Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

ketsa kirjoitti: 21.11.2021 22:27 Saumojen auki rapsuttelu, hiekkapuhallus, uudelleen rapsuttelu, uudelleen puhallus ja toimivaksi todettu ruosteen passivointiaine pensselin ja paineilman avulla saumaan parin kolmeen kertaan. Sitten hiomapaperia saumaan ja maalaus alkakoon. Tommonen on mun resepti. Saumakitti sitten vasta epoksin päälle.

Automaalit.net tuotteita itse olen käyttänyt. Troton ja Mipa hyviksi havaittuja tuotteita. Paksukalvo Mipaa pintaan. Lavamassalla ei kyllä kustannuksissa säästä, ainut mitä sillä mielestäni saa aikaan on se, että auto on käytännössä pilalla. On sen verran kovaa tököttiä, että jää ainakin minulta hiomatta pois. Trotonin lavamaalia olen käyttänyt helmoissa ohennettuna ja ruiskulla maalaten.
Mikä on tällä hetkellä yleisesti markkinoilta saatavista toimivin passivointiaine?
Motonet lopetti Annitrolin myynnin ja siellä on joku tällainen oma tuote, onko käyttäkokemusta?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6003296 ... zMQAvD_BwE
Kuva

Motonetin kauppaama jolla käsittelin Golfia. kaiki pinnat on taas ruosteessa, tosin saattoi maalaus jäädä vähän ohueksi
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000847/C ... aja-250-ml
Kuva

Onko muita oikeasti tehokkaita ja toimia kaupasta helposti saatavia kuin Annitrol?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja dmn »

Bilteman tavara on ainakin ollut suht toimivaa töpöttää pieniin hiomisen alta paljastuviin ruostepesiin. Sen verran tahmeaa, ettei lähe pystysuoralta pinnalta valumaan, toki ei sitten ihan kapillaarisesti imeydykään peltien saumoihin samalla tavalla, mistä voisi usein olla hyötyä...

Pihimpi kaveri varmaan sekoittaisi tuosta IKH:n litkusta ja vaikka liisteristä vastaavan. IKH:n aine hyväksi todettua, jos esim ämpäriin laittaa osat likoamaan..
< 15kWh/100km
Avatar
leppajukka
AktiVWisti
Viestit: 185
Liittynyt: 15.11.2012 01:59
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja leppajukka »

Jasper Oy ja heidän tuotteista "Rust Converter" eli ruosteenmuunnin

https://jasper.fi/kent-rust-converter-5 ... pray-86277
Kaveri suositteli tuommosta. Käytettiin tuota siveltävää versiota. Kokemusta ei vielä ole miten toimii, mutta kaverini tekemiseen ja tietämykseen olen luottanut. Tuota ei tosin löydy hyllytavarana marketeista vaan vaatii Y-tunnuksen tilatessa.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Mä olen käyttänyt tätä ja on vakuuttavan oloinen aine verrattuna esim. Bilteeman/Motonetin ruosteenmuuntimiin.

https://www.werk34.de/en/fertan-rust-co ... 11048.html
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja Osku »

Perusvaikuttava aine fonfosforihappo melkein kaikissa noissa lisäksi on jokin levittämistä helpottava lisä esim aramidikumi tai muu liisteri. Tuosta hapottomasta en tiedä miten toimii, ja kokemukset ja toimintaperiaate hapottomalle kiinnostaa.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Motox litkua otin pullollisen kun oli muutakin asiaa tiskille, en vaan vielä ehtinyt mihinkään kokeilemaan.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Olisiko hetkia aikaa jutella ruosteen passivointiaineista

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kustannustehokas ratkaisu, puuilosta löytyy alle 6e "teknoseesam kalkin ja ruosteenpoistoaine, 0.5l", fosforihappoa, lieneeköhän jotain 30%-50% vahvuista, tuosta helppo sekoittaa oma litku putsaukseen. Parissa minuutissa lähti pintaruosteet pohjapelleistä. Kannattaa melkein pestä pois ja kuivata heti eikä jättää yöksi kuten itse tein.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin