Aurinkokennotuulettimet

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Aurinkokennotuulettimet

Viesti Kirjoittaja RG1234 »

Aika nopeasti tuntuu loppuvan Bilteman aurinkokennotuulettimesta akku näin syyskaudella.

Monesti tulee lähdettyä vasta illalla ysin aikaan liikenteeseen ja kolmisen tuntia menee sompaillessa, ennen kuin pääsee nukkumaan. Puolilta öin ei tuuletin enää pyöri.

Sama homma myös työreissun toisena yönä, kun auto on seissyt päivän parkkihallissa ja puhaltimen akku tyhjä. Ei ehdi illan aikana juurikaan latautumaan. Joutuu pitämään ikkunaa rakosellaan eikä tuosta kennotuulettimesta ei ole kauheasti iloa.

Viime viikonloppuna unohtui etuikkuna kiinni, kun yövyin pojan kanssa. Ikkunat oli todella märkiä sisäpuolelta aamulla, kun piti lähteä taas liikenteeseen. Joutui paperilla kuivaamaan.

Oletteko viritellyt kennotuulettimelle lisälatausta? Olisi mukavaa, jos lisälämmittimen pyöriessä saisi yöllä poistettua kosteutta puhaltimen avulla.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aurinkokennotuulettimet

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

En ole vielä viritellyt lisälatausta, mutta mielessä on kyllä sekin käynyt. Mutta itsellä on tähän saakka riittänyt se, että pitää puhaltimen päiväsaikaan 0-asennossa, ja vasta illalla kun asettuu unille pistää propellin pyörimään. Päiväsaikaan se ainakin kevät-syyskeleillä latautuu niin paljon että jaksaa pyöriä jonnekin aamuun. Tai olen yleensä heräillyt vasta valosan aikaan niin ei ole tarkkaa tietoa, että onko pyörinyt läpi yön. Mutta suht hyvin kuitenkin. Kosteutta varmasti tulee kuitenkin joka tapauksessa, ja mitä kylmempi ja kosteampi keli, sitä enemmän kosteutta tiivistyy. Kondenssiveden kertymistä pinnoille vähentänee auton eristäminen lattiasta kattoon. Silloinkin kosteutta kuitenkin kertyy ainakin ikkunoihin. Tosi karavaanari laittaa tuplalasit ikkunoihin, mutta itse en ole jaksanut vielä. Yllättävän hyvin toimii jo joku väliverho (miulla on vain puolikas väliseinä) hytin ja kontin välissä, kun verhon ansiosta on ohjaamon ikkunat lähes/täysin huurteettomat aamusta. Toki kun verhon avaa niin kosteus leviää ja vetää ikunat huuruun jos ei ole auto jo käynnissä siinä vaiheessa. Mutta varmaan talviyöpymistä ajatellen joutuu jo jotain tällasia ikkunapaneeleja virittelemään ettei niin kastu https://campervanculture.com/shop/vw-t2 ... oor-vents/ Tai tupakki-ikkunat ois kovat, jos saisi jostain.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Aurinkokennotuulettimet

Viesti Kirjoittaja Joker »

Sama kokemus. Ei käytännön hyötyä tuosta kennotuulettimesta koska tuo akun kesto on onneton. Hyöty on ainoastaan hyvä läpivienti, mutta sekin tarvitsee itikkaverkon ollakseen täydellinen. Itse revin sisukset Dremelillä pois ja virittelin sisään 12V tietokonetuulettimen ja vedin sähköt. Toimii alkuperäisistä napeista mutta vakionopeutta.

Ilmarille. Mulla on verhot joka ikkunassa ja takasivulasit 2-kerroslasia. Peräosassa pidän JK:n eristeitä verhojen ja ikkunan välissä kylmillä keleillä. Etuosaan laitan eristeet ainoastaan jos pakkanen tippuu alle -5c. Väliverho hytin ja makuuosan välissä eristää hyvin. Nuo räppänät pitäisi ostaa, omat viritykset ei ole toiminut hyvin, vaikea laittaa
Vastaa Viestiin