Sivu 1/1

Hitsataan tölkkiä

Lähetetty: 18.08.2015 18:10
Kirjoittaja työntääkäyntii
Hei taas!

Nyt natsasi Lahdesta hitsauslaite lainaan ja näin pääsee persaukinen taas askeleen eteenpäin kohti katsastusta. Mutta enpä ole ennen autoa hitsannut. Hitsaajan pätevyydet migille tuli joskus ammattikoulussa suoritettua, mutta eipä sielläkään hitsailtu kuin palikoita, palkkeja ja putkia. Peltiä ja tankoja olen joskus viimeksi hitsannut raudoittamishommissa betonitehtaalla.

T4:seni pohjan kun kävin vasaralla läpi niin hitsattavaa on ainakin seuraavasti:

- Helmat pitää hitsata kummankin etuoven alta
- Helmat varmaankin myös kummankin sivun liukuovien alta
- Liukuovien alareunat
- Takaoven alareuna
- Moottorin pohjalevyn kiinnitysreuna

Eli siis kysymysrypäs seuraisi näin:

- Miten homma hoituu? Mitä pitää erityisesti ottaa huomioon?

Ajattelin leikata pellistä etuovien levyiset palat, hitsata ne yläreunasta kiinni ja koputella muotoon helmojen päälle, sitten hitsata loput reunat kiinni. Suunnilleen samoin ajattelin tekeväni ovien alareunojen ja liukuovien alapuolisten helmojen kanssa. Meneekö näin?

- Mitä peltiä kannattaa käyttää? Mistä sitä saa? Paljonko siitä joutuu maksamaan? (Lahden seudulla)
- Millä asetuksilla miggiä kannattaa käyttää? Onko vaaraa jonkin hajoamisesta?
- Mikä on paras tapa putsata ruostuneet helmat?
- Pitääkö helmoille tehdä jotain erityistä ennen kuin niitä alkaa hitsaamaan?
- Pitää oville tehdä jotain erityistä ennen kuin niitä alkaa hitsaamaan?

- Mistä muualta kannattaa ruostetta etsiä?

Re: Hitsataan tölkkiä

Lähetetty: 18.08.2015 23:01
Kirjoittaja dmn
Peltiä saa varmaan parhaiten rautakaupasta (ei siis sellaisia sisustustyynyjä ym. myyvistä) vaan rehellisiä rautatavaraa myyvistä, hyvä yleispelti on sähkösinkitty 1mm pelti, maksanee jotain 25e luokkaa arkki (2 m2). Biltema/Motonet myyvät huomattavasti pienempänä kokona eri paksuisia peltejä, esim tuolta joku paksumpi saattaa olla aiheellinen hankkia jos helman sisärakenteita joutuu paikkaamaan. Usein kyllä kannattaa suosiolla hankkia valmiita korjauspeltejä, joissa on alkuperäinen muoto valmiina.

Migin säädöt on konekohtaiset, suojakaasuna CO2 varmaan paras ruostehommissa. Ja hitsaustekniikkakin menee varmaan uusiksi, ruosteisia/alustamassaisia osia hitsatessa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, paras pitää paineilmaa lähellä jäähdytystä varten. Ja pienissä pätkissä hitsaus sieltä täältä, ja jos tuntuu hyvältä kohdalta hitsata niin ainakin kannattaa odottaa että puna hälvenee juuri ja juuri ennenkuin tuikkaa seuraavan hitsin.

Pääsääntöisesti esim helmassa olevaa pientä paikkaa varten joudut ottamaan auki vähintään 4-8 kertaisen alueen kunnes löytyy hitsattavaksi kelpaavaa peltiä, samalla käy usein ilmi että helman sisäpelti ja pohjalevy (ainakin henkilöautoissa, t4 rakennetta en tiedä tarkkaan) tarvitsee myös uusia pitkältä alalta. Ja tässä vaiheessa joku simppeli kone pokkausten tekoon on myös näppärä!

Ovien hitsauksessa pitää huomioida että se pintapelti on tuskin ainut ruostunut, vaan se sisempi profiili on luultavasti myös, ja nehän on yleensä loppumatkan päälleikkäin, eli sama pätee kuin helmojen osalta että aika pitkältä matkalta saa uusia.

Tärkeää on saada kaikki peltipuhtaaksi ennen hitsaamista, mutta silti kirkkaaksi hiotun pinnan takapuolella saattaa olla vaikka millainen kerros massaa, joka aiheuttaa yllätyksiä.