Euroopan Reissaaja

Täällä voit kertoa tekemistäsi retkistä ja suunnitella uusia
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Elokuussa olisi tarkoitus heittää patja tölkin takapäähän ja lähteä reissaamaan Eurooppaan.

Kuva

Pikkuisen meinasin kysellä matkalle vinkkejä vähän kaiken suhteen.

Syncrolla vasta 25tkm ajaneena mitä varaosia kannattaa varata mukaan?
Miten auto kannattaa varustaa? (lisävalot löytyy jo mutta isompi tunkki? karjarauta? yms?)

Mitkä paikat kannattaa käydä katsomassa? Ja mitä paikkoja kannattaa välttää?
Miten missäkin uskaltaa/on sallittua nukkua autossa?

Mahdollisimman pienillä kustannuksilla koitetaan päästä eli matka alkaa laivareissulla Tallinnaan.

Suurempia suunnitelmia alkumatkalle ei ole vaan olisi tarkoitus ajaa Tallinnasta Croatian rannoille ja sieltä alppien kautta ranskan etelärannikoille.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Autoliiton jäsenyys ja rahaa
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

ossiwho kirjoitti:Syncrolla vasta 25tkm ajaneena mitä varaosia kannattaa varata mukaan?
Miten auto kannattaa varustaa? (lisävalot löytyy jo mutta isompi tunkki? karjarauta? yms?)

Mitkä paikat kannattaa käydä katsomassa? Ja mitä paikkoja kannattaa välttää?
Miten missäkin uskaltaa/on sallittua nukkua autossa?

Mahdollisimman pienillä kustannuksilla koitetaan päästä eli matka alkaa laivareissulla Tallinnaan.

Suurempia suunnitelmia alkumatkalle ei ole vaan olisi tarkoitus ajaa Tallinnasta Croatian rannoille ja sieltä alppien kautta ranskan etelärannikoille.
Kilometrejä on jo niin hyvin takana, että hyvillä mielin lähtisin. En nyt tiedä tarvisiko niinkään mitään lisävarusteita mikäli vähänkään tiellä meinaa pysyä. Jos vakiotunkilla saat renkaan vaihdettua, niin eikö se riitä. Nähtävyydet on melko pitkälle makuasia, mutta Millaun moottoritiesilta jäi kyllä itsellä muistiin ja Rivieran seudut. Onneksi on aikaa tehdä selvitystä. Ainakin Tripadvisorista löytyy myös kaupunkien nähtävyydetkin. Turvallisuus tulee olemaan ongelma. Sulla on auto minkä moni konna haluaa. Lisäksi ulkomaan kilvet huomataan ja ei aina niin positiivisessa mielessä. Kaverit joutui Marseillen lähellä ryöstön kohteeksi ja siihen keskeytyi heidän Euroopan kiertue. Etelä-Ranskassa on muitakin pakureissaajia keikattu. Budjettiin ehkä vähän lisää, että voi yöpyä leirialueella. Ja vakuutusyhtiöön soitto. Mitä korvaavat, jos klassikkoauto hajoaa osin tai totaalisesti. Autoliiton jäsenyys toimii vain laivasatamaan asti. Tallinnassa jo se on hyödytön iäkkäämmällä autolla.

Iso peukku hienolle reissulle!

Edit. Kuumuus. Siihen kannattaa myös varautua. Ajoin 2015 syksyllä Via Balticaa Saksaan asti ja lämpötilat oli päivällä 30-40 astetta. Paisari ei kestänyt vaan pamahti vesiletkun kanssa halki Puolassa moottoritiellä. Eli jäähdytysjärjestelmä saattaa olla kuumilla keleillä riski. Myöskään tuommoisissa lämpötiloissa ei kannata ottaa 1000 km päivämatkoja :)
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kannattaa hommata ikkunoihin kunnon verhot, ja/tai foliot nukkumista varten. Ja myöskin ettei autoon sisälle ole suoraa näköyhteyttä.
Hanttapulin mainitsema kuumuus kannattaa huomioida, kunnon jääkaappi auttaa ja esimerkiksi aurinkokennokäyttöinen kattotuuletin on todettu hyväksi varusteeksi. Tavarat kannattaa myös sijoitella autoon järkevästi omille paikoilleen, myös niin että ne saa kiinnitettyä kunnolla. Varsinkin yhtään raskaammat tavarat.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kaverin tölkillä euroopassa reissanneena, otettiin kardaani pois, vesiletkuja mukaan, jakotukki ja suutinputkia, ne meni kaikki paskaksi ko. reissulla. Öljyvuoto alkoi jo loppua kohden olemaan aika ronskia mutta sitä kun sen litran pari per 1000km laitto niin hyvin pelas :lol: :lol:
Hulluna tölökkeihin.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tuolla jossainhan on se ketju, jossa joku viime vuonna kysyi vastaavaa, sinne tuli aika paljon listausta kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta mitä ottaa mukaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Caravellix
AktiVWisti
Viestit: 347
Liittynyt: 19.04.2012 16:12
Paikkakunta: Perniö

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja Caravellix »

Täältä myös ääni Rivieralle ja Col de Turinia suosittelen myös siltä suunnalta, jos ralli on lähellä sydäntä. Ja Alpit ylipäänsä tarjoavat automatkailijalle ikimuistoisia elämyksiä. Mikäli automuseot kiinnostavat, niin Euroopan suurin ja vaikuttavin alallaan, eli Collection Schlumpf Mulhousessa kannattaa sisällyttää reitille. Yleisesti ottaen kehottaisin välttämään moottoriteitä, pikkuteitä pitkin liikkuminen on pääsääntöisesti antoisampaa ja nopeudet mielekkäitä; Tölkillä saa ajaa nilkka suorana :D
Design is not simply art, it is elegance of function. - Ferdinand Alexander ´Butzi´ Porsche
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

^lisäksi moottoritiemaksuista tulee yllättäen useamman satasen lisäkulu, jos niitä suosii.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7679
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Yhdessä suomalaisessa syncrossa olen nähnyt näppärät lenkit etuovissa ja b-pilareissa, saa etuovet lukkoon riippulukoilla sisäpuolelta.

Huolto ennen reissua, voimansiirron osien kiristelyä ym vielä listaan (ainakin vetarin pultit). Decoupler olisi varmaan hyvä lisävaruste, niin voi ajaa kardaanin kanssa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3091
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja dmn »

AT5nok kirjoitti:Yhdessä suomalaisessa syncrossa olen nähnyt näppärät lenkit etuovissa ja b-pilareissa, saa etuovet lukkoon riippulukoilla sisäpuolelta.
Mites sieltä sitten tullaan ulos, vai onko kyseessä joku varasuunnitelma mahdollista zombie-invaasiota vastaan?
< 15kWh/100km
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja pasi »

AT5nok kirjoitti:Decoupler olisi varmaan hyvä lisävaruste, niin voi ajaa kardaanin kanssa.
Öö, miksei voisi ajaa kardaanin kanssa? Vai olenkohan mie jo kiehauttanut viskon moottoritiemarsseillani...?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3091
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja dmn »

pasi kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Decoupler olisi varmaan hyvä lisävaruste, niin voi ajaa kardaanin kanssa.
Öö, miksei voisi ajaa kardaanin kanssa? Vai olenkohan mie jo kiehauttanut viskon moottoritiemarsseillani...?
Hyvin voi ajaa (jos on samankokoiset renkaat!).
< 15kWh/100km
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja Sinky »

dmn kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Yhdessä suomalaisessa syncrossa olen nähnyt näppärät lenkit etuovissa ja b-pilareissa, saa etuovet lukkoon riippulukoilla sisäpuolelta.
Mites sieltä sitten tullaan ulos, vai onko kyseessä joku varasuunnitelma mahdollista zombie-invaasiota vastaan?
Etuovien osalta pääsee helpommalla kun vetäsee kuormaliinan kahvojen välille. Ei niitä enää auki revi vaikka lukko aukeisikin jäätelötikulla.
Home is where you park it.
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Kiitos tähänastisista vastauksista! Näillänäkymin matka tulee päättymään hollantiin johon jään asustelemaan puoleksi vuodeksi opiskeluvaihdon takia. Eli tavaraa tulee varmasti pakattua mukaan! Erillisen rattilukon heitin jo autoon ettei pääse unohtumaan.
Pikkuteitä on tosiaan tarkoitus suosia kun ei näillä jaksa moottoritiellä kauheesti ajella. Ja samalla näkee paljon enemmän.
ikkunat on muuten tummennettu mutta takalasi on vielä "läpinäkyvä" eli siihen tulee vielä tummennusta juuri tuon näköyhteyden estämiseksi.

Kardaani ilmeisesti kannattaa ottaa pois juuri tuon kulutuksen takia?

ja onkos olemassa mitään euroopanlaajuista tölkkipalstaa mikäli matkalla jotakin ongelmia tulee? Tuttuja alkaa olemaan vasta Italia, ranska, saksa ja hollanti alueilla mutta tuolla idän puolella eivät pysty hirveästi tarpeen tullessa auttamaan.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

ossiwho kirjoitti:Kardaani ilmeisesti kannattaa ottaa pois juuri tuon kulutuksen takia?
Eikai siihen kardaaniin kannata koskea, antaa olla paikallaan vaan. Maantieajoon nämä vehkeet on suurimmaksi osaksi tehty niin kyllä ne sen kestää jos on vaan renkaat suht samaa kokoluokkaa eikä jää niin herkästi kiinnikkään jos joutuu kestopäällysteeltä poistumaan. Enkä usko että kulutus tippuis kardaanin poisotolla niin montaa litraa että sillä olis merkitystä kun etupään rojut pyörii ajaessa mukana kuitenkin. Sit jos kardaanissa alkaa ristikot antautumaan kesken reissun niin sen voi napata poies.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ei mulla ole ollu isompia oncelmia kuin espanjassa isommin. Ja sielä todella tarvii riippulukot oviin. Espanjassa ei auta tummentamine kaan, ne korkkaa ja kattoo sisään. Mualla tuo piilossa pitäminen ja muu järkevä toiminta tuntuu pelastavan. Puolassa on kerran yritetty autoo. Kun nukuin sisällä joten pojille tuli vähän kiire kun tempasin oven auki.
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Eli reissu on tän vuoden osalta laitettu pakettiin ainakin osittain ja matka päättyi Hollantiin.
olen todella huono kirjoittelemaan mutta koitetaan jonkinnäköistä tarinaa väsätä ja liitttää kuvia mukaan.

Matka tosiaan alkoi 29.7 jolloin mentiin lautalla tallinnaan. Alkuperäinen suunnitelma oli ajaa mahdollisimman nopeasti etelän lämpöön splittiin. Ensimmäinen yö koko matkalla ja oma ensimmäinen yö ikinä tölkissä majailtiin latvian puolella lähellä Salacgivan kylää.

Day2
Aamulla herättiin aikaisin vesisateeseen ja ja jatkettiin kohti Latviaa. Muutama päivä aikaisemmin olin lukenut että Tall Ship Race joka jäi turussa näkemättä oli kauniissa Klaipedan kaupungissa. Päätettiin siis poiketa siellä.
Kun kolmisen tuntia oltiin ihmetelty veneitä päätettiin jatkaa matkaa puolaa kohti. Moottoritie ei kiinnostanut ollenkaan joten päätettiin ajaa kalingradin alueen rajan tuntumassa aina puolaan asti. Melkein joka kylässä oli uimarantoja ja mieleen tuli että pitäisikö mennä jokeen uimaan ja uida noin 100m matka venäjän alueelle mutta jätettiin kuitenkin tekemättä. Tuolla välillä jokainen pienikin kylä tuntui olevan kauniimpi kuin edellinen.
Yöllä aloimme saavuttamaan puolan rajaa (tämän tunnistaa helposti noin 20km ennen rajaa, kuorma-autojen määrästä). Jumitimme noin 3000 kuorma-auton kanssa rajalla joitakin tunteja kunnes vihdoin löysimme Suwalkin lähettyviltä huoltoaseman jonka pihalla pystyi yöpyä.

Day3
Jatkettiin taasa aamulla ennen kahdeksaa matkaa noin 5h unien jälkeen. Päätettiin ottaa seuraavaksi kohteeksi Warsova. Matkalla pääkaupunkiin tajusimme että puolan tiet ovat ehkäpä parhaimpia euroopassa. Tai no ainakin suuremmat tiet. Välillä poikettiin pikkuteillä ja ajettiin puolta hitaammin kuin paikalliset. Warsovasta päätimme jatkaa matkaa Krakowiin. 70km ennen määränpäätä kartanlukija kuitenkin sanoi että hänen kaverinsa laittoi viestiä että pitäisi käydä Katowicessä moikkaamassa. Päätettiin siis vaihtaa pikkuisen suuntaa (ehkäpä alkumatkan yksi parhaista päätöksistä). Ihmeteltiin kaupunkia jonkin aikaa ja Illallisen yhteydessä (yksi kaupungin parhaista ravintoloista jonka nimeä en muista kustansi 11,70€) tuli juteltua Auschwitzistä (sisäänpääsy ennen klo 10:00 on muuten ilmainen). Ajettiin siis keskellä yötä Auschwitzin parkkipaikalle nukkumaan.

Day4
Aamupäivä ihmeteltiin melko karuja mutta omalla tavallaan kauniita alueita. Leirin kokoa on todella vaikea hahmottaa kuvista! Jos puolassa reissaa niin suosittelen lämpimästi käymään paikanpäällä! Neljännen päivän aikana ajoimme yhteensä viidessä maassa. Puolasta suuntasimme tsekkeihin, sieltä bratislavaan sekä unkarin läpi kroatian puolelle. Ehdottomasti pisin vuorokausi joka matkalla tuli tehtyä! Kroatian puolelta etsimme hotellin koska oli PAKKO, päästä suihkuun. Eikä muuten ollut helpooa viiden aikaan aamusta. kuitenkin kun hotelli löytyi pihalla oli Suomalainen T5 portteri jossa jonkin firman mainokset kyljissä. Naureskeltiin väsyneinä että onpahan pitkä työmatka.

Day5
"Aamulla" jatkettiin matkaa kroatian pääkaupunkiin. Ensimmäisenä piti etsiä vw liike jossa saisi auton ylös. Matka alkoi vaatia verojaan. Molemmat takalaakerit alkoivat näyttää väsymisen merkkejä, Visco on aivan lopuillaan sekä etuperän puskat melko loppu. Varaosia olisi kuulema saanut odottaa noin 2viikkoa joten päätettiin jatkaa matkaa splittiin. Splitin piti olla koko matkan eteläisin määränpää. Nooh sinne saavuttua päätettiin mennä muutamalle oluelle ja illan vähän venyttyä todettiin että autossa on ihan mahdoton nukkua, kun aamulla seitsämältä elohopea näytti +37.

Day6 Lopetan tämän jälkeen päivien luettelun
Aamulla nestehukkaa kärsien alettiin etsiä hotellia, hostellia, motellia tai asuntolaa. Budetti oli Max50€per henkilö. Euroopan lomakaudella tämä ei kuitenkaan ollut mikään helppo homma. Majoitustyylejä oli tarjolla useampia mutta hinnat eivät oikein houkutelleet. Kuuden tunnin hikoilun jälkeen molempien silmät kirkastuivat, kun aivan keskustasta vapautui jaetusta huoneesta kaksi sänkyä. hintaan 26€/hlö Normaalisti olisi ollut 76€/hlö mutta lämmintä vettä ei ollut saatavilla.

Kyseisessä hotellissa ihmeteltiin muutama päivä ja todettiin, että kaupunki on liian täynnä turisteja. Päätettiin jatkaa matkaa hieman etelemmäksi. Navigaattoriin määränpääksi Omis. Omis oli myös pelkkää turisimassaa ja päätettiin keskustasa lähteä ainoaan suuntaan jossa ei ollut ruuhkaa. ajettiin noin 30min ihan uskomattoman kauniissa Joki/laakso/vuoristomaisemissa ja päätettiin ottaa pienempi tie vuoristoon. Ajeltiin noin 5h ympäriinsä kunnes saavuttiin Baska Vodaan. Yövyimme kaupungin laidalla joitankin öitä.

Aikataulua eikä reittiä varsinaisesti ollut, mutta kartturin piti olla venetsiassa 11.8 joten päätettiin jatkaa matkaa italiaan. Jonkin matkaa jaksettiin moottoritietä ja poikettiin krka vesiputouksilla. Sieltä jaktettiin taas moottoritietä mutta tiemakujen takia päätettiin ajaa pohjois Kroatian rannikkoa. Yöllä saavuttiin italiaan ja päätettiin majoittautua hieman Triesten ulkopuolelle. Löydettiin mukava parkkipaikka jonka lähellä oli disco meneillään. Pitihän sitä yhdellä käydä mutta kaveri päätti jäädä vielä muutamalle. Aamulla noin 7:30 ikkunaan tultin koputtamaan että parkkipaikka on yksityinen(päiväsaikaan) joten laitettiin auto kuntoon ja jatkettiin matkaa.
Italia on kartalla suurmepi kuin todellisuudessa. Saavuttiin alpeille itävallan rajan tuntumaan hyvissä ajoin keskellä päivää. Ainoa miinuspuoli että samaan aikaan seudulla oli tähän asti vuoden pahin ukkosmyrsky/kuuro. Dolomiittien vuorisojärvet jäivät näkemättä koska lähes kaikkialla oli tulvia ja ainoastaan suurimmat tiet olivat auki. Virannomaiset sanoivat että tiet tulevat olemaan suljettuina kolmesta neljään päivää joten päätettiin ottaa suunnaksi Gardajärvi.
Matkallä Gardajärvellä yövyimme ensimmäistä kertaa camping alueella. Vanhan Italialaispariskunnan pitämää camping alue oli aivan Bruneckin vieressä (Camping Schiessstand). Kyseinen camping alue oli melko huonosti merkitty ja siksi oli alueen ainoa jossa oli tilaa.

Seuraavana päivänä jatkettiin isolle järvelle. Ajoimme pienempiä tietä joten saavuimme järvelle hieman myöhempään kuin oli suunniteltu. Pääsimme kuitenkin nauttimaan useamman tunnin ajan auringonvalosta, uimaan ja ihmettelemään kyliä järven itäpuolella (sain Italialaiselta tutulta vinkiksi että Lazise ja Sirmione ovat vierailemisen arvoisia paikkoja). Yövyimme Pienessä kaupungissa Valeggio Sul Mincio jossa ei ollut sardiinipurkkeja jokapuolella ja majoittauminen oli helppoa.
Verona oli seuraava kohde. Kaupungissa ei ollut melkein lainkaan turisteja ja muutenkin melko hiljainen. Vierailemisen arvoiset paikat kuitenkin loppuivat melko nopeasti joten päätimme jatkaa matkaa venetsiaan. Tässä vaiheessa päivä oli vielä nuori joten ei muutakuin GPS asetukset siten että ajetaan todellakin vain pieniä teitä. Illalla saavuttiin Mestreen ja päätettiin majoittautua Camping Venetsiassa. Alueella oli yksi toinenkin tölkki jonka omistjan kanssa en kyllä kerennyt juttelemaan.
Seuraavana päivänä siirsin autoa hieman varjoisampaan paikkaan ja päivän vietettyä venetsiassa vieressä oli koko reissun toinen syncro jonka näin. Pariskunta oli Espanjasta ajanut kroatiaan.
Muutaman päivän vietettyämme venetsiassa oli aika hyvästellä Kartanlukijani jolla työt jatkuivat Suomessa. Aamulla yhdeksän aikaan laitoin auton taas reissukuntoon ja päätin ottaa suunnaksi Genovan.
Muutaman kerran kun olin ajanut väärään suuntaan löysin itseni Torinon ja Milanon väliltä. Tässävaiheessa piti laittaa navigaattoriin suunnaksi Genova ja taas pienemmät tiet.
Kun Gps näytti matkaa enää noin 15km päätin kuitenkin jaktaa matkaa Monacoon. Tämä oli taas niitä hetken mielenjohteessa tehtyjä päätöksiä mitkä eivät kaduta! Oli kuitenkin perjantai ja kello oli 23:20 kun saavuin monacoon ja olin saanut auton parkkiin. Päätin poiketa kaupungin kuuluisimman kasinon pihalla ihmettelemässä autoja. Voin varmaan jättää kertomatta paljonko mitäkin luksusautoja/ super/ hyper autoja paikalla oli. Illan hauskin fiilis kuitenkin tuli kun olin ajamassa poispäin pääkatua. lambot, ferrarit, porschet yms. olivat niin massatavaraa siellä että tölkistä jossa oli kokispullo katolla otettiin enemmän kuvia kuin noista kalliista nelipyöräisistä :D
Saman yön aikana saavuin Nizzaan. Ranskan rivieran matkalta en kirjoittele näin tiivistä tekstiä koska tämä päivä ei siihen riittäisi. Ajoin kuitenkin eteläranskan rannikkoa (ranskan riviera) italiasta aina espanjaan asti.
Pienenä yhteenvetona:
Marseillen vieressä Calanquesin luonnonpuisto sisälsi yksiä matkan hienoimmista maisemista.
Marseille ei sovi rauhaa etsiville ja auton parkkiin jättäminen vain lievästi tummennetuilla ikkunoilla on suuri Riski! kävin syömässä ja takaisin autolle kävellellessäni joku roikkui tölkin ikkusassa joka oli noin 1,5cm auki. Pojalla tuli kiire kun huomasi mun lisäävän vauhtia. Ei kuitenkaan päässyt sisään ja kaikki oli tallella.
Montpellierin keskusta/vanhakaupunki on lähes kokonaan turisivapaata aluetta, kaikki turistit ovat ranta-alueella.
Sete-adge välillä on todella mukava ranta. Paljon ihmisiä mutta vielä enemmän tilaa.

Päivää en enää muista muttaajoin espanjaan asti. Yövuin pienen kylän (Roses) lähettyvillä. Espanjassa en suosittele eksymään kaupunkeihin autolla. Todella kapeat kadut, tiukat mutkat ja yli 30% nousut yhdistettynä edellisiin eivät sovi T3 kokoluokalle.
Aamulla Fiilikset olivat hyvät ja samalla haikeat. Suunaksi pitäisi pikkuhiljaa ottaa hollanti (selviää hetken päästä miksi). Aamun vaikein päätös oli ajaisinko Barcelonaan vai Andorraan. Valitsin Tax Free alueen. Andorrassa oli yllättävän helppo löytää parkkialue. Parkkipaikkojen korkeutta ei ollut rajoitettu kuten jokaisessa maassa unkarin jälkeen. Muutaman tunnin ihmettelyn ja parin ostoken jälkeen aloin etsiä yöpymiseen soveltuvaa parkkipaikkaa. Ei löytynyt, joten yövyttiin taas Ranskan puolella.

Suraavien päivien aikana eksyin Toulouseen, Le manssiin sekä Atlantin rannikolle. Koko Ranskan tuonpuoleinen rannikko oli minulle entuudestaan täysin tuntematonta aluetta.
Eksyin kuitenkin matkalla Dunes de pilatiin. Voitte googlettaa mitä alueelta löytyy mutta dyynin päälle kiipeäminen kesti noin 35-40min mun kunnolla :D
Matkalla pohkoisranskaan kamera välähti 2 kertaa. kysymys kuuluu vain että miksi? Rajoitus oli 130kmh ja vauhtia 95 sekä 97kmh joten saa nähdä mitä tuleman pitää.
Eksyin isäpuolen suositteluiden perusteella normandian maihinnousun rannoille. Taas löytyi omalla tavallaan Karu mutta kaunis paikka, noin 10600 valkoista ristiä ja tähteä.

Muutaman päivän maailman kuuluisimmilla maihinnouupaikoilla ihmettelyä jonka jälkeen oli tilanne että 4pv aikaa saapua hollantiin ja tölkkitapahtumaan. Eksyin Sneek kylään hollannin pohjoisosissa kaverille pariksi päiväksi.
Aluksi suunnitelma oli poiketa viikonlopuksi noin 50km päähän vain T3 tarkoitettuun tapahtumaan mutta suomessakin vieraillut William kutsui käymään belgiassa järjestettävään suurempaan t1, t2 ja t3 tarkoitettuun näyttelyyn.
Näyttelyssä oli noin 150 ajoneuvoa joista 45 oli tölkkejä. Yli 90% autoista oli belgialaisia joten porukka ihmetteli jo pelkästään hollannista saapuneita autoja. Oman syncron lisäksi paikalla oli vain yksi toinen syncro (oli myynnissä 17 900€, 88tkm, 2.1bensa) eli kiinnostusta riitti.
25km ennen tapahtuman aluetta tölkissä alkoi ensimmäinen vika joka saattaa katkaista matkanteon kokonaan. 1.9tdi sähköinen kaasupoljin ei enää vastaa satunnaisesti kaasuun. Ainakin vielä auton sammuttaminen auttaa ja pääasiassa vika on vain ensimmäisellä vaihteella.
Lauantaina tapahtuman aikaan reissua oli tehty tasan 4 viikkoa. Pari päivää tämän jälkeen ma 28.8 saavuin hollantiin Zwolleen jossa tulen viettämään seuraavat 5kk opiskellen.

Kokonaisuudessaan matkaa kertyi pikkuisen pyöristettynä 8900km
Keskikulutus oli siinä 10l/100km paikkeilla
Suunnistus tapahtui päivästä, määränäpäästä/sijainnista riippuen tomtomilla, paperikartalla tai applikaatiolla MAPS.ME,
Yöpaikkoja löytyi hyvin sovelluksella park4night joka näyttää erillaisia puskaparkkeja, ilmaisia sekä maksullisia parkkipaikkoja sekä ilmaisia asuntoautoparkkeja.
Välillä tuli luettua paikallisia liikennesääntöjä sovelluksesta GoingAbroad joka kertoo laajasti liikennesäännöt maittain.

Liitän myöhemmin kyseiseen viestiketjuun linkin josta löytyy kuvia matkalta.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kiitoksia mielenkiintoisesta tarinasta! Vaikuttaa mahtavalle reissulle 8-)
Kulutus vaikuttaa äkkiseltään aika suurelle, jos kone on 1.9tdi. Tosin ehtoopuolella olevat laakerit ja jäykkä visco voisi tuon selittää. Kaasupolkimen anturin saa vaihdettua, jos alkaa jatkaa oireilua.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3091
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja dmn »

Renkaat tässä taisi olla 205/80R16, joten jos kulutus mitattu mittarin mukaan voinee vähentää 10% ja ehkä vielä toiset 10% voi laittaa viskon piikkiin :)

Mutta hieno reissu, näin perheellisenä voi vaan haaveilla tollasista (ainakin jonkun aikaa vielä)...

Ja vinkkinä; jos kaasuanturi alkaa oireilla, niin ensiapuna voi irroittaa anturin johdon - tällöin kone käy korotettua tyhjäkäyntiä ja pääsee nilkuttamaan hieman nopeammin.
< 15kWh/100km
Avatar
ossiwho
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2016 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Euroopan Reissaaja

Viesti Kirjoittaja ossiwho »

Nyt on kaasupolkimen sensori vaihdettu mutta oireet jatkuvat. Pitääpi koittaa löytää joku paikallinen seppä ihmettelemään mikä voisi olla vikana.
Vastaa Viestiin