Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Onko täällä monella tuo Bilteman (automaatti-)rele käytössä? Tämä malli siis https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000042018
Itsellä on varsin mystinen ongelma tuon värkin kanssa. Minulla on hupiakussa jännitemittari, ja maantieajossa aloin viime viikolla ihmetellä kun jännite seilasi 12,8-13,5V välillä. Eka ajatus oli että onko laturissa jotain vikaa, niin asensin starttiakkuunkin jännitemittarin ja siinä on ajossa tasaista n. 14V luokkaa jännite, mutta hupiakulla 0,5-1V vähemmän. Seuraavaksi kokeilin kytkeä erotusreleen pois kokonaan irrottamalla maajohdon, ja kytkin akkujen plussat suoraan yhteen ilman relettä. Tuolla kokoonpanolla molempien akkujen jännite ajaessa 14V luokkaa, eli toimii kuten pitää. Tänään olin jo melko varma että vika on ilman muuta releessä että se hukkaa jännitettä johonkin, mutta sitten tulin kokeilleeksi ladata starttiakkua ylläpitolaturilla akut kytkettynä erotusreleeseen, ja tuolloin jännite on 15V luokkaa molemmissa ilman jännite-eroa. Eli jännite-ero ilmenee vain ajaessa ja silloin vain kun erotusrele käytössä. Muulloin lataa normaalisti.

Vähän alkaa ideat olla vähissä että mikä tuon voisi aiheuttaa. Tuota relettä on vähän vaikea mitata (vastusta siis), kun ohjauspiirin plussa on integroitu syöttövirran plussaan. Mutta yksi ajatus oli että kun auton laturi kuitenkin todnäk lataa kovemmilla virroilla kuin ylläpitomalli, niin jos tuossa releessä jotain vastusta on niin tulisiko se esiin vain auton laturilla ladattaessa eikä aiheuttaisi jännitehäviötä ylläpitolaturin kanssa.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mulla on kahdessa autossa toi ja on toiminut tosin en ole mittailut mitä päästää läpi hupiakulle.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Osku kirjoitti:Mulla on kahdessa autossa toi ja on toiminut tosin en ole mittailut mitä päästää läpi hupiakulle.
Mittaappa huvikseen molempien akkujen jännite ajon aikana jos pystyt. Kyllähän tuo minullakin toimii, kun akku sentään latautuu mutta paremminkin vois toimia. Toisaalta tätäkään en tietäis jos en ois mitannut niin oisin ehkä tyytyväisempi niin :D
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Viesti Kirjoittaja Osku »

Pitää jossain vaiheessa mitata. Kuullostaa kyllä mahdolliselta ottaen huomioon bilteman laadun.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos hupiakku on tyhjähkö ja jännitehäviö on tuota luokkaa, niin viallinen komponentti löytyy varmaan lämmön perustella etsimällä.
< 15kWh/100km
Tuomo Lehmikangas
AktiVWisti
Viestit: 142
Liittynyt: 24.02.2012 11:46

Re: Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Viesti Kirjoittaja Tuomo Lehmikangas »

Biltemalla oli toimitusvaikeuksia tuolle vuosi sitten. Ostin Motonetin vastaavan, hyvin pelasi.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Kaksiakkujärjestelmä + Bilteman erotusrele

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Bilteman erotusrele on ollut jo monta vuotta. Molemmilla akuille jännitemittari ja nyt vajaan vuoden ajan on kakkosakussa ollut ajaessa muutaman kymmennyksen alhaisempi jänni kuin starttiakussa, välillä saattaa molemmat näyttää samaa.
Vastaa Viestiin