Sivu 1/1

Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 08:02
Kirjoittaja Moxiskaan
Jo pitkään olen etsiskellyt sopivaa nelivetoajokkia, joka olis passeli kevyille offroadsafareille Venäjälle ja veisi neljä henkilöä tavaroineen kalareissuille Lappiin. Sekä tarjoaisi riittävät tilat kahden hengen miehistölle auton sisällä yöpymiseen, niin että ei tarvitsis telttojen kanssa äheltää vesisateessa. Läpi on käyty Landroverit, Toyotat ym. perinteiset maastoajokit, mutta aina jää vaivaamaan tuo tavaratilojen puute.
Yhä uudelleen on katse kääntynyt näiden tölkkien suuntaan, ja lähinnä tuollaiseen T3 Caravelle tai Kombimalliin. Siitä kun ottaisi takimmaisen penkkirivin pois, niin saisi tarpeeksi tilaa kaikille kamppeille, sekä myös suurilla kalansaaliille. Ja molemmat penkkirivit poistamalla taitaisi tila riittää kahdelle myös nukkumiseen.
Mutta muutama juttu mietityttää, joihin en ole toistaiseksi saanut vastausta. Jos vaikka hakisin Saksasta tuollaisen T3 Kombin: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... gories=Van

Niin millainen homma olisi varustaa se molemmille akseleille tulevilla tasauspyörästön lukoilla ja etuvinssillä, sekä korottaa laitetta niin että ainakin 31" maastorenkaat mahtuisivat alle, ja saisi laitteen sen jälkeen kilpiin. Sekä paljonkohan tuollaiset muutokset kustantaisivat?

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 08:22
Kirjoittaja dmn
Idea kannatettava, mutta tuohon hintaan suomestakin saa varmaan sellaisen unelmamallin mitä maailmalla kadehditaan (16" alustalla, lukoilla, yms) ja rahaa jää vielä ylikin :-)

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 08:55
Kirjoittaja Heebo
dmn haluaa kertoa että kohtuukuntoiset T3 volkkarin aihiot alkaa olla tuolla ruuhkaeuroopassa harvinaisia ja siksi arvokkaita. Hekin jahtaavat aktiivisesti tölkkejä skandinavian alueelta, koska ne ovat täällä edullisempia ja usein parempikuntoisia.

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 11:27
Kirjoittaja TT|
Lisäksi suomiautoissa on yleensä jo valmiina lukot molemmilla akseleilla. Sitten siitä takapenkistä saa helposti sängyn, eli ei tarvitse poistaa. Täältä foorumiltakin löytyy useampi tuollainen auto, jota käytetään juuri mainitsemaasi tarkoitukseen. Jos kerrot missä päin suomea olet autoa etsimässä, niin saat varmasti livenä tutustuttua autoihin. Omat syncrot löytyy Vantaalta, tervetuloa ihmettelemään jos osut kulmille.
Lisäbonuksena syncro tolkeissä on mahdollisuus (tietyin varauksin) edullisiin käyttövoimaveroihin ja kulutuksiin matkailuautoksi rekisteröimisellä, ero on aika merkittävä vrt lantikoihin tai tojotiin.

Esim http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... f=19&t=920

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 14:23
Kirjoittaja Moxiskaan
No niin, vastauksiahan tuli nopeasti, kiitos niistä. Asustelen Lahdessa, joten kun asia konkretisoituu, voisin hyvin tulla tutustumaan syncrotölkkiin jonnekinpäin.

Nettiautosta nopsasti selaamalla löytyi heti muutama tarjokas. Kilometrejä on kuitenkin siunaantunut näihin jo aikalailla. Myös tämän palstan viimeaikaiset tarjokkaat on tullut selattua läpi, mutta ihan ei vielä ole tärpännyt.
Mites toi korottaminen, mahtuukos 16" vanteella olevat 31" tai peräti 33" renkaat pyörimään, ja saakos niitä kilpiin?

Olen ymmärtänyt että visko (mikähän mahtaa olla) lienee näiden heikko kohta. Onko kallista korjata tuota? Ja mitä tyyppivikoja pitää metsästää, kun sopivaa ajokkia katselee?

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 15:04
Kirjoittaja TT|
31" menee 16" versioon helposti, ja 14" versioon myös pienin muutoksin, se on myös isoin mitä saa otteeseen, 205R16 vertailurengas.
Visco ei varsinaisesti ole heikko kohta, mutta ajan mittaan se joko jäykistyy tai vuotaa nesteet ulos ja luistaa. Korjaaminen ei ole kallista, 100€ budjetilla saa osat ja itse pystyy tekemään.
Ehdokkaista kannattaa katsoa kori tarkkaan, yleensä ruosteita löytyy korin saumoista, edestä astinlaudoista ja turvavyön alakiinnikkeiden kohdalta. Muutamaa projektia jos selailet, niin huomaat äkkiä mitä kannattaa tarkistaa. Yleensä nämä ei kyllä kovin pahasti ruostuneita ole, ikäänsä nähden.

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 17:06
Kirjoittaja kdf
Kotikulmillasikin syncrot edustettuna, DjSigma, LillaT ja allekirjoittanut ainakin näillä nurkilla asustaa.

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 20:41
Kirjoittaja DJSigma
Jep, täällä asutaan. Mulla tosin on tollanen city-maasturi, korottamaton 14" Caravelle, yhdellä toimimattomalla lukolla ja katurenkailla, mutta saa sitä tulla ihmettelemään. :D

Kilometrejäkin tolla on vasta 465tkm mittarissa, joten senpä takia siihen onkin vaihdettu 500tkm ajettu 1,9TD, niin on saatu edes sisäänajettua... ;)

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 01.07.2014 22:26
Kirjoittaja lentsu
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =20&t=1164
tuo tulle vissin myyntiin, tossia bensa toinen täydelinen kone mukaan, johtosarjakin löyty viel eten asti, 31" alle, etulukko puuttuu vielä,
hyvin etene silti maastossa, visco just tehty....

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 02.07.2014 07:24
Kirjoittaja Moxiskaan
Mulla kun ei ole tallia ja omat kyvyt riittää juuri ja juuri renkaanvaihtoon, niin nuo projektihommat saati moottorinvaihdot jää kyllä tekemättä. Sen vuoksi pitäis hankittavan yksilön olla mahdollisimman valmis ja vähän muutostöitä vaativa.

Re: Sopiva safari- ja kalareissuajokki

Lähetetty: 02.07.2014 14:19
Kirjoittaja AT5nok
Moxiskaan kirjoitti:Mulla kun ei ole tallia ja omat kyvyt riittää juuri ja juuri renkaanvaihtoon, niin nuo projektihommat saati moottorinvaihdot jää kyllä tekemättä. Sen vuoksi pitäis hankittavan yksilön olla mahdollisimman valmis ja vähän muutostöitä vaativa.
Siinä tapauksessa harkitsisin esim tuon Lentsun WBX Syncron hankintaa, autoa on huollettu ja parannettu osaavan harrastajan toimesta ja jos oikein käsitin, niin myy toisen Tölkin hankinnan takia.

Nettiautosta bongattu random tai jonkun jobbarin varaston kätköistä löytyneestä (ehkä kilvetön ja katsastamaton) saa varmasti rakentamalla hyvän, mutta jos ei ole aikaa ja osaamista, eikä suuremmin halua opetella tai maksaa ulkopuoliselle, niin harrastajan "rakentama" valmis on varmasti paras vaihtoehto, siitä voi sitten pikkuhiljaa muokata mieleisensä.

Hintavertailuna, tölkkijobbarilla syncrot alkaen 3000 € rekisteröimättömänä ja katsastamattomana, tuosta valmis safari- ja kalareissu auto 666 € kalliimmalla.