vnt ahtimen perussäätö

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja jarke »

Ai niin , kytkin luistaa.. :lol:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jarke kirjoitti:Ai niin , kytkin luistaa.. :lol:
Taitaa olla tyyppivika ;)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Jos pakopaineet ei ylitä yli n.0,3bar ahtoja niin olet turvallisilla vesillä eli vaikka ahtaisit 3bar konetta niin kunhan pakopaineet ei nouse hirveesti ahtojen yli niin kaikki ookoo.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja jarke »

aikalailla sen 0,3 yli ahtojen on, kävi se pakopaine vissiin jo siellä 1,6 bar:issa, mutta oli niitä ahtojakin silloin .. voishan tuolta sen 3 bar saadakin ,ainakin pumppu riittää mutta ei tää kyllä pysy kasassa enää sitten :shock:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja jarke »

eka tankillinen vedetty tällä setillä, lähes kokonaan kaupunki ajoa jalka suorana. kulutus oli 7,8l/100km, eli sama kun edellisellä setupilla, ei paha. Eka "matka ajo" tuli tänään vedettyä. Mitenhän tuo nyt tuon ahto ja pakopaineen kanssa on tuon koneen rasittumisen kanssa, nopeudella 120km/ h pintakaasulla ajettaessa on ahdot siinä 0,5 bar ja pakopaineet 0,6 bar. Mitenhän noissa "tehdas" tekoisissa tuollaisessa tilanteessa on? Ei nyt kuitenkaan nähtävästi ihan käyttäjä ystävällisesti tuota siipien lepuutusta saa. Kyllä tuo oikesti taitaa tuota vesicooleria haluta, tuntuu siltä että kuumalla kelillä herkkyys tosissaan häviää, voiko vaikutus olla oikeasti noin raju imuilman lämmön suhteen :roll:
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja hege »

Syncrolla 100km/h vauhdissa ahdot 0.6 - 0.7 bar, pakopaineista ei ole hajuakaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

jarke kirjoitti:Kyllä tuo oikesti taitaa tuota vesicooleria haluta, tuntuu siltä että kuumalla kelillä herkkyys tosissaan häviää, voiko vaikutus olla oikeasti noin raju imuilman lämmön suhteen :roll:

Kyllä varmasti huomaa ajossa eroa, ekassa mtdi swapissa mitä tehtiin oli ilmacooleri perässä ja ahtoilman lämmön muutos +20astetta tuntui heti. Jos ahto ilman lämpö on aluksi vaikka 60-70astetta mikä on hyvin tavanomastaita tölkin kone huoneen lämpönä niin jos siitä saadaan ahtoilman lämpö tiputettua n.30asteen nurkille niin siinä on eroa n.15-20hp ja juuri tästä syystä ite rakennan nyt ylimitoitetun vesi-ilma collerin seuraavaan mtdi swappiin. 8-)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eicca_ kirjoitti:
jarke kirjoitti:Kyllä tuo oikesti taitaa tuota vesicooleria haluta, tuntuu siltä että kuumalla kelillä herkkyys tosissaan häviää, voiko vaikutus olla oikeasti noin raju imuilman lämmön suhteen :roll:

Kyllä varmasti huomaa ajossa eroa, ekassa mtdi swapissa mitä tehtiin oli ilmacooleri perässä ja ahtoilman lämmön muutos +20astetta tuntui heti. Jos ahto ilman lämpö on aluksi vaikka 60-70astetta mikä on hyvin tavanomastaita tölkin kone huoneen lämpönä niin jos siitä saadaan ahtoilman lämpö tiputettua n.30asteen nurkille niin siinä on eroa n.15-20hp ja juuri tästä syystä ite rakennan nyt ylimitoitetun vesi-ilma collerin seuraavaan mtdi swappiin. 8-)
Omassani huomasin myös selvän eron, kun talven jäljiltä ei ollut IC:n flekti toiminnassa ja tyrkkäsin piuhan kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tästähän voisi joku enemmän kouluja käynyt laskea lämpötilan funktiota ilman tilavuuteen; paljonko vähemmän kone saa happea verrattuna 20C vs. 100C, tästähän se ero syntyy eikä lämpötilasta sinänsä.

Näissähän saattaa käydä niinkin kun välijäähdytys on kunnossa niin ahtopaineet tippuu, johtuen tietysti siitä että sama ilmamäärä menee pienempään tilavuuteen.
< 15kWh/100km
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 1178
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Espoo

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja hege »

dmn kirjoitti:Tästähän voisi joku enemmän kouluja käynyt laskea lämpötilan funktiota ilman tilavuuteen; paljonko vähemmän kone saa happea verrattuna 20C vs. 100C
Ideaalikaasulain mukaan (PV=nRT): 27,289783% lisää ilmamolekyylejä kun lämpötilan tiputtaa 20 asteen lukemaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: vnt ahtimen perussäätö

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

dmn kirjoitti:Tästähän voisi joku enemmän kouluja käynyt laskea lämpötilan funktiota ilman tilavuuteen; paljonko vähemmän kone saa happea verrattuna 20C vs. 100C, tästähän se ero syntyy eikä lämpötilasta sinänsä.

Näissähän saattaa käydä niinkin kun välijäähdytys on kunnossa niin ahtopaineet tippuu, johtuen tietysti siitä että sama ilmamäärä menee pienempään tilavuuteen.
Juurikin tuostahan se johtuu, en vaan saanut sitä sönkättyä ulos :D :D :D
Vastaa Viestiin