Kylmäkäynnistys

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja väiski »

Auto oli jätetty lauantaina parkkin ja pakkasta täällä on ollut -35 - -40 astetta, kunnes eilen alkoi hiljalleen lämmitä. Tänään, kun oli enään -16, ajattelin panna eeperin päälle ja käynnistellä vehkeen, ei käynnistynyt eeeperi. Päätin kuitenki kokeilla mitä tapahtuu ja hehkutin kahdesti ennen starttia ja kas, hörähti suht´vaivattomasti tulille.
Tietysti "ryyppyvipu" eli kylmästartti oli vedetty ulos.
Tuli siinä mieleen mitä kaikkia kohtuu rajujakin konsteja on joutunut käyttämään pakkasilla kun kone on ollut pakko saada käyntiin. Esim. aasinpotkua tai apteekkieetteriä trasselilla suoraan ilmanottoon ja imusarja tulikuumaksi kun kemikaaleja ei ole ollut saatavilla, mutta kaasutoho on. Tietysti hehkutulppiin pakkosyöttöä ja sen sellaista.
Mitähän kaikkia muita konsteja, vaarallisiakin, jäsenillä on ollut käytössä?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ei ole sen vaarallisempia konsteja tarvinnyt käyttää, kun akku lämpimään lataukseen 1.6TD golfin kanssa. Jetta 1.6D oli selkeä -35 rajana että sitten ei omin voimin lähtenyt käyntiin, mutta hinaamalla sekin starttasi. Oli vaan tietenkin väärin päin parkkiruudussa, ja joka paikka jäässä niin sai hetken cliolla kiskoa että päästiin itse hinaamiseen :D
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tällaisen ajattelin hankkia kylmäkäynnistysavuksi

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... neraattori
69,90 €
Kuva
  • AC 230 V.
    Jatkuva teho 700 W
    Hetkellinen teho 800 W
    50 Hz
    Kapasitaattorilla jännitteen säätö
    Moottori 1E45F
    Käyttää kaksitahtibensiiniä (50:1), 4.2 litran tankki.
    Yksi sylinteri, ilmajäähdytys
    Melutaso 7 m etäisyydessä 60 dB(A)
    Tehokerroin 1.0.
Hirveästi ei ole kaksitahti koneista kokemuksia, mutta kaiketi tuollaisen saa jollain starttipilotilla käyntiin pakkasella, jos ei muuten herää?
On ainakin halvempi kilauttaa paskaksi kuin Tölkin kone
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Mulla on vastaava järjestely, Kipor 2,5kw "salkku agregaatti" Invertteri. Sillä lämmittää sisätilanlämmittimellä hyttiä (tai 2kw rakennuslämmitin joka on hiljainen ja voi olla termostaatin kanssa päällä vaikka syysyönä nukkuessa metsästysreissuulla, agregaatti vain johonkin ojan pohjalle niin ei edes ääni häiritse kun 15m jatkojohto) ja lohkolämmittimellä moottoria. Toisissa harrastushommissa on usein tunteja auto lämpimänä ko järjestelyllä keskitalvella (sisätilat siis).

On myös suunnilleen tuollainen 800W perinteinen kuten ATsnok kuvassa. Toimii muuten hienosti eli käynnistyy satavarmasti vaikka ydintalvessa ym mutta sähkön laatu on heikohkoa, jopa niin että perinteinen akkulaturi ei toimi sillä vaikka luulisi nyt muuntajan pelaavan... Suoraan 12v ulostulosta lataa kyllä akkua. Kevyt ja meluisa :D

Lisäksi on akkukapasiteettia tullut kasvatettua, kylmäkäynnistys virtaa (luvattua CCA) on jotain 1900A ja kapasiteettia noin 300ah niin kivasti tuo pyörittelee vaikka olisi pakkastakin, -25 lähti vielä kohtuu hyvin muutaman sekunnin startilla käymään AAZ ilman lämmitystä kun yhtäkkiä piti siirtää autoa pihalla eikä ollut auto luonnollisestikaan ollut johdossa.

Sittenkin Webasto tai vastaava on ihan ylivertainen vehje toimiessaan, sellainen se tuohonkin vielä tulee kunhan on muuten siinä kunnossa että vähemmän tärkeät investoinnit tulee eteen. yli 20 vuotta kun on ajellut autolla missä ko laite on niin ei siitä enää pääse eroon jotta ei tarvitsisi.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Dokan lavalle nostan aikanaan 2,5 KW nelitahtiaggregaatin, sillä saa sitten sisätilatkin lämpimäksi tai käytettyä työkaluja.
Vastaa Viestiin