Matkailuautojen omituisuuksia

Alue T3 matkailumalleihin liittyvään keskusteluun, historia, valmistusmäärät, optiot jne
Area regarding the T3 Camper models
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Tuli juuri puhelinsoitto katsastusinssiltä, joka oli auton muutoskatsastanut ja pyysi anteeksi virhettään, että oli sanonut jotta saa ajaa 100km/h. Mutta...sanoi, että jos laitan eteen alkuperäisen istuimen 3lle, jossa alkuperäiset turvavyöt, niin voidaan katsastaa 100km/h. Tästä istuimesta onkin kaikki kiinni, kun takana oleva kolmas istuin ei ole Suomessa hyväksytty kiinnikkeineen ainoastaan Saksan TYW-hyväksyntä ym.Eivät päde Suomessa. Lupasi hyvittää katsastushinnassa virheensä takia. HYVÄÄ PALVELUA sanon minä. ;) Nyt 100km lätkän ja etupenkin ostoon. 8-)
Avatar
vildur
Moderaattori
Viestit: 256
Liittynyt: 09.04.2012 23:02

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja vildur »

En tiiä onko nyt oikeessa osiossa kun en ole itse asiaan perehtynyt pätkän vertaa. Tuli vain tämmöinen teksti katsastusmies tallikaverin faceböök seinällä vastaan!!!

"Tiedoks kaikille veron kiertotarkoituksessa rakennettujen matkailuautojen omistajille, et Trafi vaatii nykyään tekee valvontailmoituksen kuvineen jos tuollaisia tulee vastaan katsastuksessa. Sen jälkeen meneekin auto uudelleen verotettavaks et kalliiks tulee..."
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

vildur kirjoitti:En tiiä onko nyt oikeessa osiossa kun en ole itse asiaan perehtynyt pätkän vertaa. Tuli vain tämmöinen teksti katsastusmies tallikaverin faceböök seinällä vastaan!!!

"Tiedoks kaikille veron kiertotarkoituksessa rakennettujen matkailuautojen omistajille, et Trafi vaatii nykyään tekee valvontailmoituksen kuvineen jos tuollaisia tulee vastaan katsastuksessa. Sen jälkeen meneekin auto uudelleen verotettavaks et kalliiks tulee..."
Kertositko lisää jos selviää että mitä jos tulee vastaan? Että verottomassa asuntoautossa on muutettu jotain, vai että verollisessa ei ole jotain varustetta katsastuksessa mukana?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
vildur
Moderaattori
Viestit: 256
Liittynyt: 09.04.2012 23:02

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja vildur »

TT| kirjoitti:
vildur kirjoitti:En tiiä onko nyt oikeessa osiossa kun en ole itse asiaan perehtynyt pätkän vertaa. Tuli vain tämmöinen teksti katsastusmies tallikaverin faceböök seinällä vastaan!!!

"Tiedoks kaikille veron kiertotarkoituksessa rakennettujen matkailuautojen omistajille, et Trafi vaatii nykyään tekee valvontailmoituksen kuvineen jos tuollaisia tulee vastaan katsastuksessa. Sen jälkeen meneekin auto uudelleen verotettavaks et kalliiks tulee..."
Kertositko lisää jos selviää että mitä jos tulee vastaan? Että verottomassa asuntoautossa on muutettu jotain, vai että verollisessa ei ole jotain varustetta katsastuksessa mukana?
Täytyy kysellä mitä käskyjä niille on annettu.

**** *****sanoo: Mut millasessa tilanteessa, silloin kun puuttuu vaaditut varusteet.?
‎20‎ tuntia sitten · Tykkää
***** ***** sanoo: Ite laitoin äsken ilmotusta ku oli kyl kaikki varusteet mut oli just semmonen veronkiertoviritelmä. Lampinen mulle näytteli kuvia just semmosista ku se kävi täällä.
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Minun kulkineeni kuvattiin muutoskatsastuksessa, kai 10 kuvaa otti.Ja puntariin laittoivat.
Olen muuttanut sitä sen jälkeen mm.sohva/sänky on vaihdettu.
Katsastuksessa oli vain Rocky vuodesohva. Ja eteen laitan paikat 3:lle, oli vain 2:lle. Tästä oli jo keskustelu katsastusmiehen kanssa. Saa nähdä miten käy-
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jarke »

jarke kirjoitti:
DehlerProfivaari kirjoitti:Kyllä taitaa katsastuskonttorit soveltaa noita ohjeita, minulla oli laina rocky sohva ihan irrallaan, mittasi sen ja totesi että täyttää mitat. Eikä ollut edes kiinni, kun viime vuonna marraskuussa sen katsastin. Sähköliedestä huomautti, että pitäisi olla kiinni.
lienee sama konttori antoi sinulle ohjeen että on satasen auto :mrgreen: kannattaa muistaa, että ei ole mikään autuaaksi tekevä asia että "tälläsenä tää on hyväksytty"- selitys ei meinaa mitään jos todetaan ettei määräykset täyty, mm tänä keväänä trafi ohjeistanut liikenteen valvojia ja katsastusyrityksiä että määräysten vastaiset"retkeily-autot" pitää verottaa jos mm. varusteita puuttuu tai niiden asennus on puutteellinen.
lainaan itseäni tuolta aiemmilta sivuilta.
dehler, anteeksi vaan mutta tuo sinun ohjeistaminen asiasta on aika vaarallista, pyydä nyt edes jo pikkuhiljaa että tää sinun " oma katsastusmiehesi" laittaa jo jotain mustaa valkoisella mihin se nuo yli 3500 kok. painoisen matkailuauton satasen nopeuden perustaa. kuitenkin tuo aiemmin linkittämäni trafin ohje on edelleen voimassa oleva ja ajoneuvon käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 2 luku 3. mom sanoo edelleen samaa max 3,5 t kok paino jne niin mahdollisesti saa satasen.. täällä kuitenkin moni haluaa oikeasti oikeita neuvoja, joten pyydä jo hyvä mies tuolle saamallesi "ohjeelle " mustaa valkoisella se kuitenkin on aika lailla ristiriidassa voimassa olevan lainsäädännön kanssa. Kannattaa edelleen muistaa että jos sattuu jossain saamaan läpi jonkun jutun virheellisesti niin trafi kyllä peruu ne jos asia tulee esiin. :cry:
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Trafista nimenomaa sain tiedon, mutta antavat ristiriitaista tietoa, samoin kuin eri katsastustoimistotkin.
Nyt olen tekemässä autoon muutoksia, mitä vaativat, mm.alkuper.penkit/turvavyöt ja käyn näyttämässä konttorilla.
Täytyy jarke sanoa, etten itsekään usko, että menee läpi tuo 100km lätkäjuttu, mutta teen mitä käskivät.
Olen kerännyt aineistoa lehtijuttua varten, miten Trafi/kats.konttori pompottelevat ja nämä samat tekstit toivottavasti voi lukea maamme autolehdistä jonain päivänä.
Ystäväni joka on ent.katsastuskonttorin päällikkö, sanoi, ettei Trafista katsastuskonttorit saa kunnon ohjeita mitä ei voisi "tulkita" väärin.
Huom! En ohjeista ketään, vaan kerroin ainoastaan mitä minun kohdallani on käynyt.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Minkähän veron (autoveron,dieselveron ... )kiertoviritelmistä tässä on kyse ???

Eipä ole kuvailtu mitään tai no tuohan onkin muutettu jo vuonna 2005 täydenveron matkailuautoksi ja sen jälkeen vielä itse muuttanut enempi siihen käyttöön sopivaksi ja samalla hölömäärää vähennettiin 1+8 -> 1+6

On siellä taas joku viisas omasta päästään alkanut linnunpönttojä väsäämään ... tana ... :evil:

Nimenomaan kun nämä ohjeet ovat jokaisen katsatusinssin "tulkintoja", miksi ne ei voi olla yksiselitteisiä ja piste. Jos rakennelmat täyttävät yksiselitteisesti ne vaatimukset, mitä Trafi on antanut/säätänyt.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
vildur
Moderaattori
Viestit: 256
Liittynyt: 09.04.2012 23:02

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja vildur »

Katsastusmies vastaa:

***** sanoo: Ei kai noi verhoomojen tekemät retkeilypakut ole tulilinjalla... Enempi noi mis on ikean kaappi pultattu seinään ja hella ruuvattu sen päälle ja sit lattialla on patja nokkakärryjen kaverina.
***** sanoo: Sanotaan näin et jos kontti näyttää siltä etten itse siellä haluis viettää edes yhtä yötä pakon edessä ja muutenkin näyttää siltä et kyseessä on pakettiauto niin valvontailmoa lähtis Trafiin. Trafihan nuo kuvien peruustella sit päättää mitkä ovat matkailukäyttöön rakennettuja ja mitkä ovat tavarankuljetukseen. Eli voit sinne Sorsalle laittaa ilmoa et kantsii miettiä ainakin sisäverhoilua, jonkinlaista kiinteetä sohvasänkyä ja matkailuautokeittiötä josseivat halua autoistaan jälkikäteen veroja maksuun. Autoverolain 77§ meinaan sallii auton verotettavaks uudestaan jos se on alunperin verotettu väärin tuollaisissa tapauksissa...
***** sanoo: Ohjeet on et jos näyttää siltä ettei autoa käytetä matkailukäytössä niin tulee tehdä kuvallinen valvontailmoitus ja Trafi sit katsoo et onko syytä verottaa uudestaan. Eli katsurin omasta jaksamisesta kiinni tuo valvontailmoitus(varmaan 90% ei jaksa tehdä) mut on syytä tietää et on olemassa uudelleenverotuksen riski.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja selvesa »

vildur kirjoitti:.... mut on syytä tietää et on olemassa uudelleenverotuksen riski.
Niin kaikkihan tässä verotuksen luvatussa maassa on mahdollista ja varsinkin jos kyseessä autoiluun/liikkumiseen muuten kuin suksilla liittyvä vero ..... :twisted:
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja TT| »

selvesa kirjoitti:
vildur kirjoitti:.... mut on syytä tietää et on olemassa uudelleenverotuksen riski.
Niin kaikkihan tässä verotuksen luvatussa maassa on mahdollista ja varsinkin jos kyseessä autoiluun/liikkumiseen muuten kuin suksilla liittyvä vero ..... :twisted:
Näinhän se on, mutta tuosta selostuksesta sain sellaisen kuvan että kyse olisi nimenomaan verottomista matkailuautoista. Niissähän tuo varmasti onkin enemmän kikkailua aiheuttanut, ja isompi hyöty. Eiköhän suurin osa verollisista matkailuautoista olekin vanhoja takseja, tehdasbusseja tai multivaneja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Näin minäkin sen haluan ymmärtää, että kyse on pakuista tehdyillä kikkailuilla .... ;)

Kaverilla on ex-rego bussi,joka muutettu jossain vaiheessa pakuksi, niin eipä saa enää takaisin henkilöautoksi/täydenveron ma:ksi ellei maksa ensin uudelleen veroja .... :roll: :?
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Matkailuautojen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Miglos »

luin mielenkiinnolla topicin läpi ja aavistelen tässä menneen nyt ajoneuvoluokat sekaisin. no oli miten oli-

Itselläni on ollut muutamia T4:ja eri sisustusfirmojen tekeminä ja lisättyäni jonkinlaisen kaapin ja keittotason olen ne matkailuautoiksi saanut.
Maksimi nopeus on määräytynyt sen mukaan onko autossa ABS:t ja Airbag => on =100 , ei ole =80

Yksi T4 oli entinen amulansi (-97), jonka muutin suoraan matkailuautoksi. Edessä 1+1, takana selkämenosuuntaan 3 ja sivuttain 2, ei vöitä, ei ABS = 80 (ei veroja)
Viimeisin T4 oli paku 1+1 ja verhoillussa tavaratilassa liinoilla kiinni Rocky sohva, jossa ei tietenkään olisi saanut olla istujia ajon aikana, pienidieselvero ja 100 rajoitus, ilman lätkää.

Nyt T3 Paku, jonka konetilan edessä on subbasboxi ja kas siihen päälle patja, niin hyvä on nukkua (jos ei ne subbarit möryä) = pieni dieselvero ja 100 rajoitus, helppoa :ugeek:
Patemon
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 30.07.2013 14:31

Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja Patemon »

vm 83. lt 35 jos olisi tuollanen niin pystyykö siitä rakentamaan matkailuauton ilman isoja veroja ja muuta shaibaa?? Yritin ettiä topiccia mutta en löytäny joten siirtäköön joku oikeeseen paikkaan 8-)
Viimeksi muokannut AT5nok, 08.08.2013 06:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty matkailuatoketjuun, tiedon löytymisen helpottamiseksi
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja dmn »

Joo, jos seisomakorkeus (1,9m) kopassa sisällä.
< 15kWh/100km
Patemon
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 30.07.2013 14:31

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja Patemon »

Entä jos alle sen??mitä vähän veikkaan et tossa on??
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jos on autoveroton pakettiauto pohjana, niin tuo sisäkorkeus tulee täyttyä. Toinen vaihtoehto on maksaa se alkuperäinen autovero = tuhansia euroja. T3 osastolla taisi olla pitkät keskustelut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mkm
AktiVWisti
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja mkm »

TT| kirjoitti:Jos on autoveroton pakettiauto pohjana, niin tuo sisäkorkeus tulee täyttyä. Toinen vaihtoehto on maksaa se alkuperäinen autovero = tuhansia euroja. T3 osastolla taisi olla pitkät keskustelut.
Tai asentaa lasikuitukattokorotus, tai saa sen kait pellistäkin vääntää ;)
Mutta jos tosiaan otteessa maininta verovapaasta autosta, et siitä verovapaata matkailuautoa saa ilman 1,90cm sisäkorkeutta 40cm*määrätty prosentti määrä matkustamon tilasta (jota en nyt muista tähän hätään, olikohan 65% matkalta matkustamosta?).
Esim. omassa T4:ssa se tarkoittaa minimissään 40cm*105cm aluetta 190cm korkeana jotta täyttyy verovapaan matkailukatiskan vaatimukset, todellisuudessa alue on kapeimmalta kohdalta 50cm ja leveimmältä 100cm ja pituutta reilu 140cm, eli täyttää tuon vaatimuksen helposti. Sillä ei ole merkitystä missä kohtaa matkustustilaa tuo alue on, onko keskellä autoa vai toisessa reunassa, takana vai edessä, kunhan täyttyy, mutta tuo vaadittava pituus mitataan vain ja ainoastaan auton pituus suunnassa, ei siis passaa auton levyinen ja 40cm pitkä (keula-perä suunnassa) kaistale 190cm korkeaa aluetta, vaan pitää olla prosenttimäärän pituinen auton perä-keula suunnassa.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
Patemon
Vasta alkaja
Viestit: 20
Liittynyt: 30.07.2013 14:31

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja Patemon »

mkm kirjoitti:
TT| kirjoitti:Jos on autoveroton pakettiauto pohjana, niin tuo sisäkorkeus tulee täyttyä. Toinen vaihtoehto on maksaa se alkuperäinen autovero = tuhansia euroja. T3 osastolla taisi olla pitkät keskustelut.
Tai asentaa lasikuitukattokorotus, tai saa sen kait pellistäkin vääntää ;)
Mutta jos tosiaan otteessa maininta verovapaasta autosta, et siitä verovapaata matkailuautoa saa ilman 1,90cm sisäkorkeutta 40cm*määrätty prosentti määrä matkustamon tilasta (jota en nyt muista tähän hätään, olikohan 65% matkalta matkustamosta?).
Esim. omassa T4:ssa se tarkoittaa minimissään 40cm*105cm aluetta 190cm korkeana jotta täyttyy verovapaan matkailukatiskan vaatimukset, todellisuudessa alue on kapeimmalta kohdalta 50cm ja leveimmältä 100cm ja pituutta reilu 140cm, eli täyttää tuon vaatimuksen helposti. Sillä ei ole merkitystä missä kohtaa matkustustilaa tuo alue on, onko keskellä autoa vai toisessa reunassa, takana vai edessä, kunhan täyttyy, mutta tuo vaadittava pituus mitataan vain ja ainoastaan auton pituus suunnassa, ei siis passaa auton levyinen ja 40cm pitkä (keula-perä suunnassa) kaistale 190cm korkeaa aluetta, vaan pitää olla prosenttimäärän pituinen auton perä-keula suunnassa.


Ok. Täytyypä käydä mittailemassa sitä autoa ja ryhtyy toimeen 8-)
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakusta matkailuautoksi??

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

dmn kirjoitti:Joo, jos seisomakorkeus (1,9m) kopassa sisällä.
Ja sen verran lisään, että tuo korkeus on oltava aina käytettävissä. Ajonkin aikana. Eli se rajaa nostokaton pois tuosta matkailuauto-kategoriasta. Harmikseni tämän sain aikoinaan tietää, kun Westyn tai Californian Saksasta hakemisesta haaveilin.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Vastaa Viestiin