hintaluokka ylimaalaukselle

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: hintaluokka ylimaalaukselle

Viesti Kirjoittaja jarke »

sain tähän yhden vastauksen kun maalausliikkesstä kysyin niin noin 3000 eur. kun koko väri vaihdetaan eli myös näkyviä sisäosia maalattiin (ovet jne)
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: hintaluokka ylimaalaukselle

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tämän hetken hinta tasolla pakun maalauksen pelkät tarvikkeet maksaa n.500-800€ nyt joku varmaan kommentoi että ei paklan kitti ole kuin 30€ 3kg ja miranol on halpaa, juu tiedän mutta nyt puhutaan ihan oikealla maalilla ja kunnon kitillä yms muista tarvikkeista. Tiedän että jokainen tuntee aina jonkun joka maalaa 1k€ pakun tai HA:n ja jälki on priimaa mutta mitä tässä nyt on tullut seurattua noita 1k€ paikkoja niin ei se jälki kyllä hurraa huutoja aikaan saa mutta samaa voi sanoa todella monesta 3k€ maalaamosta. Nyt jos joku kysyisi että mihin maalaamoon kannattaa viedä jos budjetti on n.3k€ niin ei osaisi sanoa yhtään paikkaa missä sillä rahalla saisi priimaa varmasti. Tiedän kyllä paikkoja missä on vielä ammattiylpeyttä sen verran jäljellä että eivät laske ulos paskaa mutta hinnat alkaa avaimet käteen maalauksissa +5k€.

Jos sellainen 1k€ paikka löytyy kuka tekee tuohon rahaan hyvää jälkeä niin kertoo ihmeessä vien kaikki omat romut sinne. Harmillista on se että kun auton pohjatöitä tehdään niin siihen on oikeestaan kolme eri tapaa (kaikki näyttää hyvältä valmiina jos on pätevä heppu) joita kutsun nimillä Meksiko, ns.oldskool harrastaja ja noiden puoli väliä käyttävä koulutettu ammattimaalari. Ensimmäinen tyyli on se että koko auto vedetään bondolla yli ja sitten haetaan muodot, tässä tavassa on vaan pari huonoa puolta, toinen on se että jossain kohtaa kittiä voi olla todella paljon ja toinen on se että kitti kutistuu ajan myötä ja varsinkin suomessa sen takia n.5-10v päästä alkaa näkyä vikoja paljon. Tämä ns.oldskool harrastaja tyyli on taas sellainen jota itse käytän ja suosin eli kaikki klommot ja muut pelti virheet koitetaan eka vasartaa suoraksi tai korjata muulla tavalla mahdollisimman valmiiksi ja vasta sen jälkeen aletaan kittaamaan loput pikku virheet, tällä tyylillä kittiä tulee pintaan erittäin vähän, tyyli on helvetin työläs ja hidas (johtuu itsestä osin) mutta loppu tulos on kyllä sitten ns.isältä pojalle tyylinen ja näiden kahden välillä on se koulutettu ammattimaalari joka tekee sitä bisneksenä eli oijotaan vähän ja sitten reilulla kitillä haetaan muodot, nopeeta tehokasta mutta tulos on aina kompromissi kahdesta ekasta ja loppu tulosta pitkällä juoksulla ei voi ikinä oikein varmaksi sanoa. Tämä tyyli siis edustaa tätä nyky ammattimaalaustyyliä ja ne +5k€ maalaus paikat taas käyttää yleensä sitä oldskool tyyliä ja siksi maksavat helvetisti mutta tulos on aina sitten jotain ihan muuta 8-)
Vastaa Viestiin