Sivu 1/2

M1 syncro

Lähetetty: 16.09.2012 12:33
Kirjoittaja dmn
Tulipa ihmeteltyä tuota pihalla oottavaa projektia tarkemmin ja papereista löytyi seuraavaa:
-M1 ajoneuvoluokka, 8h.
-Käyttöönotto 26.08.1992

-Lisätiedoista:
-Autoverovapaus: Tuotu maahan autoverovapaana pakettiautona, muutettu henkilöautoksi
-Muutoskatsastus, autoverolain 14 pykälän 3 momentti sovellettavissa.

Eli olisikohan kyseessä auto, josta on autoverot maksettu kun otteessa ei ole "M1G" merkintää ja lisätiedoissa merkintä että muutettu henkilöautoksi.

14§ 3 mom ei oikein löytynyt ajantasaisesta lainsäädännöstä, mutta kaiketi tuossa käsitellään autoveron maksua muutoskatsastuksen yhteydessä.

copypaste trafin sivuilta vielä:

Koodi: Valitse kaikki

Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa pakettiauto muutetaan

• tavalliseksi henkilöautoksi
• linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
• matkailuautoksi, jonka oma massa on alle 1 800 kg ja/tai jonka sisäkorkeus on alle 1,90 metriä.
• huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
Olisikohan nyt käsissä sellainen "lottovoitto" minkä sais tehtyä täyden autoveron matkailuautoksi?

Aijoo, ja tässä ei oo tehtaan penkit vaan joku koiranoksennukselta näyttävällä kuosilla verhoiltu oikean bussin penkit takana.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 16.09.2012 14:21
Kirjoittaja AT5nok
Saattaapa hyvinkin olla harvinainen "Lottovoitto", jos on niin ONNITTELUT!!!

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä on muutoskatsastuksen tehneen päässä liikunut, kun Suomivaatimuksena ollut voiman ulosottokin jäi pois jo muistaakseni vuonna -90. 50% veroetuhan poistui -93 vuoden aikana, eli ensimmäisiä T4 Syncroja sai vielä M1G merkinnällä ja tuonkin olisi saanut ilm 50% verolla henkilöautoksi.

G-kirjaimen saa varmaankin muutoskatsastamalla, jos sen puute hankaloittaa joskus "jälleenrakentamista".

Re: M1 syncro

Lähetetty: 16.09.2012 15:11
Kirjoittaja dmn
M1G:nä ei varmaan saa matkailuautoa .. Noh tohon kyllä riittää 205r16 tms rengaskoko jos tuon tosiaan saisi 2.5tdi tekniilla retkuiluautoksi.

Täytyy vielä maanantaina käydä konttorilla arpomassa vastausta...

Re: M1 syncro

Lähetetty: 17.09.2012 08:35
Kirjoittaja AT5nok
dmn kirjoitti:M1G:nä ei varmaan saa matkailuautoa .. Noh tohon kyllä riittää 205r16 tms rengaskoko jos tuon tosiaan saisi 2.5tdi tekniilla retkuiluautoksi.

Täytyy vielä maanantaina käydä konttorilla arpomassa vastausta...

Siis veroedun omaavana M1G ei saa "ilmaiseksi" muutettua matkailuautoksi, mutta jos autosta on maksettu täysi vero aikanaan, niin käsittääkseni silloin saa olla M1G.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 17.09.2012 09:10
Kirjoittaja dmn
Konttorilta näytettiin vihreätä valoa, samat huomioit tekivät mitä minä:
-M1-luokka (ei voi olla verovapaa)
-Muutettu pakettiautosta -> henkilöautoksi, verot maksettu.. (tästä johtuu se huomautus ajoneuvoverovapaudesta)

Joten ei muuta kuin rack'n'roll petiä miettimään taakse ja tähän se 2.5TDI tekniikka :) Papereissa luki omapainona 1780kg, saas nähdä paljonko joutuu painojen kanssa kikkailee että sais "täydet" 100km/h ajaa (olikos se nyt 1800kg raja)..

Re: M1 syncro

Lähetetty: 17.09.2012 09:42
Kirjoittaja Heebo
Mulla kans rötköttää mökillä inspistä odottelemassa yks vastaava M1 syncro kotitekoisilla istuimilla ja tuolla samalla tekstillä "tuotu maahan autoverovapaana pakettiautona, muutettu henkilöautoksi". Aikomuksena on jossainvaiheessa muuttaa retkuiluautoksi, vaikka onkin 1,9 wbx... muutteleepi sitten joskus vaikka AAZ:ksi.
Erityishuomiona tästä -87 käyttöönotetusta puuttuu voimanulosotto, joka on tuolloin ollut G -luokan edellytyksenä --> ei voi olla alennetun veron kulkine, koska ei täytä silloisia veroehtoja.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 21.09.2012 21:23
Kirjoittaja dmn
Kävinpäs vielä lisä haastelemassa Raision SF-Katsastuksessa, sieltä pojat ymmärsivät asian ja ottivat trafiin yhteyttä ja yrittivät varmistaa asiaa:

-Trafin toteamus: Jos auto täyttää M1G kriteerit niin silloin se on M1G, vaikka otteessa lukisi muuta.
-Trafi ei näe onko veroja maksettu (ainakaan näin vanhasta)
-Käskivät olla tulliin yhteydessä jos saisivat verotiedot jostain kaivettua.

Noh, aika soppa kun ruvettiin hämmentämään. Mutta toisaalta jos Trafi ei verotietoja näe, niin tuskinpa sitten ryhtyy autoa verottamaankaan oli todellinen tilanne mitä tahansa. Katotaan jaksaako tätä ruveta selvittämään lisää vai tyydynkö 2.1 wbx:ään parilla pikku muutoksella :-)

Re: M1 syncro

Lähetetty: 21.09.2012 22:09
Kirjoittaja TT|
dmn kirjoitti:Kävinpäs vielä lisä haastelemassa Raision SF-Katsastuksessa, sieltä pojat ymmärsivät asian ja ottivat trafiin yhteyttä ja yrittivät varmistaa asiaa:

-Trafin toteamus: Jos auto täyttää M1G kriteerit niin silloin se on M1G, vaikka otteessa lukisi muuta.
-Trafi ei näe onko veroja maksettu (ainakaan näin vanhasta)
-Käskivät olla tulliin yhteydessä jos saisivat verotiedot jostain kaivettua.

Noh, aika soppa kun ruvettiin hämmentämään. Mutta toisaalta jos Trafi ei verotietoja näe, niin tuskinpa sitten ryhtyy autoa verottamaankaan oli todellinen tilanne mitä tahansa. Katotaan jaksaako tätä ruveta selvittämään lisää vai tyydynkö 2.1 wbx:ään parilla pikku muutoksella :-)
Tuohan on mielenkiintoinen toteamus :o Eli oma matkailuautokin on siis M1G, eli jos joku alkaa äpistä katsastuksessa työvaloista tai roiskeläppien puuttumisesta niin tuohon voi vedota ;) 8-)

Re: M1 syncro

Lähetetty: 21.09.2012 22:17
Kirjoittaja dmn
Joo aika hyvä kommentti. Kysyin samaa itse pari päivää aikaisemmin muuten sähköpostitse trafilta ja sieltä tuli "vihreää valoa"..

Re: M1 syncro

Lähetetty: 21.09.2012 23:27
Kirjoittaja AT5nok
Minä kun tappelin heikinlaakson katsastuksen kanssa aikanaan N1 -> N1G muutoskatsastuksesta, niin Trafi antoi vain asetustekstin eikä suostunut ottamaan mitään kantaa minun autostani, vaan ilmoittivat konttorin tekevän päätöksen ja jos en ole siihen tyytyväinen, voin valittaa / kannella asiasta. Eipä tarvitse tehdä kumpaakaan, mutta en vie kyllä Tölkkiäkään sinne enää rahastettavaksi.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 03.02.2014 22:39
Kirjoittaja vville
Mulla on 1989 2.1 wbx 8 hlön syncrobussissa rekisteriotteessa seuraavat merkinnät.

Ajoneuvoluokka: M1 / Henkilöauto

mutta kohdassa
Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto

Eikä myöskään mitään mainintaa verovapaudesta tai niiden maksusta.
Tämä tarkoittanee samaa kuin Ajoneuvoluokka: M1G.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 03.02.2014 23:00
Kirjoittaja Hanttapuli
Mulla on luokka Mairessa sama, mutta tuo ryhmä puuttuu. Mikä lie virka sillä onkaan.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 12:59
Kirjoittaja Mältsä
No mitäköhän se sitten tarkottaa ku minun syncron papereissa lukee ajoneuvoluokka kohdassa MUU/Pakettiauto ja ajoneuvoryhmä pakettiauto?

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 13:11
Kirjoittaja TT|
Mältsä kirjoitti:No mitäköhän se sitten tarkottaa ku minun syncron papereissa lukee ajoneuvoluokka kohdassa MUU/Pakettiauto ja ajoneuvoryhmä pakettiauto?
Sitä että se on pakettiauto

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 13:32
Kirjoittaja Mältsä
Entäs tuo ajoneuvoluokka merkintä MUU, kun se ei ole M1 eikä M1G vai onko sillä mitään merkitystä? Mitä minä näistä ymmärrän niin se ei ilmeisesti ole maastopakettiauto koska eikös siinä pitäs olla sillon tuo M1G ja onko sillä jotain rajoituksia muutoskatsastuksiin sen suhteen?

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 13:49
Kirjoittaja DJSigma
Mulla oli paku ennen "Erikoisauto", mutta sitten tuo luokitus kaiketi poistui käytöstä, jonka jälkeen se oli sitten "Muu". Ehkä sulla on joku sama.

Ja maastopaku olisi kai N1G?

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 13:52
Kirjoittaja TT|
M1= henkilöauto N1=pakettiauto G=maastoauto
Muu= muinaisjäänne vanhoista otteista
N1G on sen verran tuore tapaus ettei niitä ole, jos ei ole viime aikoina käynyt muutoskatsastamassa.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 14:07
Kirjoittaja vville
TT| kirjoitti:M1= henkilöauto
Ja ei kannata hyppiä myöskään riemusta jos rekisteriotteesta löytyy kohdan Ajoneuvoluokka kohdalla M1 / Henkilöauto

lisäksi maininta kohdassa "Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto"

Näin mulla. Lopputulos sama kuin M1G, vaikka tuosta geestä ei mitään mainintaa olekaan.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 18:05
Kirjoittaja Jouni
vville kirjoitti:
TT| kirjoitti:M1= henkilöauto
Ja ei kannata hyppiä myöskään riemusta jos rekisteriotteesta löytyy kohdan Ajoneuvoluokka kohdalla M1 / Henkilöauto

lisäksi maininta kohdassa "Ajoneuvoryhmä: Maastohenkilöauto"

Näin mulla. Lopputulos sama kuin M1G, vaikka tuosta geestä ei mitään mainintaa olekaan.
Näin lukee minullakin. Mielenkiinnon kuitenkin herätti kun hain täydelliset historiatiedot autooni niin siellä on kaksi merkintää muutoskatsastuksesta. Päivämäärät 28.5.1989 ja 02.09.1993 on muutoskatsastukset merkitty ja molemmat hyväksyttty.

Rekisteriotteessa ei kuitenkaan mitään merkintöjä muutoksista.

Onko kellään muulla vastaavaa ja osaako joku arvata mitä on muutoskatsastettu? Löytyyköhän trafilta jostain tietoa mitä muutoskatsastettu.

Toiveajattelua varmaankin, mutta jos se olisi muutettu normaaliksi henkilöautoksi tuolloin :D Täytyy ottaa selvää.

Re: M1 syncro

Lähetetty: 07.04.2014 18:15
Kirjoittaja TT|
^montako istumapaikkaa sinulla nyt on otteen mukaan? Veikkaisin että ainakin toinen muutoskatsastus on ollut taksikäytöstä pois, ja muut voi sitten olla mitä vaan perävaunupainoista renkaisiin tai istumapaikkoihin. Tuo taksikäyttö voi luoda pienen toiveen täysverollisuudesta, mutta hyvin pienen ;)