TDI ohjeita ja yleinen keskustelu aiheesta

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

TDI ohjeita ja yleinen keskustelu aiheesta

Viesti Kirjoittaja Joker »

Toissapäivänä tein AHUun (joka on vielä "luovuttajassa" kiinni) pumpun ajoituksen VCDS:n, kun kylmäkäynnistyksen heikkoutta etsin. Olipa se helppoa ja kylläpä potkaisee nyt käyntiin kerrasta.
Ajoitus oli entisen omistajan jäljiltä 0 ja "too retarded to be plotted" myöhäisellä, ilmeisesti jakohihnan vaihdon jälkeen säätämättä tai jätetty liian myöhäiselle.

Ohjeet: Engine -> measuring groups -> group 00 & go -> switch to basic settings -> paina TDI timing -> valitse AHU/AFN/1Z valikosta. VCDS kertoo kun ajoitus on "dead on !" tai esim "slightly advanced", itsellä jäi jonnekin 42-45 kulmille. http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html
Ajoitus on toinen mittaus 00 ryhmässä, joten jos tiedät ajoitustavoitteen TDI timingin käyttö ei ole välttämätöntä.

Mitä nyt mekaanisesta toimenpiteestä voisi olla jollekin ensikertalaiselle (kuten minä) hyötyä, niin
- Pumppu Ahussa kahdella hihnapyörän takaa ja kahdella pumpun puolella olevalla pultilla ja mutterilla kiinni.
- Merkkaa pumpun asento kiinnityskorvaan ennen kuin muutat sitä ja kun saat lähelle, merkkaa uudella merkille että tiedät missä mennään. Mulla tuli n.2mm muutoksella alueelta kohdille, joten jätä leka hyllyyn.

Kerrankin korjaantui jotain, ilman ainottakaan taka-iskua, tosin vielä se kerkeää.
Viimeksi muokannut AT5nok, 01.06.2016 18:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Koottu useita TDI aiheisia ketjuja yhteen
shortie
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 28.10.2013 20:45

E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja shortie »

Kuka osaisi neuvoa mitä osia sähköjärjestemästä tarvitsee ja mitä muutoksia tulee tehdä että 1z toimisi ns. yksinään.
Varkauden esto ainakin tulisi saada pois, ja jakajapumppun haluaisin säilyttää sähkösenä, ihan säädettävyyden takia.
Moottori on -96 golffista, automaattivaihteisesta.

Kone muuttaa mekaanisella td,llä olleeseen Jeeppiin, jahka sovite vaihteiston ja koneen välille valmistuu.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Purkuautosta kun lähtee repimään johtosarjaa ja ottaa kaikki siinä kiinni olevat laitteet niin alkaa olemaan jo aika pitkällä :)

Ajoneston kun poistaa, niin voi jättää mittariston ja avaimen lukurinkulan pois (ja oliko tuossa oli erillinen immo-boksikin, en tiedä). Johtokaavio on ystäväsi.

ECU:sta kannattaa laittaa soft coding 0000 0001-> 0000 0000 niin ettei huhuile orggis automaattilaatikkon ohjainta.
< 15kWh/100km
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja Sinky »

onko vihjeitä mistä löytyis hyvä kytkentä kaavio?
Kirja/nettisivu?
96 vuoden golffissa pitäisi olla erillinen immo boxi
Home is where you park it.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Itse tein näillä ja onnistuin, vähän joutuu noitakin soveltamaan tarvittaessa.. ei tuokaan ihan 100% ollu, mutta tarpeeksi lähellä että sai kertalleen keskeltä katkaistuin johtosarjan parsittua kasaan :) :

http://dmn.kuulalaakeri.org/tmp/1996_Je ... _LONG4.pdf

http://dmn.kuulalaakeri.org/tmp/SSP_153 ... tdi%20.pdf
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Niin ja kaasupoljin on sähköinen, eli vähintään se potikka kannattaa golfista myös riipiä mukaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja Joker »

Luovuttajasta
- moottori apulaitteineen. Moottorin sähköt liittyy T24 pyöreällä liittimellä pääsääntöisesti liittyy ecuun, mittaristoon ja perussähköihin. Jotain, kuten latausvalo tais tulla omalla liittimellä sähkösarjaan ohi T24:n
- kaasupoljin johtoineen. Liittyy ecuun
- Ecu. Sijoitin konetilaan, voi soveltaa, mutta voi joutua jatkamaan johdotusta
- Hall vaihteistosta. Dremelöin hallin ratasakselista pätkän joka toimii liitoksena tölkin nopeusvaijeriin. Kiinni vaijerissa luovuttajasta otetulla vesiltkun pätkällä ja VW jousiklemmareilla. Nopeustieto menee Eculle ja palaa mittarille eculta. Nopeustietoa tarvitaan jos laita sähkömittarin uudemmasta luovuttajasta tai haluat cruisen toimimaan. Maailmalla muutama vaihtoehto, itsellä väliaikaisesti Cordoban mittaristo. Nopeus tasan oikein mutakumeilla. EDIT: huom, nopeustieto tulee vanhemmissa VW:ssä ja Seateissa vaijerilla mittarille.
- OBD liitin. Haluaa sähköä t15ja t30 ja maa ja k-linja menee ajoneston kautta
- mittaristo, halutessaan, tarviaa kourallisen tietoa eculta(rpm, vss) ja antureilta (lämpö), ja lisäksi mittarivalot, bensamittari, vilkkuvalot ja pitkien merkkivalot tölkin johtosarjasta. Itse otin mm. vilkut ominaan releen jälkeen.
- ajonestopurkki, lukupuola ja siruavain, jos ei poista sitä. EDIT: Sirun voi teipata lukupuolaan tai laittaa lukupuolan tölkin lukkopesän ympärille ja tehdä siruavaimen, mikä itsellä tulee seuraavaan revisioon.
- vesivastusten rele, jos haluaa, konetilan seinälle
- 109 rele, sähköt antureille, konetilan sähköboksiin. Saa sähköt T15:sta joten saa soveltaa.
- hehkurele 30, hehkuille, konetilan sähköboksiin, DMN taisi käyttää vesivastusten relettä
- ilmanputsari halutessaan, itsellä vielä siinä Maffi kiinni
- vauhtis, jota sorvataan täällä olevien ohjeiden mukaan, kytkin mieltymysten mukaan.
- pakoputki, saa pienellä vaivalla modattua tölkkiin jos käyttää luovuttajan ahdinta

Kytkiksenä on paras tuo Jetan kytkis, mutta johtosarja pitää perata pinniltä pinnille, värit on varmasti erit.
Asia alkaa kyllä selviämään kun alkaa johtoja käydä läpi, eikun rohkeasti kimppuun.
Perussähköistä systeemi tarviaa useamman kerran maata, T15 virtalukkosähköä ja T30 jatkuvaa tölkin sähköistä. Itsellä on näille sulakkeet taulun vieressä.

Jos jaksaa hifistellä, voi tölkistä perata pois kaikki esim bensapumpun releet ja muut esim digifant/Jettiin liittyvät ja ottaa sulakepaikat uusiokäyttöön, mutta jäi itsellä tekemättä eka revisiossa.

Täydennän jos jotain unohtui EDIT: täydennelty 121113
Viimeksi muokannut Joker, 12.11.2013 14:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tämän aloittaja mukaan ei ollut tulossa tölkkiin, joten vauhtipyörä+kytkin on varmaan ihan oma kuvionsa, ei kannata tölkin starttia ja öljypohjaa varten sorvailla.
Tuo nopeustietoa tulee 92% varmuudella -96 golfissa mekaanisesti laatikolta mittaristolle, ja ymmärsin että muutenkin oli tarkoitus tehdä mahdollisimman pienellä vaivalla tämä swap, joten tuohon nopeustiedon saamiseen eculle ei kannata ryhtyä.

Mitä säädettävyyttä tarkalleen ottaen haet sähköistyksellä? Väännön rajoitus tarkasti jollain tietyllä kierrosaluella olisi oikeastaan yksi mikä tulee mieleen, joka olisi haasteellisempi tehdä mekaanisella pumpulla.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja Sinky »

nyt tulee taas topikkiin aika timanttia tietoa niin tätähän vois vähän yleistää ja tehä vaikka stickyn :D
Saas nähä mitä omassa 96vuoden golffissa jossa on vakkari pitää tehdä kun tekniikka siirtyy tölkkiin että vakkari toimii. Noita clip on hall antureita tölkin mittaristoon myydään useammassakin paikassa.
Home is where you park it.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Vaikka moottori onkin menossa jeeppiin, tämän voisi varmaan siirtää tuonne T3 moottoriosioon, tosin koskee tietty muitakin hyötyajoneuvoja, joihin TDI koneita sovitellaan, mutta T3 varmaan se yleisin toistaiseksi?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eikös tämä ole ihan hyvässä paikkaa nyt, kootaan tarpeelliset dokumentit ja tiedot talteen.
Kuva Tuon verran minä nostin luovuttajasta tavaraa talteen, moottorin ja laatikon lisäksi.
Tuli myös tämmöinen vastaan, jos joku haluaa käyttää IV mallista erillistä kaasupoljinta vanhemmissa koneissa.
1Z/AHU kaasupoljin--> MKIV:

AHU MKIV
pin 1 pin 4
pin 2 pin 2
pin 3 pin 3
pin 4 pin 5
pin 5 pin 1
pin 6 pin 6
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Hieman uudemman ALH moottorin johdotuksia, kytkentä kaavioita, sulake ja rele ehdoituksia jne.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 98&page=27

samasta threadista löytyy vastaus melkein mihin tahansa.
Home is where you park it.
shortie
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 28.10.2013 20:45

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja shortie »

Täällä tulee tuota tieto kerralla ja paljon :shock:
Tarkennan nyt tuota alku kymysystä että sais turhan pohdinnan pois.

Eli tarkoituksena on:
-Mittaristo jeepistä, mm nopeusmittari on vaijerilla jakolaatikosta, muut mittarit asennan moottoriin miten mahtuu.
Miten siis ecu:n kannalta homma olisi viisainta? mitä antureita se tarvitsee ettei esiinny vikatiloja?
Laturi jeepistä niin kierrosmittarikin pelaa, hihnapyörän joudun ehkä sovaamaan uuden, mutta onko tuolla latauksella mitään tekemistä ecun kanssa.

- säädettävyyttä haluaisin lähinnä virivirin merkeissä mm: turbo ja suutin puoli olisi tarkoitus päivittää kunhan opiskelija budjetti antaa myöten, eikä optimointikaan ole pahasta ennen näitä muutoksia, tarkoituksena ois päästä vähällä naftalla pitkää pätkää, ja välitykset on kuitenkin erilaiset kuin tölkissä, ja perässä saa olla se 3,5 tonninen kärry :? että sitä voimaa tarvittaisiinkin joskus.

Ja lopuksi perustelut miksi teen näin: Jeepissä bensakoneet on timanttia muuten, mutta se kulutus :roll: Dieselit ei taas ole oikein onnistuneet, minunkin kiulussa on joskus hörskyttänyt Renaultin :o tekemä diesel mittarissa 350 000 ja yksi peruskunnostus takana, auto tuli minulle jako sekaisin menneenä ja muutostyö tulee halvemmaksi kuin moisen p?skan remppaaminen niin miksi ei?

Vw on kuitenkin näissä jakaja tdi koneissa saamaan aikaseksi kevyen, tehokkaan ja naftapihin samaan pakettiin.
englanniksi löytyy ohjeita kyllä mutta kun ei enää 8-18 koulupäivän jälkeen jaksa alkaa kääntämään ja saattaahan tästä topicista olla hyötyä muillekkin jos haluaa laittaa smanlaisen koneen vaikkapa lumilinkoon :ugeek:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Sillä kysyin että onko joku erityinen säätö tavoite joka ei onnistuisi mekaanisella pumpulla. Harkinnan arvoinen vaihtoehto sekin.
Antureista et tuohon perus asennukseen tarvitse koneessa olevien lisäksi kuin ecun ja kaasupotikan. Ja ahtopaineiden säätön N75. Ymmärtääkseni laturilta ei ecu haistele mitään, joten se voi olla mikä vaan. Onko Jeepin laturi moniurahihnalla vai kiilahihnalla? Jos tdi laturi jää ylimääräiseksi niin voin lunastaa sen pois?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja dmn »

Laturista menee joku yksi karva eculle (lisää koneen tyhjäkäyntikierroksia jos huomaa että laturia kuormitetaan kovin).. Voi huoletta jättää pois.
< 15kWh/100km
shortie
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 28.10.2013 20:45

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja shortie »

Mekaanista pumppua harkittu ja lompakko voitti eli ei tule.
laturi on jeepissä kiilauralla, onnisuu sen laitto helposti kun vertaa vauhtipyörä/kytkin/kytkinkoppa hässäkkään.
Tdin laturia en ole hävittämässä kun luovuttajassa on toimiva ilmastointi ja jeepissä ei, kompura ja laturi on taas golfissa moniuralla,
Apulaitteet joudun sijoittamaan uudestaan ja niiden telineen piirtään ja valmistamaan itte.

Niin ja kiitoksia vastauksista.
shortie
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 28.10.2013 20:45

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja shortie »

Nimimerkiltä Joker lainattua ja muokattua.

Luovuttajasta
- moottori apulaitteineen. Moottorin sähköt liittyy T24 pyöreällä liittimellä pääsääntöisesti liittyy ecuun, mittaristoon ja perussähköihin. Jotain, kuten latausvalo tais tulla omalla liittimellä sähkösarjaan ohi T24:n
Tämä selvä, olen käsittänyt itse niin että juurikin tuon t24 olisi olennaisin noista liittimistä.

- kaasupoljin johtoineen. Liittyy ecuun
poljin ja x-määrä johtoja, voinen käyttää sopivia liittimiä ja vetää johdot metritavarasta.
poljinta pitänee muokata että sopii miellyttävään asentoon.

- Ecu. Sijoitin konetilaan, voi soveltaa, mutta voi joutua jatkamaan johdotusta
muokkaan johdotusta ja asennan ohjaamon puolelle, ei ainakaan pitäisi haitata, golffissa sijaitsee takapenkin alla, ellen oo käsitänyt jotain ohjetta väärin jote johtoja olisi lyhennettävä muutenkin.

- OBD liitin. Haluaa sähköä t15ja t30 ja maa ja k-linja menee ajoneston kautta
Ok obd on mulla tarkoituskin säilyttää.

- ajonestopurkki, lukupuola ja siruavain, jos ei poista sitä. EDIT: Sirun voi teipata lukupuolaan tai laittaa lukupuolan tölkin lukkopesän ympärille ja tehdä siruavaimen, mikä itsellä tulee seuraavaan revisioon.
Ajonesto menee poistoon, en halua muokata avaimia ja virtalukkoa.

- vesivastusten rele, jos haluaa, konetilan seinälle
- 109 rele, sähköt antureille, konetilan sähköboksiin. Saa sähköt T15:sta joten saa soveltaa.
- hehkurele 30, hehkuille, konetilan sähköboksiin, DMN taisi käyttää vesivastusten relettä
nuo releet pitää vielä tutkia.

- ilmanputsari halutessaan, itsellä vielä siinä Maffi kiinni
koneistan laipan johon maffi sopii ja hitsaan sen jeepin koteloon kiinni, vwn kotelo ei mahdu mj comanchen pellin alla on tila vähän kortilla muutenkin, orginaali putsarin saa sinne helpommin.

- vauhtis, jota sorvataan täällä olevien ohjeiden mukaan, kytkin mieltymysten mukaan.
vauhtiksena käytän vr kutosen vauhitpyörää ja asetelmaa, kytkin levyksi laitan jeepin levyn vaikka se onkin vähän pienempi, ellei spooreiltaan sopivaa isompaa löydy vauhtiputkista,

- pakoputki, saa pienellä vaivalla modattua tölkkiin jos käyttää luovuttajan ahdinta
teen sen muutenkin uudestaan, alkuaan 2tuumaa vahva ja 4m pitkä vaihtuu 3,5 tuumaiseen ja 2m pitkään yhdellä vaimentimella. Eihän sillä ole tehoon vaikutusta vakio turbolla (paitsi laskevasti) mutta osat semmoiseen löytyy jo.

Edit: vihreet pois.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllä se ecu pitäis golfistakin löytyä 98% varmuudella konepellin alta, kuskin puoleisesta kulmasta muovikaukalon alta, pyyhkijänmoottorin vierestä. Kaasupoljin on yhtä puuta muiden polkimien kanssa, mutta itse potikka irtoaa. Voit käyttää sitä vaijerilla tai värkätä jonkin poljin ratkaisun. Golf IV on erillinen poljin ja sitä on jotkut käyttäneet.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja Joker »

Suunnitelmahan näyttäisi olevan toteutusta vaille valmis. Laitahan kuvia sitten.
Tuolla potikan johdolla tarkoitin että johtosarjassa on potikalle liitin varsin lähellä poljinta, ota se mukaan ja jatka vasta sen jälkeen.
Releet vain kiinni Jeepin ja TDIn sähköihin, kuten ne piirikaaviossa on.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: E-Tdi 1z johdotus.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jokos olet päässyt projektissa asennushommiin?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin