TDI ohjeita ja yleinen keskustelu aiheesta

Keskustelualue ei-automallikohtaisille tekniikka-aiheille.
Discussion area for non-model specific general technical topics.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minulla ainakin on yks 1Z pumppu ylimääräisenä nurkissa, löytyy Vantaa-Porvoo akselilta ja jos tiedät tarvitsevasi niin viikonlopuksi kulkeutuu Kuopion suuntaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Pumppu kiinnostaa! Tulisin mielelläni katsomaan sitä. Lähetin puhelinnumeroni yv:llä.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja dmn »

Miten muuten on todettu että tuossa osassa on vikaa?
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

No johan alkoi eTDI pumput kelvata :)

Sitten kun menee hermot niihin oikkuileviin sähköihin, eBays selausta ja sieltä LR 300 TDI mTDI pumppu tilaukseen ;)
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Pumppu tarkastettiin Riihimäen Dieselissä vuoto- ja syöttövikojen takia. Huolto jäi kesken kun määrän säädin ei toiminut. Johtosarjasta oli hankautunut eristeet ja muutama johdin oli paljaana, josta ilmeisesti johtui sulakkeen palaminen ja tielle jääminen. Lopuksi auto ei enää lähtenyt käyntiin. Sähköt on muutenkin aika virittämällä tehty; irrallisia liittimiä ja liitoksia on pitkin konehuonetta.

BTW: ovatko 1z-koneiden ecut yhteensopivia? Eli joudunko myös ecun hankintaan, jos vaihdan syöttöpumpun tuoreemmasta koneesta? Omani on ilmeisesti kotoisin Audi 80:stä kun on potikkamallia ja pyöreällä liittimellä.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja dmn »

Dösätölsä kirjoitti:Pumppu tarkastettiin Riihimäen Dieselissä vuoto- ja syöttövikojen takia. Huolto jäi kesken kun määrän säädin ei toiminut. Johtosarjasta oli hankautunut eristeet ja muutama johdin oli paljaana, josta ilmeisesti johtui sulakkeen palaminen ja tielle jääminen. Lopuksi auto ei enää lähtenyt käyntiin. Sähköt on muutenkin aika virittämällä tehty; irrallisia liittimiä ja liitoksia on pitkin konehuonetta.

BTW: ovatko 1z-koneiden ecut yhteensopivia? Eli joudunko myös ecun hankintaan, jos vaihdan syöttöpumpun tuoreemmasta koneesta? Omani on ilmeisesti kotoisin Audi 80:stä kun on potikkamallia ja pyöreällä liittimellä.
Periaatteessa ovat, audeissa tosin poljinanturit katkovat +12v:tä kun volkkareissa taas maata.

Mutta jos se on potikkamallia niin epäilen kyllä että ei ole 1Z:aa nähnytkään, nimittäin ne pitäisi olla kaikki HDK säätimellä. Otas pumpun päällimminen kansi pois ja kuva mitä sieltä löytyy.
< 15kWh/100km
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Pumpun kyljestä löytyy koodi: 0 460 404 995 ja johtosarjassa on 7-pinninen pyöreä liitin. Rekisteriotteen mukaan kone olisi 1z/AHU ja kun tiedustelin VW:ltä (otteeseen merkityn) valmistenumeron mukaan, niin se pitäisi olla kotoisin -95 A4:sta tai Passatista. Eri nippeleistä löytyneiden Audin valmistenumeroiden perusteella päättelin sen olevan A4:sta... Toisaalta; tähän mennessä on sieltä löytynyt osia niin monesta eri VAG-tuotteesta, että en hämmästyisi vaikka perusmoottori ja pumppu olisi eri paria.

Nappaan kuvan pumpun kannen alta illalla.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kyllä netistä löytyikin maininta että tuolla koodilla on vw/audi/opel pumppua potentiometrityyppisellä säätimellä. No tuohon käy kyllä mikä vaan muu säädinkin tilalle, kunhan on samaa tyyppiä. Näitä vaan ei ehjänä tahdo oikein löytyä, kun tuo hiilisilta kuluu niissä vanhemmiten, aiheuttaa tietyllä syöttöalueella pätkimistä ja varmaan totaalistopinkin jossain kohtaa.

Alkupään 5-syl audeista (AAT) ja bemarin dieseleistä saattais löytyä sopiva luovuttaja-osa.

Ja pitipäs oikein vielä tarkistaa asia, 1Z kone on lanseerattu tuolla paremmalla säätimellä, mutta vuonna 93-94 osa autoista tehtiin tuolla vanhemalla säädintyypillä jostain syystä.
< 15kWh/100km
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Miten mielestäsi käy jos vaihdan pumpun tuoreemmasta 1z:sta? Tuleeko ecu-ongelmia vai meneekö suoraan tilalle, jos johtosarja muutetaan yhteensopivaksi nykyisen kanssa?
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja dmn »

Dösätölsä kirjoitti:Miten mielestäsi käy jos vaihdan pumpun tuoreemmasta 1z:sta? Tuleeko ecu-ongelmia vai meneekö suoraan tilalle, jos johtosarja muutetaan yhteensopivaksi nykyisen kanssa?
Ei toimi ristiin.
< 15kWh/100km
Dösätölsä
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13.07.2015 19:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1z syöttöpumpun sähköpää

Viesti Kirjoittaja Dösätölsä »

Kiitokset tiedosta! Tässä vaiheessa taitaa olla järkevintä etsiä vastaava kunnostettu pumppu. Ebayssä näytti niitä olevan useampikin.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3026
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: AHU vai AGR??

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

1z ecu on ns.tyhmin mikä toistaalta helpottaa jos haluaa maffista eroon niin siihen on helpoin tehdä ns.junttisofta eli minimi antureilla ja ilman maffia.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

1.9TD(i) asennuskokemuksia Joensuun seudulla?

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Hei,

Kiinnostaisi tietää onko joku palstalainen Joensuun seudulta ja asentanut 1.9td tai tdi-tekniikkaa? Jos niin ota yhteyttä jani.p.olkkonen@gmail.com tai YV
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
ricks
1100.
Viestit: 1
Liittynyt: 14.03.2017 15:08

Re: TDI ohjeita ja yleinen keskustelu aiheesta

Viesti Kirjoittaja ricks »

Hyödyllistä tietoa 8-)
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: AHU vai AGR??

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eicca_ kirjoitti:1z ecu on ns.tyhmin mikä toistaalta helpottaa jos haluaa maffista eroon niin siihen on helpoin tehdä ns.junttisofta eli minimi antureilla ja ilman maffia.
Kunhan ei ole alkupään muovirunkoinen ecu, vaan sama metallinen mitä AHU ja AFN. Eli ei mitään väliä mistä koneesta ecu on, samanlainen kolvaaminen on piirien vaihtoon vaatimuksena.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin