TDI ohjeita ja yleinen keskustelu aiheesta
Re: E-Tdi 1z johdotus.
Höpsis tässä vielä niin pitkälle olla päästy kuiteskaan
Moottori on kääritty kaiken mailman putkien, letkujen ja sähköpiuhojen sisään että.
Sitten kun olen niin onnekas että purkuvehkeessä on ilmastointi, ja sen aineitahan ei luontoon saa päästää
Joten joudun purkamaan lauhduttimen, kompuran ja letkuston pakettina moottorin tieltä.
Ja koska automaattikin on sähköpeli niin sen johdot on luonnollisesti pakattu samoihin nippuihin moottorinohjauksen kanssa
Myönnän tosin olleeni väärässä ja löytäneeni moottorinohjausboksin sieltä mistä minua täällä neuvottiinkin.
On tuossa laipassakin semmoinen suunnittelu... en voi suositella kellekkään cad-ohjelmasta huolimatta menee aikaa kun tekee mitoille triplatarkistuksia
http://pics.tdiclub.com/data/3711/tdi_e ... _small.pdf
Tuollainen linkki löytyi netistä männäviikolla, olisin kiitollinen jos joku enemmän näille mitoille viisas voisi vahvistaa niiden todenmukaisuuden, noilla mitoilla saisin suoraan syötettyä cadiin mittailematta jolloin seuraavaksi saisikin jo alkaa protoa tekemään.
tarkentaen eniten kiinnostaa vaihteiston kiinnittävien m12 pulttien vällisten etäisyyksien paikkansa pitävyys.
Sillä ainakin osa lohkon kylkien pultin rei’istä pitää paikkansa, jotenkin tuntuisi että kai loputkin
Moottori on kääritty kaiken mailman putkien, letkujen ja sähköpiuhojen sisään että.
Sitten kun olen niin onnekas että purkuvehkeessä on ilmastointi, ja sen aineitahan ei luontoon saa päästää
Joten joudun purkamaan lauhduttimen, kompuran ja letkuston pakettina moottorin tieltä.
Ja koska automaattikin on sähköpeli niin sen johdot on luonnollisesti pakattu samoihin nippuihin moottorinohjauksen kanssa
Myönnän tosin olleeni väärässä ja löytäneeni moottorinohjausboksin sieltä mistä minua täällä neuvottiinkin.
On tuossa laipassakin semmoinen suunnittelu... en voi suositella kellekkään cad-ohjelmasta huolimatta menee aikaa kun tekee mitoille triplatarkistuksia
http://pics.tdiclub.com/data/3711/tdi_e ... _small.pdf
Tuollainen linkki löytyi netistä männäviikolla, olisin kiitollinen jos joku enemmän näille mitoille viisas voisi vahvistaa niiden todenmukaisuuden, noilla mitoilla saisin suoraan syötettyä cadiin mittailematta jolloin seuraavaksi saisikin jo alkaa protoa tekemään.
tarkentaen eniten kiinnostaa vaihteiston kiinnittävien m12 pulttien vällisten etäisyyksien paikkansa pitävyys.
Sillä ainakin osa lohkon kylkien pultin rei’istä pitää paikkansa, jotenkin tuntuisi että kai loputkin
AHU vai AGR??
Tällainen tunnistuleikki meneillään, kun ei tiedä myyjä, eikä ostaja että mikä pata kyseessä . Jompi kumpi otsikon koneista kysymyksessä mutta haluaisin varmistusta muilta. Ja kone siis 1999 cordobasta. Kiitos! Ja niin jos joku tietää onko jotakin eroa Golf 3 1Z TDI:n moottoreilla, jos on neliveto tai etuveto. Kiitos!
Re: AHU vai AGR??
Itse siis uskallan väittää 99% AHU:ksi mutta kysyvä ei tieltä eksy
Re: AHU vai AGR??
Itselläni on juuri samanlaisesta luovuttajista peräisin oleva mylly ja AHU on kyseessä. Identtiseltä näyttää. AHUssa on kiinteä hammashihnan pyörä syöttöpumpulla, AGRssa säädettävä (muistaakseni)...
Re: AHU vai AGR??
AHU on kuvassa. Eikä ole ainakaan tölkittämisen kannalta eroa onko etu- vai moniveto luovuttajana, purkamista vaan enemmän
:edit: ne erot 1Z vs AHU, AHU on uudempi malli samasta koneesta, paremmat männät ja noin uudessa myös eri ecu. Tölkittämisen ja varsinkin mtdi kaavan kannalta ei ainakaan mitään huonompaa ole AHU:ssa.
:edit: ne erot 1Z vs AHU, AHU on uudempi malli samasta koneesta, paremmat männät ja noin uudessa myös eri ecu. Tölkittämisen ja varsinkin mtdi kaavan kannalta ei ainakaan mitään huonompaa ole AHU:ssa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: AHU vai AGR??
1Z 202 Nm
AHU 202 Nm tai 210 Nm, eli ilm pieni ero softassa?
AGR 210 Nm
AHU 202 Nm tai 210 Nm, eli ilm pieni ero softassa?
AGR 210 Nm
Re: E-Tdi 1z johdotus.
Projekti elää.
Löytyisikö keneltäkään kaaviota sulake/rele boksiin?
Käyttäisin golfin boksia muuten mutta se ei mahdu minnekään.
Kiitoksia etukäteen.
Löytyisikö keneltäkään kaaviota sulake/rele boksiin?
Käyttäisin golfin boksia muuten mutta se ei mahdu minnekään.
Kiitoksia etukäteen.
Re: E-Tdi 1z johdotus.
Eihän se ecu tarvitse kuin maan ja +12v ja "15" piuhat, ja 109 releen voi korvata vaikka yleismallin releellä.. Niin mielestäni sulakeboksista ei tarvitse sen kummemmin pähkäillä.
< 15kWh/100km
Re: E-Tdi 1z johdotus.
http://www.haywood-sullivan.com/vanagon ... _LONG4.pdf
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=63539
Noiden avulla olen johtoja pätkinyt ja poistanut sarjasta valojen piuhat.
Eli ecu saa 109 releeltä herätteen.
Sähköhommat on mulle vähän henkimaailman hommia.
Kiinnostaisi tietää siis esim, tuohon johtoon öljynpaineen hälyvalo ja niin edelleen.
Ei haluttais että avainta kääntäessä savua tulee muualta kuin putken päästä.
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=63539
Noiden avulla olen johtoja pätkinyt ja poistanut sarjasta valojen piuhat.
Eli ecu saa 109 releeltä herätteen.
Sähköhommat on mulle vähän henkimaailman hommia.
Kiinnostaisi tietää siis esim, tuohon johtoon öljynpaineen hälyvalo ja niin edelleen.
Ei haluttais että avainta kääntäessä savua tulee muualta kuin putken päästä.
Re: E-Tdi 1z johdotus.
Eiku ecu maattaa 109 releen käämin kun virrat on päällä ja sitä kautta koneen komponentit saavat sähkönsäshortie kirjoitti:http://www.haywood-sullivan.com/vanagon ... _LONG4.pdf
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=63539
Noiden avulla olen johtoja pätkinyt ja poistanut sarjasta valojen piuhat.
Eli ecu saa 109 releeltä herätteen.
Sähköhommat on mulle vähän henkimaailman hommia.
Kiinnostaisi tietää siis esim, tuohon johtoon öljynpaineen hälyvalo ja niin edelleen.
Ei haluttais että avainta kääntäessä savua tulee muualta kuin putken päästä.
Itse oon tehny niin että ekaks oon kytkeny ecuun virran ja tuon releen. Jos se naksahtaa virrat kytkiessä, niin kaikki on ok ja voi sitten liittää koneen johtosarjan loppuun.
< 15kWh/100km
Re: E-Tdi 1z johdotus.
Ei käy, vielä.
Sähköt on sivan on kassissa vielä odottamassa.
Voimansiirron laitossa on kanssa oma jumppansa.
Sähköt oli sinällään helppo homma kun hankki työkalusatsin jolla sai pinnit siististi irti liittimistä ja turhat johdot irti.
Perkaamiseen meni 6-tuntia ja pari pannullista kahvia.
Eikä m-tdi ole mitenkään enään pois suljettu, voisi olla jopa fiksumpi jos sopivan hintainen pumppu löytyy.
Tai jos auton alkuperäisestä pumpusta saa muutettua tdi käyttöön sopivan.
Tarvisi saada 215mm levylle sopiva vauhtis ja asetelma niin ei tarvisi etsiä uutta kytkinlevyä.
Jossakin diiseli tölkissä ilmeisesti onkin tuon mittainen levy.
http://www.oberschlachter.fi/shop/index ... d=90000230
Sitä en ole vielä selvittänyt missä.
Koneen ja laatikon välinen liitos olisi tarkoitus tehdä tuon kuvan mukaisesti hitsaamalla pätkä volkkarin koppaa jeepin koppaan kiinni.
Vastaavalla menetelmällä naitetaan superturbo mersuihin bemarin laatikoita joten uskon lopputuloksen kestävän minullakin.
Jos jollakulla löytyy kuvailun mukainen vauhtipyörä ja/tai rikkonainen vaihteisto josta saisi pätkän kytkin koppaa niin ottakaa yv:llä yhteyttä.
https://www.youtube.com/watch?v=iCAtJvPdlDY tämän kuuloisia lavakatiskoja ei koskaan ole liikaa.
Sähköt on sivan on kassissa vielä odottamassa.
Voimansiirron laitossa on kanssa oma jumppansa.
Sähköt oli sinällään helppo homma kun hankki työkalusatsin jolla sai pinnit siististi irti liittimistä ja turhat johdot irti.
Perkaamiseen meni 6-tuntia ja pari pannullista kahvia.
Eikä m-tdi ole mitenkään enään pois suljettu, voisi olla jopa fiksumpi jos sopivan hintainen pumppu löytyy.
Tai jos auton alkuperäisestä pumpusta saa muutettua tdi käyttöön sopivan.
Tarvisi saada 215mm levylle sopiva vauhtis ja asetelma niin ei tarvisi etsiä uutta kytkinlevyä.
Jossakin diiseli tölkissä ilmeisesti onkin tuon mittainen levy.
http://www.oberschlachter.fi/shop/index ... d=90000230
Sitä en ole vielä selvittänyt missä.
Koneen ja laatikon välinen liitos olisi tarkoitus tehdä tuon kuvan mukaisesti hitsaamalla pätkä volkkarin koppaa jeepin koppaan kiinni.
Vastaavalla menetelmällä naitetaan superturbo mersuihin bemarin laatikoita joten uskon lopputuloksen kestävän minullakin.
Jos jollakulla löytyy kuvailun mukainen vauhtipyörä ja/tai rikkonainen vaihteisto josta saisi pätkän kytkin koppaa niin ottakaa yv:llä yhteyttä.
https://www.youtube.com/watch?v=iCAtJvPdlDY tämän kuuloisia lavakatiskoja ei koskaan ole liikaa.
Re: E-Tdi 1z johdotus.
Kaikissa dieseltölkeissä on sopiva vauhtipyörä, kuten myös T4 1.9TD koneissa. Siis 215mm kytkimellä oleva. Onko hammaskehällä tai millään muulla väliä?
Minulta löytyy nuita vauhtipyöriä.
Minulta löytyy nuita vauhtipyöriä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: E-Tdi 1z johdotus.
Onhan se vauhtipyörä ns normaali eikä vastaava himmeli kuin aazissa.
Re: E-Tdi 1z johdotus.
On ihan normaali, samanlainen kun tdi koneessa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: AHU vai AGR??
TT| kirjoitti:erot 1Z vs AHU, AHU on uudempi malli samasta koneesta
1Z -> AHU ajoittuu samaan aikaan kuin EURO pakokaasupäästönormi kiristyi
1z syöttöpumpun sähköpää
Tervehdys! Olen uusi tällä palstalla ja tarvitsisin teidän kokeneempien tölkkeilijöiden neuvoa. Ostin talvella kuolinpesästä pitkään seisseen Transportterin, johon on vaihdettu -95 Audi A4 TDI 1z moottori. Koko hommasta voisi kirjoittaa novellin, mutta tällä hetkellä ongelmia aiheuttaa syöttöpumpun sähköpää (actuator), joka lopetti toimintansa. Onko kellään tietoa eri 1z koneisten audi/vw vuosimallien sähköosien yhteensopivuudesta? Ts. toimiiko -97 mallisen pumpun sähköosat -95 pumpussa, jos muuttaa johtosarjan sopivaksi vanhempaan j.sarjaan? Diesel huolto ei oikein lämmennyt ajatuksesta... Olisin myös kiinnostunut, jos jollain lojuu -95 syöttöpumppu (johtosarjassa iso pyöreä liitin) tai sen osia nurkissa.
Re: 1z syöttöpumpun sähköpää
Määränsäätimiä on kahta sorttia, potentiometrillä ja induktioperiaatteella toimivia. Näitä ei voi sekoittaa keskenään. Yleensä vanhemmat on tuota analogista (potentiometri) sarjaa ja myös pyöreällä liittimellä, mutta käsittääkseni 1Z konetta ei ole sellaisella tehty.
Osat voi kyllä sekoittaa huoletta keskenään, kunhan tyyppi on oikea (induktiosäätimen huomaa siitä kun ottaa pumpun ylimmän kannen pois, niin siinä liikkuvassa osassa ei ole fyysistä kontaktia ollenkaan).
BTW, jo Audi 80 TDI:ssä oli jo suorakulmioliitin, kumma jos a4:ssa ei olis..
BTW2, ja joskushan tuo määränsäädinongelma johtuu siitä että koneen johtosarja (tämä siis ISO pyöreä liitin kannen päässä) ei ole kiristetty loppuun asti, osa antureista toimii, osa ei).
Osat voi kyllä sekoittaa huoletta keskenään, kunhan tyyppi on oikea (induktiosäätimen huomaa siitä kun ottaa pumpun ylimmän kannen pois, niin siinä liikkuvassa osassa ei ole fyysistä kontaktia ollenkaan).
BTW, jo Audi 80 TDI:ssä oli jo suorakulmioliitin, kumma jos a4:ssa ei olis..
BTW2, ja joskushan tuo määränsäädinongelma johtuu siitä että koneen johtosarja (tämä siis ISO pyöreä liitin kannen päässä) ei ole kiristetty loppuun asti, osa antureista toimii, osa ei).
< 15kWh/100km
Re: 1z syöttöpumpun sähköpää
Kiitokset vinkistä! Kuvauksen mukaan muistaisin säätimen olevan induktio-mallia. Liitin johtosarjan päässä on kyllä pyöreä. Täytyypä perehtyä asiaan tarkemmin kun haen pumpun takaisin huoltoliikkeestä. Löytyykö jostain kelvollista kytkentäkaaviota 1z moottorin sähkölaitteista? Nopea googletus ei tuottanut tulosta; tai hakusana oli huono...