Äänen ja lämmön eristys

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.

Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja vildur » 19.03.2014 10:20

Tässä hiukan koottuna kerrontaa erilaisista vaimennus jne. materiaaleista...

Bitumilevyt
Etola/motonet/biltema/jne bitumimatto:
Saatavilla usealla eri paksuudella, noin 2mm-4mm yleisimmät. Runko- ja tieäänien vaimentamiseen. Myydään itsekiinnittyvänä ja ilman. Lämmitettynä taipuu vaikka mihin muotoihin ja
saksilla saa vaikka minkälaisia kiekuroita ja palasia leikattua. Tarjolla myös "laatu" mattoja nikesound, noisetek jne merkeiltä.
Kuva

Butyylikumilevyt
Silent coat/Dynamat/STP/GroundZero/jne:
Huomattavasti bitumimattoa kevyempi materiaali. Todella pitävä liimapinta ja vettä sekä öljyjä kestävä alumiinipinnoite. Maton asentaminen ei vaadi erillistä lämmittämistä asennettaessa, sillä se taipuu erittäin hyvin kaiken muotoisille pinnoille. Näitä löytyy miljoonia erilaisia variaatioita missä paksuus ja lisämateriaalit vaihtuvat. Saatavilla "yhdistelmä"mattoja missä kerroksittain butyylia ja bitumia. Vaihtoehtoja kannattaa katsoa hifi kauppojen nettisivuilta, esim fanatic audio.
Kuva

Massat
Brax Xvibration:
Lasikuituvahvistettu massa, ei lohkeile. Voidaan levittää myös bitumin päälle. Pinta on maalattavissa. Ei lohkeile kuivuessaan vaikka kerrospaksuus on kerralla riittävä.

Noisekiller:
Tehokas äänieristysmassa ajoneuvoihin ja teollisuuteen. Estää ruostumista ja suojaa myös mekaaniselta kulumiselta. Ruiskutettava, viscoelastinen äänieristysmateriaali. Noise Killer Musta on myrkytön, vesiohenteinen
äänieristysmassa ajoneuvon rakenteiden äänieristyksiin ja kulumissuojauksiin. Massalla on erittäin hyvä tarttuvuus useimpiin materiaaleihin kuten esim. maaliin,lasikuituun, metalliin, puuhun, vanhaan alustamassaan jne. Kestää myös hyvin vettä ja muita nesteitä kuivuttuaan.

STP noise liquidator:
Vesipohjainen yksikomponenttinen massa joka vähentää taustamelua sekä värähtelyä. Massa on valmistettu mm. akryylistä, uretaanilateksista ja täyteaineista joilla on ruostetta estävä vaikutus. Massa voidaan levittää pensselillä, lastalla, tai massaruiskulla. Paksumpaa kerrosta haluttaessa massaa voidaan lisätä kerroksittain kahden tunnin välein. 18-20 asteessa massa kuivii kokonaan vuorakaudessa. Melun vaimeneminen 40% (3dB) Mekaaninen häviökerroin -0,12
Kuva

Muut matot
STP pehmytmatot:
Useita eri paksuuksia ja materiaaleja. Yleisin materiaali polyuretaani. Poistaa resonanssit mm. muoveista ja paneeleista. Vaimentaa voimakkaasti korkeimpia taajuuksia. Vettä ja öljyä hylkivä, ei suositella kuitenkaan oven sisään märkään tilaan.. Helppo asentaa, tehokas liimapinta.

Dynamat DynaPad:
Dynamat DynaPad on nelikerroksinen vaimennusmatto. Erinomainen vaimentamaan melua ja eristämään lämpöä. Paras mahdollinen vaihtoehto lattiaan Dynamat Xtremen päälle jos halutaan paras mahdollinen vaimennus autoon. Matto EI ole itseliimautuva. Pysyy pystypinnoissa hyvin esimerkiksi Stinger SAS sprayliimalla. Lattiamaton alle asennettaessa ei tarvitse kiinnitystä.

Silent coat noise isolator:
Tarkoitettu käytettäväksi esimerkiksi perinteisen Silent Coat -maton kanssa lisävaimennuksena. Erittäin joustava matto, jota voidaan käyttää niin tasaisilla kuin muotoiluillakin pinnoilla. Vaimennusmatto ei ime itseensä kosteutta ja matto toimii samalla niin ääni- kuin lämpöeristeenä. Tätä löytyy myös eri paksuuksilla.

Ewonavilla:
Ewona-villa on tehokas ja turvallinen villaeriste, jonka erityisominaisuuksia ovat puhtaus ja pölyämättömyys. Eristemateriaalina käytetään polyesterikuitua, joka tehdään kierrätysmateriaalista. Huippuluokan lämmöneristyskyky syntyy eristeen huokoisen rakenteen erinomaisesta ilmansitovuudesta. Ewonalle on ainoana eristelevynä Suomessa myönnetty oikeus käyttää Allergia- ja Astmaliiton yhteistyötunnusta. Eriste ei sido kosteutta (VTT RTE875/00) eikä sisällä mitään epäpuhtauksia. Ewona-villalla on myös erimomainen ääneneristysominaisuus ja se poistaa kondenssivesi-ongelman.
Kuva

Perään voidaan jatkaa keskustelua myös muista ääneneristysmateriaaleista. Ja tietysti myös lämpöeristyksestä voidaan puhua! Erityisesti jakakaa käytännön kokemuksia!!
Avatar
vildur
Moderaattori
 
Viestit: 256
Liittynyt: 09.04.2012 23:02

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja Sinky » 19.03.2014 20:45

Tyhmä kysyy, miten voidaan varmistaa ettei eristyksen ja rungon väliin pääse esim. Kondensaati vettä ja homma ruostu näkymättömissä?
Home is where you park it.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
 
Viestit: 820
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 19.03.2014 21:03

Jep. Sama huoli itsellä ja ajattelin ainakin ensi kesän pärjätä pelkillä Ewonilla auton takaosassa. Eristävät kyllä ääntäkin. Kai nuo liimattavat on vaan osattava rullailla tarpeeksi huolella kiinni. Miten lie näkee jostain paksusta bitumimatosta, että onko ilmakuplia vai ei. Lisäksi pintojen puhdistus taitaa olla tärkeää.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2417
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja hillitty » 19.03.2014 21:53

Sinky kirjoitti:Tyhmä kysyy, miten voidaan varmistaa ettei eristyksen ja rungon väliin pääse esim. Kondensaati vettä ja homma ruostu näkymättömissä?


Se kondensaatio tapahtuu kun lämmin sisäilma tapaa kylmän ulkopellin. Lasien huurtumisen tavoin.

Ite ruiskutin kaikki paneelit eristysmassalla eli naku peltiä ei ole missään. Kannattaa olla myös huolellinen noita bitumilevyjä liimattaessa että liima on tarttunut kunnolla eikä levy *irvistä* mistään. Noxudol oli tuo massa jota itse käytin. Kolmella purkilla sai kuorrutettua caravellen peltipinnat kahteen kertaan.
Pinta jää hartsimaiseksi ja massa kuivuu täysin.

Kuva
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
Avatar
hillitty
pikseliseppä
 
Viestit: 732
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja Hanttapuli » 19.03.2014 22:33

Onkohan järkeä laittaa tölkin takatilaan esim. kynnyskoteloihin tai mitä helmoja ne lie on tuota: http://permafilm.de/en Tai vastaavaa.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
T3 vm. 1980. Type 4 -projekti.
FVWA:n jäsen 10/2013.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
 
Viestit: 2417
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja dmn » 20.03.2014 10:19

Hanttapuli kirjoitti:Onkohan järkeä laittaa tölkin takatilaan esim. kynnyskoteloihin tai mitä helmoja ne lie on tuota: http://permafilm.de/en Tai vastaavaa.


Jos yhtään ymmärsin tuon tuotteen päälle niin muodostaa vaan kalvon minkä alla ruosteen on hyviä muhia. Koteloille mun mielestä riittää putsaus paineilmalla ja ml-kotelosuojaaineen ruiskutus vaikka kerran vuodessa kuivaan aikaan.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2507
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja vildur » 20.03.2014 13:06

Mihinkä se pelti alkaa ruostumaan jos maalipinta on molemmin puolin ehyt? Eri asia toki jos jostain syystä on maalipintaan tullut peltiin asti naarmu ja sen päälle laittaa huonosti kiinni jonkun liimattavan levyn.
Avatar
vildur
Moderaattori
 
Viestit: 256
Liittynyt: 09.04.2012 23:02

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja hillitty » 20.03.2014 14:36

Toki kannattaa varmistaa että maalipinta on ehyt ennen eristämistä. Eikä se kondensaation kertyminen heti meinaa että alkas paikat ruostumaan.
En ole omassa tölkissä nukkunu vielä yhtään yötä joten en tiiä onko tuosta suurempaa ongelmaa omalla kohdalla. Kattoluukku, kontinluukku ja ilmaräppänät raolleen yöksi.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
Avatar
hillitty
pikseliseppä
 
Viestit: 732
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja Sinky » 20.03.2014 16:28

Ainakin omassa kämpperissä jos nukkuu rapsakassa syyssäässä ilman lämppäri kondensaatio vettä kertyy esim. Ohjaamon kattopaneelin alle niin paljon että kurveissa sataa:)
Tosin ilta oli kostea useammassa merkityksessä ...
Home is where you park it.
Avatar
Sinky
AktiVWisti
 
Viestit: 820
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja DJSigma » 20.03.2014 17:27

Lämpötilaerosta ja ilmankosteudesta se riippuu mihin kosteutta tiivistyy. Syksyllä on usein kostea ilma ja yöllä viileää, niin ulkoilmaa vasten oleviin pintoihin varmasti tiivistyy, oli ne sitten mitä materiaalia tahansa.

Jos eristelevy on liimattu ilmatiiviisti peltiin kiinni, eristää se sen verran, ettei varmaan plussakeleillä enää kosteus tiivisty, mutta pakkasilla sekään ei enää riitä ja sitten se kondensoi sen eristeen pintaan.

Käytännössä siis kosteutta kertyy niihin pintoihin, joiden lämpötilan ero ympäröivän ilman lämpötilaan on riittävä.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 839
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja -Timi- » 12.12.2014 00:35

Itse aikoinaan kakkoskoppaseen golfiin levittelin pensselillä bilteman alustamassaa lattioihin, hiljensi melkoisesti!
Nyt kun miettii tota tölkkiä, niin miltä kuulostaisi seuraavanlainen:

Takaosan kattoon siveltynä alustamassa (sisältää bitumia), lattiaan ensin samaa alustamassaa, jonka päälle finnfoam tms., siihen päälle laminaatti tms? Kylkiin sitten ruiskutettava massa ja villa?

Hyttiin sitten samat, paitsi että lattiaan vain reilusti massaa eikä finnfoamia eikä laminaattia :D

Ihan tuhoontuomittua?
-Timi-
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 49
Liittynyt: 07.04.2014 10:36
Paikkakunta: Sjundeå

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja -Timi- » 17.12.2014 03:26

Hmnh.. Kukaan ei ole tyrmännyt mun suunnitelmia, joten aloitanpa huomenna hytin eristyspuuhat.. Äsken kävin jos matot repimässä lattiasta pois, huomenna haen ensimmäisen 5kg purkin massaa ja pari spraypurkkia, eiköhän niillä hyttiä saada vähän vaimennettua..

Muoks:

Ei tullut vielä uni, niin revimpä vielä kattoverhouksen ja ovipahvit valmiiksi irti.. :D
Liitteet
20141217_051817.jpg
20141217_051817.jpg (2.52 MiB) Katsottu 5708 kertaa
-Timi-
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 49
Liittynyt: 07.04.2014 10:36
Paikkakunta: Sjundeå

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja väiski » 17.12.2014 09:08

Caddyn joskus eristin sisältä alustamassalla, ja vieläkin tulee yökkä olo jos sen haju jostain nokkaan kantautuu. Haisee kuulemma vieläkin vaikka aikaa on kulunut jo kymmenen vuotta.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
väiski
AktiVWisti
 
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja Tuomo Lehmikangas » 11.08.2016 01:29

Toivoisin pikaista kommentointia, sillä päälykamat pitäisi saada paikalleen lähipäivinä.

Eli, oletteko käyttäneet alkuperäisiä muotoon puristettuja äänieristysmattoja? Näitä on ollut käsittääkseni caravellessa jne. Omassa Reimossa nämä oli läpimärät purettaessa ja mietityttää että kannattaako niitä laittaa lattialle takaisin. Näissä on joku musta, kenties bitumipinnoite alapinnallaan ja pahoin lohkeillut. Imeekö nämä vain kaiken mahdollisen kosteuden itseensä?
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
 
Viestit: 63
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Äänen ja lämmön eristys

ViestiKirjoittaja Tuomo Lehmikangas » 17.08.2016 01:07

Nämä hommat tehty ja tyytyväinen olen. Moottoriluukun päälinen vielä tekemättä mutta jo nyt tuntui hiljaselta. Lattiassa on originaalit eristeet joista halkeamat ja vähän muutenkin sivelty bitumiliimalla, olisko ollut Katepal 36 tms. Seinissä on osittain Reimon asentamat 3cm vaahtomuovit ja osittain 2cm liimattavat levyt. Tulipelti 1 cm kamalla pokkauksen pohjat soiroina ja kokonaista levyä vielä päällä.
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
 
Viestit: 63
Liittynyt: 24.02.2012 11:46


Paluu Yleinen tekniikka - General technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa