Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.

Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen

ViestiKirjoittaja AT5nok » 28.09.2015 16:37

http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7280
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja Sinky » 28.09.2015 18:09

osaatko suorilta sanoa mikä on muutunut? tai miten vaikuttaa rakenteluun?
Home is where you park it.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
 
Viestit: 820
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja AT5nok » 28.09.2015 18:16

Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%

Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.


16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7280
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja Jukkapoika » 28.09.2015 22:46

Moottorin vaihtoihin ja moottorin muuttamiseen liittyen:

- Moottorin painorajoitus poistui (ennen max. 20% vertailumoottorin massaa painavampi)
- Ajoneuvojen jotka ovat rekisteröity ennen Euro 3 päästöluokan voimaantuloa, eivät tarvitse muutoksien jälkeen enää VTT:n tai vastaavan laitoksen hyväksyttyä päästömittausta.

Aiemmin jos 87-92 rekisteröity ajoneuvo varustettiin pakokaasuahtimella, tuli asentaa katalysaattori.
2.4 Pakoputkiston muuttaminen
Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämä-
tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä
pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät on kahdennettava, jos
pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita.

Tuon perusteella ymmärtäisin ettei niin tarvitse enää tehdä ennen Euro 3 päästöluokan voimaantuloa rekisteröidyissä autoissa, ellei se ole "välttämä-
tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi."
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
 
Viestit: 565
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja DJSigma » 29.09.2015 09:16

AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%

Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.


16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat


Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 838
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja AT5nok » 29.09.2015 10:27

T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7280
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja TT| » 29.09.2015 10:55

AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen

Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6280
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jarke » 29.09.2015 12:06

DJSigma kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%

Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.


16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat


Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.

Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.


tuo korin ja alustan korkeuden muutoshan ei ole muuttunut N1G ja M1g luokkien osalta mihinkään, siihen on vaan tullut nyt mukaan myös muut G-luokat joissa osa noista muutoksista on ollut ennen kiellettyjä. Tuo renkaan halkaisijan kasvu on siis max muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva muutos(51->77mm), ei siis vapauta muutoskatsastuksesta ,eli molemmat jutskat pitää edelleen muutoskatsastaa kuten ennenkin, renkaissa G-luokkiin vähän isompia muutettavissa.
Eli karkeasti sanottuna tuossa esitellyt muutokset ovat muutoskatsastuksessa hyväksyttäviä asioita,ellei erikseen muuta sanota, ja muista kuin uuden ohjeen mukaisista muutoksista pitäisi lähteä poikkeuslupaa hakemaan..

Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muu-tokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa.
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jarke » 29.09.2015 12:11

TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen

Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.

jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jaketech » 29.09.2015 13:16

jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen

Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.

jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3


eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuotta :P
jaketech
AktiVWisti
 
Viestit: 138
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jaketech » 29.09.2015 13:19

TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen

Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.


eikö se tullut myöhemin pakettiautoihin ku henkilöautoihin eli 2000 luvulla?
jaketech
AktiVWisti
 
Viestit: 138
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jarke » 29.09.2015 13:35

jaketech kirjoitti:
jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen

Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.

jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3


eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuotta :P

pyydän anteeksi epätarkkuutta, joten korjataan:
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö , joka ei aina toki pidä paikkaansa: jos alkuperäisessä muuttamattomassa autossa obd= euro 3

melkein uskallan lyödä vetoa ettei 85 korollassa moista alunperin ole ollut, edes postiautoissa.. :geek:
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja DJSigma » 29.09.2015 14:41

jarke kirjoitti:
DJSigma kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%

Trafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.


16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaat


Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.

Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.


tuo korin ja alustan korkeuden muutoshan ei ole muuttunut N1G ja M1g luokkien osalta mihinkään, siihen on vaan tullut nyt mukaan myös muut G-luokat joissa osa noista muutoksista on ollut ennen kiellettyjä. Tuo renkaan halkaisijan kasvu on siis max muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva muutos(51->77mm), ei siis vapauta muutoskatsastuksesta ,eli molemmat jutskat pitää edelleen muutoskatsastaa kuten ennenkin, renkaissa G-luokkiin vähän isompia muutettavissa.
Eli karkeasti sanottuna tuossa esitellyt muutokset ovat muutoskatsastuksessa hyväksyttäviä asioita,ellei erikseen muuta sanota, ja muista kuin uuden ohjeen mukaisista muutoksista pitäisi lähteä poikkeuslupaa hakemaan..

Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muu-tokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa.

Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %
tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa
lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.

Toi on kyllä sitten jännästi kirjattu, jos tuolla 51 tai 77mm tarkoitetaan maksimilisäystä muutoskatsastuksella, mutta ei kerrota mitään mittaa mitä saa tulla lisää ilman muutoskatsastusta. Koska tähän asti olen ollut siinä uskossa, että nykymääräykset sallivat renkaan koon kasvatuksen 51mm ilman muutoskatsastusta.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 838
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jaketech » 29.09.2015 17:16

jarke kirjoitti:
jaketech kirjoitti:
jarke kirjoitti:
TT| kirjoitti:
AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen

Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.

jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3


eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuotta :P

pyydän anteeksi epätarkkuutta, joten korjataan:
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö , joka ei aina toki pidä paikkaansa: jos alkuperäisessä muuttamattomassa autossa obd= euro 3

melkein uskallan lyödä vetoa ettei 85 korollassa moista alunperin ole ollut, edes postiautoissa.. :geek:


kyllä niissä on obd pistoke mistä voi lukea tietokoneella vikakoodit, lambda arvot ja yms. tarkoitan ruiskumoottoreilla olevia. kaasari koneisissa ei oo.
jaketech
AktiVWisti
 
Viestit: 138
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja TT| » 29.09.2015 17:43

Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6280
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jaketech » 29.09.2015 19:49

TT| kirjoitti:Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.


ooppeleissakin on -80 luvulta alkaen.
jaketech
AktiVWisti
 
Viestit: 138
Liittynyt: 12.11.2013 13:28
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jarke » 29.09.2015 21:59

TT| kirjoitti:Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.

juuri näin,onhan mitsussakin obd-pistoke jo jostain ainakin 90 luvun puolesta välistä lähtien, mutta ei se tarkoita sitä että olisi obd- auto, ainakaan siinä mielessä kun yleensä obd-yhteensopiva auto mielletään. toisaalta on ollut obd -autoja joihin ei ole vaan muistettu asentaa oikeanlaista pistoketta, unohtui vissiin .. pahoittelen epätarkkuutta. Vähän sama kun ei ne kaikki autot ole ferrareita vaikka punaisia olisikin..
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin

ViestiKirjoittaja jarke » 30.09.2015 07:15

no niin laitetaan tuohon vähän suuresta kirjasta katsottua :
eli 98/69ey (euro 3)
- pakollinen uutta tyyppiä 1.1.2000 M1 kokonaismassa max 2500kg, sekä N1 I-alaluokka
yllä oleviin pakollinen käyttöönotoista 1.1.2001
- pakollinen uutta tyyppiä N1 alaluokat II ja III ,sekä M1 jonka kokonaismassa suurempi kuin 2500kg, käyttöön otoissa pakollinen 1.1.2002
- -pakollinen käyttöönottoihin 1.1.2002 N-luokan II- ja III alaluokan autoihin ja autoihin joissa istuimia kuljettajan lisäksi useammalle kuin viidelle matkustajalle ja kokonaismassa yli 2500kg.

- dieselmoottorilla varustetut kokonaismassaltaan yli 2000kg M- luokan autot joissa istuimia enemmän kuin k+5 tai jos maastoajoneuvoja (G-luokka) kuten N-luokan ajoneuvot.
alaluokka I => omamassa-75kg+100kg= enintään 1305kg
alaluokka II=>omamassa -75kg + 100kg= yli 1305->max 1760kg
alaluokka III=> omamassa-75kg+100kg= yli 1760kg
Nämä koskee siis kevyen kaluston päästömääräysten mukaisesti hyväksyttyjä autoja, sitten on vielä omia juttujaan jos on hyväksytty raskaiden normien mukaisesti. Tyhmäähän tuossa on se että sinne on taas sotkettu mukaan se että onko auto milloin hyväksyttyä tyyppiä, joten suoraan ei voi katsoa ainoastaan käyttöönottoa mutta tiivistettynä viimeistään käyttöönotoista 2001 tai 2002 , mutta auton tyypistä riippuen jo aiemminkin..

Tuossa vielä lähde:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 0069&rid=4
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03


Paluu Yleinen tekniikka - General technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron