Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Täällä voit kertoa tekemistäsi retkistä ja suunnitella uusia
Vastaa Viestiin
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Moro

Sain tuossa jonkun aikaa sitten neuvoteltua itelleni yllättäen viikon lomaa. Fiilis oli sillä hetkellä semmoinen että tätä ei nyt tuhlata projektien parissa vaan teen jonkinmoisen irtioton kaikesta tavanomaisesta. Oon työkomennuksella Keski-Pohjanmaalla, joten ei muutakun perjantaina työviikon päätyttyä tölkin nokka kohti Kajaania ja siitä sit edelleen kohti pohjoista
Kuva

Ekana tuli hetken mielijohteesta käytyä Suomussalmella ihmettelemässä Raatteentietä. Kyseisen tien varteenhan jäi melko paljon ruumiita yhdessä talvisodan ratkaisutaisteluista. Tuolla on kentällä muistomerkki, joka koostuu kivistä, joita on yksi jokaista kyseisessä taistelussa kaatunutta kohti.
Kuva

Kuva

Kuva

Tuosta jatkoin sit edelleen kohti pohjoista, Kuusamon kautta Kemijärvelle jossa yövyin ekan yön. Reissuautona toimi siis tuo mun 14" -90 Syncro 1,6td. Takaluukussa asiaankuuluvat yöpymisfasiliteetit ja fillari matkassa.
Kuva

Kuva

Kuva

Tuosta jatkoin sit seuraavana päivänä pienen pyörälenkin jälkeen matkaa Sodankylän kautta kohti Leviä. Kittilässä oli kylillä lauantaina melko hiljaiset hyrinät:
Kuva

Mun oli tarkoitus yöpyä Levillä ja pyöräillä siellä mut kelit oli niin surkeat (kaatosade) että totesin jatkavani matkaa. Muutaman fiilistelykuvan ehdin sentään ottaa tunturin laella silloin kun ei vielä satanut:
Kuva

Kuva

Sit monsuunisade alkoikin mut en jääny sitä pitkäks aikaa todistamaan :lol: Ajelin tuosta Muonioon jossa keksin et lähdenkin Pelloon sukulaisia morjestamaan, sain lopulta yösijankin sieltä.
Kuva

Aamulla sit joen yli Ruottin puolelle ja nokka kohti etelää.
Kuva

Kuva
Ruottin puolella oli kymmeniä kilometrejä tietyömaata tosi huonolla murskepinnalla, olis saattanut jo ruveta ketuttamaan jos olisin ollu jollain muulla autolla liikkeellä. Övertorneosta lähdin lännen suuntaan, Bodenin kautta Arvidsjauriin ja Arjeplogaan, siitä sit kohti Norjan rajaa. N. 50km ennen rajaa maasto alkoi muuttua huomattavasti jylhemmäksi:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Oli pakko mennä tölkillä kahlailemaan tuommoiseen tunturipuroon kun se näytti niin houkuttelevalta :lol: Lopuks kumminkin sit täyty hakee lukkojakin päälle et pääsin ylös tuolta :D
Kuva

To be continued....
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6643
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hieno reissu tämäkin, aina mukava nähdä kun syncro pääsee toteuttamaan itseään :)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hienoa, miten tölkki pelasi reissussa? Itellä kans haaveena Norjan reissu tölökillä (sitte ku semmonen ois)
Hulluna tölökkeihin.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tölkki pelas hienosti. Kilometrejä tuli n. 3500km. Polttoainetta meni keskimäärin kymppi satkulla ja moottoriöljyä kaikkiaan 5-6l. Moottoritilaa en avannu kertaakaan, matkavauhtina max 90km/h, mun empiiristen tutkimusten mukaan tämän yläpuolella polttoaineen- ja öljynkulutukset räjähtävät käsiin, melutaso nousee liikaa ja jx eliniänodote laskee dramaattisesti. Loppumatkasta tyhjäkäynnillä alkoi kuulua hiukan outoja sivuääniä, mm. alipainepumppu oli kotio tullessa melkein irti :lol: Kyllä tuo motti alkaa olla mun käsityksen mukaan loppusuoralla mut reissun pelas moitteetta.

Norjan rajan ylityksen jälkeen (tiellä 95/77) maisemat muuttui heti rajan jälkeen vuoristoisemmaksi. Tuolla on kylttien mukaan talvella ilmeisesti lumiketjupakko ja pahimman kelin aikana ajetaan kolonnassa lumiauran perässä. Tuolla sai suhtautua autolla ajamiseen hiukan eri tavalla, kun yhtäkkiä tien vieressä oli vaan tuommoinen betonikaide ja sen toisella puolella reilusti pudotusta. Tie oli kapea kahden ajoneuvon kohtaamiseen, mut se ei tuntunut haittaavan vastaan pyyhkiviä puoliperiä, joita Norjassa liikkui muutenkin tosi paljon ja yleisesti melko reilua vauhtia.
Kuva

Kuva

Rautatiet oli paikoin rakennettu melko lähelle tietä. Tulipa tuolla bongattua paikallisia rataorja kolleegoitakin työn touhussa :D Yleisesti Norjassa näkyi kyllä satsatun infraan tosi paljon rahaa. Tiet ja radat oli rakennettu monin paikoin haasteellisiin maastoihin, tunneleissa ja silloissa ei oltu säästelty. Melko paksua asfalttia näyttivät vetävät teille ja suomalaisittain tosi hyväkuntoisen oloisia tieosuuksia päällystettiin jo uudelleen :shock:

Kuva

Kuva

Norjalaiset tunnelit eivät olleet erityisen miellyttävää koettavaa. Etenkin vanhat noista ovat melko kapeita ja pimeitä. Itseä ei luolassa olo haittaa mut kymmenenkin kilometriä vilkasliikenteistä ja pimeää tunnelia tölkillä tuntuu vähän epämielyttävältä :lol: Yleisesti en voi sanoa noita ajamiani teitä erityisen "rauhoittaviksi" etenkään tuolla pohjoisemmassa, tuolla tuli kyllä muutamaan kertaan ajatus että jos on vähänkään epävarma auton kanssa niin tuonne ei kyllä kannata autolla lähteä.

77-tieltä lähdin illalla kohti etelää. Mo i Ranan lähellä oli kartan mukaan jonkinnäköinen jäätikkö (Svartisen) jossa päätin käydä. Ei muutakun pienien harhailujen jälkeen Syncro jäätikön parkkialueen lähelle parkkiin ja unta palloon. Yleisesti tuolla pohjoisessa meininki oli aika rentoa, automatkailijoita oli liikkeellä paljon ja ihmiset yöpyivät autoillaan missä halusivat. Toisaalta tuo laittoi miettimään että toivottavasti kaikki jaksavat siivota roskansa ja olla ihmisiksi tuolla hienon luonnon keskellä. Saksalaisia oli liikkeellä paljon ja heillä myös kuolaneritystä kiihottavaa autokalustoa. Muutama saku tölkkikin tuli vastaan, käsi pystyssä tottakai ;)
Kuva

Kuva

Aamulla vesisateen loputtua oli aika lähteä parkkikselta jäätikköjärven toiseen päähän kohti varsinaista jäätikköä. Sinne tarjottiin parkkipaikalta venekyyditystä mut mulla ei luonnollisestikaan ollut tässä vaiheessa vielä kruunuakaan paikallista valuuttaa :lol: Joten ei muutakun taivaltamaan 4km järven rannan tuntumassa kulkenutta tosi mutaista ja sokkeloista "polkua". Onneks tuli otettua töistä sadetakki mukaan. Tavallaan tuo oli aika hauskaa kun sai päivät annoksen liikuntaa samalla.
Kuva

Perillä maisemat alkoivat palkita vaivannäköä.
Kuva

Kuva

Vielä pari kilsaa lisää niin se jäätikkökin löytyi. Sit vaan könyämään samaa mutaista reittiä kohti autoa ja kytkin ylös kohti Mo i Ranaa ja edelleen Trondheimin suuntaan etelään.
Kuva

Matkalla maisemat olivat edelleen varsin kelvollisia. Välillä aina taukoja. Norjassa oli ainakin mun reitin varrella aika kattavasti tosi siistejä levähdyspaikkoja joissa on vessat. Näillä paikallistenkin ahkerasti käyttämillä levähdyspaikoilla tuli itekin pysähdyttyä useasti huilaamaan ja ruokaa laittelemaan. Tein ite Norjan puolella kaikki sapuskat Trangialla eikä ruoka ruokakaupoissa ollut mun mielestä öky kallista. Dieselpolttoaine taasen maksoi n.12-13 kruunua litralta (n. 1,4e).
Kuva

Kuva

Sit vaan jo vakiintuneeseen tyyliin illalla tölkki parkkiin kelvollisiin maisemiin, kunnon yöunet ja aamulla ensimmäisenä Trangialla aamukahvia keittelemään
Kuva
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7685
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Raatteentie on on tullut joskus ajettua ihan sinne itäpäähän asti Tölkillä, noita kiviä ja museota on tullut myöhemmin käytyä katsomassa etuvetoisella auton korvikkeellakin.

Kerran on tullut itse tuolla Pohjois-Norjassa ajeltua Tölkillä, muutaman kerran oltua lapsena kyydissä, kerran käytiin Inarissa asuvan siskon ja lasten kanssa etuvetoisella auton korvikkeellakin Utsjoelta lenkki Pohjois-Norjassa.
Kummasti vaan alkaa aina tehdä sinne mieli, kun näkee jonkun siellä käyneen. Harmittavasti vaan on viime vuosina mennyt kesälomat niin, ettei mihinkään pidemmälle ole päässyt lähtemään.

Eräänkin kerran on käynyt mielessä, että pitäisikö hakea siirtoa Lappiin, siellä kun olisi oman alan töitäkin tarjolla...
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Kuva
No joo...mä en oikein edes käynyt Pohjois-Norjassa. Ihan tarkoituksella. Ajoa olis tullut jo liikaa ja samalla noilla leveyksillä on kyllä jo turhan kaukana kotoa jos auto sattuu leviämään. Toisaalta tuonne pohjoiseen (samoin kuin eteläiseen Norjaan) jäi nyt sopivasti "tutkimatonta" mestaa samanmoisia viikon pyrähdyksiä varten. Oslohan me käytiin tsekkaamassa Hemun kans tölkeillä viime kesänä :D

Mut joo. Hotel Transporterissa nautitun aamiaisen jälkeen totesin maastot taas niin upeiksi että päätin kiivetä viereiselle tunturille. Huipulla oli melko kylmä, lumetkin vielä sulamatta.
Kuva

Kuva

Selvisin vieläpä hengissä takaisin alas, joten matka saattoi jatkua kohti Trondheimiä. Tässä vaiheessa (ti) iski paniikki Ruotsi-Suomi lauttojen kanssa, käytäntö kun on opettanut että Syncron vaatimat korkeammat autopaikat on usein myyty loppuun jo kauan ennen lähtöpäivää. Pikaisella selailulla Viking Lineltä löytyi torstaiaamulle Tukholma-Turku lippu varsin kohtuulliseen 43e hintaan, sisältäen max pituus 7m max korkeus 2,4m autopaikan ja 4hlö hytin. Tarjous oli niin houkutteleva että tartuin siihen empimättä :lol: Tiesin että keskiviikosta tulee ajontäyteinen päivä, mut toisaalta oon aina tykännyt vaihtuvista maisemista ja tuossa vaiheessa reissua alkoi olla takana jo riittämiin.
Kuva

Matkan aikana suunnistuksen ja reitin suunnittelun hoidin ihan perinteisillä kartoilla. Mun mielestä noilla hahmottaa paremmin reitin, eikä tarvi olla nenä kii näytössä. Navigaattoria pidin päällä reissun aikana 15min etsiessäni reittiä jäätikölle.
Kuva

Kuva
Hetki meni tajutessa et mitäs ihmettä tässä tapahtuu, mut tuo lahti oli tietysti jo yhteydessä Atlanttiin ja sitäkautta vuorovesi-ilmiö astuu mukaan kuvioihin.

Kevyttä myrskyä mereltä välissä :lol:
Kuva

Kuva

Sit saavuinkin jo Trondheimiin. Tein tietty alussa alokasluonteisen virheen ja ajelin tölkillä suoraan kaupungin keskustaan. Ei parkkipaikan parkkipaikkaa missään :mrgreen: Henkan kanssa tehtiin sama virhe Oslossa viime kesänä ja kyyti oli melko kylmää kun posahdettiin tunnelista yhtäkkiä keskelle Oslon ydinkeskustan iltaliikennettä, vailla pienintäkään hajua siitä mihin suuntaan pitäis ajaa.
Kuva

Trondheimistä selvisin pihalle hiukan helpommin. Auto parkkiin paikallisen Ikean pihaan ja uusintayritys keskustan suhteen, tällä kertaa fillarilla:
Kuva

Kuva

Tuo osoittautui etenkin ilta-aikaan ihan viihtyisäksi kyläksi jossa olis voinut kierrellä pitempäänkin, mut aikataulu alkoi painamaan päälle. Joten tölkin keula taas kohti etelää, ensin vähän matkaa E6-tietä ja sit oikoreittiä kohti Kongsvingaa ja Karlstadia.
Kuva

Tässä vaiheessa reissaaja alkoi haista jo melko pahalta joten suihkun puutteessa päätin heittää talviturkin ja suorittaa peseytymisen siinä samassa :lol: Kurvasin iltamyöhään valtatieltä useamman mutkan kautta jonnekkin syrjäiselle uimarannalle, niin eikös sielläkin ollut saksankilvissä oleva T4 leiriytyneenä :P Lopulta uinnin jälkeen en jaksanut itekään lähteä enää jatkamaan matkaa vaan jäin nukkumaan tuonne parkkikselle.
Kuva
Avatar
Hemu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 19.04.2015 14:43
Paikkakunta: Sastamala

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja Hemu »

Erittäin asiallinen reissu kyllä ja hyvää dokumentointia :)

Olispa ollu itelläkin lomaa ni olisin varmana lähteny taas mukaan, äijä kyllä tykittää syncrolla ihan huolella kilometriä mittariin!

Laitampa tähän yhen fiilistelykuvan autostas viimekesän norjareissulla :)
Kuva
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
Viestit: 954
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tästä voimme päätellä että jopa JX-kone kestää (ehkä?) ajoa?
Hulluna tölökkeihin.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Pastori kirjoitti:Tästä voimme päätellä että jopa JX-kone kestää (ehkä?) ajoa?
No ei mulla tuosta pahaa sanottavaa ole. Omallani oon ajanu nyt 20tkm vuoden sisään, kerran oon jääny tienpäälle (ahtimen öljynpaineletku katkesi ja sylki moottoriöljyt mäelle), mittarissa on nyt 330tkm. Koneremonteista ei ole tietoa ja moottori alkaa kyllä olla huohotuksen ja öljynkulutuksen perusteella melko lopussa. (tiedän et nää syö öljyä kunnossa ollessaankin). 69hp 1,6td on 2000-kiloiseen nelivetoautoon melko alimitoitettu ja sitä kautta lujilla (vielä kuumassa moottoritilassa) mut toisaalta on hyvä muistaa että nämä Volkkarit onkin olleet aikanaan bulkkikamaa, mikä selittää moottorivalintaa. Ja onhan tämän mallin porttereillakin kuitenkin ajettu aikoinaan Suomen teillä melkoisia kilometrisuoritteita. Toisaalta näiden moottorien laitto ei ole kallista ja uskon et konerempan jälkeen tuolla ajais toisen saman verran: Poraus, uudet männät ja laakerit alakertaan, uus kansi, syöttöpumpun ja suuttimien kunnostus sekä turbon vaihto ja coolerin lisäys niin tuo mylly olis parempi kun tehtaalta lähtiessään. Operaatiolle alkaa vaan tulla hintaa sen verran et tdi:n vaihto tullee halvemmaks (mulla onkin ahu tallissa talvea odottamassa). Uskon et osan öljynkulutuksesta aiheuttaa myös järjenvastainen ahtimen öljynkierto, kun öljynpaluu on vedetty öljypohjan pohjaan :D

Verrokkina mulla on W124 300D käyttismersu. 570tkm ny mittarissa eikä auto ole vielä osoittanut tarvetta konerempalle. Mut ohan portteri sympaattisempi ainakin mun mielestä ja siks sillä reissuun lähdinkin :mrgreen:
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Toiseks viimenen reissupäivä alkoi tietty keittiötaiteella aamupalan merkeissä :mrgreen: (huomaa kuvassa jo lähtiessä väljien takapyöränlaakereiden takia matkaan varattu 3/4" vääntövarsi, 46mm hylsy ja uus pyöränlaakeri, joo tiedän et myös ne holkit on laakereista sököt)
Kuva

Siitä lähdinkin sit tosiaan jatkamaan matkaa kohti Kongsvingaa ja sen jälkeen Tukholmaa. Kohti etelää ja sisämaata mennessä maisemat ja tiet alkoivat muistuttaa enemmän ja enemmän Ruotsia:
Kuva

Kuva

Kuva

Sit vaan rajan yli Ruotsiin. Mitään rajamuodollisuuksia tai tarkastuksiahan ei tällä reissulla ollut. Ajokorttikin riittää henkkarina Pohjoismaissa reissatessa joten passin puuttumisesta ei tarvi olla huolissaan. Loppumatka olikin sit monien "tylsäks" haukkumaa Ruotsalaista tietä. Tylsää tai ei, matkanteko tuolla on nopeaa, vaivatonta ja suhteelliseen ei-stressaavaa.
Kuva

Kuva
Tukholmassa olin perillä keskiviikkona illalla yhdeltätöista. Väkeä oli ihan hulluna liikkeellä (jotkut festarit tms), käännyin tuolta Tukholman läpikulkutieltä yhtä liittymää liian aikaisin ja jouduin tietty keskustaan. Noo...mikäpä siinä on valuessa ruuhkassa taksien kanssa. Täytyy sanoa et tuo auto kerää kyllä katseita aika hyvin :mrgreen:
Auto parkkiin satamaan, pieni kävely kaupungilla ja pari tuntia unta. Aamulla sit jonottamaan laivaan....lautalla yli ja loppupyrähdys kotiin.
Kuva

Sen pituinen se!
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Ompa ollut hyvä reissu ja hyvin kuvailtu tunnelmia matkalla, mukava oli lukea!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Lappi-Ruotsi-Norja 14" Syncrolla

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Norjalainen liikenne oli kyllä melko erikoista kun välillä oli aika kapea tie ja 200-300m pudotusta kaiteen tai ilman kaidetta olevalla tiellä ja paikalliset vetää 80-90kmh taulussa ja mutkat on melko tiukkoja välillä :D :shock: Infra siellä on kyllä tosi jees jos vertaa kotimaiseen, tiet on kunnossa tosin tietöitä riittää myös tai ainakin pohjoisessa niitä oli aika paljon toissa kesänä. Levähdys alueet ja niiden vessat oli aika siistejä pääsääntöisesti ja niitä onneksi on aika usein. Maa teki kyllä aika lähtemättömän vaikutuksen ja suunnitelmissa olikin että ens kesäloma menee varmaa Norjan puolella melko todennäköisesti 8-)
Vastaa Viestiin