Matkailuautojen omituisuuksia

Alue T3 matkailumalleihin liittyvään keskusteluun, historia, valmistusmäärät, optiot jne
Area regarding the T3 Camper models
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ettei muut aiheet menisi aina ihan off-topic niin kerätään tähän nämä yleisimmät ihmetyksen aiheet.
80 vai 100km/h:
Matkailuauto, jolla saa ajaa 100 km/h, edellyttää, että auton omamassa on alla 1,8 tonnia (auto otettu käyttöön vuosina 1981-1994) tai alle 1,875 tonnia (auto otettu käytöön 1995 tai myöhemmin).
TAI
Massa on yli 1875kg ja autossa on ABS-jarrut ja vähintään kuljettajalle airbag.

Muissa tapauksissa nopeusrajoitus on 80km/h.

Lain mukaan 80-lätkää ei pidä(saa) olla, mutta 100 lätkä pitää olla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Katsastin oman kulkimeni M1/henkilöautoksi, omapaino 3830 kg. Eikä vaadita 100km lätkää ja ei ole rajoitintakaan.. on turvatyynyt ja ABS. Jotenkin tuntuu, että käytäntö vaihtelee...
Tänään 17.9. tuli Trafilta tällainen vastaus:
Hei, jos autossanne on vielä turvavyöt jokaiselle istuimelle niin auton voi viedä katsastukseen, jossa katsastusmies toteaa vaatimusten täyttymisen ja merkitsee auton tietoihin 100 km/h nopeuden ja autoon asennetaan, mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100. Eli siis kunhan tekniset vaatimukset täyttyvät niin matkailuauton suurin sallittu nopeus on 100 km/h.

Terveisin,
R L
Liikenteen turvallisuusvirasto, TraFi

Perj.tiedustelin samaa asiaa Caravan messuilla K1-katsastajilta ja sanoivat, että 80 km/h....

Pitänee siirtyä Tölkki-luokkaan taasen...tietää mitä nopeutta saa ajaa = kaasu pohjassa :lol:
Viimeksi muokannut SyncroVWaari, 17.09.2012 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

DehlerProfivaari kirjoitti:Katsastin oman kulkimeni M1/henkilöautoksi, omapaino 3830 kg. Eikä vaadita 100km lätkää ja ei ole rajoitintakaan.. on turvatyynyt ja ABS. Jotenkin tuntuu, että käytäntö vaihtelee...
satasen autoksi voi hyväksyä max 3500kg kok.painoisen auton ;) eli tuollaisella omamassalla on 80 kmh peli, sorry
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:
DehlerProfivaari kirjoitti:Katsastin oman kulkimeni M1/henkilöautoksi, omapaino 3830 kg. Eikä vaadita 100km lätkää ja ei ole rajoitintakaan.. on turvatyynyt ja ABS. Jotenkin tuntuu, että käytäntö vaihtelee...
satasen autoksi voi hyväksyä max 3500kg kok.painoisen auton ;) eli tuollaisella omamassalla on 80 kmh peli, sorry
Ja yli 3500kg kulkineet tulkitaan kuorma-autoksi, joten 80km/h rajoitus tulee kun manulle illallinen. C-korttikin vaaditaan samasta syystä. Ja sitten kun tyrkkäät yli 750kg perävaunun tuommosen perään niin CE tai C1E-kortti on oltava.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja hege »

Alle 750kg saa vetää kuorma-autollakin.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

hege kirjoitti:Alle 750kg saa vetää kuorma-autollakin.
piti tavata määräyksiä, ja noinhan se on. Korjasin virheeni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

TT| kirjoitti:
jarke kirjoitti:
DehlerProfivaari kirjoitti:Katsastin oman kulkimeni M1/henkilöautoksi, omapaino 3830 kg. Eikä vaadita 100km lätkää ja ei ole rajoitintakaan.. on turvatyynyt ja ABS. Jotenkin tuntuu, että käytäntö vaihtelee...
satasen autoksi voi hyväksyä max 3500kg kok.painoisen auton ;) eli tuollaisella omamassalla on 80 kmh peli, sorry
Ja yli 3500kg kulkineet tulkitaan kuorma-autoksi, joten 80km/h rajoitus tulee kun manulle illallinen. C-korttikin vaaditaan samasta syystä. Ja sitten kun tyrkkäät yli 750kg perävaunun tuommosen perään niin CE tai C1E-kortti on oltava.
Joo, C1-kortti piti ajaa emännän kanssa.
miwa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja miwa »

Sen verran vielä tuoretta tietoa trafista että: Vaikka auton abs ja turvatyyny säädös täyttyy ja saisi ajaa 100km/h niin sen tiputtaa 80km/h autoksi lisäpenkkien turvavyöt. Eli takatilan penkeissä ei ole turvavyö pakkoa jos penkki on sivuittain mutta jos vyöt laittaa niin pitää olla E-hyväksytyt vyöt ja ne pitää olla kiinnitetty auton omiin testattuihin turvavöiden kiinnityspisteeseen että saisi satasen autolla ajaa 100km/h. Omassanikin T5 kun laitan perään sohvan joka täyttää 4 henk. istumapaikat ja 2 henk. vuode määräykset niin en saa ajaa kun 80km/h vaikka on ABS ja turvatyynyt. Tämä johtuu juuri noista turvavyö säädöksistä. Ja vaikka sohva on poikittain ja turvavöitä ei vaadita ollenkaan niin siltikään ei saa ajaa 100km/h kun ei oo niitä vöitä.
Viimeksi muokannut miwa, 04.08.2012 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Mulla on auton alkuper.hyväksytyt penkit sekä turvavyöt. Rekisteröin 3 hengelle vaikka olisin saanut 6 hengelle rekisteröityä sohvan kanssa. Sohva on irroitettava, eikä siinä istuta ajon aikana. Täsät syystä 100km/h rajoitus.
miwa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja miwa »

DehlerProfivaari kirjoitti:Mulla on auton alkuper.hyväksytyt penkit sekä turvavyöt. Rekisteröin 3 hengelle vaikka olisin saanut 6 hengelle rekisteröityä sohvan kanssa. Sohva on irroitettava, eikä siinä istuta ajon aikana. Täsät syystä 100km/h rajoitus.
Eikös se yli 3500kg paino pudota nopeuden max 80km/h
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

miwa kirjoitti:Sen verran vielä tuoretta tietoa trafista että: Vaikka auton abs ja turvatyyny säädös täyttyy ja saisi ajaa 100km/h niin sen tiputtaa 80km/h autoksi lisäpenkkien turvavyöt. Eli takatilan penkeissä ei ole turvavyö pakkoa jos penkki on sivuittain mutta jos vyöt laittaa niin pitää olla E-hyväksytyt vyöt ja ne pitää olla kiinnitetty auton omiin testattuihin turvavöiden kiinnityspisteeseen että saisi satasen autolla ajaa 100km/h. Omassanikin T5 kun laitan perään sohvan joka täyttää 4 henk. istumapaikat ja 2 henk. vuode määräykset niin en saa ajaa kun 80km/h vaikka on ABS ja turvatyynyt. Tämä johtuu juuri noista turvavyö säädöksistä. Ja vaikka sohva on poikittain ja turvavöitä ei vaadita ollenkaan niin siltikään ei saa ajaa 100km/h kun ei oo niitä vöitä.
Miksi et laita esim multivanin penkkiä tai caravellen penkit ja niistä sänky? Paikat kai löytyy T5 myös kaikista?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

dehler: niin, se on edelleen 80 nopeuden auto jos kok.paino on yli 3500 kg, miva: autossahan voi olla myös muita kuin ajon aikana käytettäviä istuimia, sillon niissä ei tarvi vöitä, tosin niitä ei tietenkään saa myöskään käyttää ajon aikana. miksi et käytä omia penkkejä, nehän taittuu?
miwa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja miwa »

TT| kirjoitti:
miwa kirjoitti:Sen verran vielä tuoretta tietoa trafista että: Vaikka auton abs ja turvatyyny säädös täyttyy ja saisi ajaa 100km/h niin sen tiputtaa 80km/h autoksi lisäpenkkien turvavyöt. Eli takatilan penkeissä ei ole turvavyö pakkoa jos penkki on sivuittain mutta jos vyöt laittaa niin pitää olla E-hyväksytyt vyöt ja ne pitää olla kiinnitetty auton omiin testattuihin turvavöiden kiinnityspisteeseen että saisi satasen autolla ajaa 100km/h. Omassanikin T5 kun laitan perään sohvan joka täyttää 4 henk. istumapaikat ja 2 henk. vuode määräykset niin en saa ajaa kun 80km/h vaikka on ABS ja turvatyynyt. Tämä johtuu juuri noista turvavyö säädöksistä. Ja vaikka sohva on poikittain ja turvavöitä ei vaadita ollenkaan niin siltikään ei saa ajaa 100km/h kun ei oo niitä vöitä.
Miksi et laita esim multivanin penkkiä tai caravellen penkit ja niistä sänky? Paikat kai löytyy T5 myös kaikista?
Hankalan asiasta tekee kun autoni on transporter combi ja vanha "poliisi maija" ja autossani ei ole lattiassa penkien kiinitys paikkoja valmiina joten E-hyväksyttyjen istuimien laitto on vaikeaa ja toiseksi suomesta T5 multivanin penkin löytyminen kohtuu rahalla on melkein mahdotonta. :D

Tämän takia päädyin konttorilta saamieni ohjeiden mukaisesti siihen perinteiseen rocky sohvaan :D Jos joltain semmonen löytyy niin voisin ostaa. :D

Sohvakin pitää saamieni trafin ohjeiden mukaan kiinnittää auto runkoon 2x10mm pultti / yksi henkilö jotta täyttää tän päivän ohjeet.
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Kyllä taitaa katsastuskonttorit soveltaa noita ohjeita, minulla oli laina rocky sohva ihan irrallaan, mittasi sen ja totesi että täyttää mitat. Eikä ollut edes kiinni, kun viime vuonna marraskuussa sen katsastin. Sähköliedestä huomautti, että pitäisi olla kiinni.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko siis T5 jo muuttunut että auton lattiassa ei ole enää kaikissa kiinnityspaikkoja? T4 ne vielä löytyi kaikista. Siis siellä lattiapellissä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Erään koripajan autojen rakentamista kun olen seurannut, niin asentavat istuimia liimaamalla vanerilattiaan, kelpaa kuulemma kiinnitykseksi. Ovat käsittääkseni teettäneet kolaritestitkin niillä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Yksi vaihtoehto tietenkin myös nuo koripajojen penkit ja kiinnitykset. Säännöllisesti tuntuu olevan noita kaupan jostain purkuautoista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

DehlerProfivaari kirjoitti:Kyllä taitaa katsastuskonttorit soveltaa noita ohjeita, minulla oli laina rocky sohva ihan irrallaan, mittasi sen ja totesi että täyttää mitat. Eikä ollut edes kiinni, kun viime vuonna marraskuussa sen katsastin. Sähköliedestä huomautti, että pitäisi olla kiinni.
lienee sama konttori antoi sinulle ohjeen että on satasen auto :mrgreen: kannattaa muistaa, että ei ole mikään autuaaksi tekevä asia että "tälläsenä tää on hyväksytty"- selitys ei meinaa mitään jos todetaan ettei määräykset täyty, mm tänä keväänä trafi ohjeistanut liikenteen valvojia ja katsastusyrityksiä että määräysten vastaiset"retkeily-autot" pitää verottaa jos mm. varusteita puuttuu tai niiden asennus on puutteellinen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:
DehlerProfivaari kirjoitti:Kyllä taitaa katsastuskonttorit soveltaa noita ohjeita, minulla oli laina rocky sohva ihan irrallaan, mittasi sen ja totesi että täyttää mitat. Eikä ollut edes kiinni, kun viime vuonna marraskuussa sen katsastin. Sähköliedestä huomautti, että pitäisi olla kiinni.
lienee sama konttori antoi sinulle ohjeen että on satasen auto :mrgreen: kannattaa muistaa, että ei ole mikään autuaaksi tekevä asia että "tälläsenä tää on hyväksytty"- selitys ei meinaa mitään jos todetaan ettei määräykset täyty, mm tänä keväänä trafi ohjeistanut liikenteen valvojia ja katsastusyrityksiä että määräysten vastaiset"retkeily-autot" pitää verottaa jos mm. varusteita puuttuu tai niiden asennus on puutteellinen.
Mitä niistä pitää verottaa? Käyttövoimaveron erotus joltain tietyltä ajalta vai mitä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vai koskisiko verovapaita retkeilyautoja, eli niitä jossa on vaadittu 190 cm seisomakorkeus?
Vastaa Viestiin