Matkailuautojen omituisuuksia

Alue T3 matkailumalleihin liittyvään keskusteluun, historia, valmistusmäärät, optiot jne
Area regarding the T3 Camper models
mkm
AktiVWisti
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja mkm »

Hanttapuli kirjoitti:
dmn kirjoitti:Joo, jos seisomakorkeus (1,9m) kopassa sisällä.
Ja sen verran lisään, että tuo korkeus on oltava aina käytettävissä. Ajonkin aikana. Eli se rajaa nostokaton pois tuosta matkailuauto-kategoriasta. Harmikseni tämän sain aikoinaan tietää, kun Westyn tai Californian Saksasta hakemisesta haaveilin.
Joo tosiaan tuo unohtui omasta sepostuksesta, mutta jos noin niinkön haluaa 'helpoimmalla' päästä, tekasee vaadittavalle alueelle kattoon korotuksen ja jättää muuten normaaliksi, voihan se olla aika rujon näköinen tietty :lol:
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Tuo kattokorotus kannattaa tehdä aika nopeasti, taitaa vuoden vaihteen jälkeen haluta muutoskatsastuksessa lujuus- ym. laskelmat, kun aluper.kattoon tehty reikä ja lujuuslaskelmat muuttuvat. Tämä on kuulopuhetta, eikä noista ilmoittele ennenkuin asetus on voimassa. :shock:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

SyncroVWaari kirjoitti:Tuo kattokorotus kannattaa tehdä aika nopeasti, taitaa vuoden vaihteen jälkeen haluta muutoskatsastuksessa lujuus- ym. laskelmat, kun aluper.kattoon tehty reikä ja lujuuslaskelmat muuttuvat. Tämä on kuulopuhetta, eikä noista ilmoittele ennenkuin asetus on voimassa. :shock:
Tuo uusi matkailuauto ohje on ollut trafissa tekeillä jo pitemmän aikaa, tosin ei tuossa nykyisessäkään mitään hirveän epäselvää ole, "uuden polven" katsastajat ei vaan vissiin osaa enää lukea siksi homma on päässyt karkaamaan käsistä totaalisesti.
Voi olla ettei sieltä mitään ohjeita tule vähään aikaan ulos kun niillä on mietinnässä nuo massamuutosjutut rekkoihin ja tuo korjaamokatsastusjuttu.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:
SyncroVWaari kirjoitti:Tuo kattokorotus kannattaa tehdä aika nopeasti, taitaa vuoden vaihteen jälkeen haluta muutoskatsastuksessa lujuus- ym. laskelmat, kun aluper.kattoon tehty reikä ja lujuuslaskelmat muuttuvat. Tämä on kuulopuhetta, eikä noista ilmoittele ennenkuin asetus on voimassa. :shock:
Tuo uusi matkailuauto ohje on ollut trafissa tekeillä jo pitemmän aikaa, tosin ei tuossa nykyisessäkään mitään hirveän epäselvää ole, "uuden polven" katsastajat ei vaan vissiin osaa enää lukea siksi homma on päässyt karkaamaan käsistä totaalisesti.
Voi olla ettei sieltä mitään ohjeita tule vähään aikaan ulos kun niillä on mietinnässä nuo massamuutosjutut rekkoihin ja tuo korjaamokatsastusjuttu.
Pitkäänhän on puuhattu sitä verottomuuden poistamista matkailuautoilta, en tarkistanut mikä viimeisin aikataulu on. Eikä kukaan ole puhunut mitään että miten suhtautuu jo rekisterissä olevien autojen muutoksiin, voisi kuvitella että loppuu sekin. Tämäkin meni liian suosituksi noiden uusien autojen kanssa, niin torpataan kokonaan :(
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onko se ohje luettavissa netissä?
kdf
AktiVWisti
Viestit: 123
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja kdf »

Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

jarke kirjoitti:nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.

HUOM. Tätä ohjetta sovelletaan 1.1.2014 tai sen jälkeen matkailuautoksi hyväksytyn ajoneuvon yksittäishyväksynnässä/katsastuksessa. Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastuksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin. Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilassa sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikat, keittomahdollisuus sekä säilytystilat.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

Juuri näin , kuten laitoin niin tuon linkin kuva tietenkin. On. projekti k uva kesken eräisestä ghommasta, eihän tuota tietenkään ole tuollaisena hyväksytty;-) näissähän noita veroehtojen täyttymistä leimalla seurataan kuten syncrovwaari tuossa sitaatteja laittoikin.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.
Mikäs tässä oli "virheenä"? Liian iso tavaratila vs majoitustilat?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:
jarke kirjoitti:nyt on tuo uusi ohje pulpahtanut esiin, astuu voimaan ensivuoden alusta. sillä vissiin pyritään estämään ettei tämän tyyppisiä ratkaisuja enää tulisi:
http://motocross.niemela.net/2009/12/30 ... sta-osa-1/
(tämähän on tietysti vain esimerkki eikä tarkoita että juuri tässä yksilössä olisi mitään määräystenvastaista)
näitähän kuulemma uudelleen verotetaan jo nyt koko ajan, eli jos omistat ko. tyyppisen ratkaisun on syytä sille jotain ehkä :mrgreen: tehdä.
Mikäs tässä oli "virheenä"? Liian iso tavaratila vs majoitustilat?
niiden suhteestahan ei ole nykyään enää määritelty mitään , äkkiseltään tuossa näyttäisi ettei nuo kaikki varusteet ole samassa tilassa ainakaan, ei ainakaan vielä kuvan perusteella taida olla tuo matkailutilassa oleva istuin olla valmis :mrgreen: ja sänkykään ei ole sänky jos siinä ei ole jalkoja, pelkästään lattialle kaatuva vanerilevy ei ole sänky, keitinhän on tässä varmaan tuossa kaapissa kiinni ruuvattuna, mutta tässä netistä löytyneestä esimerkkikuvassa on tietysti kyse kesken eräisestä projektista. ;)
asiathan voi toki myös tehdä esim. näin:
http://nevira.nettiavain.fi/galleria/puna-musta/

Täsä uudessa ohjeessahan ei "oikeasti" ole mitään uutta asiaa ,vaan eikös siinä ole vaan pyritty saamaan pois nuo ratkaisut jotka ei enää sellaisen perinteisen "maalaisjärjellä ajattelun " -piiriin ole mahtuneet. Tämähän on niin normaalia nykyään ja aina ennenkin että kaikki hyvät porsaanreiät onnistutaan ryssimään kun halutaan mennä siitä mistä aita on matalin :(
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf
Tuolta äkkiä selaillen huomasin että nykyään hyväksytään virallisestikin mikroaaltouuni keittomahdollisuudeksi, eli jotakin järkeistystä tuossakin tullut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Onhan se varmaan pakko ollut, kun nyky ihmiset on niin uusavuttomia, että ei ne osaisi käyttää muuta .... mikrossa roiskeläppä pitsaa .... :lol: :lol: :lol:
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Toinen huomio oli että on myös mainittu säilytystilaksi riittää kolmenistuttavan penkin alaosan lokero, T3 ja T4 Multivanin takapenkin alapuolinen säilytystila siis riittävä :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja donhammart »

http://forums.offipalsta.com/showthread ... =T3+syncro

Lueskelin offipalstalta tätä ja koitin miettiä, mitä tosta täyden veron syncrosta sais tehtyä. Onko kukaan tehnyt diesel caravelle syncrosta matkailuautoa nostamalla omamassaa ja lain vaatima sisäkorkeus 190cm? Tai miltä alalta se sisäkorkeus nyt sit piti olla? Ja mikä tuon syncron omamasda olikaan, iha ku olisin nähnyt takavedon olevan 1680kg. Sitä on helppo korotta jollain tuplaakuilla, vinssillä, isommilla renkailla jne varusteilla, eikö?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Täyden autoveron syncrosta saat tehdä ihan mitä haluat, ilman omamassa tai korkeusvaatimuksia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Aijaa. Mikä ihme toi veroseuraamusjuttu sit oikein oli?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

donhammart kirjoitti:Aijaa. Mikä ihme toi veroseuraamusjuttu sit oikein oli?
Vanhan lain mukainen puuttuvan autoveron maksu, kun alennetun veron alainen maastohenkilöauto oli muutettu verolliseksi matkailuautoksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
donhammart
AktiVWisti
Viestit: 101
Liittynyt: 27.07.2016 08:32

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja donhammart »

Eli voin muuttaa syncron matkailuautoksi ihan niinkuin normi 2wd diesel-caravellenkin, kunhan siinä on keittolevy (nykyään mikro?), säilytystila ja makuupaikat? Ei omamassa, eikä korkeus rajoituksia?
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

M1G:hän ei ole täysverollinen, eli menee siitä edelleen se vero, mutta ei enää se ammoisina aikoina maksamatta jäänyt, vaan nykyarvoon suhteutettu määrä (oliko ~35%), kuten vaikkapa ulkomailta tuodusta autosta menee.

Eli Sinikan kohdalla aika varmasti puhutaan vielä satasista, ei siitä ~9000€:stä joka vielä viime vuonna olisi mennyt.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Vastaa Viestiin