Reissupakuun sähköt

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.

Reissupakuun sähköt

ViestiKirjoittaja Kääkkä » 07.12.2017 13:44

Tervehys!

Ensvuoden puolella on tarkotus alkaa rakentaa T4 syncro portterista ittelleni reissuautoa pohjosen valokuvaus reissuille. Edellytyksenä siis sähköjärjestelmä joka pitäis tietokoneen ja kamerakaluston hengissä. Eli tartteen riittävästi akkukapasiteettiä ja siihen kylkeen vielä siniaalto- invertterin.

Sähköstä tiedän ainakin sen että se on sinistä ja sattuu. Mutta muutamia mietteitä on pyöriny päässä viimeaikoina joihin ois mahtavaa saada vastaus.

2,5tdi moottorille on kai saatavissa ainakin kolmenlaista laturia. 90a, 120a ja 150a. Auton oma käynnistin akku on mitä on. Hupiakuksi oon kaavaillu töistä scanian 225ah 1200a akkua. Siinä ois paukkuja ainakin mutta onko tuohon jotain järkevämpää vaihtoehtoa? Oon kuullu joistain ihan hupiakuiksi suunnitelluista akuista. Mutta jos tuommosen scanian akun mätkäsee järjestelmään niin mitä auton laturi siihen sanoo? Lataako mukisematta vai nouseeko savu. Löysin internetin syövereistä tähän myös toisen vaihtoehdon ja se on tässä: https://www.ctek.com/fi/products/vehicle/d250sa
Eli auton latausjännitteellä toimiva akkulaturi. Varmasti on hitaampi mutta pidentäiskö auton oman laturin käyttöikää kenties?

Polttavin kysymys siis on notta minkä kokoinen laturi olisi hyvä olla tuolle 1200a akulle jotta selviän ongelmitta? Mikäli en tuota ctekkiä tarvitte niin sitten ihan akkujen erotus releellä lataus tuolle hupiakulle kenties.


Kertokaa kokemuksia ja omia näkemyksiä asiasta. :)
Kääkkä
Vasta alkaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 07.12.2017 13:17

Re: Reissupakuun sähköt

ViestiKirjoittaja Caramelli » 07.12.2017 14:48

Kääkkä kirjoitti:225ah 1200a akkua.

Raskaan kaluston laturit ei amppeerimäärältä juuri poikkea normi henkilöauton latureista, ainoa tiesti on että ovat 24v

Itse en tuossa muuta ongelmaa näe kuin akkujen suuri kapasiteetti ero, isommat ja kokeemmat pojat ovat puhuneet että kannattaa olla toisiaan vastaavat akut saman laturin alla... Eli joku ~10Ah ero ei ole paha, mutta taitaa olla tuossa autossa vakiona 75Ah akku.

Eli suunnittelemallesi kokoonpanolle sopii joko toinen laturi konepellin alle tai sitten toi 12V lisälaturi.
¯\_(ツ)_/¯
Avatar
Caramelli
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 52
Liittynyt: 05.10.2015 19:13

Re: Reissupakuun sähköt

ViestiKirjoittaja dmn » 07.12.2017 14:59

Fiksuinta hupiakuksi on laittaa syväpurkausakku (vaikka AGM-mallinen, jos teet latauksen Ctekin kanssa). Tavallinen akku ei niin tykkää kun vedetään tyhjäksi kokoajan.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2264
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reissupakuun sähköt

ViestiKirjoittaja Joker » 07.12.2017 16:49

180AH SMF akku Biltsusta on itsellä toiminut monta vuotta ja ison akun takia ei ole tarvinnut syväpurkaa.
Akkuja latailen tarpeen mukaan akkukytkimen avulla. Ehdottomasti suosittelen manuaalista: http://www.motonet.fi/fi/tuote/386786/Akkukytkin-12V-175A-M8-pultit
Olen myös ajellut BOTH asennussa, siinä akut lienee pyrkivät tasaamaan potentiaalin keskenään hitaasti ja lataus menee sisäisen resistanssin mukaisesti jaettuna. En ole tässäkään nähnyt ongelmaa, mutta yleensä aina kytkin on asennussa 1 tai 2, parkkiin jäädessä käännän hupiakulle.
Molempia akkuja lataan aika säännöllisesti vanhalla viisarilaturilla huoltomielessä.

Nyt tosin sijoittaisin DMN ohjeen mukaisesti parempaan akkuun, mutta aikanaan n. €/AH sai valitsemaan ym. ison akun. Tuon SMF akun oletan enää kestävän hyvänä ensi kesän, jos sitäkään, kapasiteetissa kun on näkynyt heikkenemistä.
Joker
AktiVWisti
 
Viestit: 447
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: Reissupakuun sähköt

ViestiKirjoittaja Osku » 07.12.2017 19:38

Itsellä aina kaksi identistä käynnistys akkua normi akun paikalla konehuoneessa katso ALH tölkistä jos et tiedä mitä tarkoitan sen lisäksi bilteman lataus erotin joka lataa molmpia akkuja kun laturi iskee virtaa oliko se raja nyt 14 volttia tai jotain sellasta sen lisäksi mulla on ALH tölkissä kaksi virtakytkintä josta voi valita kumman tahansa akun hoitamaan kaikkea tarvittaessa ja kumman tahansa saa kytkettyä pois käytöstä jos se on tyhjä niin että ei tiputa virtoja ennen kuin auto on saatu käyntiin. Myö samoista säädöistä voi iskeä molemmat akut yhtäaikaa päälle käynistykseen jos molemmat olis jostain syystä loppu. Arki tölkissä mulla oli vain hupi puoli ja starttipuoli erikseen ja bilteman erotin välissä mutta muutaman kerran unohdin lamput tai stereon päälle kun käyttelin toista autoa ja hups jouduin antamaan startikaapelilla apu vid aa itselleni hupi akusta niin nyt alhutuksessa tein noin. Akut voi tietenkin pitää myös niin kytkettynä että ne hoita omia puoliaan ja tämä on oletus arvoisesti päällä.
Lyijy akut on vaan niin halpoja että toistasek niillä on menty.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 896
Liittynyt: 17.01.2016 16:20


Paluu Yleinen tekniikka - General technical

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa