssit ovat nykyisin omamassaltaan yli 3500 Kg ja lainsäätäjä on mahdollistanut niille "paluumatkoilla" ajaa tiekohtaista nopeutta, vaikka se olisi suurempi kuin ajoneuvonkohtainen suurin sallittu.