Ulkomailta Tölökin tuonti suomeen

Vw konsernin autohin liittyvä keskustelualue.
Avatar
P_Valtonen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 16.07.2012 00:50
Paikkakunta: Päijät-Häme

Ulkomailta Tölökin tuonti suomeen

Viesti Kirjoittaja P_Valtonen »

Ihan yleisellä tasolla muutama kyssäri, kun vierakone + Tölökki homma ideoin.

- Onko jossakin vaiheessa T25 aikana muuttunut pakokaasupäästöt tiukemmiksi? Missä vaiheessa ja onko kyseessä hienosäätö vai rankempikin muutos?

- Missä luokassa ollu tuoduissa laitteissa verot? Kymppejä-satasia-tonneja? Onko jossakun vuosimallissa ja siitä tuoreempiin pompsahdusta ylöspäin? Perus pakulla murto-osa, jos vertaa Multivaniin?

- Kahdesssa ekassa Tölökkivuosikerrassa oli ilmajäähy mosat (CT / TYP-4). Onko Tölkin alusta sama tän muutoksen jälkeen. Eli noihin ekansarjan koreihin saa laitettua lämmitys letkut ilman ongelmia?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ulkomailta Tölökin tuonti suomeen

Viesti Kirjoittaja TT| »

Muutamien autojen papereita ihmetelleenä sanoisin että -91 tai -92 alkaa olemaan tölkitkin vähäpäästöisiä eli katti bensakoneissa. Käytännössä vanhemmissakin voidaan tuo vaatia olemaan paikallaan, jos se alunperin on ollut. Noin ainakin edellisessä katsastuksessa tulkitsi inssi oman Countryn kohdalla, vaikka on vm 1990. Eli jos autossa on ollut katti alunperin, niin se on oltava nyttenkin vaikka ko vuotena se ei olisi ollutkaan suomessa pakollinen. Ja tuokin on siis tuontiauto, ettei mitään verokiemuroita liity vähäpäästöisyyteen.
Samoihin vuosimalleihin liittyy myös tullin sekoilut kalliimpien vertailuautojen kanssa, eli voidaan täysin epäloogisesti verrata T4 malliin ja verot tietenkin pompsahtaa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Ulkomailta Tölökin tuonti suomeen

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vähäpäästöisyys koski näitä autoja vasta vissiin vasta kesästä -92 alkaen, henkilöautoissahan tuo tuli aiemmin, mutta tietyn kantavuuden omaavat henkilöautot tai pakut sai armonaikaa pitempään. Eli tölkit putoaa tuohon kategoriaan missä tätä rasitetta ei välttämättä ole. Mutta jos tuontiauto on vähäpäästöinen, sellaisena se myöskin tulee kilpiin.

Verot multivanista oli 300e, Gray Henin vahvistama hinta LLE Multivanille oli 2300e (n. 5v takaa tämä).
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ulkomailta Tölökin tuonti suomeen

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mutta sen sanoisin että olipa automalli oikeastaan mikä tahansa, niin itse verottaisin sen henkilöautona. Tämä sen vuoksi ettei myöhemmin tule mitään rajoituksia auton käytön suhteen. Esim pehmeät takapenkit doppelissa tai kopin lisääminen lavalle tai matkailuautoksi rekisteröiminen tai mitä ikinä keksiikään. Kyseessä kuitenkin maksimissaan satasien satsaus.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Ulkomailta Tölökin tuonti suomeen

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Tuo pitää täysin paikkaansa!!!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Ulkomailta Tölökin tuonti suomeen

Viesti Kirjoittaja jarke »

ote trafin katsastajan käsikirjasta:

01.01.1992
tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton
(muun kuin henkilöauton, jonka kantavuus > 760 kg
......jne.) tuli olla vähäpäästöinen
eli täytettävä US-83 vaatimukset , ANA 18a - 18f §, (912/1988)

01.01.1993
tai sen jälkeen käyttöön otetun:
M1-luokan auton, jonka kantavuus > 760 kg...... jne ja
N1-luokan auton
tuli olla vähäpäästöinen.
ANA 18a §, 18b § ja 18h §, (520/1992)
ARVA 46 §, 47 § 53 §, (1256/1992)

vähäpäästöisyys tunnustettiin suomessa 01.12.1988, eli siitä saakka jossain käyttöönotetut autot jotka ollut vähäpäästöisiä merkitään myös suomessa vähäpäästöisiksi,
Vastaa Viestiin