Varautuminen autoilukesälomalle
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Olen itse havainnut että kun tekee täys rempan autoon niin ensimmäinen 2000 kilsaa kannattaa ajaa omilla lähi huudeilla, usein vaan on niin että jotain lasten tauteja jää. Joskus joku tiivari ei pitänytkään tai klemmari olikin vähän väsy. On joskus tullut vaihdettua jarru nesteet silikonisiin museo pelissä ja hups kakki kumit turpos. Pienet neste ja öljy vuodot huomaa vasta 2000 kilsan kohdalla, ja sama koskee myös huonolaatuisia osia esim. jos valmistajalla ollut laatu virheitä. Eli Ensin täys huolto sen jälkeen lasten taudit pois ja sittenhän noilla ajaa yleensä n. 10tkm ja huolto perusteella aika pitkään.
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Seuraavan, ehkäpä juurikin Pohjoiseen ja Norjaankin suuntautuvan, syncroilumatkan voisi tosiaan tehdä toimivaksi todetulla autolla. Kuten tuolta matkailuosiostakin selviää, niin voi pitkänkin retken tehdä juuri kasaan saadulla ja valmiiksi öljyä vuotavalla syncrollakin. Sieltä jostakin minne on sattunut pääsemään löytyy monesti myös sitä öljyä ja muita tarvikkeita.
Varsinkin JX tapauksessa voi olla syytä miettiä myös että montako kymmentä tai sataa kiloa niitä osia ja tarvikkeita kannattaa koko reissun ajan pitää mukana. Omakin ehdotukseni olisi että keskittyy niihin kriittisimpiin, joiden takia matkanteko lakkaa kokonaan ja ei pääse edes nilkuttamaan seuraavalle keitaalle asti.
Varsinkin JX tapauksessa voi olla syytä miettiä myös että montako kymmentä tai sataa kiloa niitä osia ja tarvikkeita kannattaa koko reissun ajan pitää mukana. Omakin ehdotukseni olisi että keskittyy niihin kriittisimpiin, joiden takia matkanteko lakkaa kokonaan ja ei pääse edes nilkuttamaan seuraavalle keitaalle asti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Siinä mielessä tässä voi olla vinha perä, että sen Pyhätunturin reissun jälkeen tuli öljyvuotoa, joka kulminoitui jossain vaiheessa siihen, että dieselin syöttöputkeen tuli reikä (se metallinen) ja kaikki öljyt tuli pihalle. Se on nyt vaihdettu, mutta jotain pientä öljyn valutusta on vieläkin. Ehkä siihen liittyen päästöarvot eivät menneet katsastuksessa läpi. Vaihdoin vielä polttonestesuodattimen ja ilmansuodattimen, mutta pitäisi vielä selvittää se pienemmän vuodon syy. Sitten olisi tarkoitus vielä vaihtaa jarrunesteet ja jäähdytinnesteet ennen reissua + tehdä jossain huollossa sellainen vuosihuolto-tyyppinen tarkastus, jossa käydää esim. ne stefat läpi. Se ainakin oli positiivista, että vaihdettaessa vaihde- ja peräöljyjä niin magneetissa ei ollut ainuttakaan metallinpalaa kiinni.Osku kirjoitti:Olen itse havainnut että kun tekee täys rempan autoon niin ensimmäinen 2000 kilsaa kannattaa ajaa omilla lähi huudeilla, usein vaan on niin että jotain lasten tauteja jää. Joskus joku tiivari ei pitänytkään tai klemmari olikin vähän väsy. On joskus tullut vaihdettua jarru nesteet silikonisiin museo pelissä ja hups kakki kumit turpos. Pienet neste ja öljy vuodot huomaa vasta 2000 kilsan kohdalla, ja sama koskee myös huonolaatuisia osia esim. jos valmistajalla ollut laatu virheitä. Eli Ensin täys huolto sen jälkeen lasten taudit pois ja sittenhän noilla ajaa yleensä n. 10tkm ja huolto perusteella aika pitkään.
En tiedä sitten onko jarru- ja jäähdytinnesteiden vaihto juuri ennen reissua riski kuten yllä mainitaan?
Onko mitään arviota venttiilikopan tiivisteen vaihdosta - onnistuuko aloittelijalta vai kannattaako suosiolla viedä huoltoon?
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Venttiilikopan tiiviste on helppo vaihtaa, muistaakseni sen saa irti ottamatta ilmansuodatinta pois. JX:n koppa on 8:lla pultilla kiinni, ne auki, koppa irti, tiiviste vaihtoon ja koppa takaisin kiinni.
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Ok. Kiitti vinkistä, pitääpä katsoa josko tiivisteen vaihto auttaisi öljyn valumiseen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Jos pysyy Suomessa, niin AL +jäsenyys pakkiin.
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
"Matkanjatkamispalvelut ovat voimassa Suomen lisäksi seuraavissa Euroopan maissa:
Alankomaat, Andorra, Belgia, Bulgaria, Espanja (myös Kanariansaaret), Gibraltar, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia (myös San Marino ja Vatikaani), Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Monaco, Montenegro, Norja, Puola, Portugali (myös Madeira ja Azorit), Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Sveitsi (myös Liechtenstein), Tanska, Tsekki, Turkki (sekä Euroopan että Aasian puoli), Unkari, Venäjä ja Viro."
Eli on siitä hyötyä muuallakin!!
Alankomaat, Andorra, Belgia, Bulgaria, Espanja (myös Kanariansaaret), Gibraltar, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia (myös San Marino ja Vatikaani), Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Monaco, Montenegro, Norja, Puola, Portugali (myös Madeira ja Azorit), Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Sveitsi (myös Liechtenstein), Tanska, Tsekki, Turkki (sekä Euroopan että Aasian puoli), Unkari, Venäjä ja Viro."
Eli on siitä hyötyä muuallakin!!
Hulluna tölökkeihin.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Mutta ei Tölkin kanssa, siinä on ikäraja autolle, oliko 10 vai 15 v?
Jossain Lapin perukoilla sen piikkiin voi majoittua varmaan vähän paremmin kuin teltassa tai pakun tavaratilassa, jos takapyörän laakeri menee tunturin kupeessa
Jossain Lapin perukoilla sen piikkiin voi majoittua varmaan vähän paremmin kuin teltassa tai pakun tavaratilassa, jos takapyörän laakeri menee tunturin kupeessa
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Jos on jotain kaskontapaista, niin siihen saattaa liittyä jotain kuljetusturvaa. Kannattaa varmistaa vakuutusyhtiöstä, niin saattaa yllättyä positiivisesti.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Kiitoksia kaikille vastanneille. Se tehtiin mikä ehdittiin ennen reissua. Moottorin kunnostus oli varmaan tärkein homma - rahaa paloi, mutta auto toimikin sitten aika moitteettomasti. 3400 km puolessatoista viikossa ilman mitään ongelmia. Mukana myös aika hyvää maastomöyrimistä.
-
- AktiVWisti
- Viestit: 144
- Liittynyt: 24.02.2012 11:46
Mitä reissuautossa tulee olla?
Mitä reissuautossa on hyvä olla mukana? Enempi parempi, mutta kaikki ei tule edes mieleen?
Jakaisin tätä ehkä ainakin näihin osa-alueisiin:
1. Työkalut. Kaikkea ei tarvitse. Olen harkinnut tekeväni autoon kokoelman missä ei olisi mitään turhaa. Onko jollain sen tyylistä listaa?
2. Auton tekniikan varaosat. Joillakin enemmän, toisilla ehkä öljykanisteri?
3. Hätävarat muuhun. Rautalankaa, teippiä ja jätesäkkejä?
En tiedä onko täällä jossain moista topikkia, jos on niin ohjatkaa toki sinne.
Jakaisin tätä ehkä ainakin näihin osa-alueisiin:
1. Työkalut. Kaikkea ei tarvitse. Olen harkinnut tekeväni autoon kokoelman missä ei olisi mitään turhaa. Onko jollain sen tyylistä listaa?
2. Auton tekniikan varaosat. Joillakin enemmän, toisilla ehkä öljykanisteri?
3. Hätävarat muuhun. Rautalankaa, teippiä ja jätesäkkejä?
En tiedä onko täällä jossain moista topikkia, jos on niin ohjatkaa toki sinne.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä reissuautossa tulee olla?
Feis tu feis olen jutellut aiheesta useampaan kertaan eri toimijoiden kanssa. Täälläkin muistelen jonkun listauksen ainakin työkaluista olevan.
Minulla on ainakin liikaa työkaluja mukana. Ei mitään eksoottista kuitenkaan. Monimutkaisen ja runsastilavuuksisen jäähdytysjärjestelmän huomioon ottaen letkupuristinpihdit, lemmareita laatikollinen, syylärinnestettä ja vettä on aina mukana. Elokuussa 2015 varapaisari pelasti puolalaisella motarilla. Varakaasuvaijeri on ollut mukana jo 2017 kesästä asti. Osakasko ulkomailla ja/tai Autoliiton jäsenyys Suomessa auttaa ainakin lähimmälle korjaamolle. Ehdot on kyllä syytä lukea pariinkin otteeseen, että juuri siinä maassa missä meinaat reissata on turva kunnossa. If on tehnyt tällä hetkellä suurimman vaikutuksen toimivuudellaan.
Minulla on ainakin liikaa työkaluja mukana. Ei mitään eksoottista kuitenkaan. Monimutkaisen ja runsastilavuuksisen jäähdytysjärjestelmän huomioon ottaen letkupuristinpihdit, lemmareita laatikollinen, syylärinnestettä ja vettä on aina mukana. Elokuussa 2015 varapaisari pelasti puolalaisella motarilla. Varakaasuvaijeri on ollut mukana jo 2017 kesästä asti. Osakasko ulkomailla ja/tai Autoliiton jäsenyys Suomessa auttaa ainakin lähimmälle korjaamolle. Ehdot on kyllä syytä lukea pariinkin otteeseen, että juuri siinä maassa missä meinaat reissata on turva kunnossa. If on tehnyt tällä hetkellä suurimman vaikutuksen toimivuudellaan.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Mitä reissuautossa tulee olla?
Vanhemmalla autolla liikenteessä itse pidän mukana lenkkisarjaa, hylsysarjaa (1/2" ja 1/4"), ja pakillinen muita yleistyökaluja (pihtejä, ruuvareita jne.). Välttämättä muihin erikoiskaluihin ei ole ehkä tarvetta jos ei ole sellaisia varaosiakaan joita niillä vaihtaa. Akkulaturi on ihan kiva jos vaikka joskus tarvii.
AL Plus on mulla käytössä ja tähän mennessä jäsenyysaikana (~5 vuotta) on vissiin 8 puhelua eri syistä sinne otettu. Kolme kertaa hinattu.
Teipeistä muuten sen verran, kokemuksen kautta havaittu, että jesari pitää pellissä, rakennusteippi pellissä ja lasissa, ja auton sisäpuolen muoveissa ei pidä mikään.
AL Plus on mulla käytössä ja tähän mennessä jäsenyysaikana (~5 vuotta) on vissiin 8 puhelua eri syistä sinne otettu. Kolme kertaa hinattu.
Teipeistä muuten sen verran, kokemuksen kautta havaittu, että jesari pitää pellissä, rakennusteippi pellissä ja lasissa, ja auton sisäpuolen muoveissa ei pidä mikään.
Re: Mitä reissuautossa tulee olla?
Koukku jolla irrottaa pölärit jos niitä o autossa, sillä saa tehtyä muutakin jos esim tyyppiä jarrujousi koukku.
-
- Tiedotus
- Viestit: 256
- Liittynyt: 01.03.2012 15:28
- Paikkakunta: Tölkkifoorumi.fi
Re: Varautuminen autoilukesälomalle
Yhdistetty uusi keskustelu vanhan jatkoksi, ehkä oikeampaan osioon. Siirretään, jos joku muu paikka parempi.
Tölkkifoorumi.fi
Yhteydenotot sähköpostilla
Tolkkifoorumi (@) gmail.com
Yhteydenotot sähköpostilla
Tolkkifoorumi (@) gmail.com