Eberspächer

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Eberspächer

Viesti Kirjoittaja nepela »

Siirsin tuolta ostetaan osiosta..
Oman eberin ajattelin huoltaa, eikös se vain oo et pura ja kokoa. Niin aatelin mut kaikki hpk-pultit oli jämähtäny alurunkoon niin ettei auennu muutakun poraamalla ja milläs sen sit enää kasaa. Btw, onko kellään kokemusta jos tällaisen tilais...
http://search.eim.ebay.fi/?ev=&kw=ebers ... den=search
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Siirsin tänne tekniikka puolelle kun tämähän on tälläistä yleistä teknillistä keskustelua niin ei viitsi jonkun mallisarjan alle piilottaa 8-)

Duuni kaveri on saksasta tilaillut eberin ja webaston osia sekä kokonaisia laitteita. Hinnat on edullisimpia ja hyvin ovat kuulemma toimineet. Muuta kokemusta ei ole..
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja nepela »

Oolrait, siis tilasin eberin, maksoin paypal ja viikon kuluttua oli paketti postissa :D Pari tuntia auton alla ähellystä ja oli eberi paikoillaan mut ei lähteny käyntiin kunnes tajusin et oli ilmanlämpö yli +5. Joten hyppylangalla ohi lämpöanturin niin johan alko pöhisemään :o :o .Nyt vaan mieti et josko ton lämpöanturin korvais katkaisijalla ja vois näin käyttää eberiä tarvittessa. Mulla on autossa lohkolämmitin joten ei sen eberin tarttis aina lyhkäsissä ajoissa käynnistyä ja toisaalta tarttis sitä kesälläkin käyttää ettei juntturaan menis :?:
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Varmaan parempi ratkaisu muutenkin tuo katakaisin, ei karstota turhaan pöhistintä. Itselläkin on tuo lämpöanturi otettu kokonaan pois eli ainoastaan toimii kellolla tai sen kautta "pakko syötöllä"

Niin tämä siis tuossa T4:ssa
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja nepela »

Tnelosessahan tämäkin. Uusi eberi nyt kun on paikoillaan niin vanhan sisuskalut jäi ylimääräisiksi, jos jotakuta kiinnostaa. Puhaltimen testasin joten se ainaskin toimii, muista osista en tiedä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olikos kenelläkään kokemusta miten helposti menee isompi D5 tuon orggis D3 tilalle?
Missä kaukana sulla tuo ylimääräinen on, voisi kiinnostaa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja nepela »

Tosiaan, jouduin vanhan eberin purkamaan väkivalloin kun sen kasausruuvit oli jämähtäneet niin kiinni ettei auttanu muu kuin poraus (autoT4-98). Tiedä häntä milloin on värkki viimeksi tohissut, mutta täynnä karstaa se oli ja onko niistä sisuskaluista mihinkään :?: Osat on Raumalla,sikses ;) . Poistin sen lämpötunnistimen ja vedin johdot kojelaudassa olevaan on/off katkaisijaan joten ei ole eberin käyttö lämpötilasta kiinni. Josko nyt retkicaravelle lämpiäis vähän paremmin kun viime talvena oli pohjoisen reissulla matkustajilla pilkkihaalarit päällä.
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja nepela »

:twisted: no onhan säseriä nämä värkit. Ei lähtenut eberi puhkumaan vaikka oli siis kone käynnissä. Olisko puute löpön saannista kun kuiteski hehkutti ja puhalsi. Tankissa kesädsl (ja nyt-10).
Tää t4 2,5 TDI Transporter/Caravelle-ihmeiden lämmöntuotto-ongelma (siis hytissä vilu) on muillakin foorumeilla ollut usein :?: :?: Konehuoneen letkuissa kuitenkin virtaa tosi kuumaa vettä joten miksei se eksy sisäsämppärin kennoon. Jos puhaltimeen laittaa vähänkin kierroksia niin kylmää puhaltaa. Pitkällä taipaleella suht ok mut sit kun tulee taajamaan ja joutuu pysähtelemään niin heti hyytyy lämmön tuotto :evil:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja TT| »

En ole edelleenkään ennättänyt eberille mitään tehdä, mutta jo pidemmän aikaa toiminta on ollut kaksijakoista. Jos ennen koneen käynnistystä yrittää eberiä tulille, niin yleensä starttihurinat menee ok, mutta korkeintaan hetken töhäyttää. Sitten taas kun ensin starttaa koneen ja sitten napsauttaa eberin tulille, niin suurimman osan kerroista syttyy. Mistähän johtuisi? Tänäänkin koneen startin jälkeen syttyi heti ja hurisi täydet 60min, vaikka välillä sammutin koneen ja starttasin uudelleen.
TDI koneiden kylmyyteen tajusin yhden mahdollisen syyn. Niitä vesiletkussa olevia lämmityshehkuja ei varmaan ole yhteenkään autoon vaihdettu koskaan, joten eivät varmaan toimikaan enää. Pitäisi jaksaa kokeilla vaihtaa nuo jossain vaiheessa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
nepela
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 03.11.2012 21:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja nepela »

Siis, mitä ihmeen lämmityshehkuja :shock: ...koskaan kuullukkaan...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberspächer

Viesti Kirjoittaja TT| »

nepela kirjoitti:Siis, mitä ihmeen lämmityshehkuja :shock: ...koskaan kuullukkaan...
1.9TDI koneissa on kannen pään vesilähdössä 3kpl lämmityshehkuja, voisin arvata että 2.5 koneessa on suunnilleen samassa paikkaa (miksi sitä monenlaisia osia tehdä). Itsekin tajusin että missä ja mitä ne on, kun olin hetken aikaa sitä tötteröä pyöritelly kädessä. Ja huhujen mukaan pitäisi T4 olla myöskin jonkinlainen sähkövastus lämmittämässä mökkiin tulevaa puhallusilmaa, veikkaan että nämäkin on vuosien ja satojen tuhansien talvikm aikana kärähtäneet.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin