Sivu 1/2

Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.12.2014 17:50
Kirjoittaja väiski
Jokos on havaittavissa retkeilysisustusten hinnannousua? Kysynnän lisääntymisen kai pitäisi olla oletettavissa.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.12.2014 18:28
Kirjoittaja vville
väiski kirjoitti:Jokos on havaittavissa retkeilysisustusten hinnannousua? Kysynnän lisääntymisen kai pitäisi olla oletettavissa.
Ei taida olla edes havaittavissa retkeilysisustoja, muuta kuin muualla euroopassa. :D Tuskin Suomen verotus niiden hintoja muuttaa.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.12.2014 18:28
Kirjoittaja jarke
sittenhän ne maksaa jo enemmän kuin kokonaiset autot...

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.12.2014 19:48
Kirjoittaja väiski
Katselin tuossa Tullin verotuarvoja menneiltä vuosilta, mutta ei sattunut silmiin näitä -80 luvun transporttereita. Lähelle sattuneilla
verotusarvo jotain tonni ja alle, joten ei siitä juuri satasta enempää jää veroja jos muuttaa pakettiauton retkeilyautoksi.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.12.2014 20:50
Kirjoittaja Neanterdaali
Jos olen oikein ymmärtänyt niin alennetun veron matkailuautossa on korkeus vaatimus tietylle osalle matkustusosaa vai onko tullut muutosta tähän?
Nimimerkillä paalaanko pakun turhaan? :D

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.12.2014 20:54
Kirjoittaja DJSigma
Neanterdaali kirjoitti:Jos olen oikein ymmärtänyt niin alennetun veron matkailuautossa on korkeus vaatimus tietylle osalle matkustusosaa vai onko tullut muutosta tähän?
Nimimerkillä paalaanko pakun turhaan? :D
On niissä. Mutta tässä kai into piukkana odotetaan sitä, että vuoden vaihteessa laki muuttuisi niin, että vajaaveroisen muuttaminen verolliseksi ajoneuvoksi (eli esim. pakun muuttaminen matkailuautoksi) ei enää pistäisi maksuun koko 25 vuotta sitten maksamatta jäänyttä veroa, vaan sen veron, jonka autosta joutuisi maksamaan jos vastaavan (matkailuauton) toisi nyt maahan. Eli kymppitonni vs. muutama satanen.

Itsehän en usko, että tuo niin tulee menemään, ennen kuin näen. Sen verran hepreaa on uutisten lakiteksti ollut. :lol:

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 30.12.2014 00:59
Kirjoittaja TT|
Ei vastaavan matkailuauton, vaan täydenveron henkilöauton.
Verottoman matkailuauton säädöksiin ei ilmeisesti kuitenkaan ole tulossa muutoksia, vaikka senkin veroedun poistamistahan suunniteltiin.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 30.12.2014 07:57
Kirjoittaja jarke
TT| kirjoitti:Ei vastaavan matkailuauton, vaan täydenveron henkilöauton.
Verottoman matkailuauton säädöksiin ei ilmeisesti kuitenkaan ole tulossa muutoksia, vaikka senkin veroedun poistamistahan suunniteltiin.
ne käyttää nyt sitä samaa laskukaavaa kun laskevat että saavat enemmän verotuloja kun poistavat tuon muuttoautoedun. Veikkaan että esim. kaveri ei olisi tuonut kahta autoa muuttotavarana jos olisi niistä verot joutunut maksamaan, nekin on nyt merkkihuollon piirissä kun ovat niin uusia, ennen lähtöä ajeli 300 eur fiestalla...

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 30.12.2014 09:54
Kirjoittaja TT|
Juuri noin, nolla euroa verotuloja ja ei yhtään parempaa uutta autoa liikenteeseen. Ennen tuli jokunen verotulo ylimenevältä osuudelta ja autokanta parani merkittävästi.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 30.12.2014 20:21
Kirjoittaja AT5nok
Kuka kysyy ekana, paljonko Tölkkipakusta pitää maksaa veroja, jotta sen voi muuttaa henkilöautoksi / matkailuautoksi?

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 30.12.2014 20:50
Kirjoittaja Neanterdaali
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... s-kevenee/

Tuommoista juttua ja lukuja tuolla naapuri palstalla

Ja niistä sisustoista :D http://www.reimo.com/fi/G-rakentaminen/ ... RI-speedy/

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 30.12.2014 23:03
Kirjoittaja jarke
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194949 ... lista.html

tuossa taas esimerkki siitä miten asiat muuttuu riippuen kuka niitä kertoo. Alkuperäisessä jutussa valitetaan että chevy mies yritti muutoskatsastaa autoaan ja muutoskatsastuksessa lätkäistiin vero vaikkei muutos onnistunut.. oli totuus vissiin taas vähän erilainen. muutoskatsastukseen esittäminenhän ei saa aikaan veron maksuunpanoa, vasta loppuun suoritettu katsastus tekee sen. eli kun herra katsastaja painaa entteriä ja antaa uuden otteen uusilla tiedoilla. Tässäkin oli sitten loppujen lopuksi määräaikaiskatsastuksen yhteydessä todettu auto määräysten vastaiseksi ja että autosta oli näin ollen henkilöautoveroa suorittamatta. Katsastaja on silloin lainsäädännön mukaan ilmoitusvelvollinen asiasta. Se on vaan niin helppo aina osoitella muita kuin itseään. Näissä on nyt lähiaikoina pari hyvää esimerkkiä siitä mistä esim. vissiin heebo- nimimerkki ja joku muukin varoitellut että kannattaa vähän kysellä etukäteen.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 31.12.2014 14:52
Kirjoittaja DJSigma
Tuommoisiahan nuo tapaukset useimmiten ovat, sohitaan menemään innoissaan ilman että otetaan kunnolla selvää asioista, ja sitten kun napsahtaa, valitetaan, että "en minä tiennyt". :roll:

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 28.01.2015 17:49
Kirjoittaja Renzomobil
Mikä on asianharrastajien ennuste veroista ja onko jotain tehtävissä vuosikulujen minoimiseksi Suomessa kun tuli ostettua 5 paikkainen Multivan vm. 2007 Saksassa ja se on nyt siellä käytössä kevään ja kesän ja tuodaan Suomeen elokuussa 2015 jos vaikuttaa järkevältä.
On todella siisti yksilö ja kilometreja 160.000. Iso kone ja kaikki lämmittimet sun muut. Veikkaan että enintään n. 10.000 km voi tulla kesän loppuun mennessä. Tarkoitus olisi minimoida kulut jos auto pidetään ja saada mielellään ns. omat pois, jos myydään. Business ei ole mielessä, mutta jos saisi kulut pysymään polttoaine- ja vakuutuskuluissa, olisi projekti maalissa.
En kyllä etukäteen saanut oikein tolkkua mistään veroista, mutta kun auto siellä tarvitaan, niin tässä ollaan.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 28.01.2015 18:10
Kirjoittaja TT|
Renzomobil kirjoitti:Mikä on asianharrastajien ennuste veroista ja onko jotain tehtävissä vuosikulujen minoimiseksi Suomessa kun tuli ostettua 5 paikkainen Multivan vm. 2007 Saksassa ja se on nyt siellä käytössä kevään ja kesän ja tuodaan Suomeen elokuussa 2015 jos vaikuttaa järkevältä.
On todella siisti yksilö ja kilometreja 160.000. Iso kone ja kaikki lämmittimet sun muut. Veikkaan että enintään n. 10.000 km voi tulla kesän loppuun mennessä. Tarkoitus olisi minimoida kulut jos auto pidetään ja saada mielellään ns. omat pois, jos myydään. Business ei ole mielessä, mutta jos saisi kulut pysymään polttoaine- ja vakuutuskuluissa, olisi projekti maalissa.
En kyllä etukäteen saanut oikein tolkkua mistään veroista, mutta kun auto siellä tarvitaan, niin tässä ollaan.
Milloin auto on ostettu, ja asutko ja oletko töissä saksassa? Mietin vaan että voisi onnistua vielä muuttoautona tuoda, jos auto hankittu viime vuoden puolella.
Verothan tuon ikäisessä tulee co2 luvun mukaan ajoneuvovero, ja käyttövoima vero kokonaismassa mukaan. Suomessa se kannattaa katsastaa verolliseksi matkailuautoksi, jolloin käyttövoimavero on inhimillisempi (oletus että se on diesel).

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.01.2015 11:51
Kirjoittaja Renzomobil
Auto on suomalaisen opiskelijan nimissä Saksassa ja ostettiin nyt talvella. Muuttoautoa ei harkittu, kun siinä on niitä käyttörajoituksia sitten Suomeen paluun jälkeen. Jos vakuutukset ja käyttövoimavero nousee pariin tonniin vuodessa, niin ei tällaisen pitämiseen Suomessa ole ihan helposti perusteita vaikka kulejtustarvetta aina välillä on ja onhan Multivanissa tunnelmaa. Sen verran selvitin etukäteen, että verottomaksi matkailuautoksi tällaista normaali T5:ttä ei saa, mutta onko eroa varustaako sen matkailuautoksi etukäteen Saksassa vai koittaa sitten hoitaa homman maahantuonnin ja ajoneuvoveron määräämisen jälkeen Suomessa. Bonuksia ei meillä ole juurikaan hyllyllä, joten vakuutuksienkin joutuu aloittamaan melkein alusta. Dieselistä on kysymys ja pitäisi sitten löytää joku joka tuntee katsastajien vaatimukset ja hoitaa homman. Haluan vaan etukäteen yrittää arvioida, kannattako tuollaista tuoda Suomeen vai antaa auton olla käytössä ja koittaa sitten vaikka myydä siellä ennen heidän lomakauttaan, jolloin luulisin, että en tässä kaupassa voi hävitä kovinkaan paljoa.

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.01.2015 12:08
Kirjoittaja TT|
Ei ole väliä varustaako Suomessa vai Saksassa, verolliseksi matkailuautoksi muutoskatsastusta vartenhan Multivaniin ei tarvita kuin keittolevyn asennus, sänky ja säilytystilathan on jo valmiina. 2800kg kokonaismassalla käyttövoimavero matkailuautolle on 91.980. Tuolta voit tarkistaa verojen määrän autosi todellisilla tiedoilla http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... rolaskurit

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.01.2015 12:19
Kirjoittaja dmn
Olikos T5:ssa sänkymahdollisuus myös, olin siinä luulossa ettei ollut ...

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.01.2015 12:41
Kirjoittaja TT|
dmn kirjoitti:Olikos T5:ssa sänkymahdollisuus myös, olin siinä luulossa ettei ollut ...
Tottakai on, ei kai se muuten multivan olisi. http://youtu.be/mL-ffKa66OE?t=5m34s

Re: Verotuskäytännön muutos

Lähetetty: 29.01.2015 13:14
Kirjoittaja dmn
Kas vain, oon tehny hätiköityjä johtopäätöksiä kun siitä puuttui se laverin jatke kuten T4 malleissa :)