Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Lisävalokeskustelua, xenon ym asiaa

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

Tuli hommattua lisävalot ja nyt mietin niiden sijoittamista portteriin. Keulaan olisi helppo laittaa, mutta myös katolle asennus kiinnostaisi. Lakihan ei enää katolle asentamista estä. Löytyisiköhän jostakin valmiita valotelineitä katolle vm. -91 portteriin? Rumahan siitä tulee kun katolle laittaa, mutta ilmeisesti olisi parempi paikka valaistuksen kannalta. Ilmeisesti miun pitää myös poistaa auton omat pitkät käytöstä, kun lisävalojen ref on 37,5/kpl ja mikäli ymmärsin oikein, se kasvaa vielä suuremmaksi kun asennan xenonit niihin. HR ja DR merkinnät löytyy ;) Onkos kukaan muu miettinyt tämmöisiä? Tai onko joku löytänyt kuvaa T4:sta jossa on valot katolla?
Viimeksi muokannut AT5nok, 06.10.2013 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty yleiseen tekniikkaan helpommin löydettäväksi
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja vesku »

Referenssiluku ei välttämättä kasva xenonin vaihdon yhteydessä, se saattaa jopa laskeakin, miksi?? (Laskukaava xenonin hyväksi) Haepa sama lamppu alkuperäisesti xenonoituna ja katso mikä on ref luku. Mutta toisaalta mitä lasiin on painettu se on se luku johon pitää tuijottaa. Se ei muuksi muutu!! (siihen poliisi ja katsurikin katsovat) noita HR ja DR merkintöjäkin pysytyy laserkaivertimella tulostamaan sellaisten valaisimien laseihin, joissa niitä ei ole.
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

Ok. Noh, valot on tässä: halogeeni ja xenon. 50 näyttäisi xenonissa olevan. Hinta on halogeenin puolella ja siksi semmoset hommasin :D
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Lisäkaukovalot on hyvät katolla, mutta ainoina kaukovaloina niillä ei tee mitään esim vesi ja lumisateella, jolloin valaisevat tuulilasin edestä kaiken taivaalta tulevan. Oma mielipiteeni on, että kattovalot pitää olla erillisellä kytkimellä sammutettavissa, jolloin esim auton omat ajovalojen kaukovalot jäävät palamaan.
Itselläni on ratin vieressä kytkin, jolla kattovalot kytketään, näppärä esim moottoritiellä kun sammuttaa kattovalot, voi ajaa omilla kaukovaloilla huomattavasti lähemmäksi vastaantulijaa tai olla jopa kokonaan vaihtamatta lähivaloille.

Jos välttämättä haluat valot katolle, tee kytkentä niin että lisäkaukovalojen kytkin on vaihtokytkin omien ja lisäkaukovalojen välillä, siis jos haluat kytkennästä välttämättä laillisen. Huomaa että, jos lähivalo ja kaukovalo ovat eri polttimolla (eri valaisin), on lähivalon oltava kytkettynä kaukovalojen kanssa yhtä aikaa, eli käytännössä aina päällä.
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

Tuo lumi- ja vesisade ei tullutkaan mieleeni. Onneksi tuli kirjoiteltua tänne. Kattovaloja ajattelin siksi, että asutaan täällä keskellä ei mitään ja tiet on pieniä, mutkaisia ja mäkisiä. Katolta tuleva valo olisi näillä teillä parempi, mutta tosiaan pääteillä lumisateella ei näkisi mitään. Eli täytynee ruuvata ne tuohon puskurin tasolle tai maskiin. Katolle sitten vaikka työvaloja, eteen ja taakse.
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

Nyt on valot mallin vuoksi paikallaan kilven taakse tulevalla telineellä. Samalla tarkistin vasta nyt auton omien valojen pisteet, jotka on 17,5. Eli rajojen yli menee lisävalojen kanssa. (37,5x2)+(17,5x2)=110. Eli miun täytyy jotenkin saada nuo omat pitkät pois käytöstä silloin kun lisäpitkät on päällä ja samalla pitäisi lyhkästen palaa jos meinaisi lailliseksi saada. Mitenkäs tämä olisi helpoin toteuttaa ihan selkokielellä? Sähköhommat on miulle melko hepreaa, joten rautalangasta väännetyt ohjeet tai yksinkertainen kaavio olisi hyvä apu. Lähinnä nuo lähivalot mietityttää. Otanko lisäpitkille herätteen lyhkäsiltä vai miten se olisi laillinen?
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

nakuttaja79 kirjoitti:Onneksi tuli kirjoiteltua tänne.
Tuo on hyvä lähtökohta, aina kun tulee ongelmia VW Hyötyajoneuvojen kanssa ;)



Kytkentä ei ole monimutkainen, jos et muualta saa mallia, niin voin sinulle piirtää jossain väissä yhden vaihtoehdon.

Itse "rikkoisin lakia" ja asentaisin valot katkaisijan taakse, eli yhtäaikaa palaisi 110 rdf / neljä kaukovaloa ja ruuvaisin valot irti katsastukseen.
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja Miglos »

Niin tekisin minäkin.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tuossa pari vaihtoehtoa nopeasti paintilla hahmoteltuna

Molemmissa alkuperäisillä H4:lle menevillä johdoilla ohjataan releitä.
LKV-kytkentä.JPG
LKV-kytkentä.JPG (61.48 KiB) Katsottu 14227 kertaa
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

Kiitoksia kaavioista. Taidan sittenkin kytkeä laittomasti nuo valot. Muistin vasta, että onhan miulla vanhat hellan tuikut vielä tallessa. Vaihdan katsastuksen ajaksi ne paikalleen. Seuraavaksi pitääkin ruveta miettimään työvaloille läpivientejä ja telineitä katolle...
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Näin on itselläkin eli aina katsastukseen / kesäksi pois. Kun on nuo Boschin 225:t jälkiasenteisilla xenoneilla varustettuna :D

Eli tämmöisellä setillä mennään, kyllä ne tuossakin välillä aiheuttavat sen "Star Wars" ilmiön lumisateessa ;)
Liitteet
Valoa pimeälle kansalle :)
Valoa pimeälle kansalle :)
Kuva0117_1024x768.jpg (232.05 KiB) Katsottu 14214 kertaa
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

selvesa kirjoitti:Näin on itselläkin eli aina katsastukseen / kesäksi pois. Kun on nuo Boschin 225:t jälkiasenteisilla xenoneilla varustettuna :D

Eli tämmöisellä setillä mennään, kyllä ne tuossakin välillä aiheuttavat sen "Star Wars" ilmiön lumisateessa ;)
Onpas komea peli siulla 8-)

Sain nyt valot jollakin tavalla asennettua kilven taakse tulevalla asennusraudalla. Valoa tuli ihan kivasti lisää, tosin melko pistemäinen kuvio. Tehoa näyttäs olevan ihan pikkuisen enemmän kuin noilla boschin 225:lla vakiona (itelläni oli edellisessä autossa boschit). Eli ensiviikolla xenon kauppaan.... Briteistä saa muuten tosi edullisesti kuluineen xenon valoja ja sarjoja.
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 785
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja selvesa »

nakuttaja79 kirjoitti:Onpas komea peli siulla 8-)
Kiitokset ! Sillä päädyin aikanaan noihin "Bossilaisiin", kun ovat metallikuorella ja tuli käytettyä 100W tuikkuja, niin ainakaan eivät kopat sula :)

Nyt on 35W xenonit(5000 K) ja hyvin näkee ja tulee nähdyksi :D ja itse valot sinisillä laseilla.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

nakuttaja79 kirjoitti:Sain nyt valot jollakin tavalla asennettua kilven taakse tulevalla asennusraudalla. Valoa tuli ihan kivasti lisää, tosin melko pistemäinen kuvio. Tehoa näyttäs olevan ihan pikkuisen enemmän kuin noilla boschin 225:lla vakiona (itelläni oli edellisessä autossa boschit). Eli ensiviikolla xenon kauppaan.... Briteistä saa muuten tosi edullisesti kuluineen xenon valoja ja sarjoja.
Valon teho on Watteja, eli kiinni polttimosta. REF luku kertoo valon määrästä tietyssä pisteessä, eli mitä suurempi luku, sen pistemmäisempi valokuvio. Suuri REF ei välttämättä ole valona yhtään sen parempi kuin joku hyvä laatuinen REF 17,5, joka tuottaa valoa myös tien reunoille. Edelliset nokalla oleet olivat vanhat ZKV:n REF 17,5, mutta niistä toinen särkyi maalauksen yhteydessä, joten tilalle hommattava jotain muuta vastaavaa.
Itsellä nyt katolla 2x REF 40, jotka todella pistemäiset, niiden rinnalle tulee siipikarjapuskuriin REF12,5 tai 17.5 kaukovalopari, joilla saa valoa myös tien reunoille. Kattovalot todennäköisesti muuttuu taas "työvaloiksi", eli toimii erillään auton omista valoista. Tölkin omiin valoihin sai lisää kirkautta releillä ja akulta suoraan tulevalla 6mm2 kaapelilla, josta sähkö 2x H4, etusumarit ja lisäpitkät. Etusumarit toimivat vain lähivalojen kanssa, joten virta riittää varmasti.

Hyvät lisäkaukovalot löytyy vain kokeilemalla.
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

Valon teho on Watteja, eli kiinni polttimosta. REF luku kertoo valon määrästä tietyssä pisteessä, eli mitä suurempi luku, sen pistemmäisempi valokuvio. Suuri REF ei välttämättä ole valona yhtään sen parempi kuin joku hyvä laatuinen REF 17,5, joka tuottaa valoa myös tien reunoille. [/quote]

Joo, tämä olikin jo tiedossa :) Teholla tarkoitan näin paikallisen yleiskielen mukaan valon määrää tai kirkkautta/valaisevuutta näin perstuntumalla (miten sen kukin ymmärtää). Pistemäisyyskin oli odotettua, mutta yllätti silti kun laitoin valot paikalleen. Halogen polttimoilla näkyvyys parani kummasti, mutta paremminkin olisi voinut olla. Nyt on xenonit umpioissa ja voin vain kehua noita Bilteman 9" valoja. Pistemäinen, mutta silti valaisee ihan riittävästi ympäristöä. Tuon enempää ei voi valoa vaatia, ainakaan tuohon hintaan. Lamput oli biltemassa 24,90€/kpl ja xenon muutossarja puuilossa 39,90€, joten valmiiseen xenon sarjaan verrattuna säästöä kertyi noin 250€ itse tehtynä (samat lamput xenoilla 169€/kpl).
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
romunkerääjä
AktiVWisti
Viestit: 143
Liittynyt: 24.02.2012 17:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja romunkerääjä »

Mulla löytyy tämmöiset.
Tuninkiumpioissa on hellan xenonlähivaloumpiot ja -kaukovaloumpiot, pitkissä ref 37,5,
Lisäksi noi Hellan Jumbo 320 joissa 6000 k xenonsarja.
Kyllä noilla ihan on jotenkin toimeen tullut, lähinnä voisin vaihtaa tuon 6000 kelvinisen lisäpitkän 4300 k värilämpöön.
Liitteet
Lanssi.jpg
Lanssi.jpg (382.97 KiB) Katsottu 14144 kertaa
Juna, pallo sekä pari älteetä.
(Sekä muita kuin hyötyautoja)
Avatar
nakuttaja79
Vasta alkaja
Viestit: 24
Liittynyt: 20.05.2013 13:19
Paikkakunta: Kitee

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja nakuttaja79 »

romunkerääjä kirjoitti: lähinnä voisin vaihtaa tuon 6000 kelvinisen lisäpitkän 4300 k värilämpöön.
Mikä tuossa 6000k häiritsee? Lähinnä kysyn siksi kun itselläni on 4300k...
Vw Transporter 1.9D, -91
Renault Megane Scenic 2.0 RT, -98
Avatar
Miglos
AktiVWisti
Viestit: 251
Liittynyt: 10.03.2012 18:01

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja Miglos »

6000 Kelviniä on valkoisempi kuin 4300 K

Halogeeni polttimon värilämpötila ollee noin 2500 K

8-)
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Xenon muutossarjoja itselläkin kiikarissa sekä työvaloihin että ehkä kauko- & sumuvaloihin, onko 6000 K valkoisuus jotenkin "häiritsevän kirkas", vai miksi keltaisempaa tilalle?
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Lisävalot katolle

Viesti Kirjoittaja vesku »

T3Syncro kirjoitti:Lisäkaukovalot on hyvät katolla, mutta ainoina kaukovaloina niillä ei tee mitään esim vesi ja lumisateella, jolloin valaisevat tuulilasin edestä kaiken taivaalta tulevan. Oma mielipiteeni on, että kattovalot pitää olla erillisellä kytkimellä sammutettavissa, jolloin esim auton omat ajovalojen kaukovalot jäävät palamaan.

Jos välttämättä haluat valot katolle, tee kytkentä niin että lisäkaukovalojen kytkin on vaihtokytkin omien ja lisäkaukovalojen välillä, siis jos haluat kytkennästä välttämättä laillisen. Huomaa että, jos lähivalo ja kaukovalo ovat eri polttimolla (eri valaisin), on lähivalon oltava kytkettynä kaukovalojen kanssa yhtä aikaa, eli käytännössä aina päällä.
Omat kokemukseni bussin ja rekan ratin takaa ovat hiukan erilaisia. Johtunee ilmeisesti valojen ja kuljettajan silmien korkeuserosta. Kattovalot ovat erittäin hyvät lumisateella. Tuntuu kuin ajaisi valkoisen katon alla. Tuulilasin edessä ei ole minkäänlaista valohuntua. Jopa sumullakin näillä näkee. Monesti sumu on maanpinnassa. Korkeammalla istuttaessa ollaan sumun yläpuolella. Vaihdettaessa auton keulan kaukovaloille lumisateessa näkyvyys heikkenee dramaattisesti, on kuin valkoisia nuolia tulisi kokoajan päin näköä, jolloin on pakko vaihtaa puolivaloille, tai takaisin kattovaloille. Lisäkaukovalot ovat olleet erillisen kytkimen takana.
Vastaa Viestiin