Sivu 1/1

Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 20:49
Kirjoittaja K-Olli
MoroMeillä on tossa kelkkakerholla Lumikko merkkinen pikku tamppari,jossa on tölkin moottori sekä vaihteisto 1,6d+manuaali.Ongelmiahan laitteessa on ollu hyvinkin runsaasti,muun muassa 2 vaihteistoa on porsinu muutaman vuoden aikana ja moottori on onnettoman tehoton tossa käytössä kun on puskulevy edessä ja reittilana hinauksessa.Täältä luin että jengi on laittanu tölkkeihin vanhojen Audien automaattia ja moottoreitakin josta syntyi ajatus ostaa Audi 80 1,9td autom josta nappais tekniikan ja istuttais lumikin selkään rupesin vaan miettimään että eikös toi laite kulje tolla konstilla sitte väärään suuntaan?

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 21:24
Kirjoittaja dmn
Kyllä tuon vaihteiston luulisi kyllä kestävän maailman tappiin 1.6d:n kaverina. Vai millä vaihteella tuota sitten yleensä ajetaan? 3/4 vaihteet heikompia, mutta näihin saatavissa paremmat rattaat rahalla.

Ja oikeassa olet audin automaatin kanssa, väärään suuntaan pyörii .. mutta nuo vanhemmat 3v automaatit koostuvat erillisestä vaihteisto ja vetopyörä osuudesta, jolloin on mahdollista tehdä swappi audin automaatin ja tölkin automaatin vetopyörästön/kaavelin kanssa. Toki sitten siihen suoraan sopii vain bokserimoottorit.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 21:51
Kirjoittaja K-Olli
Totahan ajetaan aina lappu lattiassa kun ei teho muuten riitä,vaikka välitys teloille on jotakuinkin semmonen että kolmos vaihteella max nopeus on n20km/h.Tekniikka tossa keksinnössä on sijoitettu niin että vaihteisto on ohjaamon alla ja moottorille on sitte koppa päällä ohjaamon takana.Mikähän tossa ois helpoin konsti saaha voimaa lisää ja automaatti,tölkin automaatteja ei liene juurikaan myytävänä?

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 22:04
Kirjoittaja dmn
K-Olli kirjoitti:Totahan ajetaan aina lappu lattiassa kun ei teho muuten riitä,vaikka välitys teloille on jotakuinkin semmonen että kolmos vaihteella max nopeus on n20km/h.Tekniikka tossa keksinnössä on sijoitettu niin että vaihteisto on ohjaamon alla ja moottorille on sitte koppa päällä ohjaamon takana.Mikähän tossa ois helpoin konsti saaha voimaa lisää ja automaatti,tölkin automaatteja ei liene juurikaan myytävänä?
Automaatti + diesel on juuri se yhdistelmä minkä kanssa joutuu sitten jumppaamaan, kun ei ole tehtaalta tullut..

Mutta 1.9TDI tai 1.9TD konttiin. Molemmista pitäis helposti saada tupla tehot/väännöt nykyiseen verrattuna (~50hp 4000rpm/120nm) ja laajemmalla kierroslukualueella.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 22:06
Kirjoittaja Osku
Välijäähy ja suuttimet auttaa jos kone on 1.9 TD. Jos pohjana on 1.6d niin iske nyt ahdin kylkeen sen jälkeen suuteimet ja välijäähy.
Tosin paljonko tunteja tohon tulee vuositasolla, ja onko kone pystyssä vai tölkki tyyliin kyljellään? Jos pystyssä , niin tilasta riippuen pistä rivi vitonen tai ALH paikalleen, kestää pitempään.
Mitä laatikoihin tulee kannattaa muistaa että monia keskimootori viritelmiä on tehyt niin että on isketty takamootorin laatikko (lompakosta riipuen kuplast porschen ja kaikkea siltäväliltä on käytetty) värinpäin (vaati tietenkin sovitus levyn ja oman vaihde vivuston) tulpattu hengitysreikä ja porattu uusi, periäkin saa käännettyä joissain laatiokoissa (jolloin kulku suunta vaihtuu) audin laatikosta en muista voiko niin tehdä.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 22:44
Kirjoittaja K-Olli
Nyt kun rupeaa muisti palaamaan pätkittäin niin tossahan on joku välilevy moottorin ja laatikon välissä ja moottori on pystyssä.Manuaalin kaataminen katolleen ei liene mikään homma mutta miten automaatin kanssa?Tunteja tohon ei vuodessa paljon tule etenkään näinä talvina kun ei oo ollu lunta.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 22:59
Kirjoittaja Osku
Automaateista en tiedä mitään en harrasta niitä itse asiassa vältän niitä. Mutta tekniikasta jotain ymmärtävänä uskoisin että se valitsinhäsäkkä pitää ehkä olla oikeinpäin viskolla ja rattailla tuskin on merkitystä (pyörii kumminkin). Mutta kuten sanoin niin automaateista ei niin tuon taivcaalista kokemusta. Miksi muuten haluat työkoneeseen automaatin?
Niin ja jos tunteja tulee vähän niin apuakselikoneet kestää ihan tarpeeks joten se 1.9TD varmaan ratkasee teho ongelman nätisti. Tosin kun kerran väli levy niin sinnehän iskee ihan minkä koneen hyvänsä.
Kerros muuten miten se laatikko on poikinut kun se on levinnyt?
Kävi vaan mielessä että normi laatikot ei ehkä kestä sitä lämpö kuormaa kun ne ei oo tehty siihen että huippu tehoja vedetään laatikon kautta tuntitolkulla. Eli voi olla että laatikon jäähdytys vois auttaa, mutta tämä vain ajatus.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 23:08
Kirjoittaja K-Olli
Konetta ohjataan osin jarruttamalla teloja joten siinä on neljä poljinta ja mulla vaan kolme jalkaa joista yks ei ees riitä pedaaleille,samoin käsille on hommeleita riittävästi kun on ratti+kolme hydrauli vipua mitä pitäs käännellä miltein saman aikaisesti.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 23:25
Kirjoittaja dmn
Audin/vw:n laatikkoa ei pysty flippaamaan perävälitystä vaihtamalla, koska se on hypoidipyörästö (pieni vetopyörä ei ole keskilinjallla). Rellun UN-laatikko sen sijaan on, toki vaatii sekin kaiken maailman adaptereita, kestävyydestä en osaa sanoa, onko parempi vai huonompi..

Automaattilaatikkoa on turha mun mielestä pelätä, ja varsinkin nämä 3v laatikot ovat vallan yksinkertaisia kun perustuvat yhteen pyörästöön. Ja varsinkin työkäytössä noilla on etuna helppo ajettavuus ja turbiinin tuoma pehmeys (toki polttoainekulutuksen kustannuksella).

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 23:26
Kirjoittaja Osku
Peruste ihan hyvä mutta en voi auttaa automaatti laatikon kanssa, ja kestävyydessä kannattaa miettiä että laatikkokin lämpenee jos vetää urkuauki kokopäivän, varsinkin kun ajo viima on huikeat 20km/h.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 23:31
Kirjoittaja dmn
Osku kirjoitti:Peruste ihan hyvä mutta en voi auttaa automaatti laatikon kanssa, ja kestävyydessä kannattaa miettiä että laatikkokin lämpenee jos vetää urkuauki kokopäivän, varsinkin kun ajo viima on huikeat 20km/h.
Mutta onneksi tätä ei käytetä käsittääkseni (ainakaan toivottavasti) kesäolosuhtehteissa, joten jäähdytykselle saadaan aika hyvä teho.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 02.03.2016 23:37
Kirjoittaja Osku
Todenäköisesti näin ihmettelin vaan mihin ne normi laatiokot levis kun ei kerran kestäny 1.6d konetta eli voisko olla että lämpökuorma kumminkin on vaan niin iso ja kun ei viimaa nimekskkän niin ei johdu minnekään. Eli olis kiva tietää mikä levis ja miten. Olen sitä mieltä että normi tölkin laatikon pitäis kestää moninverroin enemmän kuin mitä 1.6D kone eli missä mättää.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 03.03.2016 00:03
Kirjoittaja Osku
Toinen asia mikä tuli mieleen oli että vedetäänkö sillä jatkuvasti edestakasin eli hakkaako se laatikko itsensä hengiltä?

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 04.03.2016 00:39
Kirjoittaja NSUman
Osku kirjoitti:Välijäähy ja suuttimet auttaa jos kone on 1.9 TD. Jos pohjana on 1.6d niin iske nyt ahdin kylkeen sen jälkeen suuteimet ja välijäähy.
Tosin paljonko tunteja tohon tulee vuositasolla, ja onko kone pystyssä vai tölkki tyyliin kyljellään? Jos pystyssä , niin tilasta riippuen pistä rivi vitonen tai ALH paikalleen, kestää pitempään.
Mitä laatikoihin tulee kannattaa muistaa että monia keskimootori viritelmiä on tehyt niin että on isketty takamootorin laatikko (lompakosta riipuen kuplast porschen ja kaikkea siltäväliltä on käytetty) värinpäin (vaati tietenkin sovitus levyn ja oman vaihde vivuston) tulpattu hengitysreikä ja porattu uusi, periäkin saa käännettyä joissain laatiokoissa (jolloin kulku suunta vaihtuu) audin laatikosta en muista voiko niin tehdä.
Aavistuksen OT:na, jos koneena on TD 1,9 tai 1,6 niin suuttimia ei kannata alkaa ensimmäisenä vaihtamaan, ei ole voima niistä kiinni. Jos kone on TDI, niin sitten isompaa suutinta. Välijäähy on aina hyväksi.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 04.03.2016 16:06
Kirjoittaja K-Olli
Kiitti kommenteista tää selvensi sen verran että helpoin tie tässä on varmaan ettiä ehjä manuaali laatikko ja sen perään turbollinen moottori tai turbottaa toi olemassa oleva.Rattaat on menny sileiksi laatikoista mitkä on hajonnu.

Re: Moottori/Vaihteisto

Lähetetty: 04.03.2016 17:05
Kirjoittaja Osku
Oliko liikkunut päikseen nimittäin yleensä tekee sen koska vinohampaiset rattaat?
Jos ei niin epäilen että edestakanen liike hajottaa laatikon eli ongelma on se että kytkimen käyttö on rajua (kaikki väljä mikä vetopaketissa on isketään aina pakki/eteen liikkeellä laatikkoon).
Tarkista vetopaketin välykset esim. vetarit. myös öly vuodot kannatta katsoa että ei laatikko käy kuivana.